Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

Makro

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 896
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    29

Allt postat av Makro

  1. På Penta sitter det/ dem( äldre har två och nyare ett) i ”struten” eller sprängkåpan, om man pratar bilspråk och jag gissar att det är något liknande på Mercruiser, en axel mellan svänghjul och drevsköld som är stödd av lager.
  2. Så bra, då varvar ju din motor lite mer än den ska till och med så det kan ju finnas utrymme för en annan propeller om den inte går för "tungt" vid last då? Varvar den 2800 när du har många ombord eller när du kör själv? Anledningen till att just 100-5 motorn inte varvar mer är för att den motorn lämnar ca 100hk vid 2600 varv, ökar man på till 3250 (120-5 varianten) så ger den 120 hk och vid 4000 varv verkar den ge 150 hk 150-5 om man kikar i tabellen ovan. Att sänka toppvarvtalet är alltså ett sätt att begränsa effekten. Detta styrs med programvara på nyare motorer, på en äldre motor hade begränsningen funnits i insprutningspumpen.
  3. Och om jag har förstått rätt så mäter man oftast eller alltid i aktern.
  4. Beroende på bottenvinkel och vikt samt vågornas längd och höjd så skulle jag säga att min planande båt med 18° botten på dryga 4 ton och 7m i vattenlinjen går mjukast i halvplaning vid ca 15 knop om vågorna går över metern och mer, ökar jag till 22 börjar det att slå. Förra båten hade 24° botten men var lättare och kortare men den tog sjön minst lika bra om inte bättre.
  5. Går det inte att rubba den lilla knappen för frifall så vet jag inte? Har du kollat i manualen?
  6. Ja,”avhandling i nordisk plastbåthistoria” låter väl spännande eller ”Marinmotorer genom tiderna - släktskap och ägarskap.
  7. Ja är det någon på forumet som har för mycket tid över en vinter är ju en sån avhandling ett bra projekt 😄
  8. De såldes under eget namn och andra som Mercury Marine eller Cummins / MerCruiser, men det kanske beror på vilken marknad de säljs på eftersom jag tycker mig ha sett olika varianter. Men det beror säkert på olika årsmodeller också? Fast de finns kanske inte att köpa nya som just VW längre?
  9. Och botten och framförallt propellern är ren från påväxt?
  10. Det tog ett tag att orientera sig i dina bilder men så som linan ligger i nedre bilden ser helt fel ut ja, det finns väl ett hål i skovet där linan får en naturlig sträckning och sen ska den bara falla rakt ner från linhjulet när man vinschar in.
  11. Ser ut som ett Lofrans. Har du testat att dra åt ”vingmuttern” på toppen av linhjulet? Det behöver tajtas då och då, mitt Lofrans med kätting började att slira härom året och det räckte med åtdragning. Hjälper det inte lossar du istället vingmuttern och tar isär linhjulet och rengör detta och fettar om. Här är en länk till en youtube video där en tjomme visar hur det kan gå till.
  12. Jag tolkar det som att TS har två styrplatser, t.ex hytt/ fly och att motorn beter sig lika oavsett vilket reglage som används.
  13. Bredden mellan bommarna är 390 cm sen bygger flytelementen ca 10 cm inåt på var sida och fendrarna runt 20cm? (jag vet inte vilken modell det är). Bilderna är från SB respektive BB sida och på SB finns ca 20-30 cm när båten ligger an fendern på BB sida. Så skrovets bredd ser ut att vara ca 340 cm i höjd med bommarnas flytelement så det kan ju stämma då bredden enligt spec anges till 345 cm. Vissa bommar har ju runda eller andra typer av flytelement men det brukar gå att byta ut dessa, jag vet att flera har gjort så i vår hamn. Då kan man i vissa fall öka bredden på platsen med 20 cm, om du nu inte redan har den smalare modellen.
  14. Ecopar ska funka fint att köra en TAMD31 med, den känner ingen skillnad på vad du tankar för bränsle. Något kan ju i och för sig vara fel på insprutningspumpen. Men jag hade ändå börjat med spridarna och samtidigt rådfrågat Gert på Björlanda maskin om problemet.
  15. Jag lämnade in mina spridare till Björlanda bil och maskinservice vid Skra Bro
  16. Du skriver ” upp till 3300 varv” vad har du för maxvarv? Motorn ska komma upp i minst 3700 varv på topp, i varje fall utan semesterpackningen och med tanke på att turbon börjar att bli bygga tryck runt 2500 varv finns anledning att tro att den möjligen är sliten/ rostig i turbinhuset om den inte når rekommenderat maxvarvtal. Enklast är att mäta laddtrycket, en billig laddtrycksmätare duger annars kan man ta loss avgaskröken efter turbon och kolla spelet mellan hus och vingar med bladmått som inte får vara mer än 0,9 mm. Men som Fredric tipsar om, uteslut filtren först så att motorn får bränsle och luft. Sen är det inte ovanligt med glapp/ ärj i reglage och kablage på 44/300 som kan uppträda på olika sätt och som kan kollas om du inte hittar några fel på bränsletillförseln eller laddtryck.
  17. Hur är skicket på spridarna? Är de dåliga och kanske läcker så får du rök vid start och de kan ju även droppa efter avstängning. Spridare bör kontrolleras/ renoveras efter ca 600 timmar enligt Penta.
  18. Har du använt båten frekvent borde ju propellrarna vara rena? Ta av luftfiltret och känn efter så att axeln snurrar lätt, för säkerhets skull även om den inte borde sitta fast då båten körs. Annars låter det ju bränslerelaterat. Kolla förfilter och blås bränsleledningarna så att det inte finns skräp eller alger.
  19. En bekant på samma brygga har en 10000 och ganska tajt mellan bommarna, jag skulle kunna mäta hans plats så vet du ungefär minimumavståndet.
  20. Låter tämligen desperat att dyka ner för att plocka en kåpa, jag får lite vibbar från filmen Göta kanal. Men det finns ju folk till det mesta, tyvärr.
  21. Ja självklart finns det olika nivåer i intresset för båtlivet, en del går ”all in” och andra vill bara komma ut i skärgården för att undkomma massorna vid badplatserna på fastlandet och då kanske det blir max 5 turer per säsong, och det är inget man blir varm i kläderna av. Sen sägs det finnas så kallat sunt förnuft men det kan bara finnas om det finns tillräckligt med grundläggande kunskap, i varje fall när det gäller mer komplicerade saker som båtar. Men undra kan man alltid 🙂
  22. Jag har min 22 fots julle på en stor vagn avsedd för ett 30-32 fots planande skrov och där har man byggt bockar i trä som är skruvade i vagnen, vilket jag skulle tro går fortare än att skaffa profiler för att sen kapa och svetsa? Tänk dig float on trailern på bilden ovan och sen bockar skruvade på den. Bilden på min egen är lite dålig men något går nog att se?
  23. Ja när man varit ute några veckor så kan man ju inte undvika att bevittna en och annan tilläggning och reflektera över sina egna då och då. Att resa sig och gå upp och erbjuda hjälp när någon kommer och ska lägga till är för mig en självklarhet men en del har samvete rymligt nog att bara sitta och glo när andra har det besvärligt, men det kan ju också vara så att de är för osäkra själva för att hjälpa till det har jag ju faktiskt ingen aning om, men jag undrar. Alla är ju nybörjare någon gång och man kanske har bytt båtmodell och en del gamla fina tilläggningsknep kanske inte funkar med den nya båttypen längre och plötsligt är olyckan framme, men är det då så svårt att be om ursäkt för att man rammade båtgrannen, jag bara undrar? Att framföra en båt medelst segel istället för motor kräver lite mer av besättningen anser jag och har alltid tyckt att seglare är lite mer vana vid blåst och duktiga på att manövrera sina båtar men något som är lite mer utmärkande bland en del är att det ska läggas till genom att ge full sula in mellan båtarna och sen backa för sent eller otillräckligt så att en besättningsmedlem måste slänga sig fram och försöka att ta emot 3-4 ton båt med kropp och lemmar, istället för att lugnt köra in och lägga i backen i tid, ja jag undrar varför? Kanske är för att man är mer van att gå för segel och bara använder motorn vid tilläggning? Visst finns det motorbåtsägare som också kör in fort men de verkar ha lite mer kraft i maskin och får stopp innan kajen och det känns ofta mer kontrollerat och självklart är det lättare att manövrera med större maskinstyrka. Sen kan man ju alltid försöka att utveckla sitt sätt att köra, öva, prova lite nya manövrar, som spring vid tilläggning och avgång vilket verkar vara ett bortglömt sätt att få in och ut båten på, särskilt när det blåser. Men det kanske inte är så roligt och det finns aldrig tid för övning, vad vet jag men jag undrar? Jag har insett att jag aldrig blir färdiglärd och tabba mig och tänka fel klarar jag också av att göra, och då måste jag åter gå igenom varför det gick fel och inte som jag tänkte från början och hellre gör jag tre försök inför hamnens församling än en misslyckad för bättre än så är jag inte på att köra båt. Men många chansar nog i onödan tror jag utan att veta, men jag undrar?
  24. Efter ett par veckor i ”grodvattnet” får jag säga att sugtömningarna funkar bra på varje ställe vi har varit på än så länge och jag hoppas att folk har vett att inte tömma i kanalerna och småsjöarna men samtidigt så tyckte jag inte att pumparna användes av så många båtar, även om det är mer frekvent än på Västkusten.
×
×
  • Skapa nytt...