Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

touchwood

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    465
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Allt postat av touchwood

  1. Ja, jag tycker tvärtom, har haft flera Mercury motorer och dom alla har varit till belåtenhet men just den modellen har jag inte ägt, mina har varit 3-cylindriga och en V6 och dom få gånger jag behövt reservdelar har det varit lätt få tag i och har man en gammal utombordare så vill man att det finns reservdelar den dagen det behövs och där tycker jag Mercury är överlägsna och kunskapen om motorerna är också stor, Yamaha har också bra motorer. Den 4-cylindriga 2+2 motorn har jag ingen erfarenhet av, men har läst på USA forum där dom diskuterade hur man kunde få den att gå på alla 4-cylindrarna även på låga varv för dom var irriterade över den här 2+2 egenskapen, men dom som har ägt en sådan kan ju fylla på här (tror den fanns som 115 hk också) det kanske fungerar bra om allt står rätt till, men jag förstår din oro, för ytterliga felkällor vill man ju inte ha.
  2. Lyft pedalen uppåt så kommer vattnet.
  3. Du kan ju försöka hitta en gammal Sumlogg på någon båtskrot.
  4. Ja när man byter till en stålpropp med samma stigning brukar varvtalet gå ner lite för den "biter/greppar" bättre än en alupropp så det är i sin ordning. Men att du tappar fästet med en stålpropp men inte med aluproppen verkar konstigt för det brukar vara tvärtom, men det finns ju många olika varianter av stålproppar så du skulle ju kunna prova någon annan variant än den Powertech du hade om du inte blir nöjd med senaste aluproppen.
  5. Såg häromdagen någon på Facebook som sålde en DC/DC Laddare på 30 Amp till litiumbatteri, bland båtprylar någonstans, kommer inte ihåg priset men det kanske kan vara någonting och leta upp.
  6. I annonsen står följande: Motorn är servad regelbundet, senast nu i vår. Den har gått ca 320 timmar. Kamremmen är bytt 2020. Servicehistorik finns. Skrovet är omplastad under 2021 (skall göras var 12 år). Omplastad var 12:e år ??? Vad pratar han om ? https://www.blocket.se/annons/goteborg/yamarin_6110_med_yamaha_f150/108170423
  7. Ja, ser heller ingen skillnad mellan dom.
  8. Liten o lätt båt som man hela tiden får parera minsta vindpust med så hade jag valt så lite rattvarv som möjligt. BT har en med 2,5 varv, samma rattväxel finns på SeaSea till dubbla priset, dom har även en på 3,0 varv. Jag hade valt 2,5 varv men det är ju jag det, monterade en med 4,2 varv på en Ockelbo DC 21 och man fick "veva armarna av sig" bara för att hålla en rak kurs, efter 3 dagar åkte den ut igen och hade tur att jag fick byta till en med mindre rattvarv, stor skillnad av körbarhet blev det. Det är bara 15 hk så den kommer att bli lättstyrd ändå.
  9. Jag motsätter mig, jag vill se hur det slutar, är du inte intresserad så behöver du inte läsa tråden.
  10. Optimax är direktinsprutad och går både snålare och renare än vanliga tvåtaktare. https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercury_75_hp/105608811 https://www.blocket.se/annons/goteborg/mercury_90_optimax__05/105736729 https://www.blocket.se/annons/halland/mercury_115_optimax/105497223
  11. Mercury´s 4-cylindriga 125 hk 2-taktare med förgasare stänger av 2 cylindrar på tomgång och alla 4 kickar in över 1800 varv Motorn kallas även för 2+2 4 cylinders på US Forum Men det är den enda jag känner till. Lindhals Marin jobbar med Mercury.
  12. Vad du än gör så återkoppla gärna här hur det går.
  13. Nej, det har du faktiskt rätt i, jag har utgått från att det är en 4-cylindrig förgasar motor men det skulle också kunna vara en 3-cylindrig Optimax och den varvar mellan 5000 - 5750, men det är en 2-taktare, det har han nämnt i tidigare inlägg, någon annan 125 hk känner jag inte till. Vilken motor har du @Rolle85 ?
  14. Du övervarvar med 4 personer i båten, varvtalsområdet är 4750 - 5250 rpm. Du kan lätt gå upp i stigning, hade gått på @Alanningen förslag.
  15. Det står även ELECTRONIC på den, och den går medurs. Givare med blindplugg.
  16. Begagnad om man vågar.... https://www.ebay.com/itm/303690477049 https://www.ebay.com/itm/143834934876
  17. Kanske går lika bra med just vax, någon som provat ?
  18. Det är väl det första du får ta reda på, kopplar du motorn till ett drev så finns det olika utväxlingar att välja mellan och sedan olika stigningar på propellrar att välja mellan så om motorn inte är allt för högvarvig så borde det gå. Ja det är ju gjort för att fungera tillsammans så det borde vara det enklaste. Problem kommer du säkert att stöta på och dom får du lösa efter bästa förmåga det ingår i utmaning som du ger dig in i för det är nog inte bara "plug and play". Första tanken är kylning, elmotorer för båtar finns och dom brukar vara vattenkylda. Annars en intressant idé som jag gärna följer.
  19. Jag tiltade upp en Mercury 65 hk på 70-talet, inga problem.
  20. Säkringar ? Växel i friläge ? Dödmansgreppet inkopplat ? Slavsolenoid till startmotorn, mät o kolla, dom pajar ibland. Du ska få +12 volt på den gul/röda kabeln när du vrider på tändnyckeln annars fel på tändlåset. Kolen i startmotorn, knacka med något hårt på den och testa. Slavsolenoid: Något att börja med...
  21. Obs detta är inget förslag utan en fråga, kan man inte använda Oxalsyra ? Det funkar ju bra på plastskrov.
  22. Kort rigg 15 tum 38 cm L Lång rigg 20 tum 51 cm XL Extra lång rigg 25 tum 64 cm Du ska ha lång rigg på den. Kölen skulle kunna störa vattenflödet, men inte så mycket tror jag.
  23. Om du vill plana och köra i 20 knop så är den båten nog sämsta möjliga kandidat för det, sätt på en lätt 10 hästare och kör i deplacementfart med den. Vill du åka fortare så skaffa en styrpulpetbåt eller liknande som är avsedd för att plana med, så blir det stabilare också.
  24. Beror på, om Blandskruven ökar bränslemängden så ja, men om det är en luftskruv så ökar du luftmängden, då ska den minskas. Har inte koll på din förgasare. Men är du säker på att tändningen står rätt ?
×
×
  • Skapa nytt...