touchwood
Medlemmar-
Innehålls Antal
465 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
2
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av touchwood
-
Då är det väl okej då, svårt att se/höra på lågvarv, en film när du gasar på hade varit lättare att avgöra. Men är det bra så är det bra och då är rätt att ta tag i förgasarna, det finns många filmer på YT hur man ställer in dom. Varför jag frågar är för att om den inte går på alla cylindrarna så kan man "laga" förgasarna i evigheter utan att komma tillrätta med problemet.
-
18 Idle mixture screw kan det vara 14 vent jet. Är du helt säker på att den går på alla cylindrarna ? Annars är det ingen ide att göra en tomgångsinställning. Tycker inte den går på alla cylindrarna på filmerna.
-
Standard storlek fungerar ibland men har man en lättare båt bör man gå upp i stigning och har man en tyngre båt behöver man gå ner i stigning på propellern. Så det viktiga nu är att ta reda på vad du har för stigning på din nuvarande propeller, det står på den. 9.9" X 9" = 9.9 är diametern i tum och 9 är stigningen i tum, alltså hur mycket propellerbladen är vridna, på ett varv förflyttar sig propellern 9 tum framåt, teoretiskt, i verkligheten lite mindre men det är den måttstocken man använder sig av. Så vad som är intressant nu är vad för dimension du har som sitter på nu, kolla det och återkom. Varvtalet är också viktigt men har du ingen varvräknare så är det inte mycket att göra.
-
Byt propeller till en med lägre stigning. Vad varvar den ?
-
Nidelv 28 finns som både HT och DC.
-
Så ska det inte vara, kanske felaktig propeller.
-
Längden kort rigg 38 cm (15 tum) Längden lång rigg 51 cm (20 tum) Finns även XL rigg 25 tum Det heter antiventilationsplatta, men vanligen kallad för antikavitationsplatta eller kavitationsplattan. Akvedukt är en bro med vatten som båtar kan köra över, finns i Håverud
- 11 svar
-
- 1
-
-
Slavsolinoiden brukar fallera, mät och se om den ger ström till startmotorn.
-
Håller med här, låter som du tappar tändningen på 1 eller 2 cylindrar.
-
Det är banne mig ordning på dig... 😃
- 10 svar
-
- 1
-
-
Ja är det inga larm och den verkar gå riktigt så är det väl inte mycket mer man kan göra.
- 15 svar
-
- 1
-
-
Är det en gammal styrning så ut med skiten och köp nytt. Blir stor skillnad och man vill ha en styrning man kan lita på. Mitt tips i varje fall...
-
Ja det är det som gäller, dom kan sitta stenhårt ibland.
-
Motorn är trecylindrig så ryck av en tändhatt i taget och försök att hitta dom 2 cylindrarna som den går bäst på utan att misstända då är det den cylindern som du inte använder som spökar. Men det kan vara flera cylindrar som krånglar och det kan vara tändspolar, trigger, stator och CDI-Box som det kan vara fel på, man får ta en sak i taget. 1 Byt stift. 2 Finn ut vilken cylinder som inte går riktigt, kan vara flera. 3 Om en cylinder går dåligt byt tändspole med en annan cylinder och se om felet flyttar sig. 4 Kolla så att det inte är överslag eller glappkontakt i tändkablarna, även andra kablar. Dåligt stift, glappkontakt och dålig tändspole ger det beteende din motor har, detta är dom enkla sakerna, annars får man gå djupare in i elsystemet. När du byter stift håll reda på vilken cylinder dom satt i och ta ett foto på dom, det kan ge en ledtråd till problemet. Börja med detta.
-
Nästa steg är att kolla vilken cylinder som den misständer på och kolla upp tändspolarna.
-
Den misständer på någon av cylindrarna, du får kolla upp tändsystemet, börja med nya stift, kan vara så enkelt om du har tur.
-
Limma fast den, finns ju bra lim och fogmassa som kan fungera, så slipper du att borra. Fungerar det inte så är det ingen större skada gjord.
-
Gör detta och kolla vad du får för varvtal.
-
Många har haft problem med DEFA och monterat bort det. Finns trådar om det om du söker.
-
Du ska bara använda ett av hålen väl ? Båten rör ju sig. Någon av länkarna högre upp borde du hitta någon du kan anpassa.
-
Tycker det var lite fult gjort av Hamilton, kilar man in bilen i innerspår så har ytterbilen ingenstans att ta vägen när man är så nära en kurva, i 9 fall av 10 kör ytterbilen av, och det vet Hamilton mycket väl. Må vara hänt i 100 km/t men när det går i 300 km/t så kan ju folk stryka med, hoppas han får smaka på sin egen "medicin". Tur Verstappen klarade sig i varje fall.
-
9 knops skillnad är ju kanske i mesta laget. Hur mycket varvade den när den gjorde 45 knop ?
-
Hade själv en B30 för ett antal år sedan, då ville dom ha 5 000:- för en marinpump och volvo tog en femhundring för bilpumpen, slutade med en renoveringssats om jag minns rätt. KGtrimning har 895:- https://www.kgtrimning.org/140160/motordelar/kylsystem/pa286.html Ja marinpumparna är nog inte lätta att få tag i, försök och renovera den gamla kanske är lättare.
