Jump to content
Thursday 09 December 2021

Jnel

Medlemmar
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Jnel

  • Rank
    Kadett
  1. hi-jackar min egna tråd. Hur tar man bort det här rattnavet? Någon som vet?
  2. Hej, Har försökt felsöka styrningen på min utombordare, men är nybörjare så får liksom inte riktigt någon struktur på det. Alla tips är väldigt välkomna Problemet: Fullt rattutslag mot babord/vänster, gör att motorn sätter sig i detta läge. Med handkraft måste jag trycka tillbaka motorn några centimeter för att ratten ska kunna dra tillbaka vajern (och då motorn) igen. Utan att med handkraft trycka hoppar ratten bara över (vad det låter som) kuggar, i vad jag då tror heter styrväxeln (eller styrsnäcka)? (Mina kunskaper är bristfälliga här...) Stoppar jag rattutslaget vid röd pil, så har jag oftast (men inte alltid) möjlighet att dra tillbaka motorn med ratten igen (men det är ju omöjligt att hålla koll på när man kör). Når motorn blå pil är den fast. Tips på hur jag kan identifiera vad felet är, så att jag kan ev laga själv eller lämna in? 🙂 (På bilden har jag tillfälligt lossat styrstaget (eller vad det kan heta) från styrkabeln).
  3. Nu har jag plockat av växelhuset och det var ju fullt med vatten (bakom propellern). Bytte inte växelhusolja i höstas 😞. Antar att detta är något man bör göra varje höst. Dyrköpt läxa...
  4. Tack för ett utförligt svar, Georg_Ohm! Jag har nyligen tagit över båten och precis börjat lära mig den. Hade i den en snabbis (några få veckor, och kanske 2-3h drift) sensommar i fjol, men märkte varken problem och gick inte heller på grund, eller stötte mot något då. Kanske sprickan fanns innan jag tog över, vet inte 😞 Eller så har något hänt under vinterförvaring. Har nu googlat och stött på folk som pratar om frostsprängning eller delar som oxiderat, då deras växelhus spruckit. Finns det tecken jag kan titta efter som skvallrar om vad som hänt?
  5. Vilket resultat vill man uppnå? Räcker det att det blir tätt? (Har ett par kompisar som är duktiga hobby-svetsare) EDIT Förstår jag det rätt om det är så att man måste svetsa i aluminum, vilket gör det svårare?
  6. Jo, misstänkte att det var dumt. Men skulle liksom ner med båten imorgon, så hoppades på ett; "äsch det håller ett tag". Vad är bästa sättet att åtgärda på en motor som annars går bra? Går huset att byta? Svetsar man det?
  7. Kanske en hur dum frågar som helst, men provar. Jag har har nyss hittat en spricka i växelhuset på Yamaha motorn. Måste den åtgärdas omedelbart, eller det det går att köra några timmar med den under säsongen? Vad kan hända om jag kör? (Bild bifogad) MVH / Jonas
  8. Inte helt orimligt då det sägs ha varit strul med den. Tack! 🙂
  9. Hej, Totalt nybörjare på en båt jag fått ta över (eg. nybörjare på all båtar 🙂) Undrar om någon kan berätta vad detta är för slang (se bilder). Ingen av ändarna har varit inkopplade, varken den mot motorn eller änden av slangen som går mot akterspegeln (tror jag det heter). MVH / Jonas
  10. Hej. Jag är så mycket nybörjare man bara kan bli, men har ändå fått ta över en motorbåt som jag försöker få i ordning för sommaren. Har nyss ordnat så att styrkabeln löper fritt genom tiltröret på motorn, denna satt fast tidigare. Dock så låser sig styrningen när man givit fullt rattutslag åt babord. Styväxeln (tror jag det heter) hamnar i ett friläge där ratten bara går runt. Vrider jag tillbaka motorn ett par centimeter åt styrbord, för hand, kan jag igen styra med ratten. Misstänker att detta kanske är något som går att justera? Eller är det något som är trasigt? Bifogade en bild :-) MVH / Jonas
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy