Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

JonatanB

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om JonatanB

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

565 profilvisningar
  1. Tack för era svar! Jag har idag en båt från tidigt 90-tal och nästa båt hade jag velat ska vara 2010 eller nyare. Budget är max 2 miljoner skulle jag säga. Det jag främst vill undvika är: två motorer och större än 33 fot. Det ska vara en båt där vi inte måste förboka plats i varje hamn, kunna enklare hitta platser i naturhamn och framför allt: en båt liten nog att åka ut till öarna med över dagen. jag har kikat på Marex ACC modeller och där 320 modellen ändå lockar för det blir gott om plats, men samma kabin. 370 eller den senare 375 blir för oss väl stor. Aquador har ändå lyckats få in det vi söker på 33 fot, så den lockar verkligen. Läst lite mindre smickrande artiklar om den samt tycker valet av körsbär gör båten mörk och ser något omodern ut. Någon som har erfarenhet av AQ 33 HT som kan berätta lite om erfarenheterna?
  2. Hej! önskar tips på båt som är max (eller strax över) 33 fot och har tre kabiner men samtidigt bara 1st motor. Enda jag hittat är Aquador 33 HT. Känns som det alltid är två kaniner plus sällskapsytor och ju större båten blir, desto större blir dessa utrymmen. Väldigt sällan finns plats för en familj på fyra med äldre barn eller barn med respektive att sova. obs! Inte aktuellt att bädda ned cockpit eller liknande, utan söker fasta sovplatser. väldigt tacksam för tips!
  3. Tack alla! Jag ska felsöka och kommer återkoppla här om jag hittar felet.
  4. Hej! tack för alla svar! Ska följa kablarna till mätaren bakåt och se över alla kontakter. Men då tolkar jag i alla fall som att mätaren visar rätt utan belysning igång, dvs innan jag trycker på den?
  5. Hej! jag har penta panel som har en knapp, Instr. light, som helt enkelt tänder en belysning bakom mätarna på panelen. problemet är att den knapp påverkar visaren på temperaturmätaren och stämmer den i det högre läget så går den varm, stämmer den i det lägre läget går den fint. gott och gott, när jag trycker på knappen och tänder belysningen hoppar visaren upp minst 5 grader. Som att lamporna stör mätaren på något sätt. någon som sett detta innan och som kan hjälpa mig förstå vilket av de olika lägena jag ska tro på? tack!
  6. Hej! 28 DC har en dränering som sitter bakre delen av sittbrunn, syns när man öppnar luckan till motorn. Dessa rör leder ut ur båten
  7. Hej alla och tack för er engagemang! Lösningen är en kombination av slarv och okunskap. Returen på denna motor har en skruv med mindre hål än andra skruvar. 4 vs 2 mm vill jag minnas. I vårt fall hade vi monterat tillbaka returens skruv på en annan plats vilket gjorde att hålet var för litet och motorn fick för lite bränsle. Stort tack som sagt till alla som försökt hjälpa oss! Båten går nu bättre än någonsin.
  8. Hej! Ja, silen i matarpump kollad. Ren och fin. För att för alla bekräfta att återmontering av pumpen är korrekt: Vi kopplade idag en dunk med diesel direkt mot insputningspumpen och en båt som gjort 14-15 knop på 3600 varv gjorde nu närmare 20. Problemet var helt borta, båten fick sin ungdom tillbaka Vi rev samtliga slangar och rör, blåste med tryckluft och rengjorde. Ingen smuts. Knäckande, men pumpen fungerar och allt verkar väl. Problemet måste ligga mellan tank (vi bröt innan tank och kopplade dunk i helgen) och insprutningspump. Vi har testat byta matapump, bytt filter osv. nu ska vi gå igenom allt i minsta detalj, någonstans måste sitta smuts eller vara en koppling som stryper flödet.
  9. Hej! mätaren är jag med på men han nämner en klocka i pumpen det läckte direkt vid sjösättning så båten kördes inte innan arbetet med läckan påbörjades.
  10. Hej! Vilken klocka i pumpen är det och är det i lågtryckspumpen du menar? Vet inte riktigt hur högtryckspumpen har ”kontakt” med turbon?
  11. Kan meddela att vi testat en annan lågtryckspump utan framgång.
  12. Hej alla och tack för era svar! det var diesel som läckte. den startar lika lätt som tidigare. pumpen är återmonterad korrekt. tryckslang till turbon. Om den försvinner och vi får samma fel, är det turbon då menar du ? Vi ser att den snurrar och hör det. Också, vi får ju upp högt varv men sen stryps det. Kan turbon skapa den effekten att motorn helt storknar och tappar effekt? vet ej vad varvtalsregulatorn sitter, men är den lättåtkomlig och är det något man byter eller reparerar? Finns detta ens på en TMD40?
  13. Hej! Önskar hjälp för att rädda sommaren. Kort bakgrund. Avser Penta TMD40 Aldrig haft detta problem innan. Efter sjösättning upptrycker vi läckage på ”baksidan/insidan” av instruptningspumpen. Demonterade tillsammans med mekaniker vatten pump och insprutningspump och fixade en pensionerad o-ring. Satte tillbaka och linjerade inställning med hur den satt innan. Läckan löst. Vad som händer nu är att motorn varvar bara 2200 (march varv är ca 3300) och där tar det stopp. Sista trycket på gasreglage gör absolut inget, motorn varvar inte mer. Alla spridare och filter luftas samt att alla slangar kontrolleras. Förra årets Penta bränslefilter sätts tillbaka, därmed är allt återställt. Fick tipset att skruva på justerskruven på insprutspumpen först 0,25 och sen 0,5 varv. Detta gjorde motorn mycket piggare och båten närmare studsar iväg. När man nu drar fullt gaspådrag varvar den glatt mot 2800 och verkar hungrig efter mer, men innan den hinner varva upp mer hör man tydligt hur motorn stryps och går ner i varv igen. Som att den inte orkar. Vi misstänkte då turbon men den snurrar lätt och har testas köra med och utan filter (också nytt) för att inte tillflödet av luft ska spöka. Man hör också turbon susa. Kan turbon skapa detta problem? Om den väl kickat in så är väl den mekanisk och inte orsaka detta? Dieselfilter med glasburk visar hela tiden att det finns bränsle. Vi har testat sätta en handpump (”blåsa”) för att pressa fram diesel, men detta gör ingen skillnad oavsett läge. Vi har även testat leda bränsleslangen direkt ned i en dunk med diesel istället för hela vägen bak till tanken. Detta gjorde ingen skillnad. Inga synliga läckage och vi kan inte hitta att det tjuvläcker luft någonstans. Silen i matarpump var ren och fin. Ingen synlig smuts någonstans (typ dieselsjuka osv.). Jag är säkert missat att nämna vissa av de åtgärder vi testat, men snälla, all hjälp vi kan få är enormt uppskattad! Tack på förhand!
  14. Hej Moltas! Jag väcker liv i din kommentar som är hela 6 år gammal snart, men med chansen att du har kvar samma båt eller rent av gott minne. Jag har problemet att min 28 DC knäcker bryterpinnen i motorn väldigt ofta. När jag byter håll men även om jag kör kortare sekvenser åt samma håll. Har du upplevt likande? Förra säsongen gick 2 pinnar och igår denna säsongens första. Har en -91a men utgår ifrån att det är samma bogpropeller? Jag snurrade propellern för hand när den låg på land och den gick inte anmärkningsvärt trögt. Edit: Sleipner tror att det är slitage i växelhuset som gör att det glappar och därför utsätter pinnen för ”ryckig” påfrestning vilket knäcker pinnen. Byta till nytt är isf lösningen…segt.
×
×
  • Skapa nytt...