Jump to content
Thursday 09 December 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/16/2020 in all areas

  1. 2 points
    Att renovera gamla båtar är bland det roligaste jag vet. Vi köpte i det närmaste ett vrak för 3000:-. Nu har vi två andra båtar att segla med så vi kan både segla och renovera. Lycka till med letandet 👍
  2. 1 point
    Du har rätt, om man kortar bommen en aning så borde det fungera. Tänkte inte på att mesanseglet också anpassar sig efter vindrikningen. Tack McLasse du anar inte hur glad jag blir 🤗 (hydrovane vippar också 😉).
  3. 1 point
    Jag tänker pendelservo med en flöjel som vippar i sidled, typ Sailomat eller liknande. Det borde inte vara några problem. Men visst, petar mesanbommen ut för långt kan det kanske bli lite meckigt.
  4. 1 point
    Det är riktigt. På kryss och halvvind är den inte uppe. Men på långseglingar är det mycket slör har jag förstått. Dessutom - på kryss vill du inte ha ett stort försegel.
  5. 1 point
    Öööhhh...det har jag aldrig gjort vad jag vet. Har inte seglat båten så mycket. Den har seglat sig själv ett antal gånger men hur lång tid och hur ofta har jag inte lagt på minnet med exakta siffror. Har liksom inte intresserat mig att mäta, bara att. Behöver jag lämna rodret utan att någon tar över kopplar jag in autopiloten. Jag ser det som så att en båt som kan bli hyfsat stabil på kurs är betydligt lugnare att styra och ger en självstyrning möjlighet att arbeta billigare (om el) alt bättre om vindroder. I mitt fall kostar det inte lika mycket el om man lägger lite energi på att trimma seglen hyffsade. Men jag blir lite nyfiken. Är det något mätetal du har? Varför just 30 min i måttlig vind och vågor och någon form av tidsenhet?
  6. 1 point
    Min gamla Laurinare var lovgirig för mig i början. Efter en del huvudbry, svordomar och varse om egen inkompetens gick det att få fason på den också, fast egentligen var det mig det blev mer fason på. Lovgirigheten försvann. Vindrodret som jag senare monterade (Sailomat) styrde den bra, även på läns. På kompisens Allegro 27a blåste storseglet sönder och det byttes mot ett nytt (japp, helt splirrans). Seglet var egentligen för litet för båten så det var som att segla runt med revad stor. Men, oj vad mycket bättre den seglade, fartmässigt, den var hyffsat kursstabil redan innan. Har du inte funderat på en ketch? En ketch, i alla fall min, är ganska lätt att få kursstabil. Jag har bara erfarenhet av den vi har nu men jag är förundrad att det fungerar så bra.
  7. 1 point
    Nytt inlägg i bloggen: https://el-artella.blogspot.com
  8. 1 point
    Det funkar nog ganska bra men jag konstaterade att det var ett himla projekt att montera spottar så de lyser snett framåt. Sen funkar det ju bara på kvällen/natten. En kamera skulle vara bättre, testade lite och visst skulle det vara kul men samma där, besvärlig montering. Så lösningen fick bli ett framåtseende ekolod och det verkar fungera väldigt bra det lila jag hunnit testa.
  9. 1 point
    Runt göteborg finns ju ett antal båtfirmor som säljer båtar, visserligen nya eller rätt nya men där går ju att sen hur olika båttyper ser ut och känns. Få lite försående för olika typer av design, få lite känsla för hur stor en båt i olika storlekar faktiskt är.Kanske en bra lördagsutflykt. Men absolut går runt på bryggorna för att få uppslag och idéer. Men det kräver nog att våren börjat komma på allvar.
  10. 1 point
    Det funkar bra! Men bara sommartid med båten sjösatt.
  11. 1 point
    Hej Tror ändå att alla dessa rester (borde vara ganska ojämnt) gör betydligt större skillnad på toppfarten än hissningen. Minsta beväxning i botten kan göra 3-4 knop på toppen exempelvis. Detta gör säkert betydligt mer
  12. 1 point
    För liten för de krav du ställer! Gör som Georg_ohm, jag mfl skriver. Åk ut och kolla och prata! Betänk dock att när du pratar med båtägare kommer alla att säga att deras båt är (näst intill) perfekt. Jag tänker det är som folk som köpt en Rolls eller Ferrarri, svårt att erkänna att man lagt en massa pengar på fel sak 😉.
  13. 1 point
    Tja Georg_ohm skrev ju i förra inlägget att båtar på ca 21 fot (6,2m) är att föredra och lite kortare funkar väl med även om Jofan kanske är i kortaste laget. Annars tycker jag om HT-båtarna som både ger skydd mot oanmälda regnskurar samt svall och skvätt från större båtar, komplettera med kapell så slipper du ösa så ofta efter regnskurarna också. Bl.a Uttern och Crescent har flera trevliga modeller. Någon direkt personlig erfarenhet av Jofan har jag inte mer än nån enstaka tur i ungdomen.
  14. 1 point
    Även jag är för gammal för den typen av prylar. Dock tycker jag man kan förstå viljan att fixa grejor på båten som man tycker är snyggt. Många köper dyra fälgar till bilen, andra kör på gamla återanvända stålfälgar. Vi ser dom inte när vi kör men många väljer ändå utseendet med omsorg. Jag lever med elever hela dagarna och för dom är "pimpa" båtarna viktigt.
  15. 1 point
    Båten är på land igen och jag har äntligen börjat skruva. Jag var orolig för propelleraxelfästet, men skruvarna var lätta att lossa. Se min byta motor-blogg: https://el-artella.blogspot.com
  16. 1 point
    Hur många har fått slut på startström? Jag har fått det en gång och bytte då batteri. Det var väl inte bytt på 7-8 år. Starten gick fint ändå med en startkabel till förbrukningsbanken. Ägna energi åt förbrukningsbanken och ha en startkabel i reserv. Det löser problemet för de flesta. Kolla att det är 14-14,7 V när generatorn laddar. Då går laddningen snabbt till förbrukningsbatterierna vid motorgång.
  17. 1 point
    Nja, på det schemat jag ser på Skyllermarks hemsida är reläet styrt just av generatorns D : http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/sa-kopplar-du-skiljerelaet. Sedan står det visserligen i texten att det kan kopplas över tändningslåset också, men detta är alltså definitivt inte att rekommendera. En hel del av det som står på Skyllermarks sida är mycket bra och relevant, men annat är också nästan mer än lovliga överdrifter. Fortfarande teoretiskt rätt, ja. Men tyvärr har Skyllermarks för länge sedan passerat gränsen för sunt förnuft och det finns ibland ingen hejd på kabelgrovlekar och påståenden. Man bör läsa saker kritiskt och ha i bakhuvudet att företagets affärsidé är just att sälja häftiga elsaker till mindre vetande konsumenter. De är ingen opartisk expertpanel. På sidan jag länkar till står t ex Om generatorn är på 50 A och om avståndet mellan generator och batteri är 2,5 meter behövs cirka 50 mm² kabel. Det är inget annat än rena och skära dumheter: Den som försöker sätta på en 50mm²-kabel på sin 50A-generator lär få stora problem med hållfastheten på generatorns skruvar. Och det är inget som går på någon garanti. I praktiken flyter inga 50A någon lång stund med en 50A-generator, om ens någonsin. Men ponera att batterierna är så usla att de verkligen sväljer i sig alla 50A generatorn kan ge (vilket den endast gör vid tokvarv). Då ger 2,5m 50mm²-kabel ett spänningsfall på endast 0,04V (!) vid 50A. Med 10mm² fås ändå bara 0,2V vid 50A, och vid mer rimliga 20A endast 0,08V. Dessutom lär generatorns skruvar hålla. Att många faktiskt får bättre laddning o.s.v. beror knappast på Skyllermarks monsterkablar, utan i de flesta fall helt enkelt på det faktum att man gör en allmän genomgång av elen och byter ut dåliga kabelskor o.s.v. Ett spänningsfall på några tiondels volt vid maximal laddström är inget problem. Dessutom så minskar spänningsfallet med minskad ström, så myten att spänningsfallet gör att batterierna inte blir toppladdade är inget annat än en myt. Men okontakt och oxiderade anslutningar är däremot alltid ett verkligt problem ! Edit: Skyllermarks skriver vidare på sina tipssidor saker som att D går till tändningslåset (rätt är istället laddlampan) om generatorn, att den behöver ett par ampere denna väg för att börja ladda (rätt är max några tiondels ampere, strömmen laddlampan drar) o.s.v. Man skall alltså inte tro okritiskt på allt de skriver, de är ju bara ett företag som alla andra. Ett företag som dock lyckats mycket väl med sin marknadsföring ! Senast ändrad av IngemarE | 06 januari 2010 | 14:23
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy