Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-06-01 på alla områden

  1. 2 poäng
    En kulventil är lite snabbare att stänga/öppna. Men det är också dess enda fördel, i övrigt är en skjutventil helt överlägsen. Det enda den behöver är lite motion någon/några gånger per år, de behöver fö kulventilen också om inte annat för att kolla att den fungerar. Innan man sjösätter sprutar man in lite PTFE-fett utifrån. Sen stänger man ventilen och sprayar lite till. Spraya lite på ratt-axeln också och motionera ventilen några gånger så blir den som ny. Det är också ett bra tillfälle att kolla över slangar och klämmor.
  2. 1 poäng
    Det är ganska inskränkt att kalla US båtar för skräp,visst byggs det skräp över där men det gör det även här med omnejd.Amerikanska farvatten är i mångt o mycket tuffare än våra och självklart finns produkter som ska fungera där. Det finns många båtbyggare som bygger mkt bra produkter men tyvärr så är utbudet här hemma skralt. Kanske inte så intressant för trådskaparen men vill bara reagera på US båtar klassas som skräp.
  3. 1 poäng
    Bara gjorde en snabbkoll på Blocket i regionen åkbart till Vänern. Det finns en hel del (raka axlar): https://www.blocket.se/goteborg/Scand_Baltic_HT__95_79511405.htm?ca=17&w=3 En duktigt rejäl båt, visserligen med kapell men stor akterruff, stor toa och ordentligt "soldäck" ovanpå akterruffen. Vill minnas att det är två stickkojer på mitten också. Soffan fram rymmer många, men man kan även sitta uppe. Denna har också lite nyare motor. https://www.blocket.se/goteborg/Saga_32_79366057.htm?ca=17&w=3 "Äldre" Saga, men ser rätt ok ut. Inte mycket info. https://www.blocket.se/goteborg/Nimbus_3003_79354019.htm?ca=17&w=3 Om du vill pilla med motor kan detta vara något. Nog bra båt, men motorn går varm på denna vid full belastning. Någon impellervinge som täpper till värmeväxlare alt. något mer allvarligt ? Dito om man inte vill pilla: https://www.blocket.se/goteborg/Nimbus_3003__87_79276747.htm?ca=17&w=3 https://www.blocket.se/goteborg/Forbina_9000_med_akterruff_78613874.htm?ca=17&w=3 Välkänd och ibland något överprisad, men med fly och mycket boutrymme. Verkar ha uppgraderad motor. Bara några axplock....
  4. 1 poäng
    Om båten planar lätt utan att du använder trimplan så är det mest för att rätta till listning man använder dem. Tex pga sned last eller sidvind. Jag använder själv mina trimplan nästan uteslutande för att räta upp båten vid sidvind.
  5. 1 poäng
    Trådskapare Tale har fått många bra och tänkvärda tips här! Men en sak som ännu inte diskuterats, som jag värdesätter högt, jag är inte helt ung längre, har väl ännu inga svårigheter att röra mig, även om jag numera ogärna företar mig direkta cirkuskonster. Sedan finns det barnbarn och hund med ombord. Vi alla uppskattar att det lätt och säkert att röra sig ombord, både då båten ligger i hamn eller ute till sjöss i sjögång. Nu är jag återigen inne på de för mig förhatliga US-båtarna som inte är byggda för våra förhållanden, flera av dessa har ett fördäck som inte är avsett för att vistas på, det är välvt, ser halt ut, och saker som på andra båtar är avsedda att hålla sig i, pulpiten (=ett sorts räckverk) ser mer ut att vara en dekoration att snubbla över. Det är så att många av dessa båtarna är avsedda att läggas till med aktern mot bryggan, då kan en någorlunda säker passage ombord ske. Men hur ser det ut i de flesta svenska hamnarna, jo vattnet närmast bryggan är grunt och orent, dvs stenigt och jäkligt, där vill man inte riskera propeller och roder. Jag har sedan sensommaren 2015 en båt som någon belackare här beskrev som "en pråm med en glasskiosk på"... Det finne en uppsjö sådana på marknaden, kallas vanligtvis för "hyttbåtar", Targa, Nordstar och Sargo/Minor är de vanligaste, dessvärre faller dessa utanför din budget. Nja kanske en gammal Targa 25 kan tangera din budget. I mitt tycke är en del av dem inte heller direkt världens bästa bobåtar, men undantag finns Nordstar gillar jag och själv fann jag en uddabåt, ett orustbygge, en Triton 29. Denna har breda och nedsänkta däck att röra sig på, hytten alltså "glasskiosken" står inte heller i mitten så sb-däcket är bredare än det på bb-sidan. Man kan helt problemfritt bära ombord två matkassar när man går från bryggan till båtens peke och ned på fördäck utan att hålla i sig, Men det finns två bra pulpitar i bra höjd att håla sig i om det gungar. Sedan ett stabilt räcke runt hela båten. Barnbarn rör sig fritt och ledigt ombord utan att ramla i, hunden som väger omkring 30 kg, gör sålunda och älskar att kunna gå runt på däcket och bevaka omgivningen, i den tidigare Nimbusen fick hon hoppa ned genom förluckan, vilket var riskabelt. Men man köper kanske inte en båt för hundens bästa, men det som gynnade vovven gynnade även resten av besättningen. Uddabåtar, ja sådana som är byggda i små serier, kan ju vara bra och trevliga, men man får ju förvänta sig att andrahandsvärdet kan bli därefter... Det finns en rätt berömd uddabåt du inte skall köpa, en större träbåt, den är ganska gammal, användes ursprungligen till en större djurtransport. Det var en gubbe som ville rädda världens djurbestånd en dag det började regna en himla massa. Men alla dinosaurierna missade avgången... Nä om du mot förmodan skulle hitta just den båten på Blockets båtsidor, så tänkt inte ens tanken... Exempel då det är bra att kunna röra sig säkert ombord: Utfendringen, alltså då man innan man går in i hamn häger ut "putt-i-från-korvarna" fendertarna, eller fendrarna, kan stavas olika. På Nimbusen som iofs var en bra och säker båt var ut- och infendringen belagd med vissa risker, även som det gick rätt bra ändå. Infendring skall obenhörligen ske när man lämnat hamnen, att segla med fendertarna ute är amatörmässigt och fult, dessutom riskerar man att tappa dem. Men det finns ett undantag då man seglar med fendertar ute hela tiden, och det är i gång i kanaler mellan slussar. Tja om det nu var till någon hjälp så har jag då satt ytterligare funderingar i skallen på dig. Men som jag tidigare skrev, och några andra var inne på, den första båten blir aldrig den bästa och mest genomtänkta, och det är kanske därför det säjs båtar, inte bara amerikanska, som man inte kan röra sig säkert ombord på. Båtar som ser bra och trevliga ut på båtmässan eller i försäljningshallen. Jag tror att dessa säljs till nybörjarna, så därför är det ju väldigt bra att du lagt ut dina funderingar här för att undvika misstag andra redan har begått, det är det som skiljer amöborna från människorna, vi kan dra fördel av egna eller andras misstag, men man undrar ju ibland förstås. Sedan skall du inte heller ta mitt US-motstånd till dig på fullaste allvar, visst finns det US-båtar som är bra, inte bara då de står på land... det finns välbyggda stabila bra amerikanska bobåtar också, men kanske inte till dom pengarna du hade tänkt... Grand Banks exempelvis... men då får du addera några n000llor till i köpesumman.
  6. 1 poäng
  7. 1 poäng
    VP = Volvo Penta (gröna marinmotorer med svensk anknytning). Fast frågar man mig tycker jag Yanmar (i grunden japanskt, silvergrå) kan vara lika bra och ungefär lika lätt att hitta delar till. Det är väl dessa två som är de vanligaste på båtar som inte är från USA, i synnerhet diesel. Men är motorn bytt kan det vara lite andra uppstickare också, och är det lite större båtar med dubbla motorer är fabrikat som Cummins m. fl. inte ovanligt. När det gäller drev och backslag så döljer sig oftast något annat fabrikat bakom VP-märket. Inte sällan ZF när det gäller backslag. Bravo-drev är nog också vanligt, inte minst på Yanmarmotorer.
  8. 1 poäng
    Det är nog delvis sant, men "regeln" beror nog mycket på motorbåtsstorleken och vilken användning båten är tänkt för. Mindre typ "daycruisers" har i princip alltid drev, icke-planande långsammare motorbåtar (snipor m.fl.) nästan alltid rak axel/roder. Lite större "bobåtar" kan oftare ha båda varianterna, även dubbla motorer med dubbla drev eller axlar. Ett tips eftersom du skall vara i Vänern: Köp inte för liten båt om ekonomin tillåter. Vänern (och i synnerhet min hemvist Vättern) kan vara riktigt grisig med korta vågor som kan nästan vara så branta att det känns som "fritt fall" emellan om båten är liten. Men samtidigt skall man börja någonstans, man kan planera när man går iväg, och bättre en båt än ingen alls....
  9. 1 poäng
    Nja... skjutventiler har en större tendens att läcka är min erfarenhet från hus... så kulventiler har en till fördel.
  10. 1 poäng
    Lider med dig. Håller med om att det förmodligen går över på nån vecka men vad hjälper det dig idag? Du kanske kan hitta någon slangstump med rätt men olika anslutningar som du bara kan sätta emellan? Ge inte upp!
  11. 1 poäng
    Vet hur det känns och det är tyvärr bara att låta det vara någon vecka och ladda om... Du har gjort ett väldigt fint jobb och båten ser ut som ny. När du väl kommer i hamn med det hela kommer du vara mycket nöjd, det är jag helt övertygad om:)
  12. 1 poäng
    Wtf. Nu tycker jag synd om dig på riktigt. Hoppas du repar mod snart och i samarbete med dina båt-fixar-vänner kommer på något smart sätt att lösa detta på. Annars är det väl bara.... att göra om. en tuffing som du fixar det på ett kick. Själv hade jag fått gå i terapi för längesedan.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...