Gå till innehåll
fredag 01 augusti 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-11-12 på alla områden

  1. 2 poäng
    Röret brukar kallas bockhorn och det är vanligt att det korroderar. Knacka på röret och försök avgöra om det korroderat länge ner än bara i överkanten verkar det vara tunt så så byt hela röret. Är bara kanten skadad finns en reparationssats med en plastkrage, men jag tycker att ditt rör ser tämligen åtgånget ut och då behöver du även lossa motorn från drevskölden och flytta fram motorn för att komma åt bockhornets skruvar och byta röret.
  2. 2 poäng
    Blev lackering av båten första helgen i min ägo. Byte samtidigt alla rutor.
  3. 1 poäng
    Du kanske ska prova med TBT färg finns ju någon som talar för det här 😇😂
  4. 1 poäng
    Töm tanken och spola vatten på marken
  5. 1 poäng
    Fy rackarns, där slog du mig i antal havstulpaner men även drevet hade mer påväxt än på mina drev och jag tror att du också använder Jotun VK? Men jag tror att vi är överens om att ”bättringsmålning” inte håller i längden?
  6. 1 poäng
    Ah, det får bli lite filosofikt.... Om du plockar upp olja ur havet efter ett oljeutsläpp, har du bidragit till någon miljöförbättring då? Ja skulle jag säga och förbättringens mätbarhet och märkbarhet (effekten) beror antagligen på mängden du plockar upp. Men allt du plockar upp bidrar till en förbättring. Om du istället förhindrar ett oljeutsläpp (oavsätt mängd olja) har det då blivit någon miljöförbättring av havsmiljön? Egentligen inte skulle jag säga. Men innebär det att det därmed är onödigt eller fel att förhindra ett oljeutsläpp? Om du släpper ut olja i havsmiljön, har du då försämrat havsmiljön? Eller finns det en gräns för när det bidrar till försämring av havdmiljön, t.ex. 1 dl är inga problem och hur många får släppa ut 1 dl olja innan det bidrar till försämring? Självklart mår havsmiljön bättre av att din båt saknar TBT när den läggs i vattnet. Sen kanske inte just ditt specifika bidrag har en klart mätbar effekt på havsmiljön i stort, även om förbättringen sannolikt är av stor betydelse för havstulpanerna som vill bygga bo på din båt. Att du bidrar till att minska miljöbelastningen om du tar bort gift torde väl vara uppenbart även för en civilingenjör. Om alla gör det blir ju såklart effekten större, det är väl därför man lagstiftar om förbud för annars tänker alla bara på sitt eget bidrag och förstår inte vad problemet är. Och för att du ska slippa påpeka det som ett motargument...... miljöförbättring/miljöförsämring gäller ju såklart oavsett vilken färg och färginnehåll du har på botten, men effekterna blir såklart olika. All bottenfärg (biocidfri som biocid) är en teoretisk miljöförsämring, men effekterna blir olika stora och man jobbar väl med att först förbjuda sånt som gör störst påverkan. Om något decenium finns nog samma diskussion om dagens tillåtna färger och sakta sakta blir havsmiljön bättre🙂 Misstänker att denna diskussion förekom även när PCB, DDT, freon etc förbjöds, eller skulle förbjudas. Men jag är för ung för att veta hur tonen var i dåtidens diskussionsforum (fikarummet på jobbet?).
  7. 1 poäng
    Haha menade att vi tjuvkopplade startmotorn skrev fel. Remmar borta de som behövdes bort. Röret som avgasknät fäster i har oxiderat sönder. Några tips på att fylla upp så det håller alternativt skarva. Tror det är aluminium.
  8. 1 poäng
    Hmm, vilken skillnad. Vi ligger i samma hamn(tror jag) och hade i princip inget under, inte mer än att jag kunde räkna dem på mina fingrar iallafall.
  9. 1 poäng
    Tänk på att flera fruar även innebär fler svärmödrar! Jag skulle testa med några vattendunkar först. Har du koll på att motorerna? Exempelvis en så enkel sak som rätt tändinställning kan göra stor skillnad.
  10. 1 poäng
    Tack men jag fick redan tag på nitar. Claessons hade slutsålt för tillfället. Jag beställde av träbåtsbyggarföreningen i Kuopio https://kuopionpuuveneveistajat.blogspot.com/p/blog-page.html Kari som sköter beställningarna visade sig kunna svenska och leveransen kom snabbt och priset var hyggligt.
  11. 1 poäng
    Hur kommer det sig att man kan se effekter på snäckor i Frankrike, och att effekterna försvinner två år efter att förbud mot TBT-haltig färg (din egen länk), om nu TBT är bundet i hartser och inte läcker?
  12. 1 poäng
    ”Källa: Anonyma gagghökar på ett båtforum”. Lär smälla högt hos regeringen ur bevissynpunkt.
  13. 1 poäng
    Troligtvis kommer TBT inte stanna i behållaren på återvinningscentralen, utan tas hand om på ett korrekt sätt, gissningsvis då ett sätt som inte påverkar de vattenlevande organismer som skadas av ämnet. Exakt hur sådan destruktion eller återvinning går till är jag inte insatt i, men jag har rätt stort förtroende för att kommunen inte dumpar avfallet på en jordbruksfastighet i Kagghamra eller liknande.
  14. 1 poäng
    Inte det minsta intresserad av honom. Karln verkar vara en rasistisk, klimatförnekande anti-vaxxare, och Swebb-TV kan jag vara utan. Frågan lydde - delar du hans åsikter, Mellgard?
  15. 1 poäng
    Vi beställde från Aero-Seibert i Tyskland. Ville inte göda Amazon som både dumpar löner och anser sig stå över lagen. Svenska importören Savontech kunde tyvärr bara sälja Aerodux 185 i 28kilosdunk.
  16. 1 poäng
    Synd, du ser nog spöken i imaginära gränser och vem som är aktör. Frågan är ju faktiskt både intressant och relevant.
  17. 1 poäng
    Vem som har misslyckats med vad i denna fråga kan man säkert diskutera. Men mer intressant nu: @Mellgard - har du sanerat, påbörjat sanering eller avser du sanera din båt från TBT?
  18. 1 poäng
    Jag tror det syftas på ditt altruistiska arbete med att få behålla ett hormonstörande ämne som varit förbjudet i flera decennier på botten på en båt som du vill sjösätta i ett känsligt hav med stora miljöproblem, och att driva kampen i ett ansträngt rättsväsende samt göra livet surt för en båtklubbstyrelse som följer de regler som markägaren satt upp. 🙂
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...