Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Dricksvatten i tank.

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Bildas i gamla ledningar med stillastående ljummet vatten...

Lite förtidliganden...

  • Legionellaakterier bildas inte i ledningarna, den växer till sig i ledningar och annat med stillastående ljummet vatten (20 - 45°C).
  • Legionellabakterien är vanligt förekommande i jord och i vattensamlingar.
  • Legionella växer även till sig i helt nya ledningar, varmvattenberedare, mm.

Ni som har dusch ombord bör se till att varmvattenberedaren håller över 50°C, helst 55°C, så att mängden bakterier inte ökar.

 

För att ta död på legionellabakterien måste man upp i 60°C i minst 10 minuter.

Vid 50°C tar det mellan fem och tio timmar att ta död på 90 % av bakterierna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tyder ju på att legionella frodas utmärkt i vattentankar under den varma säsongen.

 

Är lite bekymrad över min egen installation. Rensade ur tanken i år p g a att jag fått i lite slagvatten genom en läckande backventil och skall klora tanken i början av nästa säsong. Sedan skall jag installera watermaker.

Problemet är att min tank måste vara drygt 100% (!) full för att pumpen skall kunna börja suga vatten. Pumpen sitter ovanför vattentanken. Om jag då tömmer tanken helt när jag är ute måste jag fylla hela tanken med watermakern vilket borde ta både tid och alla mina Ah. Det betyder ju att jag alltid kommer att ha en viss mängd vatten stående, visserligen under konstant omsättning men hela tanken tar ju ett par veckor att göra åt på två personer.

 

Har inte satt mig in i problematiken men misstänker att jag behöver byta vattenpumpen.

 

Vatten från watermakern är ju i princip destillerat vatten, om tanken är ren och det aldrig kommer annat vatten än från watermakern borde jag väl klara mig från legionella ganska hyfsat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft problem att få vattenpumpen att suga när vattentanken varit helt tömd. I våras använde jag våtdammsugaren och sög vid dusch slangen, vattenpumpen fungerade genast!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gaidin:

Det tyder ju på att legionella frodas utmärkt i vattentankar under den varma säsongen.

...

Vatten från watermakern är ju i princip destillerat vatten, om tanken är ren och det aldrig kommer annat vatten än från watermakern borde jag väl klara mig från legionella ganska hyfsat?

Så här ungefär ser tillväxten av legionella ut, så vist har man en ganska gynnsam temperatur för tillväxt när man seglar i varma vatten, men...image.png.464a8b21963926b94831577cf6284483.png

Lånat från: https://matarvattensektionen.se/download/kylvattenkonferens/2017/Karin Jacobson ppt.pdf

 

Legionellabakterierna behöver ju något att "äta" så en ren tank med "destillerat vatten" från watermakern är ingen bra tillväxtmiljö. Ingen fara alltså.

 

När man fyller på vatten från land bör man filtrera detta vatten både med partikelfilter och aktivtkol-filter och även tillsätta medel för vattenkonservering.

Kolloidalt silver dödar vad jag minns virus, bakterier, amöbor och svampar så med silver i tankarna håller sig vattnet fräscht (nästan) evigt länge och framför allt är det ju i ditt fall ett sätt att döda ev. otäckingar som kommer med från landvatten. 

 

När allt är dött kommer inget nytt in via watermakern.

 

Aquaclean som finns i båtaffärerna för ett par hundralappar räcker för att rena 1000 liter vatten.

 

image.png.976a7be70e33292beec02fc96ac54a41.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer troligtvis aldrig att fylla vatten från land så länge WMen fungerar men det kan ju hur som helst vara bra att alltid ha vattenrening med sig ombord.

Kolodialt silver är ju ganska enkelt att göra själv, kanske bara tar med mig några gamla förlovningsringar och lite sladd 😄

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev neptun:

Har haft problem att få vattenpumpen att suga när vattentanken varit helt tömd. I våras använde jag våtdammsugaren och sög vid dusch slangen, vattenpumpen fungerade genast!

Det låter ju inte alls så konstigt. Eftersom det då inte finns något vatten att suga upp....

Jag har nu två tankar igen. Den ena har ett ”sugrör” från toppen, som slutar någon cm från botten. Den andra tanken har ett hål med en nippel på ena gaveln någon cm från botten. Detta innebär ju i båda fallen att ”bottensatsen” blir kvar i tankarna när man tömt dem med pentrypumpen.

 

Det borde vara en försumbart liten risk att man får in legionellabekterien med kommunalt dricksvatten.

 

IMG_20201204_123226.thumb.jpg.cfcfe88fdd96abf24683a3383c920835.jpg

 

Här är en bild på min trevägskran med servomotor.

Denna kopplar om mellan de båda tankarna.

Servomotorn har ändlägesbrytare och manövreras med en enkel polvändande omkopplare.

Här syns även den enkla silen jag har innan pumpen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev neptun:

Har haft problem att få vattenpumpen att suga när vattentanken varit helt tömd. I våras använde jag våtdammsugaren och sög vid dusch slangen, vattenpumpen fungerade genast!

Ja, det är ju inte så konstigt att vattenpumpen inte kan suga när den är gjord för att suga vatten men den får bara luft i början. Smart att använda våtdammsugaren från en kran inne i systemet så vattnet kommer fram till pumpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Smart att använda våtdammsugaren från en kran inne i systemet så vattnet kommer fram till pumpen!

Det funkar ofta att suga med munnen, ev. med en slangstump emellan munnen och kranen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Det funkar ofta att suga med munnen, ev. med en slangstump emellan munnen och kranen.

Fast våtdammsugaren är enklare 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Fast våtdammsugaren är enklare 😀

Om man har en sådan ombord. Munnen har man ju alltid med sig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Om man har en sådan ombord. Munnen har man ju alltid med sig.

Det var väl ungefär det jag var ute efter.

 

Har man en våtdammsugare ombord så är det nog mera meck att plocka fram den och ställa undan den än att suga lite med munnen.

 

Ibland är jag lite teknikallergisk!

När min fru tar fram matberedaren för att hacka en lök tex.

Själva hackningen går ju fort, men allt runt omkring...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet i båtens tank är inte stillastående om båten ligger i vattnet. 
Jag fyller klubb-vatten i tanken. Klubben har egen brunn, vattnet är av utmärkt kvalisort och smakar bra. Efter jag bytte slangarna så smakar vattnet hur bra som helst, och är inga som helst problem att dricka. Med mina 70 liter brukar jag klara mig en vecka utan problem. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Munnen har man ju alltid med sig.

En del använder den till annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemma har vi djupbrorrad brunn och 2 st 300 l hydroforkärl , utan någon som helst rening dvs vatten förhållandevis låg omsättning, vart annat år tömmer vi kärlen för att återställa ”luftbubblan ”

  mycket goja i botten.

ingen har blivit sjuk hittils , i båten har vi en tank på 6-700 liter den fylls med klorerat kommunvatten vid kajen ,har inte rengjort tanken på 10 år  bara tömt o fyllt på, har kopplat in spolning på toan på sötvattensystemet för att få lite omsättning i tanken , samma där ingen har blivit sjuk hittils.

 

Jobbar en hel del på vattenverk/pumpstationer/ vattentorn och det är definitivt inte ovanligt med lite gojs både här o där , för att inte tala om  i rörledningar., bilden på tanken tidigare är peanuts. 

Vill ställa frågan om någon här känner till något fall med legionärsjuka som kan härledas till vattentank i båt ?

Folk får göra som de vill men jag tycker att det är ett overkill att rengöra tanken årligen samt blaska på med suspekta kemikalier , vill man inte dricka ur tanken  , fine , ni slipper. 

Har ibland med någon dunk hemifrån men det är bara för att  vi tycker att det  smakar bättre än  kommunalt vatten.

 

Så frågan  kvarstår : känner någon här till något fall av sjukdom relaterat till tank i båt ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev elektrikarn:

Så frågan  kvarstår : känner någon här till något fall av sjukdom relaterat till tank i båt ?

Nej! Inte jag i alla fall.

Vi har inga problem med vårt vatten och det står ibland orört länge i tanken.

Vi fyller vid sjösättning i april och tömmer ut det sista när båten är iordningställd för att gå i ide i oktober.

 

När det gäller legionellasmitta krävs smittat vatten, en varmvattenberedare, ljummet vatten i varmvattenberedaren och en dusch.

  • Smittat vatten är lätt fixat, legionellabakterier är ganska vanligt förekommande.
  • Varmvattenberedare ombord börjar bli vanligare.
  • Ljumna varmvattenberedare tror jag är nästan lika vanligt som varmvattenberedare. Många vet inte om att ljummet vatten i beredare inte är så bra.
  • Dusch är rätt så ovanligt.

Dessutom är det inte så lätt att få legionella, man ska gärna vara lite "klen" för att smittas. Rökare, diabetiker, män över 40 år och personer med nedsatt imunförsvar drabbas lättare.

 

Hur som helst tycker jag att budskapet att se till att varmvattenberedare är över 50°C är bra att sprida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till någon som blivit sjuk av vatten ombord (däremot sjuk av andra vätskor).

Legionella drabbar ju oftast dem med nedsatt immunförsvar.

 

Men som jag tidigare skrivit kan ju vattnet smaka illa från gamla smutsiga tankar och från lika smutsiga slangar och pumpar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

 

  • Dusch är rätt så ovanligt.

Nja. 
Jag har fått lära mig att en dusch som används sällan är en perfekt grogrund då legionella gärna växer till i golvbrunnen, och en varm dusch skapar en fin miljö för att distribuera bakterien i och med att man befinner sig i ett stängt utrymme med vattenånga ståendes rakt ovanför smittan. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om man har en sådan ombord. Munnen har man ju alltid med sig.

 

19 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, det är ju inte så konstigt att vattenpumpen inte kan suga när den är gjord för att suga vatten men den får bara luft i början. Smart att använda våtdammsugaren från en kran inne i systemet så vattnet kommer fram till pumpen!

Jag har en vanlig Jabsco-pump som brukar komma igång när jag öppnar en kran. Men jag hade mer problem med min gamla båt med en liknande pump. 
Nu har jag ett expansionskärl i systemet.

Skulle den kunna underlätta igångkörning vid torrkörning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Nja. 
Jag har fått lära mig att en dusch som används sällan är en perfekt grogrund då legionella gärna växer till i golvbrunnen, och en varm dusch skapar en fin miljö för att distribuera bakterien i och med att man befinner sig i ett stängt utrymme med vattenånga ståendes rakt ovanför smittan. 

Dusch är rätt ovanligt att ha ombord!

Utan dusch är det nog svårt att smittas av legionella menade jag.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Nja. 
Jag har fått lära mig att en dusch som används sällan är en perfekt grogrund då legionella gärna växer till i golvbrunnen, och en varm dusch skapar en fin miljö för att distribuera bakterien i och med att man befinner sig i ett stängt utrymme med vattenånga ståendes rakt ovanför smittan. 

Ja så är det säkert. Hemma blir det ju inget vatten ståendes i slang eller munstycke, det tar nu dessutom en stund för det varma vattnet att komma fram så duschen blir ju genomspolad. I båten är det likadant, dessutom finns den duschen utomhus på akterdäck. Avloppsvattnet rinner ut i självlänsen.

 

Så om man nu måsta skall duscha på något tvivelaktigt ställe får man ju spola igenom rör, blandare, slang och helst skruva bort munstycket, se till att ha bra ventilation och så varmt vatten man bara klarar av... och helst hålla andan hela tiden...

 

3 timmar sedan skrev Mackey:

Dusch är rätt ovanligt att ha ombord!

Utan dusch är det nog svårt att smittas av legionella menade jag.

Precis!

 

3 timmar sedan skrev anuba:

 

Jag har en vanlig Jabsco-pump som brukar komma igång när jag öppnar en kran. Men jag hade mer problem med min gamla båt med en liknande pump. 
Nu har jag ett expansionskärl i systemet.

Skulle den kunna underlätta igångkörning vid torrkörning?

Jo, pentrypumpen pumpar luft väldigt dåligt. Ju längre slang du har mellan pumpen och tappstället, desto mer luft. Ett expasionskärl innehåller kanske en liter luft?

 

En idé som slår mig just nu är om man kanske kan sätta en sådan där pumpblåsa alldeles innan pentrypumpen, ja en sån där man har på bränsleskatten till utombordare..?  Bara man ser till att vända blåsan åt rätt håll då den har en backventil... 

 

Gör som så att du fyller din tank, skruva loss inkommande slang på pumpen och om du får självfall där är det ju bra, annar suger du så att du får fram vatten till pumpen, starta pumpen, öppna en kran, se vad som händer om du får fram vatten till kranen, man hör på pumpens ljud om den pumpar vatten, luft eller vatten med luftbubblor. Vid behov får du suga med en bit slang kopplat till utkastarröret. Om du har vv-beredare gör du nästan likadant, öppna varmvattenkranen låt pumpen gå om det inte kommer fram vatten så får du suga i utkastarröret, det är rätt mycket luft i en vv-beredare innan man får den vattenfylld, 15-40 liter är väl rätt vanligt i fritidsbåtar.

 

Sedan under säsongen är det ju då viktigt att du undviker att köra systemet helt tomt, för då får du ju börja om från början igen, ungefär som att lufta en dieselmotor! Bara det att att vatten smakar betydligt bättre än diesel, jag vet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev anuba:

Nu har jag ett expansionskärl i systemet.

Skulle den kunna underlätta igångkörning vid torrkörning?

Nej, inte direkt. Det som spelar roll och som också @Georg_Ohmpåpekar, är att det så snabbt som möjligt ska komma vatten in i pumpen på sugsidan. Expansionskärlet har du väl på trycksidan av pumpen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är ju naturligtvis om tanken ligger litet högre än pumpen så du får att självfall. Pentrypumpar har inte så där himla bra sugkapacitet, konstruktörerna har istället prioriterat någorlunda tyst gång och ett hyfsat tryck på trycksidan. Så man måste nog hjälpa den igång. Men det kan ju också tyda på att pumpen är sliten, eller att det läcker in luft någonstans på sugsidan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havsvatten ruttnar efter ett fåtal dagar och luktar illa. Därför tömmer jag alltid sjövattenslangarna så mycket det går efter att ha stängt bottenventilen varje gång jag lämnar båten för ett par dagar. (Pumpar ur slangarna via toapumpen o avslutar med lite färskvatten från duschen i muggen för att bli av med allt havsvatten även där)

 

Återstarten av sjövattenpumpen var lite meckig innan jag kom på hur jag skulle göra för att underlätta för "sugpumpen" (4-kammars Jabsco ParMax 4). Jag börjar med att fylla sjövattenslangen med toapumpen. Sedan öppnar jag sjövattenkranen vid handfatet på toa som är det vattenutkast som sitter närmast pumpen och slår till strömbrytaren. Då får pumpen minimalt med motstånd och kommer igång rätt snabbt (typ under 5 sek tills den fått upp trycket och det sprutar en ren vattenstråle ur kranen). När den väl fått upp trycket så har den lätt för att spola igenom övriga vattenutkast så allt gammalt vatten som stått i slangarna byts ut.

 

När jag tömmer vattnet så släpper även trycket i accumulatortanken. Det är nog en fördel för återfyllnaden. Om det stått tryck kvar så hade det bara pressat från fel håll på pumpen och gjort det ännu jobbigare för den att få bort den luftbubbla som står på sugsidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ChristerN:

Nej, inte direkt. Det som spelar roll och som också @Georg_Ohmpåpekar, är att det så snabbt som möjligt ska komma vatten in i pumpen på sugsidan. Expansionskärlet har du väl på trycksidan av pumpen?

Naturligtvis sitter den på fel sida pumpen för att göra nytta. I vilket fall som helst så behöver jag bara öppna en kran för att pumpen skall börja suga vatten. Annars står pumpen bara och tuggar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Har läst o måste säga att jag förundras av all skepsis om att dricka vatten från båttanken!

Min historia: Vi köpte nuvarande båt 2005 o på vintern  efter kollade jag både dieseltank o va tank båda i rostfritt,OBS detta,ingen hade nån manlucka,båten är av 1981 års modell, så först var det att göra hål i båda tankarna o i dieseltanken var det tur att jag kollade,fullt med"goja" på tankbotten men va-tanken var spegelblank inuti!! Vad säger då detta,jag tror att eftersom tankarna är gjorda av rostfritt så kommer inget ljus in som kan påverka innehållet,av diesel blir det ju tyvärr "goja" det vet ju alla men vatten som kommer från det kommunala nätet verkar ju inte påverkas på samma sätt om inget ljus kommer in.

 

I vår tidigare båt var va-tanken i plast o den behövde göras ren helst varje år men även det vattnet drack vi utan några som helst besvär från våra magar.

 

Denna båt köpte vi 1982, så under alla år från dess till idag har vi druckit o kokat kaffe av vårt "tankvatten"!!

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev anje:

Har läst o måste säga att jag förundras av all skepsis om att dricka vatten från båttanken!

Jo, men det är väl samma symptom som att många köper flaskvatten för 30 kr/liter istället för 30 kr/m3 när enda skillnaden är att det dyra vattnet är tappat på flaska och ev. kolsyrat.

 

Någon form av modern "vattuskräck"?

Redigerad av Mackey
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Jo, men det är väl samma symptom som att många köper flaskvatten för 30 kr/liter istället för 30 kr/m3 när enda skillnaden är att det dyra vattnet är tappat på flaska och ev. kolsyrat.

Fast det där är en fråga om tillgänglighet. Många resonerar så där och tycker att det är förkastligt eller dumt, men de resonerar från fel utgångspunkt. Den köpta flaskan vatten ersätter inte medhavd kranvattenflaska, utan den är det hälsosammare alternativet till en sötdricka, när man är "på språng" och behöver nåt att dricka.

Samma resonemang kan man föra om att äta ute på restaurang. Det är mycket billigare, och kanske nyttigare, att laga mat hemma och äta där. Men det är ju inte samma omständigheter. Precis som med den köpta flaskan vatten.

 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev raol:

Fast det där är en fråga om tillgänglighet. Många resonerar så där och tycker att det är förkastligt eller dumt, men de resonerar från fel utgångspunkt.

Var och en får göra som den vill givetvis.

Det konstiga är att samma person dagligen köper en flaska kranvatten 1000 ggr dyrare än vad det kostar att ta med en flaska kranvatten hemifrån utan att reflektera över att det är i stort sett samma vatten.

 

Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt. 🎵🎶🎵🎵🎶

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Var och en får göra som den vill givetvis.

Det konstiga är att samma person dagligen köper en flaska kranvatten 1000 ggr dyrare än vad det kostar att ta med en flaska kranvatten hemifrån utan att reflektera över att det är i stort sett samma vatten.

 

Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt. 🎵🎶🎵🎵🎶

Men du fattar ju inte! Det handlar om tillgänglighet. Om man inte vill släpa på en vattenflaska eller två hela dagen ute på stan, så är "ta med hemifrån" inget rimligt alternativ. Samma sak om man oplanerat behöver nåt att dricka, pga omständigheter man inte kunnat förutse. Man betalar för bekvämligheten i att slippa släpa med sig ett halvkilo eller ett kilo extra i en väska (eller om man inte använder nån form av väska i vardagen - samma flaska eller flaskor i handen!). Hur kan det vara så svårt att fatta?
 

Redigerad av raol
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev raol:

Samma resonemang kan man föra om att äta ute på restaurang.

N äe, en gammal uppblött wienerschnitzel med mjuka potatistärningar som man släpat runt på hela dagen är inte alls lika gott som en nystart.

 

Det är inte samma stämning att sitta med sin kära hustru vid köksbordet och servera sig själv medan ungarna stojar runt, som att sitta på restaurang i lugn och ro.

 

Det är säkert inte heller samma sak att dricka kranvatten på bussen som man köpt på flaska som att dricka kranvatten man tagit med hemifrån, men skillnaden är nog mindre.

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...