Jump to content
Wednesday 28 July 2021
piotrkundu

Ni som INTE bottenmålar båten?

Recommended Posts

Jag ligger i Mälaren och nu skall all bottenfärg bort. Jag gissar att det ligger epoxyprimer och bottenfärg på gelcoaten, men nu skall jag skrapa och slipa ner till gelcoat.

Frågan är: Måste jag måla med epoxy efteråt? (Jag vet att jag borde, men vad händer om jag inte gör det?)

Hur gör ni som aldrig har bottenmålat båten? Har ni målat med epoxy eller epoxyprimer? Jag vet att i norr är det några som aldrig har bottenmålat sin båt med någonting. Duger det? Tänkte göra samma sak, skrapa det gamla och låta gelcoaten vara.

1 timme sedan skrev piotrkundu:

Hur gör ni som aldrig har bottenmålat båten?

Vi trailar...

• Haha 1

Om du lyckas få bort den gamla färgen utan att skada gelcoaten så är det bra så, då behöver du inte göra mer. Men det är lättare sagt än gjort. Här å där kommer du nog slipa igenom till glasfibern vilket kanske inte är någon katastrof det heller. Men säg att det nästa sommar suger in lite vatten där, som sedan fryser nästa vinter.... Inte önskvärt. 

En annan aspekt är att när du slipat bort gammal färg har du en ruggad yta. En ruggad yta är en magnet för skit så även om vi inte har problem med påväxt i mälarn så kommer du få ett riktigt slit med att regöra botten framöver. 

I en perfekt värld kunde du ju slipa ner till gelgoaten, jämnt och på bråkdelens  millimeter lagom på hela botten. Sen blankpolera den rena gelcoaten. Då är båten som att den aldrig bottenmålats och det är ju så vi egentligen vill ha dem i mälarn. Men det är i det närmaste omöjligt att åstadkomma. Därför slipar man så fint man kan, sedan målar på något ogiftigt, vattentätt och stryktåligt. Därför blir det epoxi för de flesta. Själv ska jag lägga på tigercoat nästa sommar. Det är en ogiftig epoxifärg. Googla den så finns lite filmer och info. 

Man vill ha en blank, hård yta om man inte bottenmålar. Att polera en slipad botten hade jag inte ens tänkt tanken på att göra (=för mycket arbete, om det ens är möjligh), jag hade lagt på epoxyprimer och avslutat med T-Coat. 
https://www.lefant.se/produkter/nyhet-t-coat/

(...såg nu du fått samma råd ovan...)

Edited by Peter_K

Två lager vit epoxigrund från LeFant + två lager lamineringsepoxi från Nils Malmgren har vi.

Epoxin gulnar lite med tiden, men den håller sig rätt bra trots allt.

Fördelen med att inte blanda in någon bottenbehandling annat än epoxi är att man inte behöver skrapa bort något som börjar flaga utan bara matta ner och lägga på ett lager epoxi till. Så kanske det är med T-coat också, kan vara värt att kolla upp.

Så här gjorde vi.

Några bilder från vår blästring har försvunnit fån ovan ämne, kommer här.

20141121_115221.thumb.jpg.8af98439c79b04ecf87e8c4e6639636a.jpg20141121_115438.thumb.jpg.9e5b25d104844b838af42773081f9d1a.jpg20141121_124500.thumb.jpg.0606c529481b62f8235cce5629f153a0.jpg

Jag skulle ta en skakslipmaskin eller bättre, en excenterslipmaskin image.png.337ae5be42071948f58aab3ac8b46987.pngoch slipa botten så jämn som möjligt. Som andra har sagt i denna tråd är det i stort omöjligt att exakt nå gelcoat och allt annat borta.

Edited by Baxlaget

2020-11-10 vid 15:16 skrev Baxlaget:

Jag skulle ta en skakslipmaskin.

Vad är en skakslipmaskin?

Anledningen att jag benämner dessa maskiner som "skakslipmaskiner" är att de skakar mer än de slipar.

• Thanks 1

Haha, jag har en sådan från Biltema. Den är säkert 20 år gammal. Jag tycker att den fungerar bra.. man måste veta hur man ska använda den och hålla den med ett fast grepp samtidigt som man inte får trycka för hårt mot ytan.

Det stora problemet är att pappren snabbt tar slut. Men så är det väl med alla slipmaskiner (eller så har jag dåliga papper)

Jo, jag vet att man inte får hålla för löst eller trycka för hårt. Det är nog bara min irritation på att den skakar. En bandslip slipar och håller inte på med dans på sidan om :)

Min tolkning av alla svar är att man bör bottenmåla eftersom den slippade och porösa gelcoaten drar till sig skit och expoxyn täpper till dem pororerna. Vad jag förstår så blir det en ojämn yta när man rollar på epoxy, så det är några i klubben som pratar om att sprutmåla.

37 minuter sedan skrev piotrkundu:

Min tolkning av alla svar är att man bör bottenmåla eftersom den slippade och porösa gelcoaten drar till sig skit och expoxyn täpper till dem pororerna. Vad jag förstår så blir det en ojämn yta när man rollar på epoxy, så det är några i klubben som pratar om att sprutmåla.

NM Lamineringsepoxi går att rolla på och sedan slätstryka med pensel så att det blir helt slätt.

Det finns säkert andra epoxiprodukter som också går att slätstryka.

Sprutmåla epoxi är inte så lätt eftersom det tar evigt lång tid att täcka in båten så väl att inte båtgrannarna får "epoxidam" på sina båtar.

Det är otroligt krävande att få bort alla dessa små prickar så det kan bli dyrt för den som sprutmålat.

2020-11-07 vid 22:46 skrev piotrkundu:

Frågan är: Måste jag måla med epoxy efteråt? (Jag vet att jag borde, men vad händer om jag inte gör det?)

Nej, det måste du inte!

4 timmar sedan skrev piotrkundu:

Min tolkning av alla svar är att man bör bottenmåla eftersom den slippade och porösa gelcoaten drar till sig skit och expoxyn täpper till dem pororerna.

Nej, man bottenmålar inte (med en bottenfärg) för att gelcoaten drar åt sig skit. Man bottenmålar för att slippa beväxning och det slipper du i Mälaren ändå.

Men...

Om du slipar bort bottenfärg och epoxi och råkar komma igenom gelcoaten också så skulle jag rekommendera en epoxi-målning som slutbehandling (efter acetontvätt x många).

Det är väldigt lätt att komma igenom gelcoaten om det ligger några lager epoxi ovanpå. Epoxin är vanligtvis väldigt hård och när du kommer igenom den så är det lätt att gelcoaten slipas ner av bara farten.

Börja med att ta bort gammal bottenfärg och se hur det ser ut under. Det är väl inte säkert att det ligger epoxi under eller vet du säkert att det gör det?