Jump to content
Tuesday 09 March 2021
patrikflink

Tråkigt med svensk handel.

Recommended Posts

Måste tyvärr ge information att jag kommer anmäl www.drev.se till ARN.

 

För över 2 månader sedan så skickade jag tillbaka en propeller som vart fel (passade inte). Drev har mottagit paket den 8 juni 2020 (har kvittens av vem och när). Men efter 12 mail och 4 samtal i timmar av kö, ingen återbetalning...

Deras ursäkter är alla möjliga från lång reklamationstider, vi har inte fått paketet osv.

 

Vart så jävla irriterad då man behandlar kunder så här. Vill gynna svensk handel som köper in från Europa och USA, lagerhåller och håller lite högre priser än vad tex Ebay MFL gör för att känna några kronor. Men ska sluta att köpa i Sverige snart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har tröttnat på att handla det mesta i svenska butiker.

Bojkottar om möjligt alla fysiska butiker som inte tar emot kontanter.

Oavsett om jag tänkt betala kontant eller med kort.

Anser att har riksbanken tryckt sedlar så ska dom fungera som betalningsmedel när jag handlar.

Mina upplevelser om utländska  butiker.

Mycket billigare från Italien, England och Tyskland m.fl. länder.

Dom har varorna i lager, skickas oftast senast dagen efter.

Svarar snabbt på frågor om varorna.

Dom få reklamationer jag har haft, så har dom skickat ny vara innan dom fått den gamla i retur.

 

Vet inte om jag bor i en stad som exceptionellt dålig lagerhållning av varor.

Har diskuterat det med några butiks chefer och fått svaret.

Vi kan inte ha större lager eftersom lagerkostnaderna är så höga och den varan säljer inte så mycket.

Nä självklart säljer dom inte varan om dom har lagersaldo 5 st varav 2 st såldes i går nya kommer nästa vecka och jag behöver 10 st.

Jag har tröttnat att åka till en fysisk butik för att få svaret att dom kan beställa hem varan till nästa vecka.

Enklare att åka hem och beställa varan till halva priset inkl frakt från tex Tyskland och får leveransen 3-4 dagar senare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tråkigt med drev.se, de är ju annars rätt välrenommerade. Vi får hoppas att hotet om ARN gör att de snabbar på lite!

 

Mina erfarenheter av att handla internationellt är nästan enbart positiva och oftast är man betydligt bättre på kundservice precis som @Wildeside skriver. Köpte lite elektronik ifrån digikey i måndags och på onsdagen levererade UPS paketet utanför vår dörr. Då skickade paketet ändå ifrån USA med korrekt tullhantering etc etc. 

 

Ett svenskt företag som jag ändå vill passa på att lyfta är Sleipner som tagit över bl.a. Engbo. Har vid ett par tillfällen varit i kontakt med dom om 20-30 år gamla produkter och tom då får man hjälp. Nu senast lurade dom inte på mig en ny kolsats som alla sa att jag behövde utan de instruerade mig istället hur jag skulle putsa och slipa på anhållen eftersom det troligtvis var det som var felet då kolen nästan aldrig "tar slut". Grymt bra och ett par timmar senare hade jag en fullt fungerande bogpropeller igen, kostnad 0kr.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det tråkiga är att jag alltid har köpt servicedelar av dom. Men att inte göra rätt för sig och INTE svara på mailen jag skickat gör mig riktig sur och irriterad.

 

Inga jättepengar jag förlorar men varför ska jag skänka dom till dom?

 

Finns några Svenska företag som jag självklart kommer handla av, men aldrig mera av Drev.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har det hänt grejer!

 

Kl 12:28 IDAG fick jag mail från G... på Drev.se. Skrev i veckan till dom att jag kommer skicka in en anmälan till ARN, tog kanske lite skruv. Återbetalning inkl frakt har han gjort en kredit på. Nu ska vi bara se när dessa pengar kommer in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte dom en butik i arninge? Där har jag tidigare handlat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Alicia1:

Har inte dom en butik i arninge? Där har jag tidigare handlat.

Helt korrekt. Jag skulle kunna åka dit men anser att jag har gjort rätt med bevis på att dom fått tillbaka paketet.

 

Har fortfarande inte fått tillbaka några pengar. Anmälan ligger kvar hos ARN.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick detta från ARN idag...

Kan tydligen inte få tillbaka mina pengar.

 

Varnar då för att RETURNERA fungerar inte hos www.drev.se (eller fungerar gör det såklart, men du får inga pengar tillbaka).

 

Kommer aldrig att köpa något mer av dom. Vänder mig till andra återförsäljare i fortsättningen.

Screenshot_20200914-114240-01.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev patrikflink:

Fick detta från ARN idag...

Kan tydligen inte få tillbaka mina pengar.

 

Varnar då för att RETURNERA fungerar inte hos www.drev.se (eller fungerar gör det såklart, men du får inga pengar tillbaka).

 

Kommer aldrig att köpa något mer av dom. Vänder mig till andra återförsäljare i fortsättningen.

Screenshot_20200914-114240-01.jpeg

Finns ju möjligheten att gå via fogden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev patrikflink:

Fick detta från ARN idag...

Kan tydligen inte få tillbaka mina pengar.

 

Varnar då för att RETURNERA fungerar inte hos www.drev.se (eller fungerar gör det såklart, men du får inga pengar tillbaka).

 

Kommer aldrig att köpa något mer av dom. Vänder mig till andra återförsäljare i fortsättningen.

Screenshot_20200914-114240-01.jpeg

Tack för info.

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev kossor:

Finns ju möjligheten att gå via fogden.

Jo, förvisso. Ska kolla upp det när jag får tid över. Som jag skrev tidigare, småpengar som enkelt kan betalas tillbaka...

Tackar herr MU.😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev patrikflink:

Jo, förvisso. Ska kolla upp det när jag får tid över. Som jag skrev tidigare, småpengar som enkelt kan betalas tillbaka...

Tackar herr MU.😉

Ja det är ett dåligt beteende att inte returnera pengarna när varan återlämnats, ett ofog. Men vänd på det hade du inte betalat fakturan så hade du fått påstötning från inkasso, så då får man göra lika tillbaks.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tråkigt och beklagar strulet.

Jag kommer undvika att handla där framöver. Vill istället slå ett slag för: http://www.drevman.se/

De har varit mycket tillmötesgående mot mig när jag beställt där. Jag vände mig till dem när drev.se inte hade delar på hyllan och de inte verkade intresserade att ta reda på när delarna är hemma igen. (under sjösättningsperioden är ju varje dag viktig)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men vad säger dom då @patrikflink? De har ju bevisligen mottagit paketet. Hävdar de att ingen propeller låg däri eller vad har de att säga till sitt försvar? Det är ju inte så många marinbutiker med näthandel i Sverige så att hamna på det här forumet med den här typen av frågor lär ju kosta dom betydligt mer än 900kr som det verkar handla om i det här fallet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Olleman82:

Men vad säger dom då @patrikflink? De har ju bevisligen mottagit paketet. Hävdar de att ingen propeller låg däri eller vad har de att säga till sitt försvar? Det är ju inte så många marinbutiker med näthandel i Sverige så att hamna på det här forumet med den här typen av frågor lär ju kosta dom betydligt mer än 900kr som det verkar handla om i det här fallet.

Läs Patriks inlägg 23 augusti. Pengarna skall vara på väg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Kane:

Läs Patriks inlägg 23 augusti. Pengarna skall vara på väg.

Ingen dålig återbetalningstid isåfall, framförallt inte när man har med privatkunder att göra men OK vi får se vad som händer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Olleman82:

Ingen dålig återbetalningstid isåfall, framförallt inte när man har med privatkunder att göra men OK vi får se vad som händer.

Då har du missat flygbolagens 3-6 månaders återbetalningstider på senaste tiden....;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Olleman82:

Men vad säger dom då @patrikflink? De har ju bevisligen mottagit paketet. Hävdar de att ingen propeller låg däri eller vad har de att säga till sitt försvar? Det är ju inte så många marinbutiker med näthandel i Sverige så att hamna på det här forumet med den här typen av frågor lär ju kosta dom betydligt mer än 900kr som det verkar handla om i det här fallet.

Ursäkter efter ursäkter...

Men det är order jag bara kan komma till via telefon, ej någon annan.

 

Har haft mailkontakt med ägaren som har svarat i början med att jag måste skicka tillbaka den osv. Senaste mailet jag fick av honom var att han skulle göra en kredit, mailet innan påstod han att INTE fått någon information om mitt paket, skickade då en kvittens på underskrift och datum när DOM tog emot det samt vem med namnförtydligande.

 

Helt magiskt att jag överbevisad honom med det och sedan tystnad.

 

Helt sant, skit ska skit ha!

 

Om det hade varit min firma så hade jag swichat samma sekund och skrivit ett mail/ringt till kunden och på mina bara knän bett om ursäkt.

 

Dom har alla mina uppgifter då jag handlat där i många år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Lostsailor:

Jag har slutat med drev.se och handlar allting hos drevdelar.se och har bara gott att säga om dom. 

Köper MYCKET delar samt servicedelar av Micke. Med han har tyvärr inte utombordspropeller eller övriga saker. Annars hade han varit prio 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev -PLM-:

Tråkigt och beklagar strulet.

Jag kommer undvika att handla där framöver. Vill istället slå ett slag för: http://www.drevman.se/

De har varit mycket tillmötesgående mot mig när jag beställt där. Jag vände mig till dem när drev.se inte hade delar på hyllan och de inte verkade intresserade att ta reda på när delarna är hemma igen. (under sjösättningsperioden är ju varje dag viktig)

Gråter inte, men tack för omtanke! Har som sagt var gjort ett beslut om att dumpa dom.

 

Köper MYCKET delar samt servicedelar av Micke. Med han har tyvärr inte utombordspropeller eller övriga saker. Annars hade han varit prio 1.

Edited by patrikflink

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Kane:

Läs Patriks inlägg 23 augusti. Pengarna skall vara på väg.

Ovanligt länge för fjolliga 954kr som kunde sättas in samma dag utan detta strul med min tid för att överbevisa och anmäla till ARN.

 

Lite civilkurage och mån om sina kunder trodde jag dom var. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är ju för dåligt. Jaga dom, om inte annat för principen. Slarvar vi kunder med betalningen så går det fort att lämna till inkasso, eller struntar drev.se i om man betalar så det är lika åt båda hållen?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-08-23 vid 16:57 skrev patrikflink:

Nu har det hänt grejer!

 

Kl 12:28 IDAG fick jag mail från G... på Drev.se. Skrev i veckan till dom att jag kommer skicka in en anmälan till ARN, tog kanske lite skruv. Återbetalning inkl frakt har han gjort en kredit på. Nu ska vi bara se när dessa pengar kommer in.

Om du inte skulle få in pengarna kan du försöka skicka en klagan till kortbolaget, om du har använt kreditkort. Om du inte har skrivit under eller använt din kod så kan de enkelt återkalla köpet. Framförallt om du har lämnat tillbaka produkten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan man inte begära dom i konkurs? Det brukar ta skruv, men det kanske inte går med så små belopp. Vet att det fanns inkassobolag som gjorde så i stället för hålla på och skicka krav.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev anuba:

Om du inte skulle få in pengarna kan du försöka skicka en klagan till kortbolaget, om du har använt kreditkort. Om du inte har skrivit under eller använt din kod så kan de enkelt återkalla köpet. Framförallt om du har lämnat tillbaka produkten.

Det där är nog bästa rådet hittills. 

https://www.hallakonsument.se/pengar-och-ekonomi/bank-kort-och-betalningar/kortreklamation/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev anuba:

Om du inte har skrivit under eller använt din kod så kan de enkelt återkalla köpet. Framförallt om du har lämnat tillbaka produkten.

Köpte via deras hemsida med VISA kort, fick godkänna med Bankid, är väl en underskrift, eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Informera Visa, de har gjort sånt här förr, kan de inte ta tillbaka pengarna så kan de i alla fall meddela företaget att de inte gillar metoderna och ev dra in kopplingen till butiken.

Annars begär handräckning av Kronofogden, tror det är kostnadsfritt för privatpersoner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy