Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Slit

Kaosartad segling.

Rekommendera Poster

Är en " lycklig" ägare till en gammal segelbåt (Furioso). Är inne på andra säsongen nu. Och varje gång vi är ute blir det någon typ av missöden och draman. Om jag inte lyckas få till en lugnare segling vill nog inte fru och grabb följa med längre. Då de tycker det är otäckt. Första frågan. Är alla mindre segelbåtar oroliga. Dvs klapprande segel. Kraftiga lut vid kastvindar osv?  Behövs inte speciellt hård vind innan båten börjar luta kraftigt. Och när vattnet börjar närma sig relingen. Då brukar familjen vilja vända hem. Samtidigt ser jag andra båtar som ser ut att ha det betydligt lugnare.. vad jag vet att jag behöver göra är att få ordning på revsystemet( väldigt speciellt på båten ,tar det i en annan tråd) och montera preventer( bombroms) då vi ofta får släng gippar vilket är extra otäckt då bommen sitter lågt. Vad kan man mer göra för att lugna ner båt och segel. Känns onödigt att ha en segelbåt om man vill inte kan vara ute i måttlig vind.

Tack på förhand

- Oerfaren seglare-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fladdrande segel och slänggippar tyder på brist på koncentration när ni seglar. Som nybörjare måste man koncentrera sig på seglingen hela tiden annars blir det knas.  När man seglat mycket går mycket med förlängda ryggmärgen men inte i början. Faktiskt ungefär som när man lär sig köra bil. 

 

När det kommer vindbyar så släpp lite på seglen tillfälligt. Händer det ofta måste du som sagt reva. 

 

Sätt fru och son vid rodret så att de lär sig segla själva. Det är viktigt av en massa olika skäl. Om det inte går så är det nog läge att se sig om efter andra semesteraktiviteter. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Segla när det inte blåser lika mycket.
2. När ni seglar högt mot vinden, se till att alla ombord sitter på båtens "höga" sida, dvs den sidan vinden kommer ifrån, för att balansera.
3. Reva tidigt.
4. Segel ska inte klappra, då är nåt feljusterat eller dåligt skotat.

5. När ni seglar med vinden från aktern, överväg att segla utan storsegel om det är en längre sträcka åt det hållet. Enbart försegel blir mycket lugnare och bekvämare, även om farten blir lite lägre. Annars är en bra idé att hålla noga koll på vindriktningen. När vindriktningen börjar närma sig bommens riktning, skota in storseglet hårt i mitten och byt sida på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till MG!

 

Din fråga är rätt omfattande kan man säga. Kan du beskriva lite mera vad som händer så får du nog bättre svar.

 

Vilka vindstyrkor pratar vi om.

Storen behöver revas redan vid 8 - 9 m/s.

Båten är lite "jolleaktig" så man får vara beredd att släppa på storskotet i byarna.

 

Slänggippar har varit lite av sommarens väderöverraskning tycker jag.

Vädertypen de senaste veckorna har bjudit på överraskande instabila vindar, i alla fall i Stockholms skärgård.

 

Gippar gör man ju när vinden blåser akterifrån så jag funderar på hur du haft storen skotad när gipparna inträffar och varifrån det blåst. Någon gipp kan ju inträffa, men det låter som det är vanligt förekommande. Segla mera som vinden vill än exakt i den riktning du ska och som sagt, håll koncentrationen.

 

Det bästa är om du kan ge dig ut med någon mera erfaren seglare några timmar för att få de viktigaste grunderna.

 

Tillägg: Det skulle kanske vara bra för alla i familjen att lära sig segla, då blir det roligare för alla. Det finns diverse kurser både för barn och vuxna, så om det är ett alternativ så kan du säkert få förslag här på MG.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Segla Furioson med endast försegel är inte lätt då det är väldigt litet i förhållande till Storseglet. Tror det är en 2/3  rigg med ovanligt stort stor segel. När det friskar på brukar jag försöka släppa på storskotet om jag hinner. Men då det saknas kicktalja(går nog inte heller att montera med tanke på bommens låga infästning + att bommen är teleskopisk)så lyfter bommen rejält och segel formen blir allt annat än optimal. Det saktar dock upp båten. Jag ska inte säga att vi får släng gippar hela tiden men det är i alla fall inte ovanligt. Kan säkert bero en hel del på koncentration. Men då vi seglar i Östgöta skärgården. Känns det som att 90procent av uppmärksamheten sitter på plottern så att vi inte kör på grund. Revsystemet har jag inte fått ordning på vilket gör att vi ytterst sällan har revat. Tror bara någon som seglar eller har seglat  Furioso  förstår hur det ska riggas. Andra egenutnämda experter har misslyckats 😁 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat i snart 80 år och aldrig fåt någån slänggip. Får man en slänggip  på en starbåt så går masten av Ta hem på kicken så hårt du kan släp ut storen så den nästan tar i vanten.Dur ser när storen vill komma lova opp mot vinden sen kan du falla av På kryssen släp ner storen i lä när byn kommer båten skall luta lika mycket hela tiden skota  storen så hårt du kan det här är när det plåster  9 till 14 meter det skall bli inslag vid masten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Slit said:

Om jag inte lyckas få till en lugnare segling vill nog inte fru och grabb följa med längre. Då de tycker det är otäckt.

Som motorbåtsägare och aspirerande seglare måste jag ändå ge en eloge att du vågat dig på det här projektet! Hade jag, som oerfaren, tagit ut fru och barn i segelbåt hade jag inte fått en lugn stund. Jag nöjer mig med att gasta på andras båtar, tyvärr alldeles för sällan. 
 

Kämpa på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medoch13. Jo jag försöker släppa ut bommen men då jag saknar kick blir det minst sagt lite svajigt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte satsa på en mer konventionell och något större segelbåt. Allt blir så mycket lättare att hantera då. 

 

Maxi 84, eller Albin Cumulus, Compis o s v. 27 - 28 fot, med ståhöjd inuti ruffen. 

Kolla priserna. Du får mycket båt för pengarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Varför inte satsa på en mer konventionell och något större segelbåt. Allt blir så mycket lättare att hantera då. 

 

Maxi 84, eller Albin Cumulus, Compis o s v. 27 - 28 fot, med ståhöjd inuti ruffen. 

Kolla priserna. Du får mycket båt för pengarna. 

Jo tack, har tittat på andra båtar, var väldig nära att köpa en Arabesque 32 i våras men olika omständigheter gjorde att det inte blev någon affär. Är även lite sugen på någon motorseglare Typ Albin 82 eller Parant. Men som det är nu får jag nog leva med min Furioso ett tag till.

Hade ingen aning om att det var en så pass udda båt när jag köpte den, och tidigare ägare hade aldrig seglat den, bara gått för motor så där finns ingen hjälp att få.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig ganska mycket. Seglar helst utan tanten numera. Barnen tycker att det är kul när det lutar och går fort.

 

Hursomhelst beskrivs furison som väldig lättdriven, det brukar betyda att den behöver revas tidigt. Kolla upp vad du har för revmöjligheter!

 

Rådet att segla bara för försegel är inte så dumt. Ofta ger det en väldig mycket mer avslappnad segling. 

 

Min Soling tar i princip ingen höjd alls för bara förseglet, men har man inte bråttom och har vinden från aktern fungerar det bra med endast för.

 

Förmodligen seglar båten bra med bara storseglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Dava:

 

 

 

 

Rådet att segla bara för försegel är inte så dumt. Ofta ger det en väldig mycket mer avslappnad segling. 

 

 

Jo jag har försökt segla för bara försegel men det är väldigt litet, jag har fler men det jag använder mest  är nog typ 110% Genua på futtiga 7m2  När storseglet är på strax över 20m2  Bommen är ju hela 4.10 i infällt läge och det på en 25fots båt.

Förseglet brukar också leva sitt eget liv jag får sällan någon bra ordning på det, skulle antagligen behöva en spirbom, men då ska man lista ut hur det fungerar också :-))

Det finns någon typ av revsytem på båten som jag ej fått till och ingen jag frågat har lyckats lista ur hur det ska riggas. men jag har en avlastare märkt Rev1 så det ska gå på något sätt, finns 2rev i seglet. Skulle behöva lugnt väder så jag kan  resa seglet vid bryggan och testa mig fram men det har en förmåga att alltid blåsa när jag är där, men tillslut ska jag nog lösa det.Kan nämna att det tog mig nästa hela förra sommaren innan jag förstod att uthalet består av att man drar isär bommen som är teleskopiskt, seglade en hel del med rejäl buk på seglet :-)).

Redigerad av Slit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

Varför inte satsa på en mer konventionell och något större segelbåt. Allt blir så mycket lättare att hantera då. 

 

Maxi 84, eller Albin Cumulus, Compis o s v. 27 - 28 fot, med ståhöjd inuti ruffen. 

Kolla priserna. Du får mycket båt för pengarna. 

Är det verkligen  lättare med större båt? eller blir det bara mer av samma, större segel med mer kraft,högre fart, djupare köl med större risk att stöta på grund, längre väg  från rorkult när man måste justera saker.

Dock förstår jag att försegel på rulle måste underlätta en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 45 års seglande kan jag inte påminna mig att jag fått en slänggipp. Om det finns en windex kan du hålla koll på den, annars kan du knyta fast ett plastband i akterstaget. Allt är bättre än inget. 

Tycker det har blåst ovanligt mycket och byigt på östkusten i år. Var ute ensam för ett par veckor sen och när det var lite mycket med öar och prickar började det blåsa rejält. Att då hantera rorkult, sjökort, skot och hålla i sig motsvarade inte min plan på en lugn tur, så i stället för att reva vände jag och åkte hem. Man kan alltid ändra sig, det ska vara roligt!

Normalt är det frun som styr, jag tycker det är trist om det inte är knepigt. Jag sköter segel och navigering. Tittar i kortet var det finns farligheten, och om det inte finns några i den närmaste tänkta färdvägen kan man koppla av.  Testa den arbetsfördelningen, det kanske ger ett positivt utfall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Teleskopisk bom, varför?

Fråga konstruktören, ingen aning om varför men tydligen gjordes de så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du ska göra två saker.

1. Försök att byta till en mer förlåtande båt.

Furioson är en jolle på steroider Som inte är speciellt förlåtande om du gör nånting fel.

har själv aldrig seglat en Furioso men en kompis hade en som förstabåt. Han säger att det tog många år innan han lärde sig hantera den.

 

2. Skaffa kunskap. Teoridelen av segling ska inte underskattas. Kan man de teoretiska grunderna så kommer man ofta fram till lösningen på de flesta bekymmer som dyker upp.

tipset att bjuda med en erfaren seglare på några svängar är jättebra.

kinesgippar är inte trevliga men faktiskt relativt lätta att undvika om man vet varför dom sker.

 

Men vad du än gör... Ge inte upp.

När du överraskas av den där hårda vinden och plötsligt känner ”Fan! Jag har ju kontroll på situationen” den känslan är oslagbar.

Det finns absolut en tjusning i att komma in i en lugn hamn efter en riktigt tuff tur.

Vissa dagar är segling mer adrenalinkick än njutning. Men det är också en del av tjusningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kallar ”klapprande segel” kan också vara akterliket som behöver snörpas med snörptråden. Sjukt svårt att svara på, för jag fattar inte riktigt vad du menar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Det du kallar ”klapprande segel” kan också vara akterliket som behöver snörpas med snörptråden. Sjukt svårt att svara på, för jag fattar inte riktigt vad du menar...

Kan försöka förklara vad jag menar med klapprande segel. Förseglet får jag ofta klapper/fladder i det vill ofta leva sitt egna liv, lyckades förstöra akterliket på ett av seglen förra året när jag desperat försökte få linlåset att greppa(ja seglen är gamla och säkert slut) Ofta när man slår kan det också bli ganska mycket fladder innan seglen får vind igen, och det är naturligtvis inte bra för seglen, och andra i båten blir skrämda av ljudet. I storseglet får jag ibland ett fladder  i framkant nära masten när det blåser för hårt och jag måste släppa på skotet, så ifrån förmycket lut går man till ett smällande segel, kan möjligen bero på att båten saknar kick, skotar jag hem lugnar det ner sig, men då blir krängningen för stor igen. Också när vi ska ta ner segel blir det livat. när vi går upp mot vinden får vi kraftigt slående segel och då vi saknar dirk, brukar jag haka upp bommen i en tamp i akterstaget, detta ska man försöka göra samtidigt som bommen sliter fram och tillbaka., blir en del brottande om vinden kommer från alla möjliga håll, vilket det ofta gör när man bestämmer sig för att gå för motor. Storseglet är lösfotat vilket kanske också bidrar till att det är benäget att fladdra mer.

Hoppas det förklarar en del.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OK, det är helt klart lite olika typer av fladder. 
 

Om vi börjar med förseglet; först - sitter skotpunkten rätt för den aktuella vinden? Med skotpunktens läge på skenan reglerar du ”twist”, dvs, hur mycket toppen på seglet viker ut sig. Olika hårda vindar och vindvinklar kräver olika mycket twist. 
Testa dig fram. 
Generellt - mer twist i hårdare vindar. 

 

Har du ”telltails”?

Dvs de snören eller band som sitter i seglen (c:a 20-30 cm från förliket på förseglet, samt i akterliket på storseglet). Om inte; skaffa det. Kostar inte många kronor, men är ett måste om du skall kunna trimma seglen. 
 

Snörptråden du drog sönder seglet med hjälper bara mot fladder i akterliket. Inget annat fladder. Man drar bara såpass att fladdret upphör. 
 

Kicken, som du skriver om, används för att hålla ner bommen vid ”öppnare” bogar. Halvvind, slör, läns. Då kan inte storskotet göra det jobbet. Fladder i segel och läns är inte en vanlig kombo, så jag ser inte riktigt att du kan bli hjälpt där. 
Å andra sidan, det är ju alltid möjligt att komplettera med kick; den är nödvändig för seglingen om man vill kunna segla undanvind på ett säkert sätt. 
 

Fladdret i framkant vid masten kan du försöka bli av med på två sätt. Antingen spänna akterstaget så masten böjer sig, vilket ger planare segel. Eller genom att sträcka cunningham (eller installera en, om det saknas). 
 

Att seglet fladdrar när man slår och tar ned det... tja, det är ju helt normalt. Jag fattar att det är svårt att kroka i linan på akterstaget med ett fladdrande segel, men... vänta med det tills seglet är nere. Det gör ju inget om bommen lägger sig på däck när du tar ner seglet. Så kan du haka upp bommen när seglet är nere och du skall börja vika det. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev Slit:

Är det verkligen  lättare med större båt? eller blir det bara mer av samma, större segel med mer kraft,högre fart, djupare köl med större risk att stöta på grund, längre väg  från rorkult när man måste justera saker.

Dock förstår jag att försegel på rulle måste underlätta en hel del.

Nog tycker jag att det är avslappnande att kunna gå omkring på en hyfsat stadig båt, i de flesta vindar. 

Seglar mycket ensam, och autopiloten kan jag inte tänka mig att vara utan. 

 

Vill påstå att det är mycket fridfullt och inte alls jäktigt att segla. 

Behöver jag t ex minska segelytan, så är det ingen katastrof, snarare en mindre uppgift att göra. 

 

Enligt vad jag hittat, så tjänar man inget på att kränga mer än dryga 20 grader, med just min båt, så därför revar jag storsegel och rullar in del av genuan, när det blåser upp. 

 

F ö är jag lat av mig och använder bara genua som försegel. Har inte så brottom. Och behöver inte alltid ligga max högt i vind vid kryss, för att det ska se fint ut. 

Hade jag varit intresserad av att alltid komma fram på kortast möjliga tid, så hade jag köpt mig något annat än en Albin Cumulus. 

 

För mig är det viktigt att ha det gott utan stress eller besvär, när jag är ute på sjön. Ligger ute ca 80 nätter om året. 

 

(Kompisen har en Contention, en familjeinredd f d tävlingsbåt. Han har ägt den i 20 år. 

Nu när han ville ha ett enklare seglande, så satte han på en ny Selden-mast med rullstor. Vilket blev rätt dyrt. Men vad smidigt. 

Han seglar alltid ifrån mig...) 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser dina inlägg och resonerar lite som så att du/ni tror att seglen går sönder om de fladdrar bara för att det låter läskigt och att båten håller på att välta för att den lutar. 
När man väl fått dessa känslor är de svåra att bli av med och då tror jag man måste ta ett omtag. 
Jag tror ni måste segla flera gånger när det nästan är vindstilla för att bli ”vän” med båtens uppförande. Så småningom lär man sig att lutningen är naturlig och ofarlig (till en viss gräns på de flesta båtar och jag vet inte var den går på Furioson men gissar att det är med läsidans reling en bra bit ner i vattnet).
Gamla segel blir bukigare och det ger mer krängning och mindre fart vid lite mer vind. Kolla @Peter_Ks förslag ovan för att plana ut seglen och om att montera tell-tales.

Seglens smällande tär visserligen på tyget i hårdare vindar men är oundvikligt vid slag. 
När du går upp i vind vid byar är det naturligt att storen fladdrar vid masten. Jag vet flera som seglar kontinuerligt med lite inslag i storen och på de flesta båtar är det förseglet som är viktigast för fart och höjd. 
Slänggippar ska man aldrig råka ut för! Det är farligt för besättningen och risken att storen skörar (spricker) är stor. Undvik att länsa den första tiden tills det ”sätter sig i benmärgen”. Slöra istället och gör ett vanligt slag mot vinden när du ska byta ”ben”.

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aspekt på detta med lutning är nog också hur sittbrunnen ser ut. Sitter man i en djup sittbrunn med höga, stadiga kanter och bra stöd för fötterna upplevs nog lutningen som mindre besvärande än i en väldigt öppen, grund sittbrunn med dåliga stöd. Då är det ju som om man har nästan fritt fall ner i vattnet. Även båtens bredd och skrovform lär spela in. En liten båt med kanske knappt två meters bredd och runt tvärsnitt kommer inte så högt från vattnet på lovartsidan. Omvänt, så kommer lovartsidan på en bred och "kantig" båt mycket högre upp.

Personligen tycker jag inte lutning i sig är problemet, utan när det kommer en snabb krängning som gör att lutningen ökar kraftigt på en sekund. Då känns det som om man blir katapulterad och kan ramla i vattnet. Så är vinden väldigt stadig kan kraftig lutning vara helt oproblematisk, medan en extremt byig vind kan göra det rejält obekvämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tackar för alla råd och tips.

För det första kan jag nog bara konstatera att Furioson är ganska annorlunda än andra konventionella segelbåtar.

Jag har visserligen telltales på förseglet, men har ingen möjlighet att se  dem så länge jag inte går för om masten annars är det i princip alltid dolt bakom storseglet, jag får försöka lyssna mig till  vad det gör.

Sen är det nog så att det inte är det enklaste att börja segla i innerskärgården, där det ofta är skiftande vindar och mycket grund och stenar. varför det ofta är topografin som avgör på vilken bog man seglar och inte  vad man vill.

Trimma segel  hinner man sällan innan det är dags att slå  eller i alla fall svänga.

Sen är det väl så att båten är långt ifrån optimalt utrustad, inga färdiga rev, inget mantåg  osv.

Till exempel är ju bommen lika lång som sittbrunnen + lågt flush däck, så släpper man seglet utan att haka upp det så har besättningen både bom och segel i knät.

Det är nog bara ut och öva som gäller och försöka hitta förbättringar på båten med tiden.  Förhoppnings vis kanske vi kan få lite lugnare vindar i slutet av sommaren. Det är tråkigt bara när övriga i besättningen sitter med tårar i ögonen och vill åka hem för att det är läskigt, då försvinner i alla fall min lust att fortsätta.

Hoppas ni alla får en fin sommar.

Redigerad av Slit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som om det är bäst att helt enkelt byta båt. Skaffa en annan modell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lära sig själv att segla är helt klart möjligt. Men att göra det med en motvillig besättning i båten låter onödigt.

 

Lär dig hantera båten tillräckligt för att känna dig trygg i den. Antingen genom att helt enkelt öva själv, eller genom någon kurs eller att segla med andra.

 

När du är trygg i båten kan du ta med dig passagerare, utan att skrämma livet ur de :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jan om du inte vill Jag har seglat i snart 80 år och aldrig fåt någån slänggip. Får man en slänggip  på en starbåt så går masten av Ta hem på kicken så hårt du kan släp ut storen så den nästan tar i vanten.Dur ser när storen vill komma lova opp mot vinden sen kan du falla av På kryssen släp ner storen i lä när byn kommer båten skall luta lika mycket hela tiden skota  storen så hårt du kan det här är när det plåster  9 till 14 meter det skall bli inslag vid masten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill lära dej att sega så köp en stor båt .Jag gjobade på sjöräddning dom flesta var stora båtar som inte kan segla dom har bara köpt en stor båt så kan man använda den som motorbåt Vill du lära dej att segla så är din båt det bästa man kan ha den visar dej när du har gjort fel.det bästa är att vara med och kapsegla där får du reda på om du kan segla eller inte det är viktigt att kunna seglar så fort som möjligt 

Seglar du sakta så sliter det på både rigg och segel .det bevisar väl när bens mast säljer ca 15-20 mäster varje år man kan inte sylja på att jag har inte har bråtom

Jag är fd segelmakare har seglat dom flesta båtar och hört dom flesta rövar hitorer

Vad folk tycker ett exempel var när vi fick ett larm om en båt ,när vi kom fram så kan man inte kryssa utan han vill att vi skall bocksera han

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill absolut inte påstå att jag kan segla.däremot brukar jag förr eller senare kunna komma dit jag vill. Nybörjare som vi är så händer det nästan varje gång några tokigheter. Jag brukar ibland titta på Sjöräddningssällskapets sida och se vad som händer på sjön. Och jag har 3 gånger bara i år lyckats reda ut saker som andra medlemmar ringer efter hjälp för. Då känns det skönt att man inte är värst. Å andra sidan var det kanske de som gjorde rätt.med tanke på säkerhet. Men en del verkar vara väldigt snabba att ringa efter hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Slit:

Jag brukar ibland titta på Sjöräddningssällskapets sida och se vad som händer på sjön. Och jag har 3 gånger bara i år lyckats reda ut saker som andra medlemmar ringer efter hjälp för. Då känns det skönt att man inte är värst. Å andra sidan var det kanske de som gjorde rätt.med tanke på säkerhet. Men en del verkar vara väldigt snabba att ringa efter hjälp.

Vad är det för händelser du råkar ut för då och som andra kallar på hjälp för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...