Jump to content
Friday 10 July 2020
Sign in to follow this  
Mackey

0,2-lagen - Vad tycker vi på MG om den? (en liten undersökning)

Vad tycker du om den sk. 0,2-lagen?  

60 members have voted

  1. 1. Sympatiserar du helt eller delvis med den nuvarande utformningen av lagen?

    • Ja
      20
    • Någorlunda
      21
    • Nej
      19
  2. 2. Vad tycker du är viktigast att ändra på?

    • Ingenting, lagen är tillräckligt bra som den är.
      8
    • Möjligheten att göra utandningsprov utan misstanke om brott bör avskaffas.
      6
    • Gränsen 0,2 promille bör höjas till minst 0,4 promille (eller ännu högre).
      20
    • Gränsen 10 meter bör höjas.
      3
    • Gränsen 10 meter bör sänkas (eller tas bort helt).
      15
    • Gränsen 15 knop bör höjas.
      0
    • Gränsen 15 knop bör sänkas (eller tas bort helt).
      8
  3. 3. Har din åsikt om lagen förändrats sedan den infördes?

    • Ja! Först tyckte jag den nya lagen var (ganska) bra, men det tycker jag inte längre.
      3
    • Ja! Först tyckte jag den nya lagen var (ganska) dålig, men det tycker jag inte längre.
      5
    • Nej! Jag tycker ungefär lika om lagen nu som när den infördes.
      52


Recommended Posts

Posted (edited)

Det finns diverse åsikter om 0,2-lagen som egentligen "bara" är en förändring av sjölagen som trädde i kraft den 1 juli 2010.

Jag och kanske även andra tycker det skulle vara intressant att se vad vi här på MG tycker om detta, så svara gärna på enkäten.

 

Kort, kort sammanfattning av lagens tidigare och nuvarande lydelse.

 

Tidigare

Utandningsprov fick endast göras vid misstänkt brott.

Gränsen för sjöfylleri var 1,0 promille.

 

Nuvarande

Utandningsprov får göras utan misstanke om brott, sk. sållningsprov.

Gränsen för sjöfylleri är 0,2 promille utom för båtar  kortare än  10 meter som inte kan köras fortare än 15 knop.

 

Det finns massor med trådar i ämnet, här är den senaste.

 

För att förekomma så kan säkert undersökningen göras bättre och mera vetenskaplig, men detta är det jag åstadkommit.

Kritisera gärna, det tillför säkert intressant information.

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
20 minuter sedan skrev Mackey:

Det finns diverse åsikter om 0,2-lagen som egentligen "bara" är en förändring av sjölagen som trädde i kraft den 1 juli 2010.

Jag och kanske även andra tycker det skulle vara intressant att se vad vi här på MG tycker om detta, så svara gärna på enkäten.

 

Kort, kort sammanfattning av lagens tidigare och nuvarande lydelse.

 

Tidigare

Utandningsprov fick endast göras vid misstänkt brott.

Gränsen för sjöfylleri var 1,0 promille.

 

Nuvarande

Utandningsprov får göras utan misstanke om brott, sk. sållningsprov.

Gränsen för sjöfylleri är 0,2 promille utom för båtar  kortare än  10 meter som inte kan köras fortare än 15 knop.

 

Det finns massor med trådar i ämnet, här är den senaste.

 

För att förekomma så kan säkert undersökningen göras bättre och mera vetenskaplig, men detta är det jag åstadkommit.

Kritisera gärna, det tillför säkert intressant information.

Anser frågorna fel utformade jag kan ej svara på dem. Då jag inte kan sympatisera med den. Förstår lagen men den skall då omfatta samtliga båtar. Och ej bara omfatta ett fåtal, de flesta som ramlar över bord gör det med gylfen öppen och utan flytväst i en liten båt. Att man åker på sjöfylla med en gummibåt och en femhästars motor kontra en snipa på 8 ton som är en promillebåt, visar på hur patetisk och verklighetsfrånvändande lagen är. Gör om gör rätt !

 

En lag om flytväst vore heller inte fel kbv skulle stoppa alla utan flytväst och rapportera dem som är utan och bötfälla dem på plats.

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är inte svarsalternativen väldigt märkliga? Är ni intresserade av att veta vad folk tycker eller driva opinion för att ändra den? Ett alternetiv borde väl vara "nej, jag tycker samma om lagen nu som då". För egen del är det en självklarhet för mig att förhålla mig till alkohol på samma sätt i bil som på båt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Olleman82:

Är inte svarsalternativen väldigt märkliga? Är ni intresserade av att veta vad folk tycker eller driva opinion för att ändra den? Ett alternetiv borde väl vara "nej, jag tycker samma om lagen nu som då". För egen del är det en självklarhet för mig att förhålla mig till alkohol på samma sätt i bil som på båt.

Absolut, det är åtgärdat.

Hoppas du kan svara nu.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev kossor:

Anser frågorna fel utformade jag kan ej svara på dem. Då jag inte kan sympatisera med den.

Om du varar Nej på första frågan, stämmer inte det för dig då?

"Sympatiserar du helt eller delvis med den nuvarande utformningen av lagen" NEJ!

 

Jag har kompletterat frågorna lite och hoppas att du kan svara nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan man få ett alternativ med BÅDE 10 meter och 15 knop..? 😁

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Kan man få ett alternativ med BÅDE 10 meter och 15 knop..? 😁

Min tanke var lite att tvinga fram den viktigaste ändringen, men det kanske var fel tänkt.

Nu verkar jag inte kunna ändra/komplettera längre. 😞

Hoppas du kan svara i alla fal.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker att en gräns på 5 m och 7 knop kunde vara rimlig. Dvs, för att lagen INTE ska gälla måste båda gränserna understigas. En 4 m lång båt som gör 10 knop ska alltså inte undantas. Men en som är 5 m och gör 6 knop är undantagen. Badleksaker och liknande ska också vara undantagna, även om väl alla skulle klara sig under de reglerna...


Sen kunde det vara 0.5 promille för mindre båtar, inte 1.0.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan gått vara 0,0 promille för både bil och båt, luftmadrasser undantagna.

Då är det slutsnackat.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det kan gått vara 0,0 promille för både bil och båt, luftmadrasser undantagna.

Då är det slutsnackat.

 

 

 

0.2 är i praktiken 0.0. Det är mätosäkerheten i utrustningen som används som gör att man inte kan ha prick noll. Ett felaktigt utslag på 0.1 på nån som är helt nykter ska inte kunna orsaka lidande.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev raol:

0.2 är i praktiken 0.0. Det är mätosäkerheten i utrustningen som används som gör att man inte kan ha prick noll. Ett felaktigt utslag på 0.1 på nån som är helt nykter ska inte kunna orsaka lidande.

 

Såklart är det så, tänkte inte på kalibreringsfel.

Köper din kommentar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jag tycker är bra med lagen är möjligheten till sållningsprov och att det finns en fast gräns för onykterhet. 
Tidigare var det den enskilde tjänstemannens bedömning om vem som skulle rapporteras för onykterhet. Därefter skulle varje enskilt fall dras i domstol för att avgöra om personen i fråga var tillräckligt onykter för att falla under lagen. Med en bra advokat kunde man slingra sig ur det mesta medans medelsvensson oftare blev fälld. Och snacka om kostnader! 
Så när Ljungbergaren drar sina nidvisor om Kustbevakningen kontra cancersjuka barn vill jag kräkas i munnen lite grann. 
 

Sen kan jag tycka att kanske 0,5 vore rimligare för fritidssjöfarten men samtidigt är det ganska rimligt att befälhavaren och lotsen på ett kemtankfartyg är rimligg nyktra. Och olika gränser gör ju ingen glad? 
 

Och gränserna 10 meter och 15 knop är ju minst sagt udda och harmonierar inte med någon annan bestämmelse inom sjöfarten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill sänka både 15 knop och 10 m men var gränsen skall gå vet jag inte.

Något som krånglar till det lite är svajankring med en öl eller två på en klippa i land. Man vill gärna ta dig tillbaka till båten utan att bryta mot lagen. Ett alternativ är att simma, men det är knappast bättre. Eller så får någon helt sonika dricka apelsinsaft eller dylikt. Det funkade ju tidigare (innan corona) i bilvärlden när ett gäng skulle gå på krogen och någon fick köra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev McLasse:

Det funkade ju tidigare (innan corona) i bilvärlden när ett gäng skulle gå på krogen och någon fick köra.

Va, är något ändrat i bilvärlden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Kane:

Va, är något ändrat i bilvärlden?

Inte annat än att krogbesök i fullpackad bil inte längre är ett alternativ. I dessa tider menar jag. 😷

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kunde inte skicka svar eftersom jag inte svarade på sista frågan. Där finns inget alternativ som stämmer och man måste svara på alla frågor för att kunna skicka.

Jag vet inte när lagen ändrades, jag vet inte hur lagen var innan och jag vet därför inte hur den ändrats. Därför kan jag inte ha haft en åsikt om den lagen.

Åsikten jag nu har är att den tråd som är störst här är0,2 tråden.

Det brukar vara så att om det startas tex en skräpmatsrestsurang, å det blir välbesökt, så öppnar snart 20st till, precis som med tv å radio, ett poppis skräpprogram , så kopieras det och alla kanaler sänder typ samma. Mao tror även drnhär 0,2-tråden blir "stor"

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Caribic410 - 1/7 2010 ändrades lagen så att Kustbevakningen fick utföra blåsprov, samt en fast gräns på 0,2 promille för fylleri infördes för båtar över 10 meter eller som kan gå fortare än 15 knop. 
Tidigare hade alla båtar ingen fast gräns för sjöfylleri, utan i praktiken bedömde arresterande polis om du var för full för att framföra båten. Den regeln gäller idag för alla andra båtar utom de i 10 m/ 15 kn-gränsen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag inte riktigt får ihop är att många har väldigt starka åsikter vad gäller köra båt efter ett par öl men samma personer säger inte ett knyst om att det krävs noll utbildning eller kunskap för att få framföra både stora och snabba båtar

Dessa okunniga personer utgör en mycket större fara än ev båtförare som tagit ett par öl

De båtförare som kör båt rejält påverkade kommer med högsta trolighet köra oavsett lagar 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Capitan:

Vad jag inte riktigt får ihop är att många har väldigt starka åsikter vad gäller köra båt efter ett par öl men samma personer säger inte ett knyst om att det krävs noll utbildning eller kunskap för att få framföra både stora och snabba båtar

Jag håller helt och hållet med dig. Någon form av utbildning/körkort/kunskapskrav borde finnas vid någon gräns på båtstorlek/fart osv. Okunniga båtmarodörer har avhandlats i ett antal trådar. Senast var det väl herr Ohm som råkat ut för några "busar" i en mindre snabbgående motorbåt.

 

Nu handlar iofs tråden om 0,2-lagen. Men, du har helt rätt. Det kanske är dax för en ny tråd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev McLasse:

Jag håller helt och hållet med dig. Någon form av utbildning/körkort/kunskapskrav borde finnas vid någon gräns på båtstorlek/fart osv. Okunniga båtmarodörer har avhandlats i ett antal trådar. Senast var det väl herr Ohm som råkat ut för några "busar" i en mindre snabbgående motorbåt.

 

Nu handlar iofs tråden om 0,2-lagen. Men, du har helt rätt. Det kanske är dax för en ny tråd?

Arbetet med att ändra sjölagen påbörjades många år före 2010, kanske 2005 eller så.

Från början ingick även tre (tror jag) behörighetsnivåer/utbildningsnivåer för att få framföra olika båttypet, men detta kom aldrig med i den uppdaterade lagen. Om jag inte minns fel är det därifrån gränserna 10 meter och 15 knop kommer, från någon av behörighetsnivåerna alltså.

 

Det är absolut rimligt att kräva någon form av utbildning för vissa båttypet, men det är en annan fråga och som sagt en annan tråd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Har det inte väldigt länge funnits lag(ar) som förhindrat fyllekörning på sjön.

Jo, men de var luddigt skrivna. 
Det fanns en fast gräns för grovt sjöfylleri på 1,0 promille, men ingen fast gräns för sjöfylleri, dvs under 1,0 promille. I princip betydde det att om du råkade ut för en olycka med under 1,0 promille i blodet kunde du dömas som vållande pga du var helt klart för full, men det var ju så dags då liksom. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Jo, men de var luddigt skrivna. 
Det fanns en fast gräns för grovt sjöfylleri på 1,0 promille, men ingen fast gräns för sjöfylleri, dvs under 1,0 promille. I princip betydde det att om du råkade ut för en olycka med under 1,0 promille i blodet kunde du dömas som vållande pga du var helt klart för full, men det var ju så dags då liksom. 

Du kan väl fortfarande dömas som vållande om du e full och under 1promille.. eller tom om du e helt nykter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev Caribic410:

Du kan väl fortfarande dömas som vållande om du e full och under 1promille.. eller tom om du e helt nykter?

Som jag ser det var det tidigare "lite" problematiskt att det var upp till den enskilde tjänstemannen Polis/KVB att bestämma om en båtförare var för full eller inte.

 

Det känns absolut mera rättssäkert att det finns en förutbestämd gräns för vad som är tillåten alkoholhalt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Som jag ser det var det tidigare "lite" problematiskt att det var upp till den enskilde tjänstemannen Polis/KVB att bestämma om en båtförare var för full eller inte.

 

Det känns absolut mera rättssäkert att det finns en förutbestämd gräns för vad som är tillåten alkoholhalt.

Ibland skulle det nästan behövas en undre gräns åxå.. 😆

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Mackey:

Som jag ser det var det tidigare "lite" problematiskt att det var upp till den enskilde tjänstemannen Polis/KVB att bestämma om en båtförare var för full eller inte.

 

Det känns absolut mera rättssäkert att det finns en förutbestämd gräns för vad som är tillåten alkoholhalt.

Exakt så. 
Tyvärr ligger regeln med bedömningssport kvar för oss med segelbåtar under tio meter, i alla fall än så länge, men snart har Båtfolket och Ola fixat så alla båtar inkluderas 🙂 

 

För övrigt var det ett himla liv om hur ”rättsosäker” nya lagen var, då var det det ett väldigt fokus på om man ”utför en väsentlig uppgift ombord” under några år, men det tystnade när någon berättade för ”Båtfolket” att lagen sett ut så i c:a 20 år...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
15 timmar sedan skrev Peter_K:

Exakt så. 
Tyvärr ligger regeln med bedömningssport kvar för oss med segelbåtar under tio meter, i alla fall än så länge, men snart har Båtfolket och Ola fixat så alla båtar inkluderas 🙂 

Ja det är väl risk för det.

 

40 svar är vi uppe i nu.

Alla kan ju se resultaten med egna ögon, men jag sammanfattar dem såhär.

  • 70 % sympatiserar helt eller delvis med lagen medan 30 % inte sympatiserar med lagen.
  • 82 % har behållit sin uppfattning om lagen sedan den infördes.
  • De mest önskade förändringarna är att gränsen bör höjas från 0,2 promille och att båtstorleken som omfattas av lagen ska minska.
  • Endast en av 40 vill att möjligheten att göra slumpmässiga kontroller (sållningsprov) tas bort.

 

788920840_Screenshot_20200524-092654_SamsungInternet.thumb.jpg.923eda46db0a90c0a28e35072ac063e1.jpg

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Ja det är väl risk för det.

 

40 svar är vi uppe i nu.

Alla kan ju se resultaten med egna ögon, men jag sammanfattar dem såhär.

  • 70 % sympatiserar helt eller delvis med lagen medan 30 % inte sympatiserar med lagen.
  • 82 % har behållit sin uppfattning om lagen sedan den infördes.
  • De mest önskade förändringarna är att gränsen bör höjas från 0,2 promille och att båtstorleken som omfattas av lagen ska minska.
  • Endast en av 40 vill att möjligheten att göra slumpmässiga kontroller (sållningsprov) tas bort.

 

788920840_Screenshot_20200524-092654_SamsungInternet.thumb.jpg.923eda46db0a90c0a28e35072ac063e1.jpg

Intressant läsning bara 15 % är nöjda med lagen som den är utformad, de flesta vill höja promillehalten och flertalet vill att lagen ska omfatta fler båttyper. Mest intressant sista frågan, 82,5 % tycker ungefär lika. Och detta lika betyder ju inte att man gillar lagen utan jag utläser där att man vill få en förändring. Och när jag följt sbu tråden så säger ju debattörerna där att alla är nöjda med lagen och att cetex och ljungbergaren är dum. Med andra ord så är det många som vill se en mildare sjöfyllerilag.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev kossor:

Och när jag följt sbu tråden så säger ju debattörerna där att alla är nöjda med lagen och att cetex och ljungbergaren är dum. Med andra ord så är det många som vill se en mildare sjöfyllerilag.

Då får du nog läsa alla 900+ inläggen igen. Flera, bl a jag, har påtalat märkligheter. Det är längder, hastigheter samt promillegränser som är fel - tror ingen är helt nöjd med lagen. Däremot ser de som inte är emot lagen som sådan att den haft effekt, och många av de som vill ändra något är förbannade på Ljungbergarn för hur han argumenterar, för han har pajat debattklimatet kring lagen med sina fejk-fakta, nidfilmer, politiker-spammande, forum-spammande och annat skoj. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Peter_K:

Exakt så. 
Tyvärr ligger regeln med bedömningssport kvar för oss med segelbåtar under tio meter, i alla fall än så länge, men snart har Båtfolket och Ola fixat så alla båtar inkluderas 🙂 

 

För övrigt var det ett himla liv om hur ”rättsosäker” nya lagen var, då var det det ett väldigt fokus på om man ”utför en väsentlig uppgift ombord” under några år, men det tystnade när någon berättade för ”Båtfolket” att lagen sett ut så i c:a 20 år...

Det är väl en självklarhet att samtliga båttyper ska omfattas av en lag, varför ha en selektering. Ska vi ha en sjöfyllerilag så ska de som framför en båt omfattas, lagen är ju till för att hindra olyckor och rädda liv. Då kan man inte selektera och godkänna att en del åker runt berusade i sina båtar, lagen uppfyller ju inte sitt syfte då, detta har ju debatterats hårt i den andra tråden att lagen ska rädda liv och förhindra olyckor, något du b.la diskuterat högljutt. Jobba vidare nu med denna lag så den fyller sin uppgift, dvs samtliga flytetyg från eka till motorbåt att omfattas av detta. Den dagen det sker kommer jag tycka lagen är bra, som den nu är utformad missar den sitt syfte, och då ska lagen heller inte beivras.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy