agren9 0 Postad 21 timmar sedan Hej. Vill ha lite tips och råd på hur jag ska förvara min träsnipa under vintern. Just nu står den i en äldre lada med jord/grus golv. Har hört att man inte ska ha dem på betong. Men hur är det om aktern står nära en mindre betongvägg. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 059 Postad 21 timmar sedan 5 minuter sedan skrev agren9: Hej. Vill ha lite tips och råd på hur jag ska förvara min träsnipa under vintern. Just nu står den i en äldre lada med jord/grus golv. Har hört att man inte ska ha dem på betong. Men hur är det om aktern står nära en mindre betongvägg. Mvh Vad skulle problemet med betong vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
agren9 0 Postad 21 timmar sedan Har fått för mig att betongen suger ur träet så att båten börjar spricka isär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 290 Postad 21 timmar sedan (redigerade) Ja, herrejösses... Hur skulle det gå till? Alltså alla hus med gjutna golv och väggar. Betongen suger ur fukten ur all konstruktionsvirke, husen rasar som korthus. Är det så? Har du sett eller hört talas om det också? Redigerad 21 timmar sedan av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 059 Postad 20 timmar sedan 51 minuter sedan skrev Hybro: Ja, herrejösses... Hur skulle det gå till? Alltså alla hus med gjutna golv och väggar. Betongen suger ur fukten ur all konstruktionsvirke, husen rasar som korthus. Är det så? Har du sett eller hört talas om det också? Lite vänlighet mot en ny medlem skulle inte skada! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 059 Postad 20 timmar sedan 1 timme sedan skrev agren9: Har fått för mig att betongen suger ur träet så att båten börjar spricka isär. Var glad att du har en lada så du slipper bygga ställning och strula med pressar. Betongen kan du glömma. Uttorkning och sprickor motverkas av flödig inoljning med rå linolja blandad med terpentin från insidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
agren9 0 Postad 19 timmar sedan 2 minuter sedan skrev Rascal: Var glad att du har en lada så du slipper bygga ställning och strula med pressar. Betongen kan du glömma. Uttorkning och sprickor motverkas av flödig inoljning med rå linolja blandad med terpentin från insidan. Okej. Tack för svar. Ska göra i veckan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 059 Postad 19 timmar sedan 1 minut sedan skrev agren9: Okej. Tack för svar. Ska göra i veckan Har båten nyligen varit i sjön så bör den hinna torka innan oljning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 445 Postad 10 timmar sedan En annan bra sak att tänka på på våren är att ta gamla mattor eller liknade som du dränker i vatten och lägger på insidan av bordläggningen för att minska uttorkningen så att inte båten läcker så mycket efter sjösättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser