Tippler69 2 Postad fredag kl 16:01 Hittade 2st oljepluggspackningar som jag inte riktigt vet vilken motor dessa passar. Jag har 2st motorer en Yamaha 60hk (tror lutet av 80-talet), har inte så mycket mer info om denna, samt en Mercury 90hk 4T -01. Vad jag har förstått så var Mercurys 4T 90hk -01 en Yamaha motorgrupp. Packningarna jag hittade har Yamahas original artikelnummer 90430-08003. Någon som vet om denna är till Yamaha 60hk motorn eller till Mercury 90hk motorn, eller om denna passar till båda motorerna? Lyckas inte hitta något när jag Googlesöker och har inte lust att börja oljebytet innan jag vet att jag har packningar som passar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 356 Postad fredag kl 17:09 Hej Det reservdelsnummer du angivit fattas –00 på slutet och då blir det en Yamaha oljepluggspackning till växelhusen. Passar inte Mercury... Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tippler69 2 Postad lördag kl 10:50 Okey, även fast Mercury motorn i grunden är en Yamaha, vet tex att oljefilter mm är Yamaha till Mercurymotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 356 Postad lördag kl 11:17 (redigerade) Nja, inte riktigt sant... Mercury Marine inledde ett samarbete (joint venture) med Yamaha redan 1973 för Yamaha (Sanshin Kogyo) kunde inte bygga mer än 2-cylindriga motorer på 25 hk eller växelhus som klarade högre effektuttag vilket de fick lära sig av Mercury Marine. I gengäld fick Mercury Marine tillgång till vändspolnings-teknologi utan att betala dyrt för det som OMC hade gjort. I början av 1990-talet började Mercury Marine och Yamaha utveckla 4-taktsmotorer i ett gemensamt projekt och det första resultatet blev en 4-cylindrig 995 cc motor som de först klassade som 50 hk, senare även som 40 och 60 hk. Det enda som var gemensamt var själva motorn, allt annat var från vardera Mercury eller Yamaha. Lite senare tog de även fram en lite större motor som hade en cylindervolym på 1596 cc som släpptes som 75–100 hk och även här var bara själva motorn gemensam. Denna motor var i grunden en FORD SIGMA Zetec 1.6 (det står FORD på vevstakarna). Lite senare ökades cylindervolymen till 1721 cc (strokad vevaxel) och effekten ökades till 115 hk men därefter slutade samarbetet. Mercury använder fortfarande 995 cc motorn men ingen av de andra motorerna. Så att de använder oljefilter som passar korsvis på dessa motorer är möjligt men jag skulle ju aldrig sätta ett Yamaha oljefilter på en Mercury eller tvärt om. Nog om motorhistoria och ursprung. Packningen du har är till växelhusets oljeplugg inte till motorn och passar endast till Yamaha eftersom oljepluggen är mindre. //Pär Redigerad lördag kl 11:41 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser