Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025
__MLU__

Optimera F300B 2017

Rekommendera Poster

Hej forumet,

Är det någon som har erfarenhet av att optimera en Yamaha F300B (gärna årsmodell 2017 eller där omkring)?

Jag har sett att vissa optimerings företag påstår att man kan få ut upp till 30 hk extra ..... Men är det verkligen värt det?

Jag tänker främst på skillnader i acceleration, toppfart, bränsleförbrukning och eventuella andra iakttagelser.

Motorn sitter på en Yamarin 79 DC.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

För att få reda på exakt hur resultatet kommer att bli måste nog någon som har exakt samma båt och samma motor svara för mycket beror ju på båtens egenskaper.

Oftast ger det inte så mycket högre toppfart och Yamarin 79DC är ju ingen lätt båt och inte heller konstruerad för höga farter över 50 knop. Acceleration kan kanske bli något bättre men detta beror även på din propeller om den är accelartionsvänlig, t.ex. 4- eller 5-bladig accelererar bättre än en 3-bladig men får i gengäld lägre toppfart. Ett korrekt propellerval är avgörande för hur man kör båten.

Däremot kan det bli lite bättre bränsleekonomi men detta beror ju helt och hållet på hur man kör samt last, båtens bottenkonstruktion och ev. beväxning.

Dessutom påverkar vädret motorns effekt och en modern EFI-motor kompenserar denna effektförlust (vilket en förgasarmotor inte gör) lite genom att sensorerna skickar aktuella värden avseende lufttemperatur, lufttryck och fuktighet till motorns styrenhet som räknar om och anpassar AFR* men en varm sommardag kan man ändå förlora ca 10% p.g.a väderförhållanden.

Jag är ingen expert på ommappning men det är dessa parametrar man ändrar vid optimering och kan på så sätt ändra motorns effektkurva.

AFR= Air to Fuel Ratio (blandningförhållande mellan luft och bränsle)

Jag hade inte köpt någon optimeringssats om det inte finns ett effektdiagram från körning i dyno (bromsbänk) som klart och tydligt visar effekt och vridmoment samt var ökningen ligger i varvtalsregistret. Det är ju inte allt för ofta man ligger och kör på max utan merparten körs på marschvarvtal runt 3000–4000 r/min.

Ska kolla lite på de Amerikanska forumen om där finns något intressant och nyttigt, återkommer i så fall.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar vettigt som @Kane länkade till i inlägget ovan.

Kollade runt lite på Nizpros hemsida och det fanns flera olika versioner att välja mellan.

Här en tråd från The Hull Truth:

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/1275963-yamaha-f300-ecu-flashing-programing.html

Sedan beror det ju mycket på båten hur slutresultatet blir i verkligheten...

Ska kolla om det finns mer...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...