Henriku 0 Postad söndag kl 15:59 Hej! Får inte mina hydrauliska trimplan att fungera. Efter stt en vän med elkunskap hjälpt mig felsöka så verkar reläet vid pumpen/motorn vara orsaken. På brickan till knapparna upp/ned står det "TX power trim göteborg". Hittar dock ej någon liknande relä när jag googlar. Har ni nån aning vart jag kan hitta ett relä som passar detta system? Tack på förhand! Bifogar bild på reläet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 502 Postad söndag kl 16:23 Det står ingen text på det som förklarar vad det är för slags relä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henriku 0 Postad söndag kl 17:54 Gick ut till båten och kollade, ja visst fanns lite info på den 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad söndag kl 18:41 Relät på bilden är 2-pol växlande, ofta refererat till som relä av typ DPDT. Det har 12V DC spole och är troligen specat till 15A. Det finns säkert liknade ersättningsreläer att köpa hos t.ex. Elfa / RS component Jag skulle dock föredra att byta till ett relä som klarar 30 A. Det kan vara svårt att få tag på 2-poliga 30A reläer med växlande kontakter och 12V spole, men det går enkelt att bygga ett av två enpoliga dito, genom att parallellkoppla spolarna. Det relä du håller i handen på bild tror jag är kopplat så att anslutningarna till spolen sitter överst. Anslutningarna som är grupperade som 2 x 3 är de två växlande kontakterna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 070 Postad söndag kl 18:49 3 minuter sedan skrev guestsson: Relät på bilden är 2-pol växlande, ofta refererat till som relä av typ DPDT. Det har 12V DC spole och är troligen specat till 15A. Det finns säkert liknade ersättningsreläer att köpa hos t.ex. Elfa / RS component Jag skulle dock föredra att byta till ett relä som klarar 30 A. Det kan vara svårt att få tag på 2-poliga 30A reläer med växlande kontakter och 12V spole, men det går enkelt att bygga ett av två enpoliga dito, genom att parallellkoppla spolarna. Det relä du håller i handen på bild tror jag är kopplat så att anslutningarna till spolen sitter överst. Anslutningarna som är grupperade som 2 x 3 är de två växlande kontakterna. Ja, och det är inte original, det är något som tidigare ägare lött dit. Hade det varit en professionell installation hade reläerna suttit i en sockel och så skulle dom inte haft bränn- eller smältmärken efter en varm lödkolv. Det brukar annars vara standardrelän som man kan köpa på exempelvis Biltema. Å andra sidan brukar relä sällan gå sönder, men det händer ju förstås, det vanligaste felet är annars att den elektriska ventilen som öppnar och låter oljan gå tillbaks till pumpen vid ”bow up” havererar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henriku 0 Postad 3 timmar sedan Tack så mycket för era svar! Det är som ett svart klet vid kontakterna, är även lite högre upp på kablarna och på andra skruvar, se bilder. Kanske som skydd mot ärgning? Det är jag som dragit ut reläet, det var i en metallhake intill pumpen, syns på ena bilden. Vi har testat pumpen för sig och den fungerar. Går en svart kabel från kontakten intill reläet mot batterierna. Har ni nån susning om vad den är till för? Lägger in en bild på den med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser