Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

AlbinLudvig

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om AlbinLudvig

  • Placering
    Kadett
  1. Nu har jag köpt packningar och försökt i några timmar… Den här ”klammern” som sitter på två av spridarna är fäst med en mässingsskruv och den är så svår att få upp. Kommer inte riktigt åt heller för att få någon kraft. visst är det den undre muttern som jag måste få loss också? (Den övre håller bränsleledningen)
  2. Tack för svar! Det låter ju jättebra! Har du tips på var jag köper dem och är det bara den övre muttern jag ska lossa och ta isär? Vad är det för material i o-ringarna? Läste någonstans om att man kunde ställa till det och ändra inställningarna på bränslemängden men är osäker om det var här?? Vad heter denna delen förresten?
  3. Hej. Har just upptäckt läckage av diesel vid dessa bränsleledningar. Vad kan jag göra för att åtgärda?
  4. Hej. Vi har en volvo penta MD3b och varvtalsräknaren har börjat svaja rejält (själva motorvarvtalet svajar inte.) Har försökt kolla och sprejat kontakter baktill på själva mätaren, blir kanske lite bättre men får det inte riktigt bra. Har någon något tips?
  5. Tack för alla tips! Än så länge har vi tagit ur värmeväxlaren och försökt rensa i hålen för saltvattnet men vår värmeväxlare har bara en gavel som man kan ta bort så det är svårt att komma förbi kröken. Däremot var sötvattensidan full av smuts och gegga. Den fasta gaveln på värmeväxlaren ser också ful ut som ni kanske kan se på bilderna?
  6. Vi har en Albin 25 med originalmotor Volvo penta md3b från 1974 med en sötvattenkylare som säkert är monterad någon gång redan i början. Det är inte en Martec, men den är lik, och jag har någongång hittat vad den heter men kan inte finna namnet nu?? I år har plötsligt ett nytt problem uppstått och det är att motorn blir för varm efter 35 minuters körning. Värmen går upp som den ska efter några minuter, termostaten öppnas och den sjunker en aning och ligger lågt och fint på det gröna fältet MEN sen efter 35 minuter har temperaturen på ett par minuter stuckit iväg upp på det röda. Sjövattenpumpen funkar fint, sötvattenpumpen verkar vara ok men är gammal, värmeväxlaren har vi öppnat gaveln på och fått bort lite avlagringar som täckte ett par hål... Är det någon som har någon idé vad som kan göra att den först verkar funka fint och sedan efter så pass lång tid blir för varm?
×
×
  • Skapa nytt...