jan00andersson 5 Postad 3 timmar sedan Jag behöver dra en löst hängande VHF kabel i min mast. Behöver tips på genomföringar, dragavlastare, typ av kabel mm. Masten är ca 15m genomgående. Jag har en ram uppe på masttoppen för windex, lanterna, antenn mm. Var är det bäst att ha kabelgenomföringen på toppen? På sidan av masten eller uppe på toppen?Vilken genomföring? Ser att dom flesta marinbutiker säljer RG58 kablar, men har även läst att det finns bättre alternativ, vad ska jag välja för kabel? Tänkte ha en grövre/bättre kabel från mastfot till VHF radion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 066 Postad 1 timme sedan 1 timme sedan skrev jan00andersson: Jag behöver dra en löst hängande VHF kabel i min mast. Behöver tips på genomföringar, dragavlastare, typ av kabel mm. Masten är ca 15m genomgående. Jag har en ram uppe på masttoppen för windex, lanterna, antenn mm. Var är det bäst att ha kabelgenomföringen på toppen? På sidan av masten eller uppe på toppen?Vilken genomföring? Ser att dom flesta marinbutiker säljer RG58 kablar, men har även läst att det finns bättre alternativ, vad ska jag välja för kabel? Tänkte ha en grövre/bättre kabel från mastfot till VHF radion. "Grövre" är inte alltid bättre vad gäller antennkablar. För antennkablar är det dämpningen vid aktuell radiofrekvens som avgör räckvidd för sändning/mottagning. Marin VHF ligger på 156-174 MHz så du ska titta på dämpningen inom det frekvensområdet. Jag hittade ett datablad på RG58-kabel som angav 34,8dB/100m vid 400MHz. Själv köpte jag, på inrådan av en kompis som jobbar med antenninstallationer, en kabel som heter YE50 som har 15,32dB/100m vid 300MHz. (Databladen har oftast inte dämpningen angiven för alla frekvenser...) Min YE50 är ungefär lika grov som en RG58 så installationsmässigt är de rätt lika. Installationsmässigt så går min kabel ut genom ett hål i sidan av masten men det går så klart även att borra igenom topplattan. Jag tycker fördelen med sidohål är att kabeln inte påverkas av om jag behöver lyfta topplattan. Jag har F-nippel hane i båda ändar av kabeln. I masttoppen sitter sedan en adapter mellan F-nippel och antenn. Vid mastfoten (jag har genomgående mast så kabeln kommer ut skyddad inne i båten) sitter en F-nippel hankontakt som skruvas i en hona-hona F-anslutning och sedan sitter en F-nippel hane på kabeln som leds vidare inne i båten till radion. För att få antennkabeln igenom masten så använde jag en styv plastad stålwire. Vanliga dragtrådar för elinstallationer är för mjuka så de böjer sig och fastnar när de körts in en bit i maströret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 288 Postad 1 timme sedan Så ska en kabel dras... Helst i en kabelränna i masten. Annars tröttnar du snabbt när kabeln ligger och slår. Kanske typ vaselin eller annat kan vara bra att smörja med, så kabeln glider lätt i rännan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 066 Postad 1 timme sedan 6 minuter sedan skrev Hybro: - - - Kanske typ vaselin eller annat kan vara bra att smörja med, så kabeln glider lätt i rännan. Mitt problem var inte att få in kabeln. Problemet var att få in draglinan så jag hade något att dra in kabeln med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan00andersson 5 Postad 1 timme sedan Har ingen plats i kabelkanaler. Tänkte sätta oklippta buntband med jämna mellanrum som dämpar kabelljudet. Vad ska man använda för genomföring och avlastning i toppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 288 Postad 1 timme sedan (redigerade) En draglina med en tyngd borde bli bra. I övre änden behövs en längre avlastning än en enkel kabelklämman med gummistos. En 15 m lång kabel väger en del. Trycks kabeln ihop ändras växelströms- motståndet, impedansen lokalt, som inverkar negativt på hf-signaler. Tror jag skulle använda ett 180 grader uppskuret böjt rf-rör, för att avlasta kabeln mot. Med skruvfästen i masten. Kommer också att agera vattenavrinning utanför masten. Redigerad 1 timme sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 066 Postad 1 timme sedan 15 minuter sedan skrev jan00andersson: Har ingen plats i kabelkanaler. Tänkte sätta oklippta buntband med jämna mellanrum som dämpar kabelljudet. Vad ska man använda för genomföring och avlastning i toppen? Om du inte har kabelkanal så är det ännu viktigare att fundera på hur du ska få igenom en draglina. Ska du dra inne i "stora maströret" så är en modell att köpa några rör för elkabel som skarvas samman med skarvmuffar o tejpas. Sedan stoppar hela långa röret igenom. Var försiktig så du inte tvinnar samman antennkabeln med fallinorna. För måånnggaa år sedan installerade jag en antennkabel i maströret. Då drog jag ur alla fallinor, stoppade in ett kabelrör på ömse sida av likrännan. Sedan drog jag in en styv spiralslang som tryckte fast kabelrören mot likrännan. Spiralslangen hade ett fäste som höll den uppe i masttoppen så mden inte kunde kasa tillbaka. Drog tillbaka fallen och stoppade sedan in antennkabeln i kabelröret. Det blev inget skrammel med den installationen och kabeln låg skyddad. Om det fortfarande säljs sådana plastspiraler har jag ingen aning om (de fanns i båttillbehörsbutiken på 80-talet). I masttoppen brukar det räcka att borra ett hål som filas snett och kanterna fasas av så kabeln inte nöts mot något vasst. Om hålet är trångt så rör sig kabeln inte nämnvärt så skavningsrisken är liten. Sedan dras kabeln fast med buntband på lämpligt sätt. Gör en årlig koll av buntbanden, UV-skyddet är rätt kasst i moderna buntband så de går av efter några år. Har du en öppen masttopp så kan du dra upp kabeln genom lämplig öppning och fästa den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser