Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

0,2-lagen - Vad tycker vi på MG om den? (en liten undersökning)

Vad tycker du om den sk. 0,2-lagen?  

60 medlemmar har röstat

  1. 1. Sympatiserar du helt eller delvis med den nuvarande utformningen av lagen?

    • Ja
      20
    • Någorlunda
      21
    • Nej
      19
  2. 2. Vad tycker du är viktigast att ändra på?

    • Ingenting, lagen är tillräckligt bra som den är.
      8
    • Möjligheten att göra utandningsprov utan misstanke om brott bör avskaffas.
      6
    • Gränsen 0,2 promille bör höjas till minst 0,4 promille (eller ännu högre).
      20
    • Gränsen 10 meter bör höjas.
      3
    • Gränsen 10 meter bör sänkas (eller tas bort helt).
      15
    • Gränsen 15 knop bör höjas.
      0
    • Gränsen 15 knop bör sänkas (eller tas bort helt).
      8
  3. 3. Har din åsikt om lagen förändrats sedan den infördes?

    • Ja! Först tyckte jag den nya lagen var (ganska) bra, men det tycker jag inte längre.
      3
    • Ja! Först tyckte jag den nya lagen var (ganska) dålig, men det tycker jag inte längre.
      5
    • Nej! Jag tycker ungefär lika om lagen nu som när den infördes.
      52


Rekommendera Poster

4 minutes ago, Peter_K said:

Vad menar du med ”orimligt hårt straff” i det här sammanhanget..? Jag antar att du inte ser det som ett straff att vara behöva vara nykter då man framför sin båt, så då borde det vara straffet som man döms till, och i så fall är det ju oftast rätt låga straff som utdöms, så... vad menar du..?

Självklart pratar jag om straffet man riskerar att dömmas till, jag är övertygad om att du bara spelar dum för att kunna argumentera emot..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev cetex:

Självklart pratar jag om straffet man riskerar att dömmas till, jag är övertygad om att du bara spelar dum för att kunna argumentera emot..

Då kan ju du tro det.


Eftersom de flesta döms till sjöfylleri (ej grovt) döms till trettio dagsböter, vilket är bland de lägsta straff som kan dömas ut av en domstol, så undrar jag fortfarande vad du menar med "orimligt hårda straff"..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minutes ago, Peter_K said:

Eftersom de flesta döms till sjöfylleri (ej grovt) döms till trettio dagsböter, vilket är bland de lägsta straff som kan dömas ut av en domstol, så undrar jag fortfarande vad du menar med "orimligt hårda straff"..?

Det är ett orimligt hårt straff relativt "brottet" att en medelinkomsttagare i landet ska behöva riskera att betala 12000kr + få prick i registret (vilket kan leda till förlorat jobb och förlorade jobbmöjligheter i minst 5år, eventuellt också helt sabbad karriär) för att ha rott gummijollen med 6hk utombordare 30meter från klippan till båten.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev Peter_K:

Då kan ju du tro det.


Eftersom de flesta döms till sjöfylleri (ej grovt) döms till trettio dagsböter, vilket är bland de lägsta straff som kan dömas ut av en domstol, så undrar jag fortfarande vad du menar med "orimligt hårda straff"..?

Du får gärna belägga uppgiften om 30 dagsböter.

 

Vet att HD i ett seglarfall 2012 fastställt hovrättens sänkning till 50 från tingsrättens 80, men det verkar inte ha haft prejudicerande verkan. Det lilla jag hittar på nätet så varierar antalet dagsböter kraftigt även vid låga promillenivåer. Jag har dock inte lagt ner mycket möda på att leta, skulle det ha skett något här är det ju väldigt intressant. Inte minst eftersom rättsväsendet då bedömer sjöfylla som ett mycket lindrigare brott än rattfylla. Och då kan man ju faktiskt fråga sig om det var rätt att kriminalisera vid 0,2 istället för t.ex. 0,5.

Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ArneRadar:

Du får gärna belägga uppgiften om 30 dagsböter.

 

Vet att HD i ett seglarfall 2012 fastställt hovrättens sänkning till 50 från tingsrättens 80, men det verkar inte ha haft prejudicerande verkan. Det lilla jag hittar på nätet så varierar antalet dagsböter kraftigt även vid låga promillenivåer. Jag har dock inte lagt ner mycket möda på att leta, skulle det ha skett något här är det ju väldigt intressant. Inte minst eftersom rättsväsendet då bedömer sjöfylla som ett mycket lindrigare brott än rattfylla. Och då kan man ju faktiskt fråga sig om det var rätt att kriminalisera vid 0,2 istället för t.ex. 0,5.

Jag har inte gått igenom samtliga fall, såklart. Jag har ett liv också. Däremot har jag noterat att det oftast är 30 dagsböter de gånger jag läst artiklar om domar i de lägre gränserna. 
Exempel:

https://mitti.se/nyheter/sjofylleri-kostade-osterakersbo/?omrade=sodraroslagen

https://nt.se/nyheter/norrkoping/kustbevakningen-avslojade-sjofylleri-om4358588.aspx

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/bKerkl/per-holknekt-domd-for-sjofylleri


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har inte gått igenom samtliga fall, såklart. Jag har ett liv också. Däremot har jag noterat att det oftast är 30 dagsböter de gånger jag läst artiklar om domar i de lägre gränserna. 
Exempel:

https://mitti.se/nyheter/sjofylleri-kostade-osterakersbo/?omrade=sodraroslagen

https://nt.se/nyheter/norrkoping/kustbevakningen-avslojade-sjofylleri-om4358588.aspx

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/bKerkl/per-holknekt-domd-for-sjofylleri


 

Intressant!

 

Vore kul om någon vet om det blivit en förändrad rättspraxis med dagsböter till denna härad (30 st). Det stärker som jag ser det ståndpunkten att det var tveksamt att kriminalisera vid så låga promillenivåer med de konsekvenser utöver dagsböter som kriminalisering medför. Rättstillämpningen har isåfall svängt från att sjöfylla är lika allvarligt som rattfylla till att sjöfylla är lindrigare. I förarbetet till lagen ansåg man ju att straff skulle utdömas enligt samma tabell som rattfylla.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev cetex:

Det är ett orimligt hårt straff relativt "brottet" att en medelinkomsttagare i landet ska behöva riskera att betala 12000kr + få prick i registret (vilket kan leda till förlorat jobb och förlorade jobbmöjligheter i minst 5år, eventuellt också helt sabbad karriär) för att ha rott gummijollen med 6hk utombordare 30meter från klippan till båten.

Vem har blivit dömd för det brottet..?

Har länge frågat efter en källa till att man faktiskt kan bli dömd för att man rott med motorn uppe med promillespannet 0,2-1,0 innanför västen. 

Länk, tack 👍

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev cetex:

 

 

Det är ju ingen som påstår det heller. ...

 

Med den motiveringen kan man ju lika gärna införa dödsstraff på cykelfylla också, det är ju inte så svårt, bara köpa en alkometer så är det löst, inget problem längre o.s.v..

 

 

Oj, det var hårda ord. Dödsstraff har man ju inte ens för mord. Att du vill att staten ska få mörda. 

 

Men skulle absolut kunna ha alkometer även vid cykling, inget hindrar det. Om en nu har problem med det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-05-24 vid 23:43 skrev Mackey:

Jag är för en mera lösningsorienterad variant av tråd.

 

Sedan måste det ju vara okej att diskutera resultaten av min rätt ovetenskapliga undersökning.

Jag är som sagt för en mera lösningsorienterad tråd och även diskussioner om resultaten av undersökningen.

 

Det finns typ 100 tjafstrådar redan...

Redigerad av Mackey
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då måste vi nog ha ett mål med det. Och en väg till målet. Och någon som modererar så det blir strukturerat. Och inte minst ena oss kring vad som är fel hur det borde vara för att sen kunna presentera ett då-läge,  ett nu-läge och ett bör-läge.

Men lite tveksamt till att vi kommer att ena oss då det är rätt stora åsiktsskillnader, men ensam är inte stark, gemensamt är vi strarka, om vi menar oss.å andra sidan är frågan, är det ett så stort problem för gemene man så det är idé att lägga så mycket energi? Även om det vore trevligt kunna säga att man bidragit till färre skadade eller döda. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mackey:

Jag är som sagt för en mera lösningsorienterad tråd och även diskussioner om resultaten av undersökningen.

 

Det finns typ 100 tjafstrådar redan...

Tack för påminnelsen 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev ArneRadar:

Du får gärna belägga uppgiften om 30 dagsböter.

 

Vet att HD i ett seglarfall 2012 fastställt hovrättens sänkning till 50 från tingsrättens 80, men det verkar inte ha haft prejudicerande verkan. Det lilla jag hittar på nätet så varierar antalet dagsböter kraftigt även vid låga promillenivåer. Jag har dock inte lagt ner mycket möda på att leta, skulle det ha skett något här är det ju väldigt intressant. Inte minst eftersom rättsväsendet då bedömer sjöfylla som ett mycket lindrigare brott än rattfylla. Och då kan man ju faktiskt fråga sig om det var rätt att kriminalisera vid 0,2 istället för t.ex. 0,5.

Det verkar nu när jag surfat runt lite som HD-domen jag refererade till ovan trots allt blivit prejudicerande och att praxis senare har landat på 30 dagsböter för lägre promillenivåer. Man kan läsa domen här: https://lagen.nu/dom/nja/2012s369

 

I HD's domskäl står bl.a.:

"Ett syfte med ändringen av sjöfylleribestämmelsen får anses ha varit att åstadkomma en skärpt syn på sjöfylleri. Uttalandena i propositionen tar emellertid framför allt sikte på kriminaliseringen som sådan och inte på straffmätningen. Det kan därför inte - mot bakgrund bl.a. av de särskilda och varierande förhållanden som gäller för sjötrafik, vilka också har uppmärksammats i propositionen - utan vidare sägas att lagstiftarens avsikt måste antas ha varit att en generell skärpning av straffen skulle åstadkommas för alla typer av gärningar som utgör sjöfylleribrott. Sjötrafikens villkor har ju också medfört att straffansvaret inte är detsamma för små fartyg och långsammare motorfartyg som för större fartyg eller snabbare motordrivna fartyg. Från trafiksäkerhetssynpunkt får det vidare typiskt sett anses föreligga en något mindre fara vid onykterhet i sjötrafik än i vägtrafik. Mot den bakgrunden kan den praxis som utvecklats beträffande rattfylleri inte omedelbart tjäna som vägledning vid bestämmande av straff för sjöfylleri vid samma promillehalter."

 

I praktiken betraktas alltså sjöfylleri som mindre allvarligt än rattfylleri. Personligen tycker jag att en rättsstat bara skall ta till kriminalisering som en slutgiltig lösning där det verkligen är motiverat och jag tycker sjöfyllerilagen blivit orimligt hård i detta avseende med en kriminalisering redan vid 0,2. Det hade känts mer rimligt med en kriminalisering från ca 0,5.

 

Däremot kan jag inte förstå varför inte Ljungbergarn och det s.k. Båtfolket resonerat mer kring detta och tillsammans med övriga båtorganisationer (t.ex. SXK, SBU, Sweboat) tagit fram rimliga och konstruktiva förslag till en justering av lagen. Tror det hade haft mycket större genomslag än t.ex. pubertala tramsfilmer om KBV... Nu är det dock sannolikt för sent eftersom frågan utvärderats politiskt i den utvärdering som lades fram i höstas.

 

@Mackey - hoppas inlägget platsar, annars ber jag om ursäkt.

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ArneRadar:

I praktiken betraktas alltså sjöfylleri som mindre allvarligt än rattfylleri. Personligen tycker jag att en rättsstat bara skall ta till kriminalisering som en slutgiltig lösning där det verkligen är motiverat och jag tycker sjöfyllerilagen blivit orimligt hård i detta avseende med en kriminalisering redan vid 0,2. Det hade känts mer rimligt med en kriminalisering från ca 0,5.

 

Däremot kan jag inte förstå varför inte Ljungbergarn och det s.k. Båtfolket resonerat mer kring detta och tillsammans med övriga båtorganisationer (t.ex. SXK, SBU, Sweboat) tagit fram rimliga och konstruktiva förslag till en justering av lagen. Tror det hade haft mycket större genomslag än t.ex. pubertala tramsfilmer om KBV... Nu är det dock sannolikt för sent eftersom frågan utvärderats politiskt i den utvärdering som lades fram i höstas.

Bra sammanfattning. 
Exakt och precis så är det. 

Hade man fått samtliga organisationer att ställa sig bakom en vettig kompromiss, t ex genom att höja promillegränsen något och samtidigt inkludera långsammare och mindre båtar så tror jag man faktiskt kommit någon vart i det här. Man kan då hävda att man får en säkrare sjövistelse, genom att man inkluderar de farkoster majoriteten av olyckorna sker, och ändå fått klämma den ack så viktiga pilsnern till anjovismackan. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
38 minuter sedan skrev Peter_K:

Bra sammanfattning. 
Exakt och precis så är det. 

Hade man fått samtliga organisationer att ställa sig bakom en vettig kompromiss, t ex genom att höja promillegränsen något och samtidigt inkludera långsammare och mindre båtar så tror jag man faktiskt kommit någon vart i det här. Man kan då hävda att man får en säkrare sjövistelse, genom att man inkluderar de farkoster majoriteten av olyckorna sker, och ändå fått klämma den ack så viktiga pilsnern till anjovismackan. 

Så tror jag också och det visar ju även resultatet hittills - efter 57 svar - att det är en höjd promillegräns och en sänkt båtlängd som är önskvärt.

 

Jag tror det hade varit ett starkt kort att presentera en lättnad och en skärpning av lagen.

 

Lättnaden tror jag att, i alla fall till viss del, det finns belägg för i statistiken och skärpningen bör ju vara oomtvistad då förhållandevis många ramlar ur sina småbåtar och drunknar. 

 

Vi hade en morot men nu är den släckt!

Inspirerat av några idrottsgrodor.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det var en morot för hela laget, men den brann upp!"

 

(Tror tyvärr det är för sent att tända moroten igen...)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken... är det någon som gillar ”gamla” utformningen av lagen, dvs den som inte har en fast gräns för sjöfylleri och som idag gäller för mindre och/eller långsammare båtar?

Den som innebär att arresterande polisen gör en bedömning om man är för full för att framföra båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, fast gräns och möjligheten för KBV och polis att utföra sållningsprov utan misstanke om brott är bra. Gränsen 0,2 är dock för lågt satt för kriminalisering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Peter_K:

Nyfiken... är det någon som gillar ”gamla” utformningen av lagen, dvs den som inte har en fast gräns för sjöfylleri och som idag gäller för mindre och/eller långsammare båtar?

Den som innebär att arresterande polisen gör en bedömning om man är för full för att framföra båten.

Eftersom jag aldrig är för full för att framföra båten så passar det mig bra, men jag tycker en fast gräns på högre än 0,2 promille är mera rimlig.

 

Bedömningen i sig är väl egentligen inte ett unikt "problem" för den gamla lagen. Det finns ju flera brott som inte har exakta gränser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ArneRadar:

Nej, fast gräns och möjligheten för KBV och polis att utföra sållningsprov utan misstanke om brott är bra. Gränsen 0,2 är dock för lågt satt för kriminalisering.

Så om vi skulle driva frågan så skulle det vara en höjning till ex 0,5 (fast då är man märkbart påverkad) och se till att alla  mindre båtar omfattas. Det skulle kunna vara en vettig kompromiss. Jag tycker 0,2 är rimlig men kan tänka mig att kompromissa på den punkten om alla omfattas. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...