Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

2 minuter sedan skrev Peter_K:

Jaha, var framgår det att så var syftet?

 

Du kan alltså fortfarande inte svara på min fråga kring hur tjocka lager av självpolerande färg som krävs för att stoppa läckaget från underliggande lager av TBT-haltig färg, och hur du säkerställer att din båt behåller ert sådant skick under en hel säsong?

Syftet framgår av dokument jag tillställt departementet.

 

Din fråga angående tjocklek på lager med mera kan inte besvaras utan föregående experiment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mellgard:

Syftet framgår av dokument jag tillställt departementet.

Fast det är väl inte DU som avgör syftet med AFS-förordningen; den står ju i förordningen. Du kan liksom inte hitta på ett eget syfte för att det passar dig bättre. 
 

10 minuter sedan skrev Mellgard:

Din fråga angående tjocklek på lager med mera kan inte besvaras utan föregående experiment.

Jag är väl medveten om det. 
Det är något jag påtalat hela tiden. 
Du, å andra sidan, hävdar att du har ett fullgott skydd mot läckage av TBT med den metoden, som du sedan inte kan svara på så här enkla frågor kring. Du bör nog ta dig en funderare kring hur du skall angripa ditt problem om du vill ha en chans att komma fram juridiskt med detta. Eller i alla fall fundera på hur du skall ta dig ur ditt hörn på bästa sätt. 

038DB43D-B4D9-4002-834A-B171D8383B0C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mellgard:

Syftet framgår av dokument jag tillställt departementet.

 

Och var hittar du det syftet?

 

Blandar du inte ihop med hur förordningen är formulerad för att undvika potentiella kryphål t.ex. där fartyg från länder som omfattas av AFS-förordningen målar TBT-färg i länder som inte omfattas?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är bra om man förstår att initiativtagaren IMO inte intresserar sig för tennorganiska föreningar på små fritidsbåtar. Besiktning eller certifikat angående tennorganiska föreningar behövs inte för båtar kortare än 24 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mellgard:

 

Det är bra om man förstår att initiativtagaren IMO inte intresserar sig för tennorganiska föreningar på små fritidsbåtar. Besiktning eller certifikat angående tennorganiska föreningar behövs inte för båtar kortare än 24 meter.

Det är nog snarare så att det inte förs register eller föreligger certifieringskrav för mindre fritidsbåtar i många länder, så det skulle bli en onödigt stor administrativ börda. Mindre båtar omfattas ofta av egenkontroll.

 

Hade man varit ointresserad av tennorganiska föreningar på små fritidsbåtar så hade dessa inte omfattats av förordningen. Easy-peasy.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ArneRadar:

Mindre båtar omfattas ofta av egenkontroll.

 

Enligt min erfarenhet omfattas den av kontroller och sanktioner av klubbstyrelser. Efter önskemål av SBU.  😀

 

Funderar på att öppna en ny tråd med rubrik "Båtunionen kapad av miljöaktivister". Andra förslag till trådrubrik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll vad du döper tråden till, du kommer ju ändå bara att fylla den med förvirrat svammel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ArneRadar:

Det spelar ingen roll vad du döper tråden till, du kommer ju ändå bara att fylla den med förvirrat svammel.

 

Sådant här är hjälpsamt. Jag förstår då vikten av att formulera mig så att även den lägre kvartilen ges möjlighet att förstå. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mellgard:

 

Sådant här är hjälpsamt. Jag förstår då vikten av att formulera mig så att även den lägre kvartilen ges möjlighet att förstå. 😀

Om du bara anpassar nivån så att du själv förstår vad du skriver så blir allt bra skall du se. 😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mellgard:

 

Enligt min erfarenhet omfattas den av kontroller och sanktioner av klubbstyrelser. Efter önskemål av SBU.  😀

 

Funderar på att öppna en ny tråd med rubrik "Båtunionen kapad av miljöaktivister". Andra förslag till trådrubrik?

För sisådär 1.000 inlägg sedan förklarades för dig vad som är betydelsen av ordet ”kontroll”, till skillnad från ordet ”undersökning”. Jag föreslår att du söker upp det inlägget och läser på. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Funderar på att öppna en ny tråd med rubrik "Båtunionen kapad av miljöaktivister". Andra förslag till trådrubrik?

Ja, vad sägs om ”Gammal gubbe har svårt att anpassa sig till samhällets förändrigar”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller vad sägs om

"Ung (?) man uttalar sig ofta (för!) och tvärsäkert om saker han varken kan något om eller begriper"

gott nytt år /mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellgard älskar ju att få denna uppmärksamhet så mitt förslag är, MATA EJ TROLLET! Gubbjäveln är inte värd all uppmärksamhet.👎😡🤬🖕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mellgard:

Funderar på att öppna en ny tråd med rubrik "Båtunionen kapad av miljöaktivister". Andra förslag till trådrubrik?

Det finns säkert stencilmaskiner att få tag i. Kanske kan du skicka ut ett veckobrev med dina samlade tankar om detta, till folk som anmäler intresse? Bara att veva, slicka kuvert och gå till postlådan. Förmodligen behöver du inte ens gå till postlådan...

Här räcker det väl med den här makalösa uppvisningen i kverulans och faktaresistens. Vi behöver inte en tråd till. Vi behöver inte ens denna!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Utdrag nedan från rättsutlåtande av professor Olle Lundin. Det var en grund för Länsstyrelsen Stockholms beslut. Beslutet grundades dessutom på ett prejudikat från Mark- och miljööverdomstolen (diarienummer M 4753-17) där en ägare till en tvätthall förelades att tillse att kunder inte använde egna tvättkemikalier i hallen. 

 

Det här kan båtklubbar som vill skydda sina medlemmar mot exempelvis maktlystna miljöinspektörer använda sig av.   

 

"Båtklubbarna har inga rättsliga verktyg för att tvinga medlemmarna att provta färger eller visa upp resultat från en sådan provtagning. Båtarna är de enskilda medlemmarnas egendom och skyddas därmed av äganderätten. Därutöver kan tilläggas att det inte är själva uppställandet av båtar som utgör den miljöfarliga verksamheten utan det är eventuella åtgärder från de enskilda båtägarnas sida, exempelvis användande av giftig båtfärg, som kan utgöra miljöfarlig verksamhet. Båtklubbarna bedriver således ingen miljöfarlig verksamhet i detta avseende och kan därmed inte utgöra föreläggandets adressat."

 

Musk.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mellgard:

 

Det är bra om man förstår att initiativtagaren IMO inte intresserar sig för tennorganiska föreningar på små fritidsbåtar. Besiktning eller certifikat angående tennorganiska föreningar behövs inte för båtar kortare än 24 meter.

Ha ha, jo men det vore bra om du själv förstod något om IMO och hur arbetet där bedrivs och vad man reglerar och hur innan du börjar uttala dig om detta.
Du har flertalet gånger med tydlighet visat att du inte har någon djupare kunskap och förståelse om sjöfartsfrågor och hur det fungerar med besiktningar, certifikat etc Du har konstant blandat ihop begrepp och vem som gör vad och varför. 
Och åter igen visar du det med din återkommande referens till gränsen för besiktning och certifikat. Den referensen är fortfarande helt ovidkommande för frågan du driver som gäller fritidsbåtar.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtunionens planerade intyg/godkännande är väl tänkta att likställas med certifikat. Med den skillnaden att de inte blir utfärdade av myndighet eller av organisation med fullmakt från myndighet. 

 

"Mall för ren båtbotten
i. Mall framtagen för att underlätta båtklubbarnas arbete med intyg/godkännande för ren båtbotten. Avsikten är att båtklubbarna ska kunna sätta sin egen logga på mallen samt att inte låsa in båtklubbarna till att bara godkänna exempelvis XRF som mätmetod.
ii. Kommittén får i uppdrag att lämna synpunkter till nästkommande möte.
"

 

https://batunionen.se/wp-content/uploads/2022/11/MiK-2022_10.pdf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mellgard:

Båtunionens planerade intyg/godkännande är väl tänkta att likställas med certifikat.

Nej. Det är ett intyg från båtägaren där de intygar att de har botten fri från TBT. Det är inte samma sak som ett certifikat, det finns ingen instans som utfärdar eller godkänner ett certifikat, och det finns ingen möjlighet att dra in det. 
 

Mycket gripande efter halmstrån från din sida nu. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mellgard:

 

Utdrag nedan från rättsutlåtande av professor Olle Lundin. Det var en grund för Länsstyrelsen Stockholms beslut. Beslutet grundades dessutom på ett prejudikat från Mark- och miljööverdomstolen (diarienummer M 4753-17) där en ägare till en tvätthall förelades att tillse att kunder inte använde egna tvättkemikalier i hallen. 

 

Det här kan båtklubbar som vill skydda sina medlemmar mot exempelvis maktlystna miljöinspektörer använda sig av.   

 

"Båtklubbarna har inga rättsliga verktyg för att tvinga medlemmarna att provta färger eller visa upp resultat från en sådan provtagning. Båtarna är de enskilda medlemmarnas egendom och skyddas därmed av äganderätten. Därutöver kan tilläggas att det inte är själva uppställandet av båtar som utgör den miljöfarliga verksamheten utan det är eventuella åtgärder från de enskilda båtägarnas sida, exempelvis användande av giftig båtfärg, som kan utgöra miljöfarlig verksamhet. Båtklubbarna bedriver således ingen miljöfarlig verksamhet i detta avseende och kan därmed inte utgöra föreläggandets adressat."

 

Musk.jpg

Den här texten är precis tvärt om mot hur du anser den kan användas - den skyddar inte klubbens medlemmar, utan klubben. Dvs, den förklarar tydligt att det är den enskilde båtägaren som har ansvaret för sin giftiga färg, vilket betyder att det också är den enskilde båtägaren som ansvarar för de åtgärder som behövs. 
 

Kan desperation inverka menligt på läsförståelse? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Nej. Det är ett intyg från båtägaren där de intygar att de har botten fri från TBT.  

 

Kan en båtägare förvissa sig om att en båtbotten är fri från TBT? Hur går det till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mellgard:

 

Kan en båtägare förvissa sig om att en båtbotten är fri från TBT? Hur går det till?

Rensa bort allt ner till gelcoat, rent trä eller ren metall, eller vad det nu är för material i skrovet. Ingen risk att det finns nåt kvar efter det.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mellgard:

 

Kan en båtägare förvissa sig om att en båtbotten är fri från TBT? Hur går det till?

Ja, jag kan visa de här daterade bilderna t ex, och sedan intyga vilken färg jag använt efter renslipning. image.thumb.jpeg.7e1ba73d837938101a0c7be019eea214.jpeg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Den här texten är precis tvärt om mot hur du anser den kan användas - den skyddar inte klubbens medlemmar, utan klubben. 

 

Om beslutet i Länsstyrelsen inte skyddar medlemmarna i de överklagande båtklubbarna i Sollentuna frågar man sig vilka som bekostat verksamheten med överklagande?

 

Jag var inte mecenat. Medverkade endast genom att lämna information till advokatfirman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag var inte mecenat. Medverkade endast genom att lämna information till advokatfirman.

Det var du som tolkade advokatfirmans text fel. Inte SBU, inte HappyBoats, inte människor i din båtklubb, inte Länsstyrelsen.
Du. 

Klarar man inte av ens så enkla tolkningar av en text på en handfull meningar är det kanske inte så konstigt att det också blir lite tokigt när man försöker tolka en EU-förordning heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shibetoshi Nakamoto på twitter 
twitter is a wonderful app if you enjoy being insulted by the worst human beings on earth over literally nothing

 

Elon Musk svarade
maybe ... maybe we do?🤔  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

 

Kan en båtägare förvissa sig om att en båtbotten är fri från TBT? Hur går det till?

Vi lät blästra vår båt för 5 000:- kronor och det var helt uppenbart att botten var ren och så fick vi också ett intyg att båten var befriad från all gammal bottenfärg.

 

Om man inte köpt proffshjälp så kan man ju ta några foton som redan föreslagits och vill man vara extra tydlig med datum kan man ju låta "dagens tidning" finnas med på bilderna.

 

Jag har sett båtklubbar som kontrollerat att färgen är borta och lagt in den uppgiften i medlemsregistret och man kan säkert få ett utdrag ur registret om man vill kunna visa en köpare att båten är fri fråm TBT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Mellgard:

Shibetoshi Nakamoto på twitter 
twitter is a wonderful app if you enjoy being insulted by the worst human beings on earth over literally nothing

 

Elon Musk svarade
maybe ... maybe we do?🤔  

Tog argumenten alldelses slut för dig nu..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Tog argumenten alldelses slut för dig nu..?

Har ingen fördel av att här i förtid redovisa de fortsatta handlingsvägarna. Vilka för ögonblicket är tre parallella. En kan tillkomma.

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mellgard:

Har ingen fördel av att här i förtid redovisa de fortsatta handläggningsvägarna. Vilka för ögonblicket är tre parallella. En kan tillkomma.

Du kan ju inte ens komma med svar på grundläggande frågor, eller bemöta enkla motargument på ett båtforum, så det kommer säkert att gå sådär. 
Men ha det så kul. 
 

Jag anar att åtgärd av grundproblemet, din hormonstörande bottenfärg, inte är en av dem. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Jag anar att åtgärd av grundproblemet, din hormonstörande bottenfärg, inte är en av dem. 

Behöver du fråga? 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...