Jump to content
Monday 30 January 2023
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Recommended Posts

"Fritidsbåtar omfattas inte av AFS-förordningens krav på certifikat eller försäkran."
https://batmiljo.se/batliv/lagar-regler/ (se avsnittet under Transportstyrelsen)

 

Varför bedriver då SBU utbildningsverksamhet i XRF-mätningar med syfte att ge båtägare möjlighet att lämna försäkran? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mellgard:

"Fritidsbåtar omfattas inte av AFS-förordningens krav på certifikat eller försäkran."
https://batmiljo.se/batliv/lagar-regler/ (se avsnittet under Transportstyrelsen)

 

Varför bedriver då SBU utbildningsverksamhet i XRF-mätningar med syfte att ge båtägare möjlighet att lämna försäkran? 

Du blandar (förmodligen medvetet) ihop begreppen. Ingen har krävt certifikat eller försäkran av dig - bara att din båt är fri från TBT, allt enligt AFS-förordninen som säger att båten skall vara fri från aktivt TBT sedan 2008, vilket snart är femton år sedan så du har haft gott om tid att åtgärda problemet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mellgard:

"Fritidsbåtar omfattas inte av AFS-förordningens krav på certifikat eller försäkran."
https://batmiljo.se/batliv/lagar-regler/ (se avsnittet under Transportstyrelsen)

 

Varför bedriver då SBU utbildningsverksamhet i XRF-mätningar med syfte att ge båtägare möjlighet att lämna försäkran? 

Alltid lika roligt när du klipper ut en mening ur en lång text och sedan bygger din argumentation kring denna enda lösryckta mening.

Jag tycker du bara Lavrovar dig när du gör så.

 

Nu klipper jag ut lite annan text.

Kommunerna är även tillsynsmyndighet för båtklubbar, marinor och varv och har möjligheten att ställa krav (föreläggande) på en verksamhet för att vidta åtgärder om verksamheten inte lever upp till rådande lagstiftning. I dagsläget är det även upp till kommunerna att definiera när en båt är ”skrovren” eller när en båt behöver saneras från giftig färg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Peter_K:

... allt enligt AFS-förordningen som säger att båten skall vara fri från aktivt TBT sedan 2008, vilket snart är femton år sedan så du har haft gott om tid att åtgärda problemet. 

Fick information i november 2020 om ett påstått överskott av tenn på min båt.

Hade jag börjat skrapa bottenfärg 2008 som följd av misstanke om TBT hade det väl blivit knalltransport till hispan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Kommunerna är även tillsynsmyndighet för båtklubbar, marinor och varv och har möjligheten att ställa krav (föreläggande) på en verksamhet för att vidta åtgärder om verksamheten inte lever upp till rådande lagstiftning. I dagsläget är det även upp till kommunerna att definiera när en båt är ”skrovren” eller när en båt behöver saneras från giftig färg.

Vore tacknämligt med Botkyrka kommun som tillsynsmyndighet i stället för klubbstyrelsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Mellgard:

Fick information i november 2020 om ett påstått överskott av tenn på min båt.

Hade jag börjat skrapa bottenfärg 2008 som följd av misstanke om TBT hade det väl blivit knalltransport till hispan.

 

Jag tror din nuvarande diagnos kvalificerar bättre för en sådan transport än om du, förutseende nog, hade börjat skrapa bottenfärg 2008.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Mellgard:

Fick information i november 2020 om ett påstått överskott av tenn på min båt.

Hade jag börjat skrapa bottenfärg 2008 som följd av misstanke om TBT hade det väl blivit knalltransport till hispan.

Du valde att göra en XRF-mätning 2020 om jag inte missminner mig.

Varför valde du en undersökningsmetod som du inte litar på?

 

Frågan om TBT hade ju diskuterats ett tag i xxx-båtklubb 2020, eller hur!?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Mellgard:

Vore tacknämligt med Botkyrka kommun som tillsynsmyndighet i stället för klubbstyrelsen.

Håller absolut med.

 

Klubbstyrelsen har däremot också ett ansvar iom. att verksamhetsutövaren är ansvarig för den miljöpåverkan som sker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Mackey:

Du valde att göra en XRF-mätning 2020 om jag inte missminner mig.

Varför valde du en undersökningsmetod som du inte litar på?

Därför att jag förutsåg nästa drag av "tillsynsmyndigheten" styrelsen i båtklubben.

Dessutom fanns möjligheten att båtbottnen var fri från TBT. Då skulle jag slippa enfaldigt tjat här om att jag agerar i egenintresse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mellgard:

Fick information i november 2020 om ett påstått överskott av tenn på min båt.

Hade jag börjat skrapa bottenfärg 2008 som följd av misstanke om TBT hade det väl blivit knalltransport till hispan.

Faktiskt inte. Någonstans omkring 2008 började snacket gå på varvsplanerna om TBT, jag skrapade min botten vintern 2010/2011. Som medborgare i ett land är man skyldig att känna till landets regler och förordningar, okunskap är aldrig en ursäkt. 
 

För övrigt är det lite dumt att ljuga när det är så lätt att kolla. Info lär ha gått ut från din båtklubb till alla medlemmar (=även hr Mellgard) redan 2019, och du fick dispens att sjösätta 2020. Du har alltså haft tre vintrar och två somrar på dig att lösa problemet, men du har valt en annan väg. Det är därför inte alls synd om dig. 
 

86DB26CC-C7D3-424F-86E6-3DEB4BB43A91.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mellgard:

Därför att jag förutsåg nästa drag av "tillsynsmyndigheten" styrelsen i båtklubben.

Dessutom fanns möjligheten att båtbottnen var fri från TBT. Då skulle jag slippa enfaldigt tjat här om att jag agerar i egenintresse.

Vems intresse är din uppfattning att du agerar för ? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mellgard:

Dessutom fanns möjligheten att båtbottnen var fri från TBT. Då skulle jag slippa enfaldigt tjat här om att jag agerar i egenintresse.

Tidigare har du påstått att du visste att båten hade TBT-färg på sig redan innan mätning.
Nu är det alltså inte så längre?

Tror du framstår som seriös om du hela tiden blir påkommen med lögner, eller oseriös..?

Och såklart handlar du i egenintresse. Vem annars skulle vinna på att du får behålla en hormonstörande färg på din båtbotten, tänker du..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-04-07 vid 17:17 skrev Mellgard:

Nu senast har "min" båtklubb fått ett föreläggande från tingsrätten om att "inkomma med redogörelse för styrelsens arbete och då särskilt bakgrunden till styrelsens beslut om att föreningen inte ska medverka till sjösättning av båtar beträffande vilka intyg om att båten är fri från TBT saknas. Redogörelsen ska belysa varför klubbens styrelse haft rätt att fatta det aktuella beslutet och på vilket sätt detta har skett."

Hr Mellgard har väl inte missat att årsmötet år 2020 gav styrelsen i uppdrag att ändra miljöreglerna..? Det är ju svaret på hans egen motion nr 2…

AD0EAFE8-4130-41C8-AE94-8C809A676DFE.jpeg

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Peter_K:

Tidigare har du påstått att du visste att båten hade TBT-färg på sig redan innan mätning.

I vilket sammanhang skulle jag ha påstått detta? Inget skrapprov har analyserats.

En analys och mätning av TBT i ett skrapprov kostar ca 3.000 kronor.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Peter_K:

Någonstans omkring 2008 började snacket gå på varvsplanerna om TBT, jag skrapade min botten vintern 2010/2011.

Hur visste du om det fanns TBT på din båt vid den tiden? De XRF-mätningar som Happy Boat utförde och som betalades av Stockholms stad startade senare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Mellgard:

Hur visste du om det fanns TBT på din båt vid den tiden? De XRF-mätningar som Happy Boat utförde och som betalades av Stockholms stad startade senare.

Det visste jag inte, men med tanke på båtens ålder och skick var det ett rimligt antagande. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

... Du har alltså haft tre vintrar och två somrar på dig att lösa problemet, men du har valt en annan väg. Det är därför inte alls synd om dig. 

Mig är det aldrig synd om - jag tillhör inte den typen. Men mina fiender kanske .... 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Mellgard:

Mig är det aldrig synd om - jag tillhör inte den typen. Men mina fiender kanske .... 😉

Men du tillhör typen som har ”fiender”. 
Eller rättare sagt, du pekar ut ”fiender” när du inte får som du vill. 
Själv tillhör jag typen som har ”vänner” 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mellgard:

Mig är det aldrig synd om - jag tillhör inte den typen. Men mina fiender kanske .... 😉

Men du har inga fiender, du är ju ensam i din enfald.

 

Även om du mot förmodan får sjösätta din båt med hormonstörande ämnen på botten så förändrar det inte ett skit, trots dina krumbukter.

 

TBT-frågan är död och saknar allmänintresse. Allt arbete du lägger på att "bevisa" TBT's ofarlighet är som att spilla säd på marken.

Edited by ArneRadar

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev ArneRadar:

TBT-frågan är död och saknar allmänintresse. Allt arbete du lägger på att "bevisa" TBT's ofarlighet är som att spilla säd på marken.

Har för min del inte sett några tecken på att frågan saknar allmänintresse.

 

Försäljningsförbudet 1989 av TBT-bottenfärger för fritidsbåtar grundade sig på att TBT inte var ofarligt för det marina livet. Men övermålade gamla rester av TBT är ofarliga.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev ArneRadar:

Att frågan intresserar dig betyder inte att den har allmänintresse.

 

https://www.synonymer.se/sv-syn/allmänintresse

I ärlighetens namn har den här frågan ett rätt stort allmänintresse, fast kanske inte riktigt på det sättet Mellgard tror. Vi är många som har intresse av att TBT försvinner från båtbottnar i känsliga vatten. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Peter_K:

I ärlighetens namn har den här frågan ett rätt stort allmänintresse, fast kanske inte riktigt på det sättet Mellgard tror. Vi är många som har intresse av att TBT försvinner från båtbottnar i känsliga vatten. 

Jo ur den aspekten håller jag med. Jag tänker främst på kampen att få behålla ett hormonstörande ämne som varit förbjudet i decennier, och där det sannolikt är mycket få båtar kvar som behöver saneras. Det kan inte vara många ens av de som ev. har TBT-rester som är intresserade av att driva process till högsta instans för att få behålla skiten. De flesta vill nog bli av med sin TBT.

 

Av allmänintresse är nog snarast hur man sanerar sin båt på bästa/billigaste sätt.

Edited by ArneRadar
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-11-28 vid 21:28 skrev Mellgard:

Departementet har gett mig förlängd frist att inkomma med svaromål, och domslutet i tingsrätten kommer nog först i februari. 

 

Annonsbladet Båtliv tror jag inte kommer bli kontaktat. Men kanske Praktisk Båtägare. 😎

Hur föll domen ut..?

Har någon tidning nappat på ditt uppslag till artikel..?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur föll domen ut..?

Har någon tidning nappat på ditt uppslag till artikel..?

Och var inte Uppdrag Granskning på gång tidigare?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur föll domen ut..?

Inget domslut ännu. Har fått besked från tingsrätten att man vill att jag till den 20 april ska kommentera styrelsens förklaring till varför de anser sig ha överhöghet över min båt. Ska bli ett nöje.

Det blir kanske ingen sjösättning i år heller för själva domslutet kan dröja. Båtklubben har första april (inget aprilskämt) åter lämnat besked att utan intyg om TBT-fritt skrov blir det ingen sjösättning. Men det är lugnt för jag har ju andra intressen inom friluftsliv än båtliv.

Vad gäller regeringsärendet har man nu på departementet funderat i fem månader. Det har jag inget emot för jag har då och då kunnat skicka in nytt material som stödjer min sak.

 

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Mellgard:

Har fått besked från tingsrätten att man vill att jag till den 20 april ska kommentera styrelsens förklaring till varför de anser sig ha överhöghet över min båt.

Formulerar du samtidigt en text om varför du anser att du står över klubbens regler och inte behöver följa EU-förordningar..? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Mellgard:

Det blir kanske ingen sjösättning i år heller för själva domslutet kan dröja. Båtklubben har första april (inget aprilskämt) åter lämnat besked att utan intyg om TBT-fritt skrov blir det ingen sjösättning. Men det är lugnt för jag har ju andra intressen inom friluftsliv än båtliv.

Finns det inte en risk att ditt båtliv med egen båt för alltid är över om denna historia fortsätter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Kane:

Finns det inte en risk att ditt båtliv med egen båt för alltid är över om denna historia fortsätter?

Än sen då.

"They just tried to fuck the wrong guy".

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Mellgard:

Än sen då.

"They just tried to fuck the wrong guy".

Om man hellre bråkar än seglar, är det nog dags att göra sig av med båten. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...