Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

2 minuter sedan skrev Boanjohan:

Okej, så t.ex. 55+ boenden är olagliga oxå då?

Har ingen kunskap om sådana boenden. Känner mig yngre än 55.

 

I mina kretsar (fjällklättrare) gäller att man är inte äldre än det man kommer upp för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mellgard:

Känner mig yngre än 55.

 

Det låter iofs härligt, men du ger prov på så många daterade åsikter här i tråden så du uppfattas inte som under 55.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Mellgard:

Påståendet från Peter_K om brottslighet innebar att Kalmar kommun begår brott när man fortsatt upplåter sina bryggor för båtar vilka vid XRF-mätningarna hade för höga värden. (Mätningar som för övrigt var bekostade av kommunen). 

Är det Kalmar kommun som sjösätter båtarna? Jag vet inte, jag frågar dig eftersom du drog paralleller med det jag skrev ovan. 

Och - som jag också skrev - föreningar har rätt att ställa krav på båtars skick för att du skall få nyttja deras anläggning, t ex bryggorna. Att inte ha en färg som varit förbjuden att ha på sin båt sedan 2008 är inte ett orimligt krav. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Är det Kalmar kommun som sjösätter båtarna? Jag vet inte, jag frågar dig eftersom du drog paralleller med det jag skrev ovan. 

Bryggorna ägs och upplåts av kommunen direkt till båtägarna, utan båtklubb som mellanled. Men sjösättningen verkar göras av båtklubbarna. Kommunen äger kranarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sökbara sajten Lawline (juridiska frågor) är kostnadsfri. 

 

Båtklubbar är vanligen ideella föreningar. Utdrag nedan från Lawline.

 

Ideella föreningar styrs i hög grad av dess stadgar. Först och främst ska påpekas att det inte finns någon lagstiftning som reglerar ideella föreningar och frågor kopplade till dess organisation, vilket gör dessa svårhanterliga ur ett rent juridiskt perspektiv. Vad som gäller dikteras istället av allmänna associationsrättsliga principer och avgöranden från Högsta Domstolen. .... Vad som gäller blir i mångt och mycket en fråga om argumentation i det enskilda fallet.

 

Den ideella föreningens stadgar har en central betydelse för föreningens organisation och regler - för att förebygga svårlösta konflikter i en ideell förening bör man alltså initialt utforma effektiva stadgar. Föreningens syfte, preciserat i dessa stadgar, binder medlemmarna på det sättet att beslut som står i strid med föreningens syfte inte får fattas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mellgard:

Den sökbara sajten Lawline (juridiska frågor) är kostnadsfri. 

 

Båtklubbar är vanligen ideella föreningar. Utdrag nedan från Lawline.

 

Ideella föreningar styrs i hög grad av dess stadgar. Först och främst ska påpekas att det inte finns någon lagstiftning som reglerar ideella föreningar och frågor kopplade till dess organisation, vilket gör dessa svårhanterliga ur ett rent juridiskt perspektiv. Vad som gäller dikteras istället av allmänna associationsrättsliga principer och avgöranden från Högsta Domstolen. .... Vad som gäller blir i mångt och mycket en fråga om argumentation i det enskilda fallet.

 

Den ideella föreningens stadgar har en central betydelse för föreningens organisation och regler - för att förebygga svårlösta konflikter i en ideell förening bör man alltså initialt utforma effektiva stadgar. Föreningens syfte, preciserat i dessa stadgar, binder medlemmarna på det sättet att beslut som står i strid med föreningens syfte inte får fattas.

Enligt skatteverket är de flesta båtklubbar ekonomiska föreningar. De drivs dock i de flesta fall av ideella krafter.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mellgard:

Den ideella föreningens stadgar har en central betydelse för föreningens organisation och regler - för att förebygga svårlösta konflikter i en ideell förening bör man alltså initialt utforma effektiva stadgar. Föreningens syfte, preciserat i dessa stadgar, binder medlemmarna på det sättet att beslut som står i strid med föreningens syfte inte får fattas.

Så hur preciseras då xxx båtklubbs stadgar föreningens syfte?

Jo, så här

 

§ 1 Ändamål

XXX båtklubb (XBK) är en ideell förening och har till ändamål att lokalt främja och ta tillvara medlemmarnas intresse i anslutning båtlivet och förvalta föreningens hamn- och uppläggningsområde. Klubben har även till uppgift att verka för god sjösäkerhet, god miljö och ett gott kamrat- och sjömanskap.

 

Vad är det man uppfyller genom att inte sjösätta en miljöstörande båt?

  • Främja och ta tillvara medlemmarnas intresse i anslutning båtlivet.
    (Fast inte Mellgards intressen.)
  • Förvalta föreningens hamn.
  • Verka för god miljö.

Vad är det man bryter mot när man inte sjösätter en miljöstörande båt?

  • Främja och ta tillvara medlemmen Mellgards intresse i anslutning båtlivet.
  • Verka för gott kamratskap.
    (Det är ju ömsesidigt vad jag förstår.)

På det hela taget verkar det ju som att man följer stadgarna kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev excel319:

Enligt skatteverket är de flesta båtklubbar ekonomiska föreningar. De drivs dock i de flesta fall av ideella krafter.

Jo så är det säkert, men det är ju bara ytterligare ett litet, litet fel i Mellgards analys. :D

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev excel319:

Enligt skatteverket är de flesta båtklubbar ekonomiska föreningar. De drivs dock i de flesta fall av ideella krafter.

I mitt närområde (Södertörn) verkar majoriteten båtklubbar uppge sig vara "allmännyttiga ideella föreningar".  Har inga invändningar om man i min båtklubb skulle välja tillämpa reglerna för ekonomiska föreningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Mackey:

 

Vad är det man bryter mot när man inte sjösätter en miljöstörande båt?

  • Främja och ta tillvara medlemmen Mellgards intresse i anslutning båtlivet.
  • Verka för gott kamratskap.
    (Det är ju ömsesidigt vad jag förstår.)

På det hela taget verkar det ju som att man följer stadgarna kan jag tycka.

Ja, och jag ställer mig frågande till om klubben på något sätt kan anses bryt mot syfte ang. medlemmarnas intresse om det är fråga om en enskild medlems önskan att sjösätta sin båt med förbjudet hormonstörande ämne på.

 

När det gäller kamratskapssyftet är det nog också ett större syftesbrott att tillmötesgå en enskild medlems önskan enligt ovan när alla andra berörda medlemmar följt föreningens beslut om krav på TBT-fri båt. Godtycklig behandling av enskilda kan verkligen leda till dålig kamratskap osv.

 

 

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-22 vid 16:06 skrev excel319:

Tyvärr faller din hypotes. Värmlands Båtförbund, Länsstyrelsen Värmland, Skoghalls Båtsällskap samt Karlstad segelsällskap gick i hop i ett pilotprojekt, som skulle ge klarhet i hur omfattande problemet med giftig bottenfärg kan bedömas vara i Vänern. Man mätte båtarna och där det upptäcktes för höga halter Tenn eller Koppar  kontaktades båtägaren och erbjöds hjälp med sanering av botten. De flesta nappade på erbjudandet, som var helt frivilligt.

Av de 25 blästrade båtarna hade endast två för höga halter av tenn. Tydligen fanns det 23 båtägare som valde subventionerad blästring av sina båtar. På grund av "för höga" halter koppar. 

 

Har Länsstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten subventionerat kappseglares intressen för släta bottnar på sina båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mellgard:

Av de 25 blästrade båtarna hade endast två för höga halter av tenn.

Det visar på hur enormt liten andel av båtarna som har kvar tennfärg på sin botten, och att din egoistiska kamp inte alls kan ses som det minsta allmännyttig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mellgard:

Har Länsstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten subventionerat kappseglares intressen för släta bottnar på sina båtar?

Menar du att ni i klubben fått subventionerad färgborttagning..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-05 vid 10:47 skrev Mellgard:

"Skoghalls båtsällskap och Karlstads segelsällskap gör sitt till för att minska miljöpåverkan i landets största insjö. I stora tält saneras giftig bottenfärg från klubbmedlemmarnas båtar.

Skoghall var först ut med sin färgsaneringen som avslutades för några veckor sedan. Nu är man i full gång med att blästra båtbottnar vid KSS:s hamn på Kanikenäset. Under en månad ska 30 fritidsbåtar blästras."

"Projektet kostar runt en halv miljon kronor i år. Vi har fått bidrag från länsstyrelsen som i sin tur får anslag från Havs- och vattenmyndigheten. Medlemmarna finansierar 20 procent av projektet."

"Det tar ungefär en dag att blästra en båt. Båtägaren betalar 3 500 kronor för blästringen."

Peter_K  .  Jag syftade på det ovanstående. Veterligen har min båtklubb inte erhållit bidrag eller sökt sådana. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev ArneRadar:

Godtycklig behandling av enskilda kan verkligen leda till dålig kamratskap osv.

Det kan vi vara överens om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mellgard:

Peter_K  .  Jag syftade på det ovanstående. Veterligen har min båtklubb inte erhållit bidrag eller sökt sådana. 

Så… varför tar du det då som exempel..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

I mitt närområde (Södertörn) verkar majoriteten båtklubbar uppge sig vara "allmännyttiga ideella föreningar".  Har inga invändningar om man i min båtklubb skulle välja tillämpa reglerna för ekonomiska föreningar.

Vad man uppger sig vara och vad man är enligt skatteverkets regler kan skilja sig. Om skatteverket gör kontroll på klubbarnas verksamhet så kanske man blir bedömd som ekonomisk förening och  då kanske även någon straffavgift, alternativt retroaktiv moms, eller bägge två. 
 

Det är mycket omfattande krav som ställs på typ av verksamhet för att kunna vara en ideell förening. Om jag minns rätt ska det vara utbildningar, ungdomsverksamhet etc etc. Det räcker numera inte att vara "normal" båtklubb med upptagning, sjösättning, arbetsdagar och midsommarfirande.

 

vår klubb gick för något år sedan från ideell till ekonomisk förening pga de (som jag förstod det) ändrade reglerna. Numera betalar jag moms på båtplatsen. Är det moms på din plats så är klubben ekonomisk förening.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Boanjohan:

Det är mycket omfattande krav som ställs på typ av verksamhet för att kunna vara en ideell förening. Om jag minns rätt ska det vara utbildningar, ungdomsverksamhet etc etc. Det räcker numera inte att vara "normal" båtklubb med upptagning, sjösättning, arbetsdagar och midsommarfirande.

Det stämmer bra. 
Båtklubbar är traditionellt klassade som idrottsföreningar, men iom att kontrollen och reglerna skärptes så kan klubbar som mest funkar som båtparkering åka på MOMS. 


I vår klubb valde vi en annan väg, och såg till att satsa mer på kurser och idrottsbiten mer (bl a kappsegling), vilket är kul. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Av de 25 blästrade båtarna hade endast två för höga halter av tenn. Tydligen fanns det 23 båtägare som valde subventionerad blästring av sina båtar. På grund av "för höga" halter koppar. 

 

Har Länsstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten subventionerat kappseglares intressen för släta bottnar på sina båtar?

Börjar du bli desperat i din argumentation? Var får du uppgifterna om att det skulle vara kappseglare som rengjort sina bottnar? Kappseglare har redan släta och fina bottnar så där sköt du över målet.

Det finns flera möjligheter till varför båtbottnar i Vänern har för höga kopparhalter. Jag kan lista några.

1. Köpt båten på kusten 

2. Har tidigare haft sommarhamn på kusten, men tänker nu ha den i Vänern

3. Har tidigare målat med då tillåten färg. Idag är kopparfärg inte tillåten i Vänern.

Det finns fler alternativ.

När jag skriver kusten menas Västkusten. 

Den gemensamma faktorn för de 23 båtägarna är att de tog sitt ansvar, utan tvång, och avlägsnade det numera icke tillåtna ämnet från sina båtbottnar. Jag har full förståelse för om du inte tror på att det finns sådana människor, men det gör det faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev excel319:

Det finns flera möjligheter till varför båtbottnar i Vänern har för höga kopparhalter. Jag kan lista några.

1. Köpt båten på kusten 

2. Har tidigare haft sommarhamn på kusten, men tänker nu ha den i Vänern

3. Har tidigare målat med då tillåten färg. Idag är kopparfärg inte tillåten i Vänern.

Det finns fler alternativ.

När jag skriver kusten menas Västkusten. 

 

I ett inlägg från torsdags kl 17:05 skrev du "Detta är en verklighet redan idag att båtägare målar med t.ex. västkustfärg men har vinterplats i t.ex. Vänern. Inga problem med det, så länge båten transporteras ut ur Vänern efter sjösättning."

 

Så det var alltså tillåtet att måla kopparfärg på båtar med vinterplats i Vänern. Hur går det ihop med "Idag är kopparfärg inte tillåten i Vänern"? Vem är det som inte tillåter kopparfärg?

 

Vem bestämmer hur länge en båt med västkustfärg får ligga kvar i vattnet i Vänern under säsongen? Finns det sanktioner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

 

I ett inlägg från torsdags kl 17:05 skrev du "Detta är en verklighet redan idag att båtägare målar med t.ex. västkustfärg men har vinterplats i t.ex. Vänern. Inga problem med det, så länge båten transporteras ut ur Vänern efter sjösättning."

 

Så det var alltså tillåtet att måla kopparfärg på båtar med vinterplats i Vänern. Hur går det ihop med "Idag är kopparfärg inte tillåten i Vänern"? Vem är det som inte tillåter kopparfärg?

 

Vem bestämmer hur länge en båt med västkustfärg får ligga kvar i vattnet i Vänern under säsongen? Finns det sanktioner?

De flesta är vuxna nog att "ta ett nej för ett nej" och behöver inga sanktioner.

Sedan finns det säkert också stofiler som har båt i Vänern.

 

Kemikalieinspektionen är vad jag förstår ansvariga för hur kemikalier får användas inom Sverige och det finns säkert någon föreskrift om bekämpningsmedel och KEMI har säkert även regler för hur länge en båt med västkustfärg får ligga kvar i vattnet i Vänern.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Mellgard:

Så det var alltså tillåtet att måla kopparfärg på båtar med vinterplats i Vänern. Hur går det ihop med "Idag är kopparfärg inte tillåten i Vänern"? Vem är det som inte tillåter kopparfärg?

 

Vem bestämmer hur länge en båt med västkustfärg får ligga kvar i vattnet i Vänern under säsongen? Finns det sanktioner?

Om du är intresserad av regler kring koppar och bottenfärg, kan du ju läsa på lite. Inte svårt att hitta info, men jag googlade åt dig. Varsågod. 
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/sjofart/tran-044-broschyr-batbottenfarg-a5-webb.pdf

I broschyren finns svar på alla dina frågor ovan, och som bonus tips om hur man hanterar TBT och regler kring båtar med TBT på skrovet 🙂 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Mellgard:

 

I ett inlägg från torsdags kl 17:05 skrev du "Detta är en verklighet redan idag att båtägare målar med t.ex. västkustfärg men har vinterplats i t.ex. Vänern. Inga problem med det, så länge båten transporteras ut ur Vänern efter sjösättning."

 

Så det var alltså tillåtet att måla kopparfärg på båtar med vinterplats i Vänern. Hur går det ihop med "Idag är kopparfärg inte tillåten i Vänern"? Vem är det som inte tillåter kopparfärg?

 

Vem bestämmer hur länge en båt med västkustfärg får ligga kvar i vattnet i Vänern under säsongen? Finns det sanktioner?

"Så det var alltså tillåtet att måla kopparfärg på båtar med vinterplats i Vänern. Hur går det ihop med "Idag är kopparfärg inte tillåten i Vänern"? Vem är det som inte tillåter kopparfärg?"

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag var otydlig och inte tänkte på att en utsocknes inte visste att i stort sett 100% av båtar med hemmahamn i Vänern förvaras på land vintertid. Jag skulle naturligt vis skrivit uppläggningsplats vid Vänern.

Vem är det som inte tillåter kopparfärg?"  Regler för båtbottenfärger - Kemikalieinspektionen

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/sjofart/tran-044-broschyr-batbottenfarg-a5-webb.pdf

Peter K han visst före med den andra länken.

 

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev excel319:

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag var otydlig och inte tänkte på att en utsocknes inte visste att i stort sett 100% av båtar med hemmahamn i Vänern förvaras på land vintertid. Jag skulle naturligtvis skrivit uppläggningsplats vid Vänern.

Har visserligen åkt skridsko på Vättern. Men inte kunde jag ana att den större Vänern kunde frysa till på vintrarna. 😉  

 

Vättern.jpg

Vättern1.jpg

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mellgard:

Men inte kunde jag ana att den större Vänern kunde frysa till på vintrarna. 😉  

 

 

 

Isåfall är du Sveriges minst kunnige "friluftsprofil".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden börjar bli pinsam?

Tror vi föder denna tråd?

 

Vad händer om vi blir tyst?

 

Friluftsmänniskan med gift i bagaget?

Tråden kommer inte vägleda trådskaparen. Personen har inget syfte med det heller, trots markören friluftsmänniska. Troligen den mest egotrippade tråden på alla forum man kan läsa?

Ingen kommer att kunna påverka denna man?

 

Det finns ingen vilja trots alla mycket bra inlägg. Många bra från trådskaparen också.

 

Min tidigare erfarenhet från dessa typer av trådar är att "döda" dessa.

Verkar finnas ett annat intresse än att lösa ett problem? Spelar ingen roll vad man skriver till trådskaparen? En ständig rundgång i svar.

 

Mitt tips!

Svara inte mer på denna tråd.

 

Roger

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Roger12:

Mitt tips!

Svara inte mer på denna tråd.

Ett annat alternativ är att låta bli att läsa i denna tråd om man inte vill följa spektaklet "to the bitter end".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Roger12:

 

Mitt tips!

Svara inte mer på denna tråd.

 

Roger

 

 

 

Mitt tips!

Reta aldrig upp dig på en tråd du inte vill svara i.

 

Scrolla vidare!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-05 vid 19:51 skrev Peter_K:
2022-02-05 vid 19:30 skrev Mellgard:

Så det var alltså tillåtet att måla kopparfärg på båtar med vinterplats i Vänern. Hur går det ihop med "Idag är kopparfärg inte tillåten i Vänern"? Vem är det som inte tillåter kopparfärg?

 

Vem bestämmer hur länge en båt med västkustfärg får ligga kvar i vattnet i Vänern under säsongen? Finns det sanktioner?

Om du är intresserad av regler kring koppar och bottenfärg, kan du ju läsa på lite. Inte svårt att hitta info, men jag googlade åt dig. Varsågod. 
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/sjofart/tran-044-broschyr-batbottenfarg-a5-webb.pdf

Läste i din hänvisade broschyr som skulle ha svar på alla frågor, dvs även frågan hur länge en båt med väskustfärg får ligga i Vänern.

Hittade inte svaret på detta. Kan du upplysa om tiden?

Har funderat på en längre tur i Vänern med min väskustsfärgsmålade båt och undrar därför hur lång den turen får vara.

Finns det några andra regler man måste ta hänsyn till gällande kopparfärg om man tar en tur till Vänern eller rentutav upp i Bottenviken, där det inte får vara någon form av biocidfärg enligt skriften.

 

OBS stödjer inte användande av TBT ett dugg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev b_syrsa:

Läste i din hänvisade broschyr som skulle ha svar på alla frågor, dvs även frågan hur länge en båt med väskustfärg får ligga i Vänern.

Hittade inte svaret på detta. Kan du upplysa om tiden?

Har funderat på en längre tur i Vänern med min väskustsfärgsmålade båt och undrar därför hur lång den turen får vara.

Finns det några andra regler man måste ta hänsyn till gällande kopparfärg om man tar en tur till Vänern eller rentutav upp i Bottenviken, där det inte får vara någon form av biocidfärg enligt skriften.

 

OBS stödjer inte användande av TBT ett dugg.

Svaret finns - lite dolt - i dessa meningar i broschyren. 

 

Insjöar och Bottniska viken räknas som 
extra känsliga vatten. Därför finns det inga 
godkända båtbottenfärger för båtar med 
huvudsaklig förtöjningsplats i en sjö eller i 
Bottniska viken.

 

Regeln är att de som har sin huvudsakliga förtöjningsplats i tex. Vänern eller Bottenviken inte får använda bottenfärger med biosider i.

KEMI har jag för mig beskriver mer i detalj vad som gäller om man tex. har båtplats både havet och i Vänern.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...