Jump to content
Monday 25 May 2020
Ljungbergarn

Promillelagen och SBU

Recommended Posts

10 minuter sedan skrev Peter_K:

Nio hundra inlägg! 🤟

Och det enda vi kommit fram till är att andelen döda med alkohol i blodet har sjunkit med cirka 15 %. från 2011 till 2019.

image.png.d4f7b6dcdceae40049203a089f30fa49.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Mackey:

Och det enda vi kommit fram till är att andelen döda med alkohol i blodet har sjunkit med cirka 15 %. från 2011 till 2019.

image.png.d4f7b6dcdceae40049203a089f30fa49.png

...och inte ens det verkar alla gå med på 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Peter_K said:

I en trång och välbefolkad gästhamn däremot är det något annat. Där behövs garanterat varje hjärncell, varje millisekund. 

Du får väl slå av på hastigheten när du går in i gästhamnen, annars förstår jag att du upplever det som stressigt och att det handlar millisekunder. :)

Ärligt dock, från s:t anna skärgård och norrut så är det inte många millisekunder det handlar om, förutom typ kanske gästhamnen vid gröna lund om man ska lägga sig längst in, eller om man får för sig att gå in i vaxholm på midsommar eller liknande..

 

4 hours ago, Peter_K said:

Men orsaken till lagen VAR att man ville komma åt det man såg DÅ som ett problem, och - om lagen nu missar målet - är det nog snarare så att man kommer att innefatta mindre och långsammare båtar också, snarare än att ta bort den. 

Ja, något av det är ju rimligt. Det skulle i vart fall göra lagen konsekvent.

Det uttalade problemet är ju en högre dödlighet på sjön (beräknat per båt / person / körd sträcka eller nåt sånt) jämfört med vägarna, man ville minska dödligheten, jag tror man drog till med en lag baserat på lösa teorier, teorier som sedan inte riktigt visat sig stämma.

 

4 hours ago, Peter_K said:

Vi går emot ett samhälle där berusning inte har samma acceptans som tidigare, vilket man gillar den utvecklingen eller inte. 

Sånt ska ju också viktas in. https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/alkohol-narkotika-dopning-tobak-och-spel-andts/alkohol/alkoholkonsumtion/

Det är ju en tydlig nedgång där under samma tidsperiod som jag tvivlar att man skulle kunna tillskriva sjöfyllerilagen.

4 hours ago, Peter_K said:

Jag måste säga, det är väldigt märkligt att det verkar saknas statistik kring alkoholpåverkan före 2010. Rätt eller fel är min bild från otaliga infokampanjer under min uppväxt att siffrorna legat omkring 70% alkoholpåverkade vid dödsfall tidigare, och det hade varit intressant att veta var de siffrorona kom ifrån.

Ja, jag finner det helt otroligt..

4 hours ago, Peter_K said:

Om det inte stämmer lägre, och det inte finns statistik före 2010, då är vi ju tillbaka till frågan - varifrån kommer siffran 60-80%..?

Det har jag ju beskrivit flera gånger här i tråden.

Det är en avrundning transportstyrelsen gjorde av statistiken gällande år 2012-2014, det står bara angivet som en kommentar år 2016. Här har du min post där jag klistrat in svaret från transportstyrelsen.

 

4 hours ago, Peter_K said:

Som jag skrev ovan; om vi skall rädda metar-Rune från fylle-drunkngsdöden, borde man då inte inkludera mindre och långsammare båtar i lagen..? Jag har hela tiden tyckt att gränsen 10 m/ 15 knop är för högt satt. Skulle också gärna se någon form av grundläggande kompetenskrav lika ”förarbeviset” för de som framför en båt på sjön (väjningsregler, navigation, lanteror och liknande), och det skulle gå bra att tenta av det så man slipper skicka alla sjöbjörnar på kurs.

Alright. vi är överens där. Man kan ju sänka gränsen och fortsätta föra statistik, se om  lagen haft någon mätbar effekt efter att den även börjat gälla småbåtarna..

Jag misstänker att den inte kommer ha någon stor effekt eftersom risken att åka fast i de små vattendragen är liten..

4 hours ago, Peter_K said:

Tja... om ytterligare sisådär en tio år lär det ju visa sig, om man fortsätter föra statistik över andel som drunknat med alkohol i blodet 🙂 

👍

 

4 hours ago, Mackey said:

OM man gör en linjäranpassning är det en minskning från nära 60 % 2011 till ca. 50 % 2019.

image.png.03ff07e13f5670e1fe2f7ea9599fd36e.png

Jag tycker nog man med visst fog kan påstå att det är en minskning av dödsolyckor med alkohol inblandad.

Jag gjorde en linjär regressoinsanalys i office på datat jag har, såhär ser det ut då:

569904494_Linjrregressionsanalys.png.ded1abd6d607301788a584480d2c5ff7.png

D.v.s, samma som du kom fram till.

Här är jag faktiskt ute på halvdjupt vatten, office spottade ur sig följande och jag reagerar på att r^2 är lågt.. Ju närmare 1.0 desto bättre, nu är vi nere på cirka 0.07..

image.png.b90cf3ef9e821380c6b27fcfd682a468.png

 

Första värdet: 58.77%, sista värdet:49.89%, i så fall en nedgång med 8.88 procentenheter över en 9års period (eller en minskning av andelen med 15%), eller omsatt till personer:1.5-2 icke-döda personer årligen numera. :)

 

Jag drar inte någon bestämd slutsats av detta då det i slutändan är en ganska liten nedgång trots väldigt stora variationer från år till år. Det räcker t.ex med nånstans runt 65-70% alkoholrelaterade dödsfall i år igen för att utradera hela nedgången vilket då skulle innebära att man behöver ändra teorin från möjlig nedgång efter lagen till att handla om årliga variationer förknippade med t.ex ekonomisk recession eller liknande..

Men får vi ett år eller två till med neråt 40% (eller ännu lägre så det blir tydligt) alkoholrelaterade dödsfall så kan man nog börja prata om en tydligt nedåtgående trend.

 

 

 

Edited by cetex

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

2. Du åker inte dit om du ätit praliner, för det följer alltid ett blodprov efter sållningen skett. Källa, artikeln du länkar till. 

I biltrafiken tas bara blodprov om man vägrar blåsa i bevisinstrumentet. Borde väl vara samma på sjön?

Källa, Lawline

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev cetex:

Du får väl slå av på hastigheten när du går in i gästhamnen, annars förstår jag att du upplever det som stressigt och att det handlar millisekunder. :)

Ärligt dock, från s:t anna skärgård och norrut så är det inte många millisekunder det handlar om, förutom typ kanske gästhamnen vid gröna lund om man ska lägga sig längst in, eller om man får för sig att gå in i vaxholm på midsommar eller liknande..

Du har helt klart inte varit i Trosa, på Utö eller besökt Sandhamn under semestermånaderna märker jag. Men oavsett så kan man inte ha olika regler för olika delar av landet vad gäller promillegränser, det skulle bli sjukt snurrigt. 

 

1 timme sedan skrev cetex:

Ja, något av det är ju rimligt. Det skulle i vart fall göra lagen konsekvent.

Det uttalade problemet är ju en högre dödlighet på sjön (beräknat per båt / person / körd sträcka eller nåt sånt) jämfört med vägarna, man ville minska dödligheten, jag tror man drog till med en lag baserat på lösa teorier, teorier som sedan inte riktigt visat sig stämma.

Mycket möjligt, ja. 

 

1 timme sedan skrev cetex:

Sånt ska ju också viktas in. https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/alkohol-narkotika-dopning-tobak-och-spel-andts/alkohol/alkoholkonsumtion/

Det är ju en tydlig nedgång där under samma tidsperiod som jag tvivlar att man skulle kunna tillskriva sjöfyllerilagen.

Ja, jag finner det helt otroligt..

Det har jag ju beskrivit flera gånger här i tråden.

Det är en avrundning transportstyrelsen gjorde av statistiken gällande år 2012-2014, det står bara angivet som en kommentar år 2016. Här har du min post där jag klistrat in svaret från transportstyrelsen.

Jo, men du har också kommit fram till att snittet INTE är mellan 60-80% för de första åren på 2010-talet, så det blir lite dubbelt liksom. Någon gång lär det ju ha varit hur som helst, och nu är det 50% ungefär. 

 

1 timme sedan skrev cetex:

Alright. vi är överens där. Man kan ju sänka gränsen och fortsätta föra statistik, se om  lagen haft någon mätbar effekt efter att den även börjat gälla småbåtarna..

Jag misstänker att den inte kommer ha någon stor effekt eftersom risken att åka fast i de små vattendragen är liten..

Det finns faktiskt människor som följer lagar utan att de väger in risken att åka fast. Rätt många, faktiskt. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev Kane:

I biltrafiken tas bara blodprov om man vägrar blåsa i bevisinstrumentet. Borde väl vara samma på sjön?

Källa, Lawline

Vet inte - men blåser du positivt följer ett blodprov, alltid. Just för att blåsprovet är en indikation, och blodprovet är mer exakt, och man eliminerar också punchpraliner och munvatten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev cetex:

Du får väl slå av på hastigheten när du går in i gästhamnen, annars förstår jag att du upplever det som stressigt och att det handlar millisekunder. :)

Ärligt dock, från s:t anna skärgård och norrut så är det inte många millisekunder det handlar om, förutom typ kanske gästhamnen vid gröna lund om man ska lägga sig längst in, eller om man får för sig att gå in i vaxholm på midsommar eller liknande..

 

Ja, något av det är ju rimligt. Det skulle i vart fall göra lagen konsekvent.

Det uttalade problemet är ju en högre dödlighet på sjön (beräknat per båt / person / körd sträcka eller nåt sånt) jämfört med vägarna, man ville minska dödligheten, jag tror man drog till med en lag baserat på lösa teorier, teorier som sedan inte riktigt visat sig stämma.

 

Sånt ska ju också viktas in. https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/alkohol-narkotika-dopning-tobak-och-spel-andts/alkohol/alkoholkonsumtion/

Det är ju en tydlig nedgång där under samma tidsperiod som jag tvivlar att man skulle kunna tillskriva sjöfyllerilagen.

Ja, jag finner det helt otroligt..

Det har jag ju beskrivit flera gånger här i tråden.

Det är en avrundning transportstyrelsen gjorde av statistiken gällande år 2012-2014, det står bara angivet som en kommentar år 2016. Här har du min post där jag klistrat in svaret från transportstyrelsen.

 

Alright. vi är överens där. Man kan ju sänka gränsen och fortsätta föra statistik, se om  lagen haft någon mätbar effekt efter att den även börjat gälla småbåtarna..

Jag misstänker att den inte kommer ha någon stor effekt eftersom risken att åka fast i de små vattendragen är liten..

👍

 

Jag gjorde en linjär regressoinsanalys i office på datat jag har, såhär ser det ut då:

569904494_Linjrregressionsanalys.png.ded1abd6d607301788a584480d2c5ff7.png

D.v.s, samma som du kom fram till.

Här är jag faktiskt ute på halvdjupt vatten, office spottade ur sig följande och jag reagerar på att r^2 är lågt.. Ju närmare 1.0 desto bättre, nu är vi nere på cirka 0.07..

image.png.b90cf3ef9e821380c6b27fcfd682a468.png

 

Första värdet: 58.77%, sista värdet:49.89%, i så fall en nedgång med 8.88 procentenheter över en 9års period (eller en minskning av andelen med 15%), eller omsatt till personer:1.5-2 icke-döda personer årligen numera. :)

 

Jag drar inte någon bestämd slutsats av detta då det i slutändan är en ganska liten nedgång trots väldigt stora variationer från år till år. Det räcker t.ex med nånstans runt 65-70% alkoholrelaterade dödsfall i år igen för att utradera hela nedgången vilket då skulle innebära att man behöver ändra teorin från möjlig nedgång efter lagen till att handla om årliga variationer förknippade med t.ex ekonomisk recession eller liknande..

Men får vi ett år eller två till med neråt 40% (eller ännu lägre så det blir tydligt) alkoholrelaterade dödsfall så kan man nog börja prata om en tydligt nedåtgående trend.

 

 

 

Angående ”

Men orsaken till lagen VAR att man ville komma åt det man såg DÅ som ett problem..”.

 

ja hur ligger det till med den saken?

Lyssna noga här så stämmer det inte alls att det man DÅ såg som ett problem och VAR att något man då kan komma åt. Hur ska man komma åt ett problem man säger själv säger ”som alla har hittills insett rimligt vara nykter, nu är det ett krav”. 


Så man visste mycket väl om att man nykriminilaserar de ansvarstagande och avhänder dem deras egna ansvar och omdöme och att man då sjösätter en lag som riktar sig till dem som insett att det är rimligt vara nykter. Så gör man även i diktaturer. Det är därför ”fulfaktan” från SVD/TS skriver att lagen missar målet för att ”alla har hitintills insett det är rimligt vara nykter.”

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Angående ”

Men orsaken till lagen VAR att man ville komma åt det man såg DÅ som ett problem..”.

 

ja hur ligger det till med den saken?

Lyssna noga här så stämmer det inte alls att det man DÅ såg som ett problem och VAR att något man då kan komma åt. Hur ska man komma åt ett problem man säger själv säger ”som alla har hittills insett rimligt vara nykter, nu är det ett krav”. 


Så man visste mycket väl om att man nykriminilaserar de ansvarstagande och avhänder dem deras egna ansvar och omdöme och att man då sjösätter en lag som riktar sig till dem som insett att det är rimligt vara nykter. Så gör man även i diktaturer. Det är därför ”fulfaktan” från SVD/TS skriver att lagen missar målet för att ”alla har hitintills insett det är rimligt vara nykter.”

 

Jag lyssnar inte på Marjasin-klipp när jag skriver så som jag gör, utan läser direkt ur utredningen som förelåg beslutet i riksdagen. Tror mer på det än något du klippt och klistrat i för att det skall stämma med din världsbild, vilket du visat prov på massor med gånger här att du gärna gör, t ex genom att bara ta rubriker på artiklar och strunta i innehållet eftersom enbart rubriken stämmer med din världsbild. 
Tyvärr Ola - du har noll föetroendekapital kvar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

 

 

 

Tjeeeenare Ljungbergarn,

Long time - no tjôta, eller hur?

 

Nu har du kört med fulfakta, krumbukter, KBV-häckel och dina Marjasin-pysslade filmer i snart 10 år utan resultat (annat än att möjligen skapa opinion för lagen). Strategin funkar inte. Fokus förskjuts från huvudfrågan när man hela tiden kan slå hål på eller ifrågasätta dina påståenden som du då måste försvara istället för att delta i en seriös debatt. Vi är nog många som är emot nuvarande utformning och omfattning av lagen som är rätt trötta på att du de facto springer nykterhetsrörelsens ärenden på detta sätt och samtidigt drar löje över båtsverige.

 

Dags för omtag mannen!!!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Peter_K said:

Du har helt klart inte varit i Trosa, på Utö eller besökt Sandhamn under semestermånaderna märker jag.

Trosa var vi i förra sommaren under högsäsong, knökfullt. Men jag vet inte om jag skulle kalla det trångt att manövrera runt i?

Utö passerade vi för nån timme sedan, men dom håller tydligen på med renovering av toaletterna så vi for till nynäshamn istället.

I Sandhamn har jag bara varit med jobb-event och jag tror jag kommer hålla det så.

 

På era beskrivningar om nödvändigheten av lagen så låter det ju som att det börjar se ut såhär och att det bara måste bli bättre ordning för att folk annars dör..

Men det gör det ju inte i vårt land. Det är en enstaka båt på väg in eller ut ur hamnen, sällan mer än så även i extremt aktiva hamnar som sandhamn, nynäshamn, trosa o.s.v..

 

1 hour ago, Peter_K said:

Jo, men du har också kommit fram till att snittet INTE är mellan 60-80% för de första åren på 2010-talet, så det blir lite dubbelt liksom. Någon gång lär det ju ha varit hur som helst, och nu är det 50% ungefär. 

image.png.22f8a69dd3f529cb9553e995858cb681.png

Det är 2012/2013 som dom kallar för "60%" och 2014 som dom kallar för "80%". Avrundat till tiotal blir det 60-80%.

Tar man ett femårigt medelvärde för de första åren av 2010-talet  (2011-2015) så blir det: 59.62% eller avrundat 60%. Man måste hålla koll på vad man refererar för det betyder ju olika saker...

 

1 hour ago, Peter_K said:

Det finns faktiskt människor som följer lagar utan att de väger in risken att åka fast. Rätt många, faktiskt. 

De flesta personerna behöver inte lagar för att göra rätt heller. Det brukar räcka att informera om vad som förväntas och utbilda folk istället för att sätta hårda förbud. T.ex är ju inte flytvästanvändningen ett lagkrav, ändå har man sett en ökande flytvästanvändning eftersom man informerat om vikten med flytvästanvändning.

Edited by cetex

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, cetex said:

Du får väl slå av på hastigheten när du går in i gästhamnen, annars förstår jag att du upplever det som stressigt och att det handlar millisekunder. :)

Ärligt dock, från s:t anna skärgård och norrut så är det inte många millisekunder det handlar om, förutom typ kanske gästhamnen vid gröna lund om man ska lägga sig längst in, eller om man får för sig att gå in i vaxholm på midsommar eller liknande..

Den stora skillnaden för mig vad det gäller sjö och vägtrafik är inte tiden man har på sig att fatta beslut, för det är oftast lite längre tid på sjön. Utan att sjötrafiken kräver så mycket mer omdöme. Vägtrafik är relativt enkel och förutsägbar där bilar kör på vägar, i sina filer, och om det skulle hända något kan jag i värsta fall köra till sidan och stiga ur. 

Sjötrafik är helt annorlunda. Fartyg kan vara precis var som helst på vattnet och vara på väg vart som helst, väjningsreglerna beror på vilka typer av fartyg det handlar om, och man kan definitivt inte bara stanna, gå ut i vägrenen vänta på hjälp i säkerhet. 

Jag saknar den dimensionen i diskussionen runt sjöfyllerilagstiftningen. För säkerhet och olycksrisk handlar inte bara om reaktionstider.

Edited by Abbe2

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev cetex:

På era beskrivningar om nödvändigheten av lagen så låter det ju som att det börjar se ut såhär och att det bara måste bli bättre ordning för att folk annars dör..

Men det gör det ju inte i vårt land. Det är en enstaka båt på väg in eller ut ur hamnen,......

Så det är rimligt att besättningen och lotsen stärker sig lite innan de tar in en gastanker till AGA-terminalen i Nynäshamn? 
Vad är en lagom gräns där tycker du? 
 

Hur full kan man vara för att klara en segelbåt i hård pålandsvind? 
 

Är det okej att köra en offshore racer i 100 knop med 0,8? 
 

Bara för att Du bedriver ett stillsamt båtliv betyder det inte att alla gör det? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Vet inte - men blåser du positivt följer ett blodprov, alltid. Just för att blåsprovet är en indikation, och blodprovet är mer exakt, och man eliminerar också punchpraliner och munvatten. 

Nej, det var så förr. Tror du NFC skriver fel?

NFC 

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev cetex:

T.ex är ju inte flytvästanvändningen ett lagkrav, ändå har man sett en ökande flytvästanvändning eftersom man informerat om vikten med flytvästanvändning.

Jag vågar här påstå att teknisk utveckling också hjälpt till. Har inga problem med att ha min uppblåsbara flytväst en solig julidag när det blåser 2 m/s, men seglarvästen höll man på att dö av, så den låg ofta på en armslängds avstånd. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Kane:

Nej, det var så förr. Tror du NFC skriver fel?

NFC 

Jaha, oj - ja, här hade jag tok-fel. 
Trodde det var blodprov som gällde, som sagt. Fel av mig. 


Oavsett, i länken förklaras hur man skulle kunna eliminera felkällor som t ex ”men jag har just sköljt munnen och ätit ett halvkilo punchpraliner” på hur provet tas, så Ljungbergarns pralin-teori faller även den.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Peter_K:

Oavsett, i länken förklaras hur man skulle kunna eliminera felkällor som t ex ”men jag har just sköljt munnen och ätit ett halvkilo punchpraliner” på hur provet tas, så Ljungbergarns pralin-teori faller även den.

Va, det som ändå stått i dagspressen......😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Kane:

Va, det som ändå stått i dagspressen......😎

Det är t o m fakta, har jag fått lära mig. 

Men jag är väldigt resistent mot fakta, så du skall inte lyssna på mig. 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är t o m fakta, har jag fått lära mig. 

Men jag är väldigt resistent mot fakta, så du skall inte lyssna på mig. 

Måste försöka att följa det rådet.🤣

(Men det blir inte lätt....)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ArneRadar:

 

Tjeeeenare Ljungbergarn,

Long time - no tjôta, eller hur?

 

Nu har du kört med fulfakta, krumbukter, KBV-häckel och dina Marjasin-pysslade filmer i snart 10 år utan resultat (annat än att möjligen skapa opinion för lagen). Strategin funkar inte. Fokus förskjuts från huvudfrågan när man hela tiden kan slå hål på eller ifrågasätta dina påståenden som du då måste försvara istället för att delta i en seriös debatt. Vi är nog många som är emot nuvarande utformning och omfattning av lagen som är rätt trötta på att du de facto springer nykterhetsrörelsens ärenden på detta sätt och samtidigt drar löje över båtsverige.

 

Dags för omtag mannen!!!

 

Drar löje, du menar jag, Sweboat, SXK osv som fortfarande kritiserar lagen med sakliga belägg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Nog ”fulfakta” det med med NFC. 🤪

Nej då - ful-fakta är när någon klipper ut en del och säljer in texten för något annat än det står i den, utan att lägga in en länk till ursprungskällan. 
Du vet - det du brukar ägna dig åt 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Abbe2 said:

Den stora skillnaden för mig vad det gäller sjö och vägtrafik är inte tiden man har på sig att fatta beslut, för det är oftast lite längre tid på sjön. Utan att sjötrafiken kräver så mycket mer omdöme. Vägtrafik är relativt enkel och förutsägbar där bilar kör på vägar, i sina filer, och om det skulle hända något kan jag i värsta fall köra till sidan och stiga ur. 

Sjötrafik är helt annorlunda. Fartyg kan vara precis var som helst på vattnet och vara på väg vart som helst, väjningsreglerna beror på vilka typer av fartyg det handlar om, och man kan definitivt inte bara stanna, gå ut i vägrenen vänta på hjälp i säkerhet. 

Jag saknar den dimensionen i diskussionen runt sjöfyllerilagstiftningen. För säkerhet och olycksrisk handlar inte bara om reaktionstider.

Nu blir det här rätt subjektivt likt ditt påstående, men jag kan inte hålla mig..

 

Vägtrafiken är ju extremt mycket hårdare, det är fler än en gång jag sett någon stackare stå vid slutet av 2+1vägens 2-filiga del mellan gävle och söderhamn med t.ex ett däckbyte, motorhaveri eller liknande, för att inom 30min höra att det är en trafikolycka med flera bilar involverade i området där den personen var.

Kortfattat: kör du till sidan och stiger ur på fel ställe utan att vara extremt försiktig och helt skärpt så löper du stor risk att dö.

 

När man är på sjön och har lämnat de tightaste farlederna och befinner sig i "lugnare" stråk, t.ex precis norr om vaxholm som nog fortfarande är en av de hårdare trafikerade rutterna i vårt land med finlandsfärjor, vaxholmsbåtar, små och stora fritidsbåtar som ska in / ut / korsa o.s.v så har man oftast ändå flera minuter på sig från det att en annan båt dyker upp bakom en ö tills dess att något eventuellt skulle kunna inträffa.

I biltrafiken är det från några få sekunder upp till något tiotal sekunder (ibland) som man har på sig att upptäcka saker och agera, på sjön är det även på "motorvägen" ofta minuter det handlar om, även om du håller 22knop, och man ska verkligen sikta rätt ordentligt för att lyckas träffa av en annan båt eftersom det är sådana enorma ytor det handlar om..

 

Du tror inte det handlar om personlig vana?, du kanske inte kör båt i närheten av lika mycket som du kör bil så när du kör båt måste du anstränga dig extra eftersom du inte riktigt har vanan inne?

Eventuellt kanske du / ni har svårmanövrerade båtar?

 

Jag kör några tusen mil om året på land, och sedan vi köpte båt för några år sedan runt tusen sjömil om året på sjön..

På sjön är det väldigt mycket mer avslappnat, det är bara att köra och hålla koll lite nu och då så man inte åker in på blått område eller kör på de svarta prickarna på plottern... Jag har t.ex skrivit några av posterna här på min laptop medans jag kört båten.. Kör jag bil kan jag knappt skriva ett sms. :)

 

2 hours ago, coppertail said:

Så det är rimligt att besättningen och lotsen stärker sig lite innan de tar in en gastanker till AGA-terminalen i Nynäshamn? 
Vad är en lagom gräns där tycker du? 

Det är inte rimligt. Det är inte rimligt för fritidsbåtar heller, men det är ju inte det som det handlar om för mig.

Jag ser inte behovet att förbjuda något om det inte finns något som man kan luta sig emot som visar på ett tydligt reellt problem problem. Här verkar man ha velat lösa ett (enligt många här) jättestort problem, men när man ska försöka undersöka det hela så verkar det inte ens gå att hitta något som styrker att problemet faktiskt ens finns på det sätt som det är beskrivet.

 

2 hours ago, coppertail said:

Hur full kan man vara för att klara en segelbåt i hård pålandsvind? 

Om det är så hård pålandsvind att du inte är säker på att du kan framföra båten så kanske du inte borde ha gett dig ut oavsett promillehalt?

 

2 hours ago, coppertail said:

Är det okej att köra en offshore racer i 100 knop med 0,8? 

Hur många dödsfall känner du till där detta har varit ett problem?

Jag har inte sett ett enda, men jag har ju inte direkt gått igenom omständigheterna för samtliga.

2 hours ago, coppertail said:

Bara för att Du bedriver ett stillsamt båtliv betyder det inte att alla gör det? 

Är då problemet alkoholen, eller det icke-stillsamma båtlivet?

(Kollar man statistiken så är det för övrigt relativt få dödsfall ute i "sjön", de flesta händer i hamn eller i inlandsfarvatten)

 

Edited by cetex

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, cetex said:

Nu blir det här rätt subjektivt likt ditt påstående, men jag kan inte hålla mig..

 

Vägtrafiken är ju extremt mycket hårdare, det är fler än en gång jag sett någon stackare stå vid slutet av 2+1vägens 2-filiga del mellan gävle och söderhamn med t.ex ett däckbyte, motorhaveri eller liknande, för att inom 30min höra att det är en trafikolycka med flera bilar involverade i området där den personen var.

Kortfattat: kör du till sidan och stiger ur på fel ställe utan att vara extremt försiktig och helt skärpt så löper du stor risk att dö.

 

När man är på sjön och har lämnat de tightaste farlederna och befinner sig i "lugnare" stråk, t.ex precis norr om vaxholm som nog fortfarande är en av de hårdare trafikerade rutterna i vårt land med finlandsfärjor, vaxholmsbåtar, små och stora fritidsbåtar som ska in / ut / korsa o.s.v så har man oftast ändå flera minuter på sig från det att en annan båt dyker upp bakom en ö tills dess att något eventuellt skulle kunna inträffa.

I biltrafiken är det från några få sekunder upp till något tiotal sekunder (ibland) som man har på sig att upptäcka saker och agera, på sjön är det även på "motorvägen" minuter det handlar om, och man ska verkligen sikta rätt ordentligt för att lyckas träffa av en annan båt eftersom det är sådana enorma ytor det handlar om..

 

I mina hemmafarvatten så är biltrafiken betydligt enklare att förutse vart de är på väg än till sjöss. Men jag tänkte inte bara på situationer där det är trafiken som är faran, utan även omgivningen. Det blir inte plötsligt stora vågor på vägen, den är alltid platt. Om det blir så mycket snö, dimma eller regn att jag inte längre ser var jag kör, så kan jag köra till sidan. Om det är riktigt halt kan jag köra långsamt, eller stanna och gå hem igen. Om bilen går sönder på motorvägen kan jag stanna, gå ut i vägrenen, ringa bärgaren och vänta.

 

Dessa alternativ har jag oftast inte på havet. Det finns ofta inget sätt att säkert stanna och vänta på hjälp, eller bättre väder. Utan jag måste ha gott omdöme och titta på vädret, färdväg och båt/besättning innan jag ger mig ut för att avgöra om jag verkligen bör göra resan. Detta är för mig en betydande skillnad till vägtrafik, där det ställs lägre krav på detta omdöme än det gör till sjöss.

Edited by Abbe2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Peter_K said:

Jag vågar här påstå att teknisk utveckling också hjälpt till. Har inga problem med att ha min uppblåsbara flytväst en solig julidag när det blåser 2 m/s, men seglarvästen höll man på att dö av, så den låg ofta på en armslängds avstånd. 

Jag ska väl erkänna att den uppblåsbara flytvästen hänger inom armlängds avstånd, och att den oftast bara åker på när vädret blir kasst eller när vi går längre sträckor (10h över gävlebukten t.ex, eller till åland), eller när vi slussar / rör oss mycket på däck av någon anledning, eller om vi är trötta, eller om det är sent, eller när det är väldigt vältrafikerat o.s.v..

Helt enkelt när vi misstänker att risken kommer vara högre..

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev cetex:

Jag ska väl erkänna att den uppblåsbara flytvästen hänger inom armlängds avstånd, och att den oftast bara åker på när vädret blir kasst eller när vi går längre sträckor (10h över gävlebukten t.ex, eller till åland), eller när vi slussar / rör oss mycket på däck av någon anledning, eller om vi är trötta, eller om det är sent, eller när det är väldigt vältrafikerat o.s.v..

Helt enkelt när vi misstänker att risken kommer vara högre..

 

 

Det handlar ju mycket om vad man har för farkost. Min segelbåt har ju sittbrunn, och man sitter oftast på sargen när man seglar... har man en motorbåt med höga sarger runt förarplatsen är det kanske inte så konstigt om man slarvar. 

1378327C-0AFD-4744-A26A-CB154568A192.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev cetex:

Nu blir det här rätt subjektivt likt ditt påstående, men jag kan inte hålla mig..

 

Vägtrafiken är ju extremt mycket hårdare, det är fler än en gång jag sett någon stackare stå vid slutet av 2+1vägens 2-filiga del mellan gävle och söderhamn med t.ex ett däckbyte, motorhaveri eller liknande, för att inom 30min höra att det är en trafikolycka med flera bilar involverade i området där den personen var.

Kortfattat: kör du till sidan och stiger ur på fel ställe utan att vara extremt försiktig och helt skärpt så löper du stor risk att dö.

 

När man är på sjön och har lämnat de tightaste farlederna och befinner sig i "lugnare" stråk, t.ex precis norr om vaxholm som nog fortfarande är en av de hårdare trafikerade rutterna i vårt land med finlandsfärjor, vaxholmsbåtar, små och stora fritidsbåtar som ska in / ut / korsa o.s.v så har man oftast ändå flera minuter på sig från det att en annan båt dyker upp bakom en ö tills dess att något eventuellt skulle kunna inträffa.

I biltrafiken är det från några få sekunder upp till något tiotal sekunder (ibland) som man har på sig att upptäcka saker och agera, på sjön är det även på "motorvägen" ofta minuter det handlar om, även om du håller 22knop, och man ska verkligen sikta rätt ordentligt för att lyckas träffa av en annan båt eftersom det är sådana enorma ytor det handlar om..

 

Du tror inte det handlar om personlig vana?, du kanske inte kör båt i närheten av lika mycket som du kör bil så när du kör båt måste du anstränga dig extra eftersom du inte riktigt har vanan inne?

Eventuellt kanske du / ni har svårmanövrerade båtar?

 

Jag kör några tusen mil om året på land, och sedan vi köpte båt för några år sedan runt tusen sjömil om året på sjön..

På sjön är det väldigt mycket mer avslappnat, det är bara att köra och hålla koll lite nu och då så man inte åker in på blått område eller kör på de svarta prickarna på plottern... Jag har t.ex skrivit några av posterna här på min laptop medans jag kört båten.. Kör jag bil kan jag knappt skriva ett sms. :)

 

Det är inte rimligt. Det är inte rimligt för fritidsbåtar heller, men det är ju inte det som det handlar om för mig.

Jag ser inte behovet att förbjuda något om det inte finns något som man kan luta sig emot som visar på ett tydligt reellt problem problem. Här verkar man ha velat lösa ett (enligt många här) jättestort problem, men när man ska försöka undersöka det hela så verkar det inte ens gå att hitta något som styrker att problemet faktiskt ens finns på det sätt som det är beskrivet.

 

Om det är så hård pålandsvind att du inte är säker på att du kan framföra båten så kanske du inte borde ha gett dig ut oavsett promillehalt?

 

Hur många dödsfall känner du till där detta har varit ett problem?

Jag har inte sett ett enda, men jag har ju inte direkt gått igenom omständigheterna för samtliga.

Är då problemet alkoholen, eller det icke-stillsamma båtlivet?

(Kollar man statistiken så är det för övrigt relativt få dödsfall ute i "sjön", de flesta händer i hamn eller i inlandsfarvatten)

 

Du verkar fixerad vid dödsfall. Tack och lov slutar de flesta olyckor inte fullt så illa. Dock är ju dödsfall ”billigare” än skadade för samhället. 


Återigen verkar Du ha stora problem med att se sjöfarten i stort. Du ser bara dina egna ljuva sommarminnen. En lag behöver passa in på lite mer än så. 
 

Men vad vet jag. Jag åker ju bara futtiga 3000 mil i bil och sisådär 6-8000 sjömil per år. 

Min rent subjektiva upplevelse är att man ser betydligt färre fylllskallar till sjöss nu än för 10 år sedan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, Peter_K said:

Det handlar ju mycket om vad man har för farkost. Min segelbåt har ju sittbrunn, och man sitter oftast på sargen när man seglar... har man en motorbåt med höga sarger runt förarplatsen är det kanske inte så konstigt om man slarvar. 

Precis så är det. Albin 25, vi har höga sarger + mantåg, oftast kapellet uppe.

 

Även om jag tar sats och försöker hoppa ur båten så blir jag antagligen ändå hängande halvvägs, jag måste verkligen anstränga mig för att lyckas drälla i..

 

När jag seglar (andra båtar) så gör jag precis som du, då har jag flytvästen på mig så fort jag klättrar upp ur ruffluckan och tackar gudarna för moderna uppblåsbara västar, dom gamla var ju som att ha på sig flera lager kläder..

 

7 minutes ago, coppertail said:

Du verkar fixerad vid dödsfall. Tack och lov slutar de flesta olyckor inte fullt så illa. Dock är ju dödsfall ”billigare” än skadade för samhället. 

Jag fokuserar på det som det finns statistik för. Och om dödsfallen minskar så borde även allvarliga olyckor minska t.ex, dom bör hänga ihop (i vart fall hyffsat)

 

9 minutes ago, coppertail said:

Återigen verkar Du ha stora problem med att se sjöfarten i stort. Du ser bara dina egna ljuva sommarminnen. En lag behöver passa in på lite mer än så. 

Det låter som att det finns ett stort problem nånstans.

Peka gärna på vart problemet var innan lagen?

10 minutes ago, coppertail said:

Men vad vet jag. Jag åker ju bara futtiga 3000 mil i bil och sisådär 6-8000 sjömil per år. 

Min rent subjektiva upplevelse är att man ser betydligt färre fylllskallar till sjöss nu än för 10 år sedan. 

Du har säkert koll på vad du gör och dina åsikter.

Och det är säkert färre "fyllskallar" till sjöss nu än för 10 år sedan, men är det färre olyckor och/eller färre dödsfall där man kan peka på att lagen har haft en effekt?

 

Det är det sista som är den riktiga frågan här.

Jag argumenterar inte för någon rätt att få dricka eller så, jag argumenterar mot att lagen skulle ha haft någon nämnvärd effekt på dödsfallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Ljungbergarn:

Drar löje, du menar jag, Sweboat, SXK osv som fortfarande kritiserar lagen med sakliga belägg. 

Skryt lagom Ola. Jag menar dig. Jag kritiserar också lagen, men helt utan fulfakta, Marjasinklipp och KBV-trams.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev cetex:

På era beskrivningar om nödvändigheten av lagen så låter det ju som att det börjar se ut såhär och att det bara måste bli bättre ordning för att folk annars dör..

 

Men det gör det ju inte i vårt land. Det är en enstaka båt på väg in eller ut ur hamnen, sällan mer än så även i extremt aktiva hamnar som sandhamn, nynäshamn, trosa o.s.v..

Rätt kommentar hade varit "Det spelar ingen roll, vi förespråkar inte den typen av berusning/lagändring så att man skulle utgöra en risk i aktiva hamnar". Men nu kommer det ju fram att det vore safe att glida ut från hamnen eftersom det är så få båtar ändå.

 

En korrigering dock; Sandhamn är periodvis inte långt ifrån ditt klipp (minus uppståndelsen). Alla som väntat på en gästplats en högsommardag i juli vet vad som gäller. Timmars väntan i den smala passagen som delas av allt från snabbgående styrpulpetare via 60+ fotare till yrkestrafik. Även om jag vet att jag har kontroll över min båt, hur vet jag att de övriga 30 båtarna har det?

 

Jag skulle hålla mig minst 10 sjömil från den gästhamnen om jag visste att promillehalten var högre ombord. Kanske inte för att jag omedelbart skulle tro att någon svävar i livsfara men andra incidenter kan vara nog så illa och tillräckligt för att lagen är motiverad.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy