Karljohansson 13 Postad 21 timmar sedan Har en fundering, har idag ett landströmskit (automat säkring och jordfelsbrytare, modell Ratio Landströmspaket Basic), om jag använder landsröm för exempelvis driva en avfuktare i båten, då kan väl inte det leda till galvanisk korrosion? Landströmskittet är en helt sluten box så det ända jag sätter in i den är då vanligt 220 voltsuttag till luftrenaren om jag istället laddar båten, då finns det väl koppling mellan landstrimman genom laddare, till batterierna vars minus samlas till motorfäste och därifrån vidare ut i båten 1) tänker jag rätt ovan? Gällande avfuktare i båten, har ni tips på några bra modeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 493 Postad 21 timmar sedan En nätspänningsladdare är oftast isolerad mellan AC och DC-delen. De två plus och minus utgångarna som åt till batterierna är inte kopplade till inkommande landströmsjord. Om du vill undvika problem med korrosion skall du hålla landströmsjord separerad från jorden till motorn. För övrigt så följer jag den här rekommendationen med att koppla 230V-jorden till en kopparplåt i vattnet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 21 timmar sedan 22 minutes ago, anuba said: En nätspänningsladdare är oftast isolerad mellan AC och DC-delen. De två plus och minus utgångarna som åt till batterierna är inte kopplade till inkommande landströmsjord. Om du vill undvika problem med korrosion skall du hålla landströmsjord separerad från jorden till motorn. För övrigt så följer jag den här rekommendationen med att koppla 230V-jorden till en kopparplåt i vattnet. Landströmsjorden är inte inkopplad i min båt, utan har allt i en sluten dosa, som paktet på länken nedanhttps://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/ratio-landstromspaket-basic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 838 Postad 20 timmar sedan 45 minuter sedan skrev Karljohansson: Landströmsjorden är inte inkopplad i min båt, utan har allt i en sluten dosa, som paktet på länken nedanhttps://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/ratio-landstromspaket-basic Landströmsjorden är väl inkopplad får vi hoppas, allt annat vore livsfarligt. Men jag antar att du menar att den inte är (permanent) inkopplad/sammankopplad med någon maskindel eller minus i båten. Fast det är en helt annan sak och inget den bör vara ;-). 1 timme sedan skrev Karljohansson: om jag istället laddar båten, då finns det väl koppling mellan landstrimman genom laddare, till batterierna vars minus samlas till motorfäste och därifrån vidare ut i båten Som @anuba redan skrivit så är vanligen inte 230V skyddsledaren och DC-minus sammankopplade på batteriladdare (i synnerhet inte om de är avsedda för båtbruk). Så bör heller inte vara något problem. (Sedan är det f.ö. elektrolytisk korrosion som du frågar om, alltså korrosion/materialvandring som orsakas av utifrån påtvingade potentialskillnader och strömmar, vanligen via elsystemet. Galvanisk korrosion är när det uppstår materialvandring och strömmar som resultat av metallernas egna olika spänningspotential på "ädel"- eller spänningsskalan. Och bara p.g.a. den). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 20 timmar sedan (redigerade) 1 timme sedan skrev Karljohansson: Gällande avfuktare i båten, har ni tips på några bra modeller? Woods är ju bra på landbacken så borde fungera i båten och vissa modeller har fasta fukthalts-inställningar som t.ex. 40%, 50% och 60% samt ett läge för kontinuerlig drift. Sen är det utblåset som på vissa blåser rakt framåt och vissa rakt/snett uppåt, kanske inte har någon större betydelse egentligen. Kolla strömförbrukningen, då vissa fabrikat drar mycket mer ström än andra med samma samma kapacitet. Vattentankens volym har betydelse och om det går att ansluta en slang för konstant tömning men då måste slangen ut ur båten samt ha fall. Vissa slangar kan sitta löst och vara styva som "bockahorn" och kan lossna. Kolla isf. om vattentanken tar kondensvattnet så det inte rinner ut i båten igen och förstör. Brukar finnas manualer på tillverkares eller säljarens hemsidor, kolla in dessa samt titta på avfuktaren i fysisk butik så du blir varse om hur den fungerar och ser ut. 56 minuter sedan skrev Karljohansson: Landströmsjorden är inte inkopplad i min båt, utan har allt i en sluten dosa, som paktet på länken nedan Så om landströmsjorden är helt separat från båtens övriga jordning, då är det nog ingen fara men jag är varken elektriker eller landströmsspecialist. Vet bara att på motorbåtar med landström och känsliga drev med rostfria propellrar mm. finns det vissa som har en galvanisk isolator för att skydda sin egen båt och intilliggande från s.k. "vagabondströmmar". Galvanisk korrosion är mellan ädla och oädla metaller där den ädla metallen blir katod och den oädla anod. Zinkanoder i riktigt salt vatten Aluminiumanoder i mindre salt vatten samt brackvatten (Östersjön) Magnesiumanoder endast i sötvatten //Pär Redigerad 20 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 20 timmar sedan 11 minutes ago, IngemarE said: Landströmsjorden är väl inkopplad får vi hoppas, allt annat vore livsfarligt. Men jag antar att du menar att den inte är (permanent) inkopplad/sammankopplad med någon maskindel eller minus i båten. Fast det är en helt annan sak och inget den bör vara ;-). Som @anuba redan skrivit så är vanligen inte 230V skyddsledaren och DC-minus sammankopplade på batteriladdare (i synnerhet inte om de är avsedda för båtbruk). Så bör heller inte vara något problem. (Sedan är det f.ö. elektrolytisk korrosion som du frågar om, alltså korrosion/materialvandring som orsakas av utifrån påtvingade potentialskillnader och strömmar, vanligen via elsystemet. Galvanisk korrosion är när det uppstår materialvandring och strömmar som resultat av metallernas egna olika spänningspotential på "ädel"- eller spänningsskalan. Och bara p.g.a. den). precis den är sluten "låda" som inte kopplas ihop med något i båten, se bild nedan Har en nyare victronic laddare 10 ampere från i år som jag kopplar direkt till plus och minus med "klämkontakt" när jag laddar med den, vilket hänt ett fåtal gånger i år, kör mestadels solcell efter mycket bra input i detta forum;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 157 Postad 19 timmar sedan Min VP med drev är väl jordad i vattnet och därav är batteri minus samma samman bundet med vattnets potential. Jag oroar mig för elektrolytisk korrosion pga: 1. Batteriladdaren har "någon"(?) potential i sin minusledare, som kan ge potentialskillnad till vattnets. 2. Varmvattenberedarens jord är sammankopplad med landströmsjord. Varmvattenberedaren är genom sitt vatten förbunden med motorns gods. Härigenom kan en potential mellan vattnet och landströmsjord uppstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 19 timmar sedan 7 minuter sedan skrev ThomasVikhog: Min VP med drev är väl jordad i vattnet och därav är batteri minus samma samman bundet med vattnets potential. Jag oroar mig för elektrolytisk korrosion pga: 1. Batteriladdaren har "någon"(?) potential i sin minusledare, som kan ge potentialskillnad till vattnets. 2. Varmvattenberedarens jord är sammankopplad med landströmsjord. Varmvattenberedaren är genom sitt vatten förbunden med motorns gods. Härigenom kan en potential mellan vattnet och landströmsjord uppstå. Har du säkert rätt i... Man kan mäta ev. "vagabondströmmar" (stray current) men jag har aldrig gjort detta p.g.a. att jag inte är någon elektriker i den bemärkelsen. Har bara mätt galvanisk ström med DVA multimetern och en referenselektrod då man testar MerCathode systemet. Finns säkert både artiklar och videor om detta på internet, prova att söka på "testing stray current in water" eller "measuring stray current in water" då jag tror det finns fler resultat på Engelska än på Svenska men man kan ju prova med "mäta vagabondströmmar i vatten" och se vad det blir av det. Finns kanske någon här som kan det här och vet om det hjälper med en s.k. "Galvanisk isolator". Jag har tyvärr inget större intresse av el och elektronik tack vare vår tekniklärare på högstadiet som tyckte det här med att löda kretskort var viktigast i hela världen🥴 Galvanisk korrosion där går min gräns för det har ju med metaller att göra... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 157 Postad 17 timmar sedan Ja det vore intressant att mäta, men jag har inte haft möjlighet att låna instrument. Spännings-differensen mätte jag enkelt, men hade svårt att förstå 0,5 volt mellan vatten och minuspol på batteri. Men kom fram till att det är skillnaden mellan koppar (kabeln i vattnet) och järn (i motorn). Samma potential mellan varmvattenberedare och minuspol. Jag förstod aldrig varför jag har 0,5 volt mellan båtens nolla och jord. Kanske någon förstått detta? Funderade på att köpa en "Zinksaver" Galvanisk isolator typ Victron:VDI-16, VDI-32 och VDI-64. Denna består av 2 zenerdioder motkopplade parallellt, som kapar spänningstopppar över 1,6 volt. Så stor potentialskillnad har jag inte sett, men det påstås att det kan vara så mycket som 20 volt. På 10 år ser jag inte mycket förbrukning av zinkanoderna, de varar 2-3 i Öresund. Dock har jag problem med att de blir vita, vilket passiviserar deras funktion. Jag behöver skrapa dom rena några gånger per säsong. Samma problem med både aluminium och mässing, dock varar zink 3 gånger längre (har 3 gånger mer massa/densitet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 188 Postad 17 timmar sedan 4 timmar sedan skrev Karljohansson: Gällande avfuktare i båten, har ni tips på några bra modeller? Avfuktare finns i en uppsjö av modeller, men det första du ska bestämma dig för är vilken avfuktningsteknik som passar dina behov, sorptionsavfuktare eller kondensavfuktare. Personligen föredrar jag sorptionsteknik, för den fungerar även vid minusgrader, den har heller ingen tank som ska tömmas, eller dräneringsslang som fryser. Den enda nackdelen är att man måste leda ut en slang ur båten där den våta luftströmmen evakueras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 830 Postad 13 timmar sedan 7 timmar sedan skrev Karljohansson: Har en fundering, har idag ett landströmskit (automat säkring och jordfelsbrytare, modell Ratio Landströmspaket Basic), om jag använder landsröm för exempelvis driva en avfuktare i båten, då kan väl inte det leda till galvanisk korrosion? Nej, landstöm ger inte automatisk just galvanisk korrosion, men om din och grannens båt ansluts till samma elnät och båda har anslutit metalliska delar under vattnet (tex. drevet eller propelleraxeln via motorn) till jordkabeln på 230 V systemet så kommer de minst ädla metallerna i det galvaniska elementet (som då består av era två båtar) att offras. Om din båtgranne tex. inte har några offeranoder kommer din offeranoder att skydda både din och grannens båt och då förbrukas den fortare. Läckströmmskorrosion är en större risk vi landströmsanslutning (kan äve förekomma utan landströmsanslutnin) och den kan äta upp det som blir anod på mycket kort tid. Läckströmmskorrosion kan i vissa fall även drabba en båt som ligger bredvid den båt (de båtar) som har läckströmmar om läckströmmarna går nära/förbi/igenom den icke anslutna båten. Ungefär här går min aktiva kunskapsgräns vad gäller läckströmskorrosion. Om man drar en förlängningskabel som bara ansluts till en avfuktare (utan att på något annat vis vara ansluten till båten eller båtens elsystem) blir det ingen läckströmmskorrosion och 230 V nätet bidrar inte heller till att koppla ihop din båt med någon annan båt så att ett galvaniskt element bildas som i sin tur ger galvanisk korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 830 Postad 13 timmar sedan 8 timmar sedan skrev Karljohansson: Gällande avfuktare i båten, har ni tips på några bra modeller? Vi har den minsta och enklaste modellen av Woods avfuktare helt utan finesser och den funkar bra. Vi avfuktar under en till två veckor i samband med upptagningen till RF 60 % ungefär (man behöver ha en hygrometer) och sedan behöver vi inte använda den mera. Under vintern stödavfuktar vi med sommarvägsalt i durkslag över hink. Du behöver inte köra avfuktaren hela tiden, för det som tar tid är inte att avfukta luften. Det som tar tid är att fukten ska vandra ut ur allt ombord. Vi kör avfuktaren via timer i två timmar och låter den stå i två timmar och det gör vi bara på dagtid (9 - 18 eller så) eftersom det brukar vara varmare då (kondensavfuktare fungerar bättre när det är varmare). På natten står den still. Däremot har vi en fläkt igång dygnet runt för att cirkulera luften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 442 Postad 5 timmar sedan (redigerade) Sök efter inlägg skrivna av @Seawolf varför vi i Skandinavien behöver isolationstrafo, enkelt skydd fungerar inte pga potential skillnad i skandinaviskt berg. https://sxk.se/forum/114/landsstrom-korrosion-knepiga-fragor finns säkert fler inlägg här på MG Redigerad 5 timmar sedan av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 3 timmar sedan vad tror ni om nått sånt här? Tänker nån lite mer kompakt är bra, så den kan stå i båten utan att ta för mycket plats, tänker jag utifrån ovan kommer köra den rejält 2 veckor efter upptag, men även under säsong kanske köra den då och då för att torka ur bättre Finns det några billigare alternativ med liknande funktion och hyfsat samma storlek så är det ju nicehttps://www.hjertmans.se/sv/produkt/vatten-vvs/avfuktare-arida-s3l Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 398 Postad 2 timmar sedan Har aldrig hört talas om detta fabrikat? Hittar inte mycket recensioner mer än på google från importörens hemsida och jag hoppar alltid över de som ger 5 stjärnor utan text och bara ett namn för det brukar bara vara fejkade inlägg. Fanns visst något test på Leva & Bo men den artikeln var låst och det stod inte heller om denna var med i testet. Googla på Arida S3L reviews... Står att det är för liten båt, allt är ju relativt om man tittar på Båtlivsundersökningen 2025 så räknas tydligen mycket som liten båt. Max rumsvolym är iaf 25 kubikmeter. Det förutsätter ju att den kan stå så du kan ha slangen ansluten, för vattentanken är ju inte stor. Vet inte om Hjertmans ger ytterligare medlemsrabatt på det priset men den är billigare på: https://hemklimat.se/kategori/avfuktare/sorption/ //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 442 Postad 22 minuter sedan (redigerade) Har aldrig hört talas om fabrikatet Arida, har en sorptionsavfuktare i båten sedan ca 10 år, Echodry Combi. Fann en norsk jämförande artikel/reklam med tillhörande video (blir alltid glad att lyssna på norska språket) https://bedre-inneklima.no/meaco-dd8l-vs-arida-sandefjord/ Jämförelse av 3 modeller Personligen undviker jag att köpa version 1 av datorer, bilar, vitvaror mm, barnsjukdomar är vanligt. Redigerad 15 minuter sedan av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser