Jump to content
Saturday 07 December 2019
nilsnobbing

Muskeldriven propeller

Recommended Posts

Gott folk,

 

Råkade se ett klipp med denna muskeldrivna propeller som jag tyckte var lite kul. Vad tror ni? Enkelheten kan man inte klaga på, liksom driftskostnad och miljövänlighet. Men slår det ett par åror i gummijollen?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser intressant ut. Hur är styrförmåga? Det ser lite vingligt ut. 
Säljs den eller är det en pryl han har byggt själv?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett par cykelpedaler istället, så hade det kunna bli bra fart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minutes ago, Silverfox59 said:

Ser intressant ut. Hur är styrförmåga? Det ser lite vingligt ut. 
Säljs den eller är det en pryl han har byggt själv?

 

Tror den säljs kommersiellt. Verkar heta "free wheelin". Men som sagt, är det bättre än åror?
 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker jollen i den första filmen var kul med genomskinlig botten. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Säljs på seasea tror jag. 

Men svårt att tro att det skulle va bättre än åror. Med tanke på  att man använder en arm och betydlig klenare muskler än när man ror

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev tugge:

Men svårt att tro att det skulle va bättre än åror.

Nu är ju flertalet gummibåtar inga höjdare att ro men propeller/mekanik ger ca 50% i förluster så det är är nog mest bara en kul grej.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du med motsvarande precision uppskatta förlusten i åror?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev AndW:

Kan du med motsvarande precision uppskatta förlusten i åror?

Nej, en propeller har en förlust på ca 40% och en växel 10-15%.

Åror har lite friktion och lite förlorar man när de dras genom vattnet. En ren gissning är 10-20%.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev bhemac:

Nej, en propeller har en förlust på ca 40% och en växel 10-15%.

Åror har lite friktion och lite förlorar man när de dras genom vattnet. En ren gissning är 10-20%.

Det är relativt hur hårt du ror. Drar du maxkraft blir återtaget med åror i luften mycket mindre energikrävande i förhållande till draget. Ror du riktigt lugnt går det åt nästan lika mkt energi när du för årorna tillbaka inflr nästa drag.. räkna på den!!

Ca 12,34 -- 79.85% förlust skulle jag tippa på. Annars e väl den handvevade propellern en latjo pryl bara. Fast fler får ju plats att åka med eftersom roende tar en del utrymme.. fast e man många så e frågan om man orkar.. ttycker nog reklamvärdet och behållningem var den genomskinliga botten på jollen.. hahhah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror vi även måste ta hänsyn till om vi ror med gummibåtens medföljande kanotpaddlar av plast/aluminium som måste vinklas i 45 grader för att nå ner i vattnet och om årtullarna har gått sönder än, eller om vi har bytt ut dom mot riktiga åror av trä i rätt längd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade det varit en elmotor med ett litet inbyggt batteri och solceller som kan dras med handvev och bli batteriladdande generator + framfart, så hade jag varit betydligt mer intresserad tror jag. Å andra sidan, en sån grej hade väl gått sönder efter 5 minuter... Åror är nog rätt bra ändå. 

 

Men man kanske skulle nöja sig med en enda lång åra, som gondolerna i Venedig. Vrickning kräver väl en del teknik å andra sidan och vet inte om det funkar med en flatbottnad gummibåt? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Symptomatiskt för videorna med den där kontraptionen är att det spegelblankt. Föreställ er att veva fram den där gummijollen och korrigera vindkast samtidigt. Små jollar där man sitter baktill är notoriskt vindkänsliga, speciellt i sidvind. Fören vänder dit vinden vill, att kompensera det med den där är knappast lika enkelt som det är med ett par åror. Det är garanterat enklare att ro en jolle med roddaren i mitten som kan kompensera för vind och ström rent instinktivt med årorna samtidigt som man ror. Dessutom kommer man knappast långt innan man blir trött av den ensidiga vevröreösen och får byta sida och veva med andra armen. När man vevar den där så använder man i stort sett inga andra muskler än ena armens. När man ror fördelas rörelsen över båda armarna, magmusklerna och ryggen vilket gör att man kan hålla på en god stund. Sätter man sig på ett glidsäte kan man använda benen dessutom.

Jag tycker att traditionell rodd är en fin motionsform, man använder många muskelgrupper och om man har en båt som glider någorlunda lätt går det fort att hitta en rytm som man kan hålla i timtal om så behövs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om vi bortser från förluster är ju arbetet att ta sig från punkt A till B lika stort oavsett framdrivningssätt. Blåser det litet vet man ju att det kan kännas jobbigt att ro efter en stund. Lika mycket arbete måste ju även in i gräddvispen för att göra samma resa, och jag undrar om det ens är möjligt att lägga ner samma mängd arbete med den (kort handtag, veva med bara ena armen, inget egentligt mothåll).

 

Så antagligen är det så att den bara fungerar hyfsat i stiltje. Den late vinner nog alltid på att ro. Fast den är lite skojig och väcker nog viss uppmärksamhet i hamnen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man vill ersätta rodden med något muskeldrivet så är nog "ankdrivningen" som Hobie kajakerna har det mest effektiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Dan-Erik:

Hade det varit en elmotor med ett litet inbyggt batteri och solceller som kan dras med handvev och bli batteriladdande generator + framfart, så hade jag varit betydligt mer intresserad tror jag. Å andra sidan, en sån grej hade väl gått sönder efter 5 minuter... Åror är nog rätt bra ändå. 

 

Men man kanske skulle nöja sig med en enda lång åra, som gondolerna i Venedig. Vrickning kräver väl en del teknik å andra sidan och vet inte om det funkar med en flatbottnad gummibåt? 

Vrickning har jag praktiserat, funkade väldigt bra i den förra släppningen, en Jolly. I gummibåten funkar det också, men inte lika bra, det blir vingligt och man måste ha en rätt lång åra med rätt smala blad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/8/2019 at 12:31 PM, Georg_Ohm said:

Vrickning har jag praktiserat, funkade väldigt bra i den förra släppningen, en Jolly. I gummibåten funkar det också, men inte lika bra, det blir vingligt och man måste ha en rätt lång åra med rätt smala blad.

Hur funkar det där egentligen, jag är inte alls insatt i vrickningsteknik... Men jag tänker mig att man borde ha något slags stöd upp till åran? Fäster du en pinne upp från där motorn brukar sitta i "akterspegeln", eller hur ser hela anordningen ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2019‎-‎11‎-‎09 vid 19:30 skrev Dan-Erik:

Hur funkar det där egentligen, jag är inte alls insatt i vrickningsteknik... Men jag tänker mig att man borde ha något slags stöd upp till åran? Fäster du en pinne upp från där motorn brukar sitta i "akterspegeln", eller hur ser hela anordningen ut?

På Jollyn monterade jag en extra årklyka på akterspegelns insida.

Att beskriva vrickning i text är inte så lätt, men man bör ha en ganska lång åra med relativt smala blad, man får bäst kraft om man står upp i båten (vilket man egentligen inte skall göra).

Man vrider åran med handleden, samtidigt som man gör en rörelse i sidled. Man kan tänka sig att man efterliknar en propellers arbetssätt... ja på ett ungefär.

 

Det sägs att det var förbjudet att vricka flottan- kustartilleriets och marinens mindre roddbåtar, det sades att detta var ett icke sjömansmässigt sätt att framföra en båt på, det tror inte jag.

 

Gummibåtar är ju inte så värst kursstabila, de beter sig som en frigolitbit (=en bit cellplast) i en pissepotta när det blåser bara knappt kännbar bris. Besvärliga att ro blåser bort hela tiden. Även med motor vispar dom bara runt i låga hastigheter, vanligtvis rätt svårmanövrerade, fattar inte att dom blivit så himla populära. En mindre RIB är väl bättre i det avseendet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bäst går det vricka en båt med lite köl, gärna lång och smal. En gammaldags livbåt, "julle", fungerar bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy