Jump to content
Monday 25 May 2020
Georg_Ohm

Större sepitank.

Recommended Posts

19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vad är unikt med den, sådana mercantatorpumpar finns väl hos såväl Johnson som andra tillverkare?

Ingen av Erlandsson, Seasea, Watzki mfl. säljer någon pump med kombinationen knivar och impeller som går att torrköra från deras sortiment.

Ville ha med knivar.

1 timme sedan skrev patrikflink:

Ingen av Erlandsson, Seasea, Watzki mfl. säljer någon pump med kombinationen knivar och impeller som går att torrköra från deras sortiment.

Ville ha med knivar.

Vad heter den?

10 timmar sedan skrev Lintott:

Detta undviker jag enkelt genom att slå i ett par liter färskvatten i muggen och pumpa ut det innan jag lämnar båten. Då är det luktfritt även när jag kommer tillbaka.

Busenkelt och skitsmart! From nu har vi en ny rutin ombord när båten lämnas.

10 timmar sedan skrev bhemac:

Jag har alltid haft så att jag tagit vatten från handfatetse avlopp att spola med,

Jag får nog ta och anamma det. Framförallt underlättar det att vinterkonservera holken.

13 timmar sedan skrev tugge:

Vågar inte suga uppifrån med en ledning på 2olika tankar för om det suger snabbare /lättare ur den ena kommer inte den andra bli tom. 

Nej det kommer nog inte fungera så det bästa är att ha en separat sugtömning till varje tank. Vilket nog blir bökigt att fixa rent praktiskt. Alternativet skulle vara en trevägsventil så man kan välja vilken tank man man vill tömma.

16 minuter sedan skrev McLasse:

Framförallt underlättar det att vinterkonservera holken

Japp, i  min värld är det ofta latheten som är uppfinningarnas moder. Eftersom man nu är ordentlig och tvättar händerna efter varje toalettbesök så kan man ändra rutinerna lite, tvätta händerna först och spola sen!

--

"Jabsco macerator impellerpump i uppdaterad version. Före impellern sitter en fyrabladigkniv för att mala sönder toalettavfallet. Torrkörningssäker funktion som stänger av pumpen när tanken är tom."

https://www.comstedt.se/produkt/jabsco-macerator-pump

De flesta eltoaletter har en kvarn som mal sönder skiten. Där är ju det rätta stället att mala sönder och det minskar risken för stopp i systemet avsevärt.

2020-02-08 vid 00:21 skrev Lintott:

- - -

Detta undviker jag enkelt genom att slå i ett par liter färskvatten i muggen och pumpa ut det innan jag lämnar båten. Då är det luktfritt även när jag kommer tillbaka.

- - -

2020-02-08 vid 11:04 skrev McLasse:

Busenkelt och skitsmart! From nu har vi en ny rutin ombord när båten lämnas.

- - -

Å i praktiken så är det ännu enklare. Jag har en handdusch i toautrymmet, vilken används för färskvattenfyllandet i holken.

• Thanks 1

2020-02-08 vid 11:29 skrev bhemac:

Japp, i  min värld är det ofta latheten som är uppfinningarnas moder. Eftersom man nu är ordentlig och tvättar händerna efter varje toalettbesök så kan man ändra rutinerna lite, tvätta händerna först och spola sen!

--

"Jabsco macerator impellerpump i uppdaterad version. Före impellern sitter en fyrabladigkniv för att mala sönder toalettavfallet. Torrkörningssäker funktion som stänger av pumpen när tanken är tom."

https://www.comstedt.se/produkt/jabsco-macerator-pump

De flesta eltoaletter har en kvarn som mal sönder skiten. Där är ju det rätta stället att mala sönder och det minskar risken för stopp i systemet avsevärt.

Intressant att konstatera att det står i manualen att om man inte har en Y-ventil utan bara ett T-rör så måste man tillse att däckstömningen är tät. Det får man väl tolka som pumpen måste tåla suget från sugtömningen även om det inte står så explicit.

Det står att den är själv-primande samtidigt som den slutar suga när den går torrt. Låter en aning motsägelsefullt i mina öron men det kanske står hur detta går till om man läser mer noggrant än vad jag orkade...

14 minuter sedan skrev segelbagaren:

Det får man väl tolka som pumpen måste tåla suget från sugtömningen även om det inte står så explicit.

Så tolkar inte jag det utan att det inte får komma in luft på sugsidan vilket ju gäller alla pumpar!

En diafragmapump  har två backventiler den släpper inte igenom något bakvägen. Hos en impellerpump är det impellern som fungerar som backventil, jag skulle nog tro att den släpper igenom bakvägen och att man absolut behöver en avstäningsventil mellan pump och tank.

--

Torrkörningsskyddet tolka de jag som att det sitter en sensor som stoppar pumpen efter en stunds torrkörning.

22 timmar sedan skrev bhemac:

Så tolkar inte jag det utan att det inte får komma in luft på sugsidan vilket ju gäller alla pumpar!

En diafragmapump  har två backventiler den släpper inte igenom något bakvägen. Hos en impellerpump är det impellern som fungerar som backventil, jag skulle nog tro att den släpper igenom bakvägen och att man absolut behöver en avstäningsventil mellan pump och tank.

--

Torrkörningsskyddet tolka de jag som att det sitter en sensor som stoppar pumpen efter en stunds torrkörning.

Det blir skillnad när den har något att suga, blir som ett lägre varv. När tanken är tom, ökar varvet och efter en stund så slår den av.

Hur det fungerar vet jag tyvärr inte, men den fungerar fin fint med mitt T-rör innan. Däcktömningens lock är ju lika tät som på vattenpåfyllningen och bränlepåfyllningens lock.

Kör med 25 avluftning från tank utan kolfilter.

23 timmar sedan skrev segelbagaren:

Intressant att konstatera att det står i manualen att om man inte har en Y-ventil utan bara ett T-rör så måste man tillse att däckstömningen är tät. Det får man väl tolka som pumpen måste tåla suget från sugtömningen även om det inte står så explicit.

Det står att den är själv-primande samtidigt som den slutar suga när den går torrt. Låter en aning motsägelsefullt i mina öron men det kanske står hur detta går till om man läser mer noggrant än vad jag orkade...

Alla lock är väl täta? Mina tre är det (vatten, bränsle och däcktömning).

Fungerar iallafall med T-rör som sitter innan däckstömningen. Kör med 25 mm avluftning till tanken utan kolfilter.

23 timmar sedan skrev segelbagaren:

Nu har jag bara två seriekopplade diafragma/membranpumpar till tömningen, den ena är elektrisk.

Jag hällde i vatten plus litet toapapper innan provkörning, lät trädgårdsslangen ligga kvar i den öppna däckstömningen, ja inte fasiken sög pumpen/pumparna någonting, det tog någon minut innan jag förstod varför... Kanske jag fattade vad som inte hände när jag hörde ”tjofftjoffandet” ur däcksgenomföringen.

15 minuter sedan skrev patrikflink:

Alla lock är väl täta? Mina tre är det (vatten, bränsle och däcktömning).

Fungerar iallafall med T-rör som sitter innan däckstömningen. Kör med 25 mm avluftning till tanken utan kolfilter.

Det brukar sitta en O-ring i alla(?) lock. Den O-ringen har en tendens att spricka och gå sönder. Men den är lätt att byta.

• Like 1

Har nu köpt 2st tankar det blev en på 47 liter och en på 70 liter. Att det blev 2 mindre i olika storlekar beror på brist på plats. 

Dessa kommer placeras i maskinutrymmet på lägsta möjliga ställe.. Kommer sedan dra en "stamm" med 38mm kopparrör  som jag kopplar på båda mina toaletter med deras 25mm slang. 

Med den grövre stammen och fall till tankarna hoppas jag att toaletterna inte trycker upp vatten till varandra när man spolar. 

Tömningen kommer även bli med 38 mm och tas från båda tankarna via ett sugrör. har köpt ett längre tömningsrör till ena tanken så kommer suga närmre botten i den mindre tanken och hoppas då få mindre flöde och på så sätt tömma båda tankarna. Kommer förmodligen få kapa röret flera gånger tills jag hittar ett avstånd som gör  att dom blir toma samtidigt.. 

Kommer uppdatera när det är provspolat. Kan dock ta lite tid då det är många projekt igång nu innan sjösättning 

2 minuter sedan skrev tugge:

Har nu köpt 2st tankar det blev en på 47 liter och en på 70 liter. Att det blev 2 mindre i olika storlekar beror på brist på plats. 

Dessa kommer placeras i maskinutrymmet på lägsta möjliga ställe.. Kommer sedan dra en "stamm" med 38mm kopparrör  som jag kopplar på båda mina toaletter med deras 25mm slang. 

Med den grövre stammen och fall till tankarna hoppas jag att toaletterna inte trycker upp vatten till varandra när man spolar. 

Tömningen kommer även bli med 38 mm och tas från båda tankarna via ett sugrör. har köpt ett längre tömningsrör till ena tanken så kommer suga närmre botten i den mindre tanken och hoppas då få mindre flöde och på så sätt tömma båda tankarna. Kommer förmodligen få kapa röret flera gånger tills jag hittar ett avstånd som gör  att dom blir toma samtidigt.. 

Kommer uppdatera när det är provspolat. Kan dock ta lite tid då det är många projekt igång nu innan sjösättning 

Alltihopa ihopkopplat?

Låter enklare om man kopplat varje toalett till varsin tank.

15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Alltihopa ihopkopplat?

Låter enklare om man kopplat varje toalett till varsin tank.

Ja, allt kommer vara i ett system, av flera anledningar. 

1) tankarna har olika kapacitet och vill inte behöva välja toalett pga fyllnadsgrad i tankarna 

2) det är   nog runt 5meter till tankarna från toaletterna och slang och koppar är dyrt samt tidskrävande dragning. 

3) ett avloppssystem är ett problem mindre än två, om det funkar. 

4) två separata tankar skilda, betyder 2st sugledningar. Enklare att suga ur ett hål. Även där enklare billigare dragning av sugrör och däcksgenomföring (finns redan 1st)

Första rapporten:

Årets första tur (sjösatte okristligt tidigt i morse) har använt toan till det den är avsedd för. Jag behöver kanske inte gå in på detaljerna. Men det fungerar bra allting passerar kvarnen och backventiler utan problem. Jag hör hur det porlar när det rinner ned i septiktanken.

Tömning, varesig sug eller nödtömning är testat ännu. Men sugtömningen är i princip oförändrad bara ny slang.

• Like 1

Andra rapporten, nu fyra dagars användande med två personer ombord, utan att tanken ens är halvfull eller halvtom hur man nu definierar det. Jag beslutade mig för att använda ett vanligt analogt tankinstrument från Wema med givare. Det var mest beroende på att det inte fanns septiktankmätare hos Biltema. Hursomhelst så visar det instrumentet knappt någonting. Lyser med handstrålkastaren på tanken och kan då de att den är fylld till knappt 50% kanske mindre. Detta kollades i den bakersta delen givare sitter långt fram, båten lutar litat akterut.

Det går åt mindre mängd spolvatten, det går lättare att spola ned innehållet, kanske beroende på att jag satte en backventil omedelbart efter toastolens utlopp, men kanske mest för att jag till slut ändå bytte ut tankens avluftning mot en med större diameter, 24 mm om jag nu minns rätt. Det var väldigt bökigt att komma åt inifrån i en sådan båt jag har med nedsänkt däck. Men utifrån kom jag ju åte att slipa upp hålet i skrovet med en cylindrisk slip i borrmaskinen.

Ja det säger liksom bara ”slump” när glasskålen töms.

Sugtömning fungerar lika bra, troligtvis på den grövre avluftningen, och nödtömningen har jag testat också, jodå den fungerar.

Till nästa uppläggningssäsong byter jag ut den lilla vattentankarna mot en likadan Diablo på 108 liter.