Jump to content
Saturday 30 May 2020
Georg_Ohm

Större sepitank.

Recommended Posts

19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vad är unikt med den, sådana mercantatorpumpar finns väl hos såväl Johnson som andra tillverkare?

Ingen av Erlandsson, Seasea, Watzki mfl. säljer någon pump med kombinationen knivar och impeller som går att torrköra från deras sortiment.

Ville ha med knivar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev patrikflink:

Ingen av Erlandsson, Seasea, Watzki mfl. säljer någon pump med kombinationen knivar och impeller som går att torrköra från deras sortiment.

Ville ha med knivar.

Vad heter den?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Lintott:

Detta undviker jag enkelt genom att slå i ett par liter färskvatten i muggen och pumpa ut det innan jag lämnar båten. Då är det luktfritt även när jag kommer tillbaka.

Busenkelt och skitsmart! From nu har vi en ny rutin ombord när båten lämnas.

 

10 timmar sedan skrev bhemac:

Jag har alltid haft så att jag tagit vatten från handfatetse avlopp att spola med,

Jag får nog ta och anamma det. Framförallt underlättar det att vinterkonservera holken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev tugge:

Vågar inte suga uppifrån med en ledning på 2olika tankar för om det suger snabbare /lättare ur den ena kommer inte den andra bli tom. 

Nej det kommer nog inte fungera så det bästa är att ha en separat sugtömning till varje tank. Vilket nog blir bökigt att fixa rent praktiskt. Alternativet skulle vara en trevägsventil så man kan välja vilken tank man man vill tömma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev McLasse:

Framförallt underlättar det att vinterkonservera holken

Japp, i  min värld är det ofta latheten som är uppfinningarnas moder. Eftersom man nu är ordentlig och tvättar händerna efter varje toalettbesök så kan man ändra rutinerna lite, tvätta händerna först och spola sen!

--

"Jabsco macerator impellerpump i uppdaterad version. Före impellern sitter en fyrabladigkniv för att mala sönder toalettavfallet. Torrkörningssäker funktion som stänger av pumpen när tanken är tom."

https://www.comstedt.se/produkt/jabsco-macerator-pump

 

De flesta eltoaletter har en kvarn som mal sönder skiten. Där är ju det rätta stället att mala sönder och det minskar risken för stopp i systemet avsevärt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-02-08 vid 00:21 skrev Lintott:

- - -

Detta undviker jag enkelt genom att slå i ett par liter färskvatten i muggen och pumpa ut det innan jag lämnar båten. Då är det luktfritt även när jag kommer tillbaka.

- - -

 

2020-02-08 vid 11:04 skrev McLasse:

Busenkelt och skitsmart! From nu har vi en ny rutin ombord när båten lämnas.

- - -

Å i praktiken så är det ännu enklare. Jag har en handdusch i toautrymmet, vilken används för färskvattenfyllandet i holken.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-02-08 vid 11:29 skrev bhemac:

Japp, i  min värld är det ofta latheten som är uppfinningarnas moder. Eftersom man nu är ordentlig och tvättar händerna efter varje toalettbesök så kan man ändra rutinerna lite, tvätta händerna först och spola sen!

--

"Jabsco macerator impellerpump i uppdaterad version. Före impellern sitter en fyrabladigkniv för att mala sönder toalettavfallet. Torrkörningssäker funktion som stänger av pumpen när tanken är tom."

https://www.comstedt.se/produkt/jabsco-macerator-pump

 

De flesta eltoaletter har en kvarn som mal sönder skiten. Där är ju det rätta stället att mala sönder och det minskar risken för stopp i systemet avsevärt.

Intressant att konstatera att det står i manualen att om man inte har en Y-ventil utan bara ett T-rör så måste man tillse att däckstömningen är tät. Det får man väl tolka som pumpen måste tåla suget från sugtömningen även om det inte står så explicit.

Det står att den är själv-primande samtidigt som den slutar suga när den går torrt. Låter en aning motsägelsefullt i mina öron men det kanske står hur detta går till om man läser mer noggrant än vad jag orkade...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev segelbagaren:

Det får man väl tolka som pumpen måste tåla suget från sugtömningen även om det inte står så explicit.

Så tolkar inte jag det utan att det inte får komma in luft på sugsidan vilket ju gäller alla pumpar!

En diafragmapump  har två backventiler den släpper inte igenom något bakvägen. Hos en impellerpump är det impellern som fungerar som backventil, jag skulle nog tro att den släpper igenom bakvägen och att man absolut behöver en avstäningsventil mellan pump och tank.

--

Torrkörningsskyddet tolka de jag som att det sitter en sensor som stoppar pumpen efter en stunds torrkörning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev bhemac:

Så tolkar inte jag det utan att det inte får komma in luft på sugsidan vilket ju gäller alla pumpar!

En diafragmapump  har två backventiler den släpper inte igenom något bakvägen. Hos en impellerpump är det impellern som fungerar som backventil, jag skulle nog tro att den släpper igenom bakvägen och att man absolut behöver en avstäningsventil mellan pump och tank.

--

Torrkörningsskyddet tolka de jag som att det sitter en sensor som stoppar pumpen efter en stunds torrkörning.

Det blir skillnad när den har något att suga, blir som ett lägre varv. När tanken är tom, ökar varvet och efter en stund så slår den av.

Hur det fungerar vet jag tyvärr inte, men den fungerar fin fint med mitt T-rör innan. Däcktömningens lock är ju lika tät som på vattenpåfyllningen och bränlepåfyllningens lock.

 

Kör med 25 avluftning från tank utan kolfilter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev segelbagaren:

Intressant att konstatera att det står i manualen att om man inte har en Y-ventil utan bara ett T-rör så måste man tillse att däckstömningen är tät. Det får man väl tolka som pumpen måste tåla suget från sugtömningen även om det inte står så explicit.

Det står att den är själv-primande samtidigt som den slutar suga när den går torrt. Låter en aning motsägelsefullt i mina öron men det kanske står hur detta går till om man läser mer noggrant än vad jag orkade...

 

Alla lock är väl täta? Mina tre är det (vatten, bränsle och däcktömning).

Fungerar iallafall med T-rör som sitter innan däckstömningen. Kör med 25 mm avluftning till tanken utan kolfilter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev segelbagaren:

Intressant att konstatera att det står i manualen att om man inte har en Y-ventil utan bara ett T-rör så måste man tillse att däckstömningen är tät. Det får man väl tolka som pumpen måste tåla suget från sugtömningen även om det inte står så explicit.

Det står att den är själv-primande samtidigt som den slutar suga när den går torrt. Låter en aning motsägelsefullt i mina öron men det kanske står hur detta går till om man läser mer noggrant än vad jag orkade...

 

Nu har jag bara två seriekopplade diafragma/membranpumpar till tömningen, den ena är elektrisk.

Jag hällde i vatten plus litet toapapper innan provkörning, lät trädgårdsslangen ligga kvar i den öppna däckstömningen, ja inte fasiken sög pumpen/pumparna någonting, det tog någon minut innan jag förstod varför... Kanske jag fattade vad som inte hände när jag hörde ”tjofftjoffandet” ur däcksgenomföringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev patrikflink:

Alla lock är väl täta? Mina tre är det (vatten, bränsle och däcktömning).

Fungerar iallafall med T-rör som sitter innan däckstömningen. Kör med 25 mm avluftning till tanken utan kolfilter.

Det brukar sitta en O-ring i alla(?) lock. Den O-ringen har en tendens att spricka och gå sönder. Men den är lätt att byta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu köpt 2st tankar det blev en på 47 liter och en på 70 liter. Att det blev 2 mindre i olika storlekar beror på brist på plats. 

Dessa kommer placeras i maskinutrymmet på lägsta möjliga ställe.. Kommer sedan dra en "stamm" med 38mm kopparrör  som jag kopplar på båda mina toaletter med deras 25mm slang. 

Med den grövre stammen och fall till tankarna hoppas jag att toaletterna inte trycker upp vatten till varandra när man spolar. 

 

Tömningen kommer även bli med 38 mm och tas från båda tankarna via ett sugrör. har köpt ett längre tömningsrör till ena tanken så kommer suga närmre botten i den mindre tanken och hoppas då få mindre flöde och på så sätt tömma båda tankarna. Kommer förmodligen få kapa röret flera gånger tills jag hittar ett avstånd som gör  att dom blir toma samtidigt.. 

 

Kommer uppdatera när det är provspolat. Kan dock ta lite tid då det är många projekt igång nu innan sjösättning 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev tugge:

Har nu köpt 2st tankar det blev en på 47 liter och en på 70 liter. Att det blev 2 mindre i olika storlekar beror på brist på plats. 

Dessa kommer placeras i maskinutrymmet på lägsta möjliga ställe.. Kommer sedan dra en "stamm" med 38mm kopparrör  som jag kopplar på båda mina toaletter med deras 25mm slang. 

Med den grövre stammen och fall till tankarna hoppas jag att toaletterna inte trycker upp vatten till varandra när man spolar. 

 

Tömningen kommer även bli med 38 mm och tas från båda tankarna via ett sugrör. har köpt ett längre tömningsrör till ena tanken så kommer suga närmre botten i den mindre tanken och hoppas då få mindre flöde och på så sätt tömma båda tankarna. Kommer förmodligen få kapa röret flera gånger tills jag hittar ett avstånd som gör  att dom blir toma samtidigt.. 

 

Kommer uppdatera när det är provspolat. Kan dock ta lite tid då det är många projekt igång nu innan sjösättning 

Alltihopa ihopkopplat?

Låter enklare om man kopplat varje toalett till varsin tank.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Alltihopa ihopkopplat?

Låter enklare om man kopplat varje toalett till varsin tank.

Ja, allt kommer vara i ett system, av flera anledningar. 

1) tankarna har olika kapacitet och vill inte behöva välja toalett pga fyllnadsgrad i tankarna 

2) det är   nog runt 5meter till tankarna från toaletterna och slang och koppar är dyrt samt tidskrävande dragning. 

3) ett avloppssystem är ett problem mindre än två, om det funkar. 

4) två separata tankar skilda, betyder 2st sugledningar. Enklare att suga ur ett hål. Även där enklare billigare dragning av sugrör och däcksgenomföring (finns redan 1st)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Första rapporten:

Årets första tur (sjösatte okristligt tidigt i morse) har använt toan till det den är avsedd för. Jag behöver kanske inte gå in på detaljerna. Men det fungerar bra allting passerar kvarnen och backventiler utan problem. Jag hör hur det porlar när det rinner ned i septiktanken.

Tömning, varesig sug eller nödtömning är testat ännu. Men sugtömningen är i princip oförändrad bara ny slang.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andra rapporten, nu fyra dagars användande med två personer ombord, utan att tanken ens är halvfull eller halvtom hur man nu definierar det. Jag beslutade mig för att använda ett vanligt analogt tankinstrument från Wema med givare. Det var mest beroende på att det inte fanns septiktankmätare hos Biltema. Hursomhelst så visar det instrumentet knappt någonting. Lyser med handstrålkastaren på tanken och kan då de att den är fylld till knappt 50% kanske mindre. Detta kollades i den bakersta delen givare sitter långt fram, båten lutar litat akterut.

 

Det går åt mindre mängd spolvatten, det går lättare att spola ned innehållet, kanske beroende på att jag satte en backventil omedelbart efter toastolens utlopp, men kanske mest för att jag till slut ändå bytte ut tankens avluftning mot en med större diameter, 24 mm om jag nu minns rätt. Det var väldigt bökigt att komma åt inifrån i en sådan båt jag har med nedsänkt däck. Men utifrån kom jag ju åte att slipa upp hålet i skrovet med en cylindrisk slip i borrmaskinen.

Ja det säger liksom bara ”slump” när glasskålen töms.

Sugtömning fungerar lika bra, troligtvis på den grövre avluftningen, och nödtömningen har jag testat också, jodå den fungerar.

 

Till nästa uppläggningssäsong byter jag ut den lilla vattentankarna mot en likadan Diablo på 108 liter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående lukt. Vet ni om det finns något "bäst före" på de dyra luktfria toaslangarna? 

Jag tycker det luktar toalett i min båt, och det tycks komma från utrymmet där tanken/slangarna sitter. Avluftningsslangen ser ut att vara vanlig (och gammal) transparent huggormsslang, så den ska jag definitivt byta. Men de feta "riktiga" slangarna, kan de bli trötta med åren och släppa igenom lukt? 

Tidigare ägare sa att de aldrig hade haft problem med lukt. Jag frågade speciellt om det då jag har svårt för toastank där jag ska sova. Men nu luktar det innan vi ens har hunnit använda toaletten själva....

Jag råkade ha en bild i bakfickan, så jag slänger med den. 

 

IMG_5489.jpg.2afcd0ce626fc894bede119dbc7a3ee0.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

13 år av toastank, mer eller mindre i min båt. 👺

 

Vanlig armerad genomskinlig plastslang, släpper igenom gaser med tiden, oftast kort tid. 

 

Även denna, säsong inleddes med äckelpäckel-lukt. 

 

Bytte grova avloppsslangen från tanken, än en gång. Nu var det luktfritt! 

 

Luktade på utsidan av gamla, slangen. Det osade mest den första halvmeter. 

 

Och kom då på i vart fall mina långvariga avföringsproblem i båten. 

 

Utloppet från botten av septiktanken, en kort rörstos av RF, dit slangen är ansluten.  Så går slangen i en båge över tanktaket och ned till y-rör för tömning via pump ut i sjön eller sug. 

 

Dyngvatten blir alltså stående till samma nivå som i tanken, i första delen av slangen! Hela säsongen. 

 

Det klarar inte slangarna, även om de är gastäta. I alla fall inte de säkerligen fem fabrikat jag nyttjat genom åren. 

 

- Så irriterad. Har bytt samtliga slangar, toastol och ventiler flera gånger utan att komma över problemen. 

T o m satt in fläkt, som ett försök att ständigt ventilera ut eländet. Men då verkade det lika mer i hela båten. 

8

 

- Slutliga lösningen blir inför nästa säsong. 

Då förlänger jag tankens rörstos med rostfria rör och böjar, för att få anslutningen för avloppsslang i nivå väl ovan tanktaket. 

 

 

- Fundera på detta gubbs, om det luktar illa. 

 

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev FinaKillen:

Angående lukt. Vet ni om det finns något "bäst före" på de dyra luktfria toaslangarna? 

Jag tycker det luktar toalett i min båt, och det tycks komma från utrymmet där tanken/slangarna sitter. Avluftningsslangen ser ut att vara vanlig (och gammal) transparent huggormsslang, så den ska jag definitivt byta. Men de feta "riktiga" slangarna, kan de bli trötta med åren och släppa igenom lukt? 

Tidigare ägare sa att de aldrig hade haft problem med lukt. Jag frågade speciellt om det då jag har svårt för toastank där jag ska sova. Men nu luktar det innan vi ens har hunnit använda toaletten själva....

Jag råkade ha en bild i bakfickan, så jag slänger med den. 

 

IMG_5489.jpg.2afcd0ce626fc894bede119dbc7a3ee0.jpg

10 år för de speciella lukttäta slangarna.

Den armerade PVC-slangen är inte lukttät ens från början, den bör du byta redan igår.

Det ser ut som om det sitter en likadan men grövre slang under vinkelkopplingen i mitten av bilden, byt den också.

Biltema säljer de där lukttäta slangarna i femmeterslängder, billigare än båttillbehörsbutikerna.

7 minuter sedan skrev Hybro:

13 år av toastank, mer eller mindre i min båt. 👺

 

Vanlig armerad genomskinlig plastslang, släpper igenom gaser med tiden, oftast kort tid. 

 

Även denna, säsong inleddes med äckelpäckel-lukt. 

 

Bytte grova avloppsslangen från tanken, än en gång. Nu var det luktfritt! 

 

Luktade på utsidan av gamla, slangen. Det osade mest den första halvmeter. 

 

Och kom då på i vart fall mina långvariga avföringsproblem i båten. 

 

I senaste numret av SSRS tidskrift "Trossen" står det om alla slags slangar man har ombord och när det är dags att byta dessa. Möjligen skrev jag fel när jag skrev "10 år" men om slangarna suttit där i 13 år och det luktar illa är det inget att fundera över, byt ut skiten!

 

Även jag fick luktfritt efter byta av nästan allting, jag har en 40 cm bit kvar av gammal slang, det är mellan nödtömningspumpen och bottengenomföringen, den luktar inte och där står det ju inget tankinnehåll, och den har ju inte används speciellt mycket heller. 

 

Jag bytte ju till slut avluftningen också, till en grövre och lukttät slang, det gjorde susen, lättare att pumpa i, lättare att suga ur tanken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satte näsan mot slangen precis. Jag höll på att tuppa av. Det är ingen tvekan om var stanken kommer ifrån. Det blir slangbyte pronto. När jag hade näsan i slangen såg jag texten ”5 years”. Så jag antar att det är så länge den håller stanken invärtes, innan den börjar dela med sig till oss utanför. 

 

Avluftningen blir knepigare att köpa. Jag mätte den till att vara 22mm invändigt, och någon sanitetslang med det måttet hittar jag inte varken på Biltema eller Seasea. Det får väl bli någon vanlig slang som man får byta ofta istället.

 

Ps. Ska premiärsova i båten strax p.g.a alla projekt jag har, inte lönt att åka hem. Jag ångrar att jag inte la lite mer tid på att sparka igång gamla fotogenvärmaren. Det börjar redan springa isbjörnar på däck.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har frågat förut...

VARFÖR ANVÄNDER NI SLANG???? 

 

Använd kopparrör, prisolrör eller alupex.

Lukten går inte igenom aluminium eller koppar på 100 år och mera.

 

Lämpligt till luftning

https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-universalror-pe-x-25x3-5mm-50m/

https://www.rinkabyror.se/artikel/prisolror-10-x-25-m/

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev FinaKillen:

Satte näsan mot slangen precis. Jag höll på att tuppa av. Det är ingen tvekan om var stanken kommer ifrån. Det blir slangbyte pronto. När jag hade näsan i slangen såg jag texten ”5 years”. Så jag antar att det är så länge den håller stanken invärtes, innan den börjar dela med sig till oss utanför. 

 

Avluftningen blir knepigare att köpa. Jag mätte den till att vara 22mm invändigt, och någon sanitetslang med det måttet hittar jag inte varken på Biltema eller Seasea. Det får väl bli någon vanlig slang som man får byta ofta istället.

 

Ps. Ska premiärsova i båten strax p.g.a alla projekt jag har, inte lönt att åka hem. Jag ångrar att jag inte la lite mer tid på att sparka igång gamla fotogenvärmaren. Det börjar redan springa isbjörnar på däck.

Jag använde Biltemas slang med art.nr 25-9911 mellan toastolen och tank, liksom till avluftningen sen har Ø25 mm innermått, det är en vanlig dimension, kolla att du har mätt riktigt!

 

12 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har frågat förut...

VARFÖR ANVÄNDER NI SLANG???? 

 

Använd kopparrör, prisolrör eller alupex.

Lukten går inte igenom aluminium eller koppar på 100 år och mera.

 

Lämpligt till luftning

https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-universalror-pe-x-25x3-5mm-50m/

https://www.rinkabyror.se/artikel/prisolror-10-x-25-m/

Ja det kan säkerligen vara bättre att dra rör ombord för flera olika installationer. Men för amatörer är det lättare ett dra en mer flexibel slang i båtens skrymslen och vrår.

Det är dessutom lättare att lossa slangen mellan toan och tanken och hamra på den flexibla slangen med plasthammare den dagen det fastnat beläggningar i den.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy