Jump to content
Sunday 16 May 2021
Georg_Ohm

Större sepitank.

Recommended Posts

Värt att fundera på. Var tvungen att kolla på kartan då jag inte riktigt visste vart Rinkaby låg. En bit bort förståss Skall nog börja med att besöka båtmässan och terrorisera utställarna med intrikata frågor om deras septitankar. 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev segelbagaren:

Var tvungen att kolla på kartan då jag inte riktigt visste vart Rinkaby låg. En bit bort förståss

Har en utmärkt fungerande postorder.

Mycket bra priser och bra returregler .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har lite ont om plats i min båt och tänkte utöka tankvolymen. 

Tanken sitter idag under en Koj mot ena skrovsidan så det blir lite uppförsbacke från toaletten till tanken. 

Tänkte samtidigt flytta tanken till maskinrummet för att slippa eventuellt sölande i sovhytten om olyckan skulle vara framme. 

Ville då plasera tanken i kölsvinet mellan maskinerna för att få den lågt plaserat  som möjligt och då även få nedförsbacke så det ej rinnertillbaka i toastolen.. 

Problemet är att det sitter ett skott där. 

Kan man använda sig av 2st mindre tankar. 

Dom skulle sitta i samma nivå . Men hur skulle det funka med tömning samt fyllning. 

Några idéer på sammankoppling med en pump  / ett sugrör. 

Tänker att om det suger tomt i ena tanken först så kommer det ju suga luft där och tank 2 förblir otömd 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En fråga till. 

Det blir rätt lång väg till tanken och har 2 toaletter så skulle gärna slippa dra 2 slangar kan man köra t-koppling. Är rädd att dom ständigt läckande backventilerna inte kommer hålla tätt och att man kommer trycka upp avloppsvatten i den toaletten som  man inte spolar i. Någon som har dubbla toaletter som delar på en avloppsslang 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag skrev tidigare i tråden ang kombination av pump och sugtömmning så fungerar det utan problem att suga på stationerna med denna tank.

Har ett vanligt t-rör INNAN pumpen.

Pumpen fungerade i höstas vid konserveringen, inga membran "bort blåsta".

Kan tänka mig med dom som väljer mindre avluftning kan få mera problem. Jag kör med 25 mm utan kolfilter.

Har en unik Johnsson pump med impeller och knivar, special beställt hos min marina då jag anser att den skall kunna torrköras utan att impellern går sönder. Gick på 3500 kr.

Edited by patrikflink

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev tugge:

En fråga till. 

Det blir rätt lång väg till tanken och har 2 toaletter så skulle gärna slippa dra 2 slangar kan man köra t-koppling. Är rädd att dom ständigt läckande backventilerna inte kommer hålla tätt och att man kommer trycka upp avloppsvatten i den toaletten som  man inte spolar i. Någon som har dubbla toaletter som delar på en avloppsslang 

Om du nu har 2 toa, varför inte en tank var?

Bara en "tanke"

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev patrikflink:

Om du nu har 2 toa, varför inte en tank var?

Bara en "tanke"

Ena toan ligger i vår sovhytt och vill slippa spring där om den andra blir full. 

Och slangarna är inte gratis  och det blir nog 2*5m   samt dubbla pumpar a 3500kr

Dubbla sugrör  mm. 

Jobbigare dragning mera hål  genom skott mm

Enklare t-koppling och en slang bak. 

Billigare och mindre som kan gå sönder 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Rinkeby i närheten av Kristianstad?

Skall man vara petig så är det Rinkaby (och det skall jag uppenbarligen av någon outgrundlig anledning vara). De finns även i Jönköping.

Edited by McLasse

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev tugge:

Kan man använda sig av 2st mindre tankar. 

Visst kan du det. Skiten kommer till den ena tanken och när den är full rinner det över till den andra. Detta kräver två sugtömningar, en till varje tank.

Eller, så kopplar man ihop dem i botten som "kommunicerande kärl". Nivå kommer bli kika i de båda och man kan klara sig med en sugtömning men det kan ta lite mer tid att tömma. Jag skulle välja nr ett.

Visst kan du ha en ledning till båda toaletterna men jag skulle inte vilja ha det så pga läckagerisken. Dubbla rör känns tryckare. Om möjligt, använd kopparrör så får du aldrig några luktproblem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev bhemac:

Visst kan du det. Skiten kommer till den ena tanken och när den är full rinner det över till den andra. Detta kräver två sugtömningar, en till varje tank.

Eller, så kopplar man ihop dem i botten som "kommunicerande kärl". Nivå kommer bli kika i de båda och man kan klara sig med en sugtömning men det kan ta lite mer tid att tömma. Jag skulle välja nr ett.

Visst kan du ha en ledning till båda toaletterna men jag skulle inte vilja ha det så pga läckagerisken. Dubbla rör känns tryckare. Om möjligt, använd kopparrör så får du aldrig några luktproblem. 

Två tankar, ett kommunicerande rör mellan dem i dess lägsta del,  på det röret ett T-rör som ansluter till sugtömningsanslutningen.

Men det känns ändå tveksamt, fungerar säkert bra i teorin, men frågan om det gör det i praktiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Men det känns ändå tveksamt, fungerar säkert bra i teorin, men frågan om det gör det i praktiken.

Framförallt måste man ta hål i båda tankarnas botten. Känns inte ok i min värld.

Kör man med "breddning" mellan tankarna så känns det säkrare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev bhemac:

Framförallt måste man ta hål i båda tankarnas botten. Känns inte ok i min värld.

Kör man med "breddning" mellan tankarna så känns det säkrare.

Min gamla tank hade upptagna hål längst ned i gavlarna. Det sitter riktiga bordsgenomföringar av brons där.

, I fogmassa. Det var tätt.

Men det känns lätt komplicerat med multipla ihopkopplade skithustankar. Vatten- eller bränsletankar är en helt annan sak

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev patrikflink:

...

Har en unik Johnsson pump med impeller och knivar, special beställt hos min marina då jag anser att den skall kunna torrköras utan att impellern går sönder. Gick på 3500 kr.

Vilken marina var det? En sån vill jag också ha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är unikt med den, sådana mercantatorpumpar finns väl hos såväl Johnson som andra tillverkare?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad är unikt med den, sådana mercantatorpumpar finns väl hos såväl Johnson som andra tillverkare?

Och de har en begränsad livslängd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev segelbagaren:

Det har jag med.

Men det blir förhoppningsvis inte lika äckligt.

En kille ville ha en skitpump och frågade varvskillarna. De sa att en maceratorpump brukar ge upp efter några år och måste bytas även om det oftast räcker med att byta impellern så brukar de flest kosta på en helt ny pump.

Rekommendationen var en "tjoff-tjoff" pump, på sikt en sämre affär för varvet men bättre för båtägaren. De håller hur länge som helst och skulle man behöva byta membran eller backventiler så är det lätt gjort. Har man satt pumpen ovanför tanken är det inte ens äckligt. Dessutom är det enkelt att se till att inget vatten finns kvar i pumpen på vintern. Därför är det bra att pumpens sugledning inte går lika långt ned i tanken som sugtömningen.

 

Däremot ska man ha en macerator i toaletten, där ska man göra saftsoppa av innehållet.

Edited by bhemac
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja här håller jag till fullo med.

Tjofftjoffarna tar dessvärre större plats än mmmrrrrrvjrrrmmrrr-pumparna, om vi nu skall använda oss av onomatopoetiska ord i bästa  Don Martin-stil.

Jag erfor det nu under min installation.

Tjofftjoffarna, membranpumparna har i allmänhet bättre pumpverken och kan gå torra, det är inte säkert att alla impellerpumpar kan det, eller dom kan inte det. Dom toalettpumparna som jag haft det tvivelaktiga nöjet att skruva isär, har inte varit några äkta imellerpumpar, den senaste hade en trekantig rotor som både tömde toastolen och smulade sönder fekalierna. Men på samma axel sitter det ytterligare en pump i egen pumpkammare, den har en slags impeller som fyller på med spolvatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

på samma axel sitter det ytterligare en pump i egen pumpkammare, den har en slags impeller som fyller på med spolvatten.

Och den, har jag nu lärt mig, låter som fasiken. Min impeller har gått sönder så den har blivit mycket tystare. Nu kommer spolningen ske med tryckvatten istället.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev bhemac:

Och den, har jag nu lärt mig, låter som fasiken. Min impeller har gått sönder så den har blivit mycket tystare. Nu kommer spolningen ske med tryckvatten istället.

Om man har problem med obstipation, betongbajs, så pajar pumpen. Harlortar och Mozartkulor låter sig däremot passeras.

Tryckvatten av livsmedelskvalitet är för värdefullt att offras till toalettspolning, iallafall för oss som seglar i Kattegatt och Skageracks elektrolyter, annat för er som seglar i osaltade innanhav och andra slags ankdammar eller mer eller mindre omfattande vattenansamlingar. 
Det är väl bäst att infoga en smiley...🚽

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Tryckvatten av livsmedelskvalitet är för värdefullt att offras till toalettspolning

Vi som segla i gott dricksvatten är ju naturligtvis lyckligt lottade. Men även om man använder sjövatten så kan man spola mha en spolpump som gör eltoan betydligt tystare.

 

Själv skulle jag nog satsa på färskvatten spolning för att slipp den äckliga lukt som uppstår när man spolar med saltvatten. Så himla besvärligt är det inte.

Ungefär hälften av det som hamnar i tanken är spolvatten så för en 108 liters toatank så behöver man 50 liter färskvatten. I min båt sitter en 60 lit toatank och jag skulle lätt få in en vattensäck på 30 lit för spolvattnet. Viktmässigt blir det i genomsnitt neutralt. Några droppar diskmedel i vattensäcken skulle förbättra den rengörande effekten och ge lite bättre lukt.

 

Använder man sjövatten från spolpumpen så kan man sätt in en hydropresstank. Jag hittade en rostfri på 24 lit för 800 spänn. Placerar man den i motorrummet så får man lite ljummet vatten när man ska tvätta båten. Med 24 lite så kan man göra ett stort antal toalettbesök på natten utan att spolpumpen behöver starta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Om man har problem med obstipation, betongbajs, så pajar pumpen. Harlortar och Mozartkulor låter sig däremot passeras.

Tryckvatten av livsmedelskvalitet är för värdefullt att offras till toalettspolning, iallafall för oss som seglar i Kattegatt och Skageracks elektrolyter, annat för er som seglar i osaltade innanhav och andra slags ankdammar eller mer eller mindre omfattande vattenansamlingar. 
Det är väl bäst att infoga en smiley...🚽

Ja eller som jag skrev i ett tidigare inlägg så kör man trycksatt havsvatten med egen pump, det funkade fint i säsongen som gick däremot kommer jag att komplettera med en ackumulatortank i plast. Vattenpumpen till spolvattnet är i mitt fall tystare än impellerpumpen var.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev bhemac:

Eller, så kopplar man ihop dem i botten som "kommunicerande kärl". Nivå kommer bli kika i de båda och man kan klara sig med en sugtömning men det kan ta lite mer tid att tömma. Jag skulle välja nr ett.

Det är vad jag velat, men på dom tankar som säljs tex den som Georg_Ohm köpt så sitter ofta anslutningarna i toppen och vill ju inte göra egna hål i botten, skillnad är om det är orginal hål i botten som den jag har . Min är förmodligen en äldre modell då jag inte har utformat för pump som den blåa på bifogade bilden. 

Vågar inte suga uppifrån med en ledning på 2olika tankar för om det suger snabbare /lättare ur den ena kommer inte den andra bli tom. 

Får nog försöka klämma in så stor tank jag kan få plats med. (liten) 

 

Kopparrör var bra idé farsan är ju gamal röris så kanske drar hela vägen från toan i koppar 

 

Funderar på om man kan sätta en pump efter sammankoppling av toaletterna så det suger o trycker vidare till tanken, samtidigt som man spolar. Då minskas risken att man trycker upp i den sekundära stolen. 

Frågan är då vad som händer i den sekundära stolen, suger det den tom/torr då. 

 

Om pumpen skulle gå sönder kan man då trycka  avloppsvattnet igenom den från toaletten. 

Tänkte att man skapar ett extra ställe där man kan få problem. 

 

Det sitter eltoaletter i båten så tänkte att  pumen startar när man spolar i toaletten 

 

IMG_20191025_132654.thumb.jpg.46edb972b8bb938ada64589ab4776e8e.jpg

ladda ned.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-10-25 vid 13:27 skrev Georg_Ohm:

Seasea hade ju 24% på en massa varor så det var lika bra att slå till.

Bra pris du fick.

nu har dom mässrabatt dock bara 15% 😪

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev bhemac:

- - -

Själv skulle jag nog satsa på färskvatten spolning för att slipp den äckliga lukt som uppstår när man spolar med saltvatten. Så himla besvärligt är det inte.

- - -

Jag har inga problem med äcklig lukt från toan när den används dagligen trots att jag spolar med sjövatten (Östersjövatten). När toan inte används dagligen så börjar "smådjuren" i vattnet ruttna och då doftar det. Detta undviker jag enkelt genom att slå i ett par liter färskvatten i muggen och pumpa ut det innan jag lämnar båten. Då är det luktfritt även när jag kommer tillbaka. Detta görs som rutin innan båten lämnas, samtidigt som alla inlopp o utlopp stängs, så merarbetet med muggen är obetydligt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Lintott:

slå i ett par liter färskvatten i muggen

Det är en lösning. Som jag fattar det är det större problem på västkusten - som jag för enkelheten skull undviker.

Tar man vatten via spolpumpen så kan man enkelt ha en extra magnetventil för att spola med färskvatten.

Jag har alltid haft så att jag tagit vatten från handfatetse avlopp att spola med, detta har definitivt minska luktproblemen.

Men ska jag till Västkusten så sätter jag definitivt in en extra tank. Den är lätt att fylla, färskvatten brukar finns vid sugtömningsstationerna och man vill oftast ändå spola av däck.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en vanlig handjagad Jabsco-toalett som används mycket och spolar med saltvatten. Har aldrig någonsin upplevt någon lukt. Inte ens om båten lämnas i flera veckor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev segelbagaren:

Vilken marina var det? En sån vill jag också ha.

Marincentrum i Nyköping (Seasea). Men beställdes från Comstedt till dom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy