Jump to content
Wednesday 14 April 2021
Georg_Ohm

Större sepitank.

Recommended Posts

39 minuter sedan skrev Mackey:

??????????????????????????????

Gamla tidens gruvkarlar drack mycket brännvin ur krukor, men hur det hänger ihop med din toaslang har jag väldigt svårt att förstå.

Någon gång skall jag skriva någonting i "Off topic" som jag inte rättar alls, det kan bli hur tokigt som helst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu, dags för mer skitsnack.

 

Förra helgen var jag ju kort om slang och kunde inte byta ut alla slangar. Det gjordes istället igår, fint så långt. Men jag upptäckte att det stod svartvatten i nästan hela tömningsröret i tanken, det var bara ca 2 cm högst upp i röret som var luft. Det gör mig väldigt fundersam då jag inte använt toaletten sen jag sugtömde förra helgen. Det var min livs första sugtömning och jag reagerade på att man inte har en aning om hur mycket man sugit ur eller om tanken är helt tom. Den såg dock hyfsat tom ut (svårt att se) när jag tittade ner vid byte av slangen från toaletten, så gissningsvis är det något stopp i tömningsröret. Också skumt då jag hade min gamle far med vid tömningstillfället, jag skickade ner honom i båten och han sa efter en stund att det lät som pumpen bara sög luft. Det tolkade jag som att det var tomt i tanken. Kan mitt otäta pumphus till toaletten vara ett problem vid sugtömning? Det borde den väl inte vara då sugen ska ta från botten av tanken. Pumphuset blev för övrigt bytt direkt efter tömningen.

 

Nåväl. Efter detta har jag nu blivit sugen på att sätta in sjötömning i båten. Bara som ett komplement. Främst för att man ska kunna kolla den vägen att tanken är helt tom efter sugtömning, men också att jag tänker att man kanske får mer drag den vägen vid eventuellt stopp i tanken. Det kan också vara bra om man ska försöka rengöra tanken, både på land och i vatten. Jag kommer inte använda den för "slötömning" rakt ut i Östersjön och bli bajskriminell. Jag har bara 15 min till tömningsstation från min brygga och tanken är på 125 liter, jag tror det kommer räcka för oss då vi inte ligger ute så många dagar i sträck.

Det finns en pluggad genomföring sen gammalt i skrovet som jag tänkte använda, cirka 2 dm ovanför vattenytan Jag vill gärna ha feedback på min tänkta installation, ser ni något galet eller är det bara att köra? Det som blir nytt är alltså Y-ventil, en bit slang och en pump. Pumpen hade jag tänkt köpa någon billig manuell då jag inte kommer använda sjötömningen i någon vidare utsträckning, men jag hittar ingen. Den enda jag hittat kostar över 6000:-. Ska jag ha en elektrisk istället? Vad ger bäst drag vid eventuellt stopp i tömningsröret?

Toalösning.png

Edited by FinaKillen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror jag hittat vinnaren. Då det verkar vara samma pris på en elektrisk pump som en manuell som ska klara toalettavfall så har jag fastnat för nedan pump. Det var också kampanj på den i lokala båtbutiken. Det blir till att skarva på lite kabel och en anslutning, så pluggar jag in den när den behövs. 

 

Det blir också nedan Y-ventil från Båttema. 

 

 

Skärmklipp.PNG

Skärmklipp 2.PNG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har i princip samma lösning, men bordsgenomföringen under vattenlinjen.

Jag köpte ett ”Y-rör” då backventilerna i pumpen hindrar att jag suger upp havsvatten med sugtömningen, i ditt fall suger luft. Man jag kan ju också stänga en kulventil i min bottengenomföring, men det har inte behövts.

 

Den elektriska pumpen du köpt är jättebra! Jag har två ombord dels till septiktanken dels en som länspump.

 

Jag har två tömningspumpar seriekopplade, först en elektrisk och sedan en manuell, dessa har då sammanlagt minst två backventiler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den elektriska pump jag köpt har visst två backventiler på varje sida, alltså fyra stycken. Det känns ju väl tilltaget. Jag misstänker dock att jag måste avlägsna livremmen och bara behålla hängslet. Detta p.g.a. att den kanske blir för lång i mitt trånga utrymme. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev FinaKillen:

Den elektriska pump jag köpt har visst två backventiler på varje sida, alltså fyra stycken. Det känns ju väl tilltaget. Jag misstänker dock att jag måste avlägsna livremmen och bara behålla hängslet. Detta p.g.a. att den kanske blir för lång i mitt trånga utrymme. 

Ja så är det nog. Jag skruvade nog aldrig isär min, den hade legat några år, köpte den på Tradera. Den manuella membranpumpen satt redan i båten. Inget man idag skruvar isär utan engångshandskar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående CE-märkning och sugtömningsbeslag som jag var inne på litet tidigare i tråden så har jag hittat en artikel om "självcertifiering" vid ombyggnad som Mackey har författat. Jag antar att det är samma Mackey som figurerar på detta forum?

Sist i artikeln så står det att det är nu man skall sätta dit skylten. Om nu @Mackey läser detta så undrar jag om du menar att man vid en ombyggnad skall sätta dit en egen CE-skylt?

Edited by segelbagaren

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

32 minuter sedan skrev segelbagaren:

Angående CE-märkning och sugtömningsbeslag som jag var inne på litet tidigare i tråden så har jag hittat en artikel om "självcertifiering" vid ombyggnad som Mackey har författat. Jag antar att det är samma Mackey som figurerar på detta forum?

Sist i artikeln så står det att det är nu man skall sätta dit skylten. Om nu Mackey läser detta så undrar jag om du menar att man vid en ombyggnad skall sätta dit en egen CE-skylt?

Gör så här:

@Mackey

Så får Mackey en notering om att han är omnämnd och kan svara på din fråga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det stinkfritt i båten, Halleluja!

 

Det finns en lukt kvar, som jag har tänkt är septiklukt. Men min fru har nu övertygat mig om att det är gummi som luktar från de nya slangarna. Hon börjar bli orolig att jag blivit knäpp av mitt toalettprojekt och känner lukter som inte finns.

De nya slangarna luktar faktiskt ganska mycket gummi när man stänger in dem på en mindre yta. Men det får vi (jag) nog leva med. Ungarna som tidigare gnällde på lukt i förruffen säger numer ingenting när de är där, så jag får väl se det som mission completed.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börjar känna lukten här på jobbet nu efter att jag skrev ovan inlägg. Så lite skadad har man nog blivit....

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev FinaKillen:

Börjar känna lukten här på jobbet nu efter att jag skrev ovan inlägg. Så lite skadad har man nog blivit....

Gummislangslukten försvinner efter några veckor, se till att ha litet luftcirkulation runt slangarna om det är möjligt.

Sedan finns det ju olika medel och preparat i dagligvaruhandeln som maskerar olika lukter på toaletter, om det nu är bättre med tallbarr, citron eller pepparmint....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rapport:

Tre veckor ombord, nu med tre vuxna och två barn, varav fyra använder toaletten. 
Jag har inte behövt sugtömma alla lika mycket. Vi var inblåsta i fyra dagar på Syd-Koster, tanken var halvfull. Visserligen uträttades en del behov på hamnens toalett.

Det går väldigt lätt att spola, att sugtömma och att fultömma. Och det beror sannolikt på att jag bytte avluftningens slang till samma dimension som slangen mellan tonan och tanken, Ø22mm.

Lika mycket innehåll som pumpas in, lika mycket luft måste tryckas ut och vice versa.

Och det är luktfritt!

 

Däremot har jag har haft lindriga problem med båda vattentankarna, dom är för små, avluftningen är kass, kan vara svårt att fylla, vet inte varför, men det rinner över i däcksgenomföringen då tanken är halvfylld. Den andra tanken längre i inspektionsluckan, båda saknar nivåmätare.

Kommer att köpa en Diablo 108 liters tank till men med vattenkittet då. En av de andra tankarna skall jag modifiera och ordna med bättre avluftning, och båda skall få nivågivare, som redan är inköpta. Det blir höstens projekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Däremot har jag har haft lindriga problem med båda vattentankarna, dom är för små, avluftningen är kass, kan vara svårt att fylla, vet inte varför, men det rinner över i däcksgenomföringen då tanken är halvfylld.

- - -

Har du kollat att det inte är någon insekt som byggt bo i avluftningsslangen?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Däremot har jag har haft lindriga problem med båda vattentankarna, dom är för små,

Då dricker ni säkert mera ombord, så då behöver du ännu större toatank! 😋

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-06-13 vid 11:40 skrev segelbagaren:

Angående CE-märkning och sugtömningsbeslag som jag var inne på litet tidigare i tråden så har jag hittat en artikel om "självcertifiering" vid ombyggnad som Mackey har författat. Jag antar att det är samma Mackey som figurerar på detta forum?

Sist i artikeln så står det att det är nu man skall sätta dit skylten. Om nu @Mackey läser detta så undrar jag om du menar att man vid en ombyggnad skall sätta dit en egen CE-skylt?

Ja, det är samma Mackey, men jag såg detta först nu.

 

Det är båtens ursprungliga tillverkare som "sätter upp skylten".

 

Om du bygger om något som omfattas av tillämpligt eu-direktiv, främst fritidsbåtsdirektivet, bör du åtminstonne beskriva vad du gjort och komplettera instruktionsboken.

 

Såg just att flera försäkringsbolag tydligt skriver i sina villkor att försäkringen inte gäller om båten inte uppfyller krav på ce märkning. Troligen kan även de bolag som inte specifikt anger detta vägra att ersätta en skada om ce märkning saknas.

 

Försäkringen gäller inte skada, kostnad eller skadeståndsansvar

  • För skada beroende på att båten eller utrustning till den inte är CE märkt eller inte uppfyller krav enligt gällande CE certifiering.
  • Uppkomna skador då båten, i strid med båtens CE-märkning, använts i annat fartområde, befordrat för många ombordvarande eller på annat sätt drabbats av skada.
  • Sådan skada som du kan drabbas av på grund av att båten inte är korrekt CE- märkt och därför exempelvis måste förstöras eller forslas ut från europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

Jag har också fått klart för mig att vissa bolag minskar ersättningen med cirka 20 % vid inlösen av ej ce märkt båt som inte anses värd att reparera.

 

Det kan bli ekonomiskt jobbigt att ha en försäkring som inte gäller om en skada inträffar.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Lintott:

Har du kollat att det inte är någon insekt som byggt bo i avluftningsslangen?

Det tror jag då inte. Däremot hade jag en gång en spindel som löste ut rörelsedeckaren till larmet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den stora frågan är ju vad som räknas som såpass omfattande ombyggnad att CE-certifikatet inte längre gäller. Eftermontering av septitank och sugtömningsbeslag är ju ett exempel som denna tråd handlar om. Transportstyrelsen vill inte ge någon vägledning vid fråga och även om de så hade gjort, vad hade t ex Holländska tyckt om saken? Finns en stor gråzon här där rättsosäkerhet råder. 

Edited by segelbagaren

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev segelbagaren:

Den stora frågan är ju vad som räknas som såpass omfattande ombyggnad att CE-certifikatet inte längre gäller. Eftermontering av septitank och sugtömningsbeslag är ju ett exempel som denna tråd handlar om. Transportstyrelsen vill inte ge någon vägledning vid fråga och även om de så hade gjort, vad hade t ex Holländska tyckt om saken? Finns en stor gråzon här där rättsosäkerhet råder. 

Absolut finns det oklarheter för oss båtägare, men någon gråzon tror jag inte finns om man verkligen är insatt i direktiven som gäller fritidsbåtar.

 

Det kan vara så att en eftermonterad tank påverkar båtens stabilitet när båten är vattenfylld vilket då kan utgöra en säkerhetsrisk.

 

De som borde kunna svara på detta är de företag som ägnar sig åt ce certifiering av tex. importbåtar. Frågan är vad det kostar att få svar?

 

Det skulle vara bra med några exempel på vanliga ändringar och vad som krävs.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Lintott:

Har du kollat att det inte är någon insekt som byggt bo i avluftningsslangen?

 

6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det tror jag då inte. Däremot hade jag en gång en spindel som löste ut rörelsedeckaren till larmet.

Har du kollat? Det är faktiskt inte så ovanligt/tramsigt som det kan låta.

 

Mina skylight sitter lite nedsänkta i taket. För något år sedan blev regnvattnet stående kvar i nedsänkningen. Jag stoppade in en kabeldragare i dräneringsröret och fick ut ett rätt rejält insektsbo (puppa/puppor som dessutom samlat på sig annat bôs). Sedan rann det normalt igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Lintott:

 

Har du kollat? Det är faktiskt inte så ovanligt/tramsigt som det kan låta.

 

Mina skylight sitter lite nedsänkta i taket. För något år sedan blev regnvattnet stående kvar i nedsänkningen. Jag stoppade in en kabeldragare i dräneringsröret och fick ut ett rätt rejält insektsbo (puppa/puppor som dessutom samlat på sig annat bôs). Sedan rann det normalt igen.

Isåfall någon insekt med gälar.

Problemet är att jag gjorde en Quick-fix, kopplade ihop båda tankarnas avluftning med ett T-rör och ledde ut dem i samma skrovgenomföring, ville inte sätta hålslagen i skrovsidan. Det innebär att när den ena tanken börjar bli full rinner det ut i avluftningen och in i den andra tanken, om den då är full läcker det ut i den tankens inspektionslucka. 
Så jag har en plan att byta ut den lilla 60-literstanken mot en på 108 liter, den får gott och väl plats.

Sedan skall jag överväga om 70-literstanken skall behållas eller en, men då med en modifierad inspektionslucka och ordentlig separat avluftning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Isåfall någon insekt med gälar.

Problemet är att jag gjorde en Quick-fix, kopplade ihop båda tankarnas avluftning med ett T-rör och ledde ut dem i samma skrovgenomföring, ville inte sätta hålslagen i skrovsidan. Det innebär att när den ena tanken börjar bli full rinner det ut i avluftningen och in i den andra tanken, om den då är full läcker det ut i den tankens inspektionslucka. 
Så jag har en plan att byta ut den lilla 60-literstanken mot en på 108 liter, den får gott och väl plats.

Sedan skall jag överväga om 70-literstanken skall behållas eller en, men då med en modifierad inspektionslucka och ordentlig separat avluftning.

Med den Quick-fixen är det inte omöjligt att avluftningen inte blir tillräcklig...

Jag har inte heller någon avluftning från vattentankarna genom skrovsidan. Avluftningsslangarna från mina två vattentankar leds ut i ankarboxen. Ankarboxen är dränerad så det färskvatten som skvätter ut vid tankfyllning rinner tillbaka till havet. Dessutom kan det aldrig komma in sjövatten via avluftningarna till tankarna när båten lutar kraftigt (en del har avluftningen så långt ner under relingen att den kommer under vattenytan vid stor krängning)..

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Lintott:

Med den Quick-fixen är det inte omöjligt att avluftningen inte blir tillräcklig...

Jag har inte heller någon avluftning från vattentankarna genom skrovsidan. Avluftningsslangarna från mina två vattentankar leds ut i ankarboxen. Ankarboxen är dränerad så det färskvatten som skvätter ut vid tankfyllning rinner tillbaka till havet. Dessutom kan det aldrig komma in sjövatten via avluftningarna till tankarna när båten lutar kraftigt (en del har avluftningen så långt ner under relingen att den kommer under vattenytan vid stor krängning)..

Ja det var ju en intelligent lösning. Nu har jag ingen ankarbox, ja den fanns som tillval, utrymmet nås nu istället från förruffen och utgör ett förvaringsutrymme där. Och vattentankarna är placerade midskepps och akter om midskepps.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy