Jump to content
Tuesday 10 December 2019
MickeWic

sporttop eller flybridge

Recommended Posts

har idag en finnmaster T8 som vi är nöjda med och tänker ha någon säsong till men kikar lite på en större båt i 34-40 fot klassen så man kan göra lite längre resor till Danmark då bor i södra skåne. Förutom resor så använder vi båten till sol och bad och det vi märkt med T8an är att när vi väl hade fått upp kapellet var det uppe resten av säsongen:) då lite bökigt ta ner med småbarn men också att när väl solen ligger på är det skönt kunna gömma sig i skuggan.

Började kika på lite olika sporttop modeller som grandezza 34 OC, princess V39, marex 360, galeon 370HTC osv. Men hur är det egentligen med flybridge, borde inte det var det bästa av världar? Man får öppet på flybridge där man kan sitta om vädret tillåter men man får också en båt som man helt kan stänga om sig enkelt utan hålla på med kapell. Vi har småbarn på 4 och 6 och om vi byter till sommaren 2021 är de 6 och 8 år.  Har aldrig kört mer än ca 20 knop så behöver inte vara något fartmonster då känns som man ändå kommer använda det när man är ute med familjen.

Förstår att flybridge så klart blir lite dyrare i inköp och drift och sämre sjöegenskaper? Man får vara försiktig med småbarn uppe i flybridgen. Finns det fler nackdelar med en flybridge jämfört mot en sporttop?

Lite mer sidvindskänslig men flybridge är fantastiskt. Grym utsikt och överblick, mer användbar yta... Skulle tveklöst val det före sporttop.

Men allt är ju en smaksak.

någon som har småbarn och flybridge? kan tänka mig att det kanske kan bli lite jobbigt när de springer runt överallt

2 timmar sedan skrev MickeWic:

någon som har småbarn och flybridge? kan tänka mig att det kanske kan bli lite jobbigt när de springer runt överallt

Allt på båtar är potentiellt farligt för små barn och det är viktigt att man har koll på dem. När de blir lite äldre måste de veta vad man får och inte får göra. Ju tidigare man börjar lära dem detta desto bättre. 
Jag kan jämföra med mina barn som visste att det var vissa regler som gällde på dagis och lite andra som gällde hemma. Om man tillämpar detta så lär det sig att båt är en sak och hemma/dagis är en annan. 
Sen blir ju barnen äldre och att behöva byta båt bara för att det inte längre är små känns ju helt fel. 
Gå på FB på en gång!

ps

Har ingen FB båt men haft ungarna med på sjön i alla år, dock inte i större båtar. 

Edited by ChristerN
  • Like 1

4 timmar sedan skrev MickeWic:

Inte längre men har haft. Jag tyckte inte att det var något problem med flybridge. 

Jag har väl kanske inte någon "äkta" flybridge, kanske mer en förhöjd yttre styrplats i bakkant av hyttens tak. Sedan jag köpte båten sommaren 2015 har jag kört från denna styrplats endast tre gånger. Det är dragit kallt och jag ser inte båtens förskepp från denna position, också synnerligen opraktiskt vid tilläggning. Det finns en "jagarskärm" en framåtlutad litet vindskydd av någon slags nästan genomskinlig plast, vid gång norrut under fint väder och solsken blir det en irriterande reflektion i denna från stjärnan Sol i denna vindavisande anordning.

Barnbarnen som förra säsongen var 5,5 år och 15 månader älskade "klätterställningen" som trappstegen upp till denna yttre styrplats utgör. Man kunde ju också leka styrman vid ratten, bara det att yttre ratten inte går att frikoppla, när barnbarnet vred den dikt babord under gång, i Sotekanalen hände det grejer....

Det finns också en alldeles oemotståndlig tryckknapp till tutan vid denna yttre och upphöjda styrplats... 

Rent tyckande och rent generellt kan jag ju tycka att äkta flybridge på båtar under ungefär 30-35 fot ser illa ut, proportionerna blir fel, båten ser för hög ut i förhållande till dess längd.

Man bör ju också tänka på att man flyttar tyngdpunkten högt upp och det kan få konsekvenser, det blir litet som den där jättestora träsegelbåten som kantrade på sin jungfruresa... ja det var ju rätt längesedan.

Ett företag på Hisingen som främst bygger personbilar har en division som även bygger gröna dieselmotorer och kanske någon röd bensinmotor, vad vet jag? men iallafall har dom minst en testbåt, brukar möte den emellanåt i farvattnen mellan Hisingen och Marstrand, en stor sak, kanske runt 45 fot, med en stor flybridge, en vacker dag satt det kanske 7-8 kostymklädda herrar uppe på flybridgen under gång i sundet mellan Lilla och Stora Varholmen, det är max 7 knop och dom körde inte fort, men vid en kombinerad undanmanöver och kursändring krängde båten högst anmärkningsvärt.... 

Nä jag är ingen förespråkare av flybridgar, gillar heller inte att se ner på folk, men det kanske är en bra grej på stora båtar, jag hade väl på nuvarande båt kunnat vara utan denna styrplats, men iofs är en yttre styrplats bra att ha, "norsk flybridge" som jag tror är en styrplats i durknivå vid akterdäck att ha vid kinkiga tilläggningar eller vid aktivt fiske.

Att sitta fyra-fem trappsteg uppåt (eller mer) vid ingång i hamn ger skepparen en anledning att kommendera besättningen på däck till en det ena en det andra, då denne, oftast en man, är hindrad att själv deltaga med fenderuthängning och tilläggning, annat än att manövrera båten.

Bogpropellrar brukar få jobba hårt på flybridgebåtar, ja på andra båtar också kanske, men det märks att vindfånget ökar med kvadraten av höjden eller hur det nu är.

För kanske två år sedan var det en 30 fots flybridgebåt inne i lilla hamnen på Ramsö, det blåste ovanligtvis nordostlig vind omkring 7 m/s, båten betedde sig som en frigolitbit i en tvättbalja med en fläkt bredvid...

För att då vara övertydlig så är flybridge inte riktigt min favorit, men barnbarnen gillar stegen och trappstegen dit upp. Allvarliga fallskador har ännu inte inträffat, flytvästar dämpar en del fall.

Varning, byter du till fly kan du aldrig gå tillbaka. Överblicken är oslagbar. Som att köra jolle. Jag kör ”uppe”98% av tiden. Bortsett från hällregn eller under 10 grader. Jag älskar att kunna välja. Men lägger alltid till ”uppe” har en Forbina 40. Våra vänner har en likadan båt och en på 6 och en på 10 år. Inga problem.. klart barna klättrar lite men så är det... tveklöst, köp fly. Ner det regnar. Stänger man dörrarna. Varm och torrt. När det är fint kan man välja. Sol på flyen eller lite skugga på akterdäck👍 Optimalt skulle ja säga..lycka till

• Like 2