Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hubbles

Båttips för segling på världshaven

Rekommendera Poster

28 minuter sedan skrev bhemac:

Njut av de minnena ;)

Har nog nån filmsnutt kvar från just den seglatsen då jag testade både ny autopilot och plotter raaakt ut mot horisonten. Hade aldrig varit så långt ut från kusten och fram till dess gått endast med sjökort, passare å kompass för att "komma in i det"... vilket fortfarande e omöjlugt för mej om jag inte vrider kartan i färdriktning..

Där bör man se den svindlande farten.. 😂😂⛾ får kolla och njuta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Caribic410:

Om plottern, jag precis införskaffat den hösten, visade rätt så stämmer farten. Men det är ju inget jag kan gå i ed på såklart. Den vegan hade ett frihängande balansroder och jag seglade, trots att jag numera vet att jag gjorde halt galet, alltid ifrån andra vegor och maxi 77.. så kanhända det var en deluxe-modell. Seglade den endast min första sommar som seglare.

Jag tror snarare att vi skall experimentera mer med fria skot. Du kan ha kommit på något...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev BSven:

Jag tror snarare att vi skall experimentera mer med fria skot. Du kan ha kommit på något...

Kan va så på vega att den vinner på att spilla vind alternativt sträcka underlik på genuan långt bakåt så den inte buktar in i bakkant. Hade ännu mer eller totalt nollkoll på hur seglet skulle stå så jag minns inte hur det såg ut eftersom jag inte hade några "vindsläpp"-ögon på den tiden.

Hade nog inte dom ögonen med båten jag hade andra året heller. Med nuvarande båt har jag seglat längre sträckor på öppet hav där jag haft mer tid att titta och klura på hur saker och ting förhåller sig, lärt mej att se och känna vad skotpunkter mm är till för.

Nån timme med autopilot och endast horisont i sikte gör ju att man slipper folusera särskilt på navigering utan kan kolla vad olika trim gör för skillnad. 

Så.. kan vara fördel på vega att kunna ha skotpunkt längre bak än dess skotskenor räcker....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

Kan va så på vega att den vinner på att spilla vind alternativt sträcka underlik på genuan långt bakåt så den inte buktar in i bakkant. Hade ännu mer eller totalt nollkoll på hur seglet skulle stå så jag minns inte hur det såg ut eftersom jag inte hade några "vindsläpp"-ögon på den tiden.

Hade nog inte dom ögonen med båten jag hade andra året heller. Med nuvarande båt har jag seglat längre sträckor på öppet hav där jag haft mer tid att titta och klura på hur saker och ting förhåller sig, lärt mej att se och känna vad skotpunkter mm är till för.

Nån timme med autopilot och endast horisont i sikte gör ju att man slipper folusera särskilt på navigering utan kan kolla vad olika trim gör för skillnad. 

Så.. kan vara fördel på vega att kunna ha skotpunkt längre bak än dess skotskenor räcker....

Ps. Men skulle bli yberförvånad om inte det fenomenet vora allmänt känt sen länge isf.. så tippar på det roder dom byggt till min fd vega som gav den dess fart... alternativt den garmin plotter jag hade införskaffat till den ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-30 vid 16:28 skrev Peka67:

Sant, men det var också den båttyp med flest startande 6st (tror jag) vilket är 50% bortfall.

Vegan är allt annat än trög vid långfärdssegling. Tvärtom så har den ansetts som snabb för sin storlek.

 

Att flera ARC deltagare har fenkölade båtar säger egentligen ingenting. Du kan heller inte förstora upp ett längd bredd förhållande och tro att det är ett bevis på sjövärdighet. Snarare tvärtom, ju längre båt desto mer statisk stabilitet på en given bredd.

Hej

nä vegan har aldrig ansetts som snabb, typisk trög båt minns från tidigt 80 tal tror jag , att man överhuvud taget funderade på om båten var duglig för hård sjö o vind, den är lite vek kan man tycka, men konstruktören försvarade båten o sa att den då seglades med för mycket segel

 

läs boken principal off yachtdesign som till viss del är skriven av Rolf Eliasson 

konstuktören till Overseas 35 som är en mycket starkt byggd långfärdsbåt med något längre köl än normal fenköl.

den byggdes o såldes av long distanserar yachts i Frölunda

man skall känna sig trygg på långfärds segling och att vissa båtar klarat turen säger inte att de är lämpliga

Idag byggs knappt några långkölade båtar men mer personer än någonsin seglar ute på haven

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Comfort4:

läs boken principal off yachtdesign

Ja den är bra och modern även om Marchaj's Sailing Theory and Practice också är en viktig bok. Jag har Yachtdesign  i telefonen/paddan (Kindle) blir  betydligt billigare än pappersversionen. Amazon har fö en massa intressanta böcker om segling, väder mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Comfort4:

Hej

nä vegan har aldrig ansetts som snabb, typisk trög båt minns från tidigt 80 tal tror jag

Typiskt papegoja svar från någon som läst  x- båtar i test. Vad får dig att tro att Rolf Magnusson är bättre på skeppdbyggnad än Per Brohäll?

 

Marchaj är idag stark ifrågasätt då han starkt förenklat ett komplext problem. Den lättja med vilket du tar dig än dynamiska krafter kommer till slut att att hinna ifatt fatt dig Bhemac.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte Rolf Magnusson , han fixade ballad och Contrast , utan Rolf Eliasson

dessa konstruktörer har haft helt olika utgångspunkter 

Men skall man segla långt tycker jag det är bra att ha en bekväm båt

men alla har rätt till sin egen åsikt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Comfort4:

Rolf Eliasson

Som ritat tex Overseas 35 och många andra båtar. Boken skrev han bla ihop med Lars Larsson, professor i hydromekanik på Chalmers.

Pelle Brohäll var från början flygplanskonstruktör och en duktig kappseglare. Vega var en båt tänkt för vanligt folk och för kustsegling. Den var aldrig konstruerad för havssegling, något som också båtjournalisten Jonas Ekblad påpekat. Att några Vegor korsat Atlanten är inget bevis för den är lämplig för ändamålet, att det gått bra är nog mera tur. Precis som för munken Brendan som seglade över Atlanten på 500-talet i en båt gjord av djurhudar.

Brohälls devis var "mesta båt för minst pengar", han ritad massor med båtar tex TUR97 som skiljer sig markant från Vegan men så var den också konstruerad för lite större vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade rätt namn, men råkade skriva fel 😉 

 

Screenshot_20200101-090023_Chrome.thumb.jpg.ea830d73113cdaaadffa3ff756263357.jpgSom jag sagt tidigare så är Overseas 35 en vanlig fenkölad båt med balans roder. Som varken är bättre eller sämre än andra liknande båtar för långfärdssegling.

 

 En detalj som man bör tänka på, är nödroder. Normalt sett så brukar båtar med kanotakter ha skyddade roder i bakkant på kölen. Fenkölade båtar brukar ha en mer lätt arbetad akter, så här lär man få tänka till.  

 

Sedan är jag betydligt mindre imponerad av Rolf Eliasson än Per Brohäll. Nästan inga produktions båtar är byggda för ocean segling, men vissa har bättre förutsättningar än andra. Med ditt "munk" resonemang borde nästan lika många Maxi 77 korsat oceaner som vegor, eller hur?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst jorden runtseglingsboken Alla sa vi skulle dö under julhelgen där de seglat en Vega runt hela jorden.

 

Där kommer de upp i 15 knop under en stormig natt genom engelska kanalen.

 

Även Maxi 77 har ju används till långseglingar.. dock inte över Atlanten vad jag vet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om klassiska gamla långfärdsbåtar som HR Rasmus eller Mosun? 

 

De dyker upp ibland för långt under 500 000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, bhemac said:

Att några Vegor korsat Atlanten... 

Nu är jag förvisso inget stort fan av Vegan, men det där stämmer inte. Vegan har seglats flera varv jorden runt, till Antarktis, runt "americas" med mera med mera. Man kan säga vad som helst om ursprung, konstruktörens tankar och annat, men båttypen kan nog sägas ha bevisat sin duglighet. 

 

För övrigt är den ful. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Vad tror ni om klassiska gamla långfärdsbåtar som HR Rasmus eller Mosun? 

Trodde aldrig att jag skulle behöva säga det, men de här är två HR båtar som jag verkligheten gillar 😁. Sedan har ju priset gjort att jag aldrig har tittat närmare. 

 

Jag tycker fortfarande att de är ruskigt övervärderade,  men det kanske finns en orsak till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Även Maxi 77 har ju används till långseglingar.. dock inte över Atlanten vad jag vet. 

Jo Maxi 77:or har seglats en hel del. Båda båtarna är ungefär lika olämpliga men de har byggts i enorma kvantiteter och är väldigt billiga. De som köper dessa båtar är vad jag kallar "desperationsseglare". De har inte råd att köpa en "riktig" båt men vill desperat iväg. Att de klarar sig beror på att det är ytterst få båtar som går under. Hur hårda stormar och hur mycket fart de gjort ska man nog ta med en stor nypa salt. Man säljer inga berättelser om man inte kan berätta om minst en storm. Det finns en del skrivet om detta "fenomen", båtar passerat ganska nära men utan storm. Många, troligen de flesta, har aldrig varit med om någon storm på Atlanten.

1 timme sedan skrev Dava:

Vad tror ni om klassiska gamla långfärdsbåtar som HR Rasmus eller Mosun? 

Jag gillar Rasmus, Monsun är för trång. Har kollat flera Rasmus, priserna låg på 200-250 tkr för ett hyggligt skick. Gediget byggda, mycket kvalitet. Riktigt sjövärdiga. Det brukar säljas en del rjält upprustade Rasmus för runt 500 tkr, då med ny motor, nya segel, nytt teakdäck mm.

Men ack så långsamma, riktiga trögbollar. I det fallet är Najad 34 betydligt bättre till aningen högre pris. Eftersom jag helst håller mig på Vänern så blir Najadens större djupgående en nackdel. Äldre "lyxbåtar" kan vara ett bra val om man vill segla långt meden begränsad budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-16 vid 18:40 skrev Peka67:

Någon hävdade att övergödning bara förekom i Östersjön, och att det var näringsbrist i haven för övrigt.

 

Det jag undrar över är hur det ser ut i Karibien, framför allt i populära vikar. Spolas skiten bara rakt ut? Eller vad gör cruising folket?

Ett tips!

Det finns inga sugtömningsstationer för fritidsbåtar, men de har hålltank.

Tillägg: Många badar och snorkla vid sina båtar.

Tillägg: Eller så har man eltoa och då syns det inte så mycket.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Jo Maxi 77:or har seglats en hel del. Båda båtarna är ungefär lika olämpliga men de har byggts i enorma kvantiteter och är väldigt billiga. De som köper dessa båtar är vad jag kallar "desperationsseglare". De har inte råd att köpa en "riktig" båt men vill desperat iväg. 

Många båtar har seglat "en hel del". Men få båtmodeller kan stoltsera med ett stort antal oceanseglingar, och dit hör inte Maxi 77. 

 

Valet av båtstorlek är olika beroende på människors tycke, smak, förmåga och behov. Personligen tycker jag att det är väldigt intelligent att välja en mindre billig båt, som man inte behöver vara så rädd om. Speciellt om man har begränsat med tid som man kan vara borta.

 

Att kalla dem "desperationsseglare" är helt felaktigt, de är destinationsseglare till skillnad mot de som måste slita hårt för att ha råd med sin "riktiga" båt liggandes vid bryggan.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man långsegla på ett någorlunda bekvämt sätt så krävs en båt för 500-1000 tkr Det är inte omöjligt om man verkligen vill, jag träffat flera som trots dåligt betalda jobb lyckats skrapa ihop tillräckligt med pengar, inte bara till båt utan även till uppehälle. Men, man måste göra uppoffringar och försaka en del annat. Eller hitta smarta lösningar som tex skriva in sig för någon kurs på universitetet och få ut studielån. Exakt hur de löste det vet jag inte men jagbhar träffat minst ett par som gjort så.

Kan man inte göra så och inte ska ha med barn så köper man en Allegro 27 och gör i ordning. Det finns kanske andra båtar som kan fungera men varför chansa? Allegron fungerar och den är beprövad. Varför spara några 10 tkr och köpa en Vega som inte är byggd för ändamålet? Är man inte desperat då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Kan man inte göra så och inte ska ha med barn så köper man en Allegro 27 och gör i ordning. Det finns kanske andra båtar som kan fungera men varför chansa? Allegron fungerar och den är beprövad. Varför spara några 10 tkr och köpa en Vega som inte är byggd för ändamålet? Är man inte desperat då?

I min värld är Tur 80, Albin Vega och Allegro 27 Tre mycket bra och billiga båtar för långfärdssegling. Personligen rankar jag dem i ordningen jag skrev. Jag förstår vad du menar, men håller inte med.

 

För egen del vill jag ha en lite större båt med mer ruffhöjd, men är helt vilsen på hur stora behov jag egentligen har. Sedan beror det lite på hur mycket frugan vill vara med på seglingarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Peka67:

För egen del vill jag ha en lite större båt med mer ruffhöjd, men är helt vilsen på hur stora behov jag egentligen har. Sedan beror det lite på hur mycket frugan vill vara med på seglingarna.

Det där är svårt. Jag tycker behovet varierar och det är svårt att på förhand avgöra. Hittar man ungefär var man vill landa i storlek är ett sätt att slå till och sedan anpassa behovet efter storleken...det där lät bättre innan jag skrev det. 🤨

Men att veta vad man behöver innan man testat är riktigt svårt. Det kan kännas rätt när båten ligger vid kaj, men bli så fel när man kommer ut på sjön. Att hyra båtar av olika storlekar är ett sätt att hitta rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev McLasse:

Att hyra båtar av olika storlekar är ett sätt att hitta rätt.

De kan bli lite sura om man modifierar ...

Jag tror man behöver äga några båtar för att testa. I bland blir det inte så bra som man tänkte, sk Nalle Puh-lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

De kan bli lite sura om man modifierar ...

Inte då!

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Jag tror man behöver äga några båtar för att testa.

En del kommer på att de vill ut och segla långt och då vill de helst åka nästa vecka.

Men du har rätt, säkraste vägen att nå den optimala båten är att beta av ett antal båtar. Det tar förvisso lite tid, men det är intressant och man lär sig mycket på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat flera olika båttyper i olika storlekar. Förvisso var det ett tag sedan, men kunskapen är inte glömd.

 

Då hade jag inte en tanke på långfärdssegling, utrustning, större mängder mat, vatten, kläder......osv. 

 

Jag är inte orolig över att hantera en större båt. Däremot vill jag inte dra på mig onödigt stora kostnader, som blir konsekvensen ju större båt man väljer.

 

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peka67:

Däremot vill jag inte dra på mig onödigt stora kostnader, som blir konsekvensen ju större båt man väljer.

Större kostnader blir det men onödiga? Med en större båt kan man leva betydligt bekvämare, hålla en högre fart och därmed en lägre riskexponering. Man har också mindre behov av hamnar, vilket kan spara pengar.

Man kan jämföra med att åka runt i Europa. Billigast blir nog moped, inte snabbat och ganska obekvämt. Eller en Trabant, lite mera bekvämt. Med en Jagga blir det både bekvämt, snabbt och elegant.

Eller så väljer man husbil, inte så snabbt men man är inte beroende av hotell mm.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Jag är inte orolig över att hantera en större båt. Däremot vill jag inte dra på mig onödigt stora kostnader, som blir konsekvensen ju större båt man väljer.

Det händer något invändigt med båtar kring 34-35 fot. Där upplever jag att det går någon form av magisk gräns som gör allt lite bättre, bekvämare, upplevda volymen blir lite mer "otrång"...ja...

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Större kostnader blir det men onödiga? Med en större båt kan man leva betydligt bekvämare, hålla en högre fart och därmed en lägre riskexponering. 

Bra synpunkt, med onödiga kostnader så tänkte jag mest på avgifter baserade på båtstorlek, varvskostnader, segel och någon form av vettig motor lösning. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Där upplever jag att det går någon form av magisk gräns som gör allt lite bättre, bekvämare

Håller helt med, jag brukar säga att den magiska gränsen är 35 fot (och har själv en 32 fots båt).Skillnaderna i kostnader är inte alltid så stora, det är många faktorer som påverkar kostnaderna. En sak är i falla fal sann, det blir mer att vaxa. Om man nu gör sådant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt blir bättre när båten växer, utan möjligen vaxningen då.

vi har seglat många båtar genom åren och ju större de blir dess bättre

fungerar allt, lättare att hantera då motor o bogpropeller har bra kraft

sen blir de väldigt bekväma att bo i, tål sjö o vind mycket bättre

ligger still vid tilläggning

 

sen med tanke på olika Konstruktörer, såPer Brohälls konstruktioner imponerar inte på mig.Tycker Rolf Eliasson ,Rolf Magnusson o Peter Norlin är betydligt

intressantare, troligen mest för att de är modernare i tanken.

en liten saga från svunnen tid kan jag bjuda på

 

i början av åttiotalet mönstrade en bekant till mig på en Swan 51 ritad av Sparkman stephans. Turen gick från södra Sverige ner mot Kanarieöarna sedan vidare mot St Vincent, samtldigt som de lade ut från hamnen gick en liten havsfidra mot samma mål.

över Biscaya blev turen tuff segel skörade o sjösjuka infann sig,hård vind o sjö som sig bör på hösten över de vattnen

väl framme vid första stoppet la Corouna for ju tankarna till de stackarna i fidran,

men efter 5 dagar i hamnen kom den lilla båten in, alla hade klarat sig ombord men turen hade inte vart angenäm

så visst överlever man i små båtar med,men lite som att guppa runt i en flaskpost

 

Johan

 

 

 

 

Redigerad av Comfort4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Comfort4:

men efter 5 dagar i hamnen kom den lilla båten in, alla hade klarat sig ombord men turen hade inte vart angenäm

Havsfidran är en tuff liten rackare. Skulle gärna ha en hemma men då får jag gräva ut lite mer av dammen.

Hm. Man kanske skulle ta hit en grävskopa till sommaren...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev bhemac:

Man kanske skulle ta hit en grävskopa till sommaren.

Det låter som att det är läge för en projekttråd!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...