Jump to content
Sunday 20 October 2019
Sign in to follow this  
Hubbles

Båttips för segling på världshaven

Recommended Posts

Vi planerar att segla ut i världen och är nu på jakt efter rätt båt. En grov plan är Medelhavet -> Karibien -> Stilla Havet, och även om det kan ta oss flera år så är det lika bra att tänka på det i båtvalet redan nu, så vi inte hamnar i situationen att vi "måste" köpa en annan båt p.g.a. att vi skaffade nåt som inte var oceandugligt.

 

Så jag undrar om ni har några råd för vilka båtar som är värda att kika på? Vi har spanat in några redan men kanske missar någon guldklimp som vi inte ens vet om.

 

Budget: ca 500 000 kr men det finns utrymme för flexibilitet om båten är i väldigt bra skick och/eller utrustad.

Storlek: 35-40 fot. Även det är lite flexibelt. 

Utrymmen: Vi är 2 personer men vill kunna ha gäster och crew. Om två kan sova i akterkabin och två i förpiken vore det idealiskt. Så gärna en akterkabin! Och ett L eller U-format pentry. 

Skick: inte ett projekt. Vi vill ut och segla, inte ligga på land och fixa en båt i all evighet.

Övrigt:

* inte spadroder (jag är medveten om att det begränsar utbudet signifikant). Antingen långkölad båt men kanske hellre en med fenköl och roder skyddat av en skeg. 

* helst inte teakdäck (ska tydligen vara hett som tusan i tropikerna och så verkar de läcka ofta också).

 

Vi har kikat på 

Malö 50, 106 och 116

Hallberg Rassy 35 och 38

Najad - men inte hittat en enda inom vår budget

Moody 376 och Moody 419, den senaste är en stark kandidat. Någon som har erfarenhet av dessa? 

 

Tack på förhand för tips och råd :) 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personligen har jag alltid varit lite svag för Beneteau Evasion 37. Pris ca: 300 till 500 tusen. Fantastisk invändig planering med styrposition. Ocean klassad kategori 1 (A). 

Screenshot_20190709-203448_Chrome.thumb.jpg.ec348cf6d2620c130beb80a9be287063.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fundera lite på budgeten, troligen närmar du dig en miljon när det är rustat och klart.

Malö 50, väldigt trevlig och rymlig båt som är byggd för att klara havsöverfarter.

Rasmus 35. Byggd som en pansarkryssare men lite trög.

Moody 376 (och även Moody 37) också en trevlig båt. Välbyggda som alla(?) Moody. Brukar vara lite dyrare i UK, kan man hitta i Frankrike så blir det nog billigare. Båtar i UK brukar var dåligt utrustade dvs de var nog välutrustade från början men sen har ingen uppdaterat utrustningen. Ofta är de erbarmligt skitiga också. Fördelen om man köper i UK är att man kan köpa utrustning billigt där.

Kolla lite på Westerly också, jag är lite svag för Westerly 34 Seahawk. I synnerhet med "bilge keel". Fast den har ju frihängande roder förstås.

Känner en kille som har en HR 41E. En väl fungerande långfärdsbåt. Om du kan acceptera rodret... Men de är starkt byggda.

Ju större båt desto mera vatten kan man ha med sig och desto bättre kan man leva ombord. Dessutom är en större båt alltid snabbare.

 

1 timme sedan skrev Peka67:

ar jag alltid varit lite svag för Beneteau Evasion 37

Evasion 37 är en väldigt konstig båt men kan man få den för 300 tkr så kan det vara intressant. Evasion 34 har jag tittat på, trevlig båt i svenskt klimat. Men Evsion är klädda invändigt med matta som verkar dåligt limmad. De som jag sett ser hemska ut invändigt med hängande mattor överallt. Kräver mycket arbete för att få det snyggt. De känns inte så gedigna heller, tveksamt hur bra de håller på en långsegling.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag ser inget konstigt med den, tvärtom så är den konstruerad för ocean segling. Styrkan i skrov och däck är nog betydligt bättre än tex. Najad. Det gör det lättare att kunna inspektera detaljer såsom invändig klädsel.

 

Observera att tex propellern är skyddad av en stålbåge (inga fiskenät). Centerboard med ketchrig gör att du kan balansera båten perfekt. Vid dåligt väder kan du kontrollera båten inne från. Djupgående med centerboardet uppe på 1.2m gör det lättare att angöra marinor och ankringplatser.  

 

Som vi diskuterat tidigare så har Evasion 37 förutsättningar att klara extrema situationer, vilket ingen av övriga nämda båtar har. Vilket gör den till en klar vinnare.

Edited by Peka67

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev bhemac:

Evasion 34 har jag tittat på, trevlig båt i svenskt klimat. De känns inte så gedigna heller, tveksamt hur bra de håller på en långsegling.

När det gäller stora utlänska båtbyggare (särskilt franska), så måste man förstå att varje modell tas fram utifrån olika kriterier, som påverkar kvalité och dimensioner.

 

Nu är normalt sett Evasion 34 en gedigen båt, men kan inte jämföras med 37:an som är byggd med helt andra förutsättningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har varit ombord på en Evasion 37 och jag är inte imponerad. Jag skulle tex välja Najad, HR, Malö mfl. Det är gedigna båtar.

Oceanklassad (CE kategori A) är nog alla båtar större  än 32 fot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev bhemac:

Jag har varit ombord på en Evasion 37 och jag är inte imponerad. Jag skulle tex hellre välja Najad, HR, Malö mfl. Det är gedigna båtar.

Oceanklassad (CE kategori A) är nog alla båtar större  än 32 fot.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/10/2019 at 8:25 AM, Peka67 said:

Som vi diskuterat tidigare så har Evasion 37 förutsättningar att klara extrema situationer, vilket ingen av övriga nämda båtar har. 

Förklara gärna mer vad du menar :)

 

Jag är rätt förtjust i en Moody 419 då den känns rymlig och beprövad. Min andra hälft är inne på en HR 352, och det lär ju vara en bra båt, men jag tänker att den är ungefär lika dyr som Moodyn fast väldigt mycket mindre. Har hört flera som sagt att man ska köpa den största båt man har råd med. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hubbles:

Jag är rätt förtjust i en Moody 419 då den känns rymlig och beprövad. Min andra hälft är inne på en HR 352...

Om valet skulle stå mellan de två, och man enbart ser till layouten invändigt och med era tankegångar med gäster, skulle jag personligen välja Moodyn.

 

Vi har en 35-fotare och storleken är, i mitt tycke, egentligen perfekt till två personer alt en mindre familj där man är van att bo nära varandra. Nu är iofs HR 352 en stor 35-fotare men ändå en 35-fotare. Med era kriterier att ha med gäster tror jag att det kan bli lite trångt, i alla fall under en lite längre tid.

Moodyn har två rejäla separata "bodelar" med egen toa osv, osv. Den gemensamma ytan blir större, köksdelen större. Två hytter i fören gör att även gästerna inte behöver sova på varandra. Det finns mycket att nämna men det är egentligen "orättvist" att jämföra en 35 och en 42-fotare...

 

Att tänka på när det kommer till att rusta båtarna är 35-fotaren att föredra då den kommer att vara mindre jättedyr att få i skick för långsegling. 😃

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev McLasse:

Om valet skulle stå mellan de två, och man enbart ser till layouten invändigt och med era tankegångar med gäster, skulle jag personligen välja Moodyn.

Det skulle nog de flesta göra.

Moody 419 är lite ovanlig, jag aldrig sett någon men Moody har byggt bra och rejäla båtar. Nästan alla engelska båtar är byggda för att klara tufft väder, det är ju inte mycket skärgårdssegling där och kan man passa tidvattnet så måste man tåla lite dåligt väder.

Man har ett visst konservativt tänk eller rättare sagt, man kastar sig inte över nymodigheter innan man vet om det funkar. Moody brukar vara bra utrustade med praktiska detaljer redan från början tex en björn (kättinglås) till ankaret sitter där från början. Eller att man har broms på propelleraxeln mm. Den tyvärr bortgångne Eilean hade en Moody 42DS och beskrev standardfinesserna. Inte den vackraste båten men ack så praktisk!

2 timmar sedan skrev McLasse:

Vi har en 35-fotare och storleken är, i mitt tycke, egentligen perfekt till två personer

35 fot brukar jag säga är minimum för ett hyggligt liv för två personer.

--

Eftersom ni inte vill fixa och renovera, kolla på att köpa en färdigutrustad båt i Karibien. Priset brukar vara angenämt mycket lägre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev bhemac:

Det skulle nog de flesta göra.

Förvisso... 😎

 

5 timmar sedan skrev bhemac:

kolla på att köpa en färdigutrustad båt i Karibien

Helt klart ett ställe att fynda. Ett annat ställe att shoppa på är Kanarieöarna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev McLasse:

Ett annat ställe att shoppa på är Kanarieöarna.

Aha, har du koll på priserna där?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Aha, har du koll på priserna där?

Inte Västindiennivå men billigare än i Europa (jaja, det mellan Danmark och Medelhavet då). I alla fall är det så jag uppfattade det när vi letade båt. Med lite tålamod dyker det upp riktigt köpvärda objekt emellanåt. Dessutom får man valmöjligheten att styra nosen mot Medelhavet, om man nu skulle vilja in dit.

Det fina med Kanarieöarna är att båtarna som tar sig dit är ofta bra utrustade.

 

Fluktade bla på ett intressant one off-bygge på Gran Canaria, men den försvann innan jag kom till skott (som vanligt). Men det var nog tur för det hade blivit en dyr båtplats här hemma (55 fot).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant, ska man över Atlanten så vinner man ju mycket tid också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vart brukar ni leta för att hitta objekt i Karibien eller Kanarieöarna? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Screenshot_20190712-023655_Google.jpg.3f38b82534885d3fd13fe658ecd08f33.jpg

En annan favorit är Finnsailer 38, med upp till nio bäddar. Pris 300-500 tusen, två styrplatser. Bra cockpit, vettigt djupgående, och möjlighet till sjökojer. Nackdel? ingen skädda.

 

Det man inte får glömma bort när man grottar ned sig i olika båtmodeller, är hur väl båten tar hand om sin besättning.

 

Viktigast är cockpit, hur väl förhindrar den utmattning hos besättningen? På andra plats kommer förmåga att kunna sova i sjögång, sjökoj? viktigt för att förhindra utmattning.

 

Båtar i den här storleken med stor bredd har kraftiga rörelser i sjögång, så man måste ha grabbräcken  handtag och stolpar strategiskt placerade. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Vega23:

Vart brukar ni leta för att hitta objekt i Karibien eller Kanarieöarna

Boat24.com har man i sökfunktionen möjlighet att ange land och område. Hmmm...nu var det löjligt få träffar, det brukar vara många fler.

 

Några andra är Apolloduck.com, Theyachtmarket.com, Topboats.com.

 

En googling på "boats for sale canary islands" ger ytterligare träffar.

 

Konstigt men just nu får jag inte många träffar med "köpbara" alternativ. Nåväl, det är i alla fall en region att hålla koll på även om det är torka just nu 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

2019-07-09 vid 18:06 skrev Hubbles:

* inte spadroder (jag är medveten om att det begränsar utbudet signifikant). Antingen långkölad båt men kanske hellre en med fenköl och roder skyddat av en skeg. 

Roder som är upphängt i bakkant på kölen har fullgott skydd, och styrka i infästningen. Skeg framför rodret dras med en del problem. 

 

Först måste den vara tillräckligt kraftigt gjord, annars är risken att den går sönder av belastning (före rodret), vilket leder till roderhaveri.

 

Nedre delen av skeg går inte att få tillräckligt stark för att klara en kollision. Och tyvärr sitter ofta nedre fästpunken för rodret där.

 

Vissa har konstruerat en skeg som bara täcker halva rodret, där man räknar med att nedre delen av rodret går av vid kollision. Tanken är att roderbiten som är kvar ska kunna styra båten till hamn.

 

Så det är inte säkert att ett "spade" roder är mindre säkert än skeg. Det verkar tyvärr inte vara helt ovanligt att rodren går sönder.

 

Det viktigaste är att man funderar på någon form av nödroder om man väljer båt med antingen skeg eller frihängande roder.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Peka67:

En annan favorit är Finnsailer 38,

Söte Jesus, ännu en motorseglare! Och vem vill ha ett doghouse på långsegling? Kan vara något  om man har AC annars blir det varmt nog ändå. Samma med djupgåendet, ska man ut på haven så spelar djupgåendet ingen roll.

Finnsailern är en ganska trög seglare, jämför med tex en Nauticat 38 som har mer segelarea, djupare köl och är smalare. Nauticaten är bland de bästa båtar som byggts men inte känd som någon bra  seglare.

Ta en titt i hamnarna där långseglare samlas, Port of Spain, Lagos i Portugal eller Kanarieöarna. Titta på vilka båtar som ligger där. Det är inte många motorseglare med doghouse som ligger där.

--

deValk.nl har många båtar men jag tror inte de har någon sökfunktion där man kan välja land. Men de säljer mycket båtar i Europa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev bhemac:

Söte Jesus, ännu en motorseglare! Och vem vill ha ett doghouse på långsegling? 

Svar alla. Men lite kreativ måste vi alla vara. Optimalt så ser man till att mittrutan antingen går att ta bort eller fälla upp.

 

Två saker är viktigare än allt annat i värme, cockpit gjord för att spendera tid i. Med solskydd och helst luft genom släpp vid ankring.

 

Vid långfärdssegling så är båtens styrka betydligt viktigare än seglings egenskaper på marginalen. Du kan alltid minska segelyta men inte öka hållfasthet eller kölvikt.

 

Sedan bhemac så blir du mer trovärdigt om du antingen framför mer konstruktiv kritik eller rent av håller med någon gång, just nu känns du mer obstinat än seriös.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Peka67:

 Sedan bhemac så blir du mer trovärdigt om du antingen framför mer konstruktiv kritik eller rent av håller med någon gång, just nu känns du mer obstinat än seriös.

Trovärdigheten får andra bedöma, jag kan inte tänka mig att hålla med om saker som är direkt felaktiga bara för att jag ska verka mer trovärdig. Det förekommer en del helt felaktiga påståenden här på MG, de bör alla med kunskap och erfarenhet bemöta.

 

För 40-50 år sedan fanns det båtar med för svagt byggd skrov. Men idag hör man väl inte talas om båtar som går sönder utan ett stort mått av våld. Detaljer går sönder, det ställer till det men är oftast inget som är farligt.

 

Det absolut farligaste för seglare idag är solen, den skördar flest liv. Därför har väldigt många någon form av bimini eller solsegel. Ingen sitter i ett varmt doghouse. För även med en öppningsbar ruta så blir det varmt. Men det är jättebra för svensk sommar. På långsegling är det mest i vägen vilket nog är anledningen att man aldrig ser det på värmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Söte Jesus, ännu en motorseglare!

 

5 timmar sedan skrev Peka67:

Finnsailer 38

Under min mest desperata period av båtlös dök det upp en Finnsailer 38 till ett riktigt kanonpris. Men jag sansade mig. Inget ont om Finnsailer 38, tvärtom. Det är genuina kvalitetsbåtar, men de passar inte mig och hur jag vill åka båt och jag tror inte de passar TS heller.

Jag tycker TS är inne på helt rätt spår gällande båtval: bra byggda, bekväma, seglar bra och är bevisligen erkända sjöbåtar.

 

2019-07-09 vid 18:06 skrev Hubbles:

inte spadroder

Gällande spadroders vara eller inte vara ute på haven har för mig tidigare varit ett stort NO NO. Men jag har ändrat mig. Det har byggts många fina långfärdsbåtar med frihängande roder och man måste titta på detta från fall till fall (och ev göra anpassningar därefter, om man känner för det). Precis som med båten i övrigt. Säger han (jag) som ändå köpte en långkölad sak med rodret i akterkant kölen...håhå, jaja... 🙄

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-07-11 vid 10:01 skrev Hubbles:

Förklara gärna mer vad du menar :)

Hej Hubbles förlåt att du fått vänta. Jo det går att korsa oceaner i vilken farkost som helst. Men ju sämre konstruktion är desto större risk. Du måste avgöra hur stor risk du är villig att ta. Följer man bästa väder förutsättningar som finns för rutten, så kan man kanske sänka ribban för båtvalet.

 

Vill man absolut ha en båt för sämsta tänkbara väder så måste man göra avkall på något. Stora vågor kräver en segelbåt med liten bredd och djupgående. Men man kan delvis komma runt det med centerboardsbåtar.

 

Det primära är litet djupgående samt kölens förmåga att tappa fästet i vattnet över en viss kränkning, och därmed tillåta att båten kanar i sidled.

 

En normal cruising boat med fast köl är oftast både bred, och med väl tilltaget djupgående, vilket är bekvämt vid normala förhållanden.

 

Denna kombination är dock sämsta tänkbara om väder och vågor blir extremt. Då båten inte har en chans att arbeta mot naturkrafterna. Att hävda att djupgående inte har någon betydelse är direkt felaktigt. 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev bhemac:

Trovärdigheten får andra bedöma, 

Japp här är jag. Ingen ska ta ifrån er, att det jobb som du bhemac, och dina vapendragare lägger ned på forumet är enastående. Utan er hade forumet dött ut för länge sedan.

 

Därför känns det extremt jobbigt att behöva kritisera dig. Men som man sår får man skörda. För att hålla oss i tråden så ville trådskaperen ha fler förslag. Jag ger mina förslag som jag står bakom, var är dina?

 

"Konstig båt, hängande mattor, tveksamt hur bra de håller för långfärdssegling. Inte imponerad, söte Jesus, vem vill ha en motorseglare på långfärd?" Konstruktiv kritik eller hur?

 

Westerly Seahawk 34 med belge keel är ett fullständigt uselt förslag, och direkt farligt enligt min mening. Så gå hem gör om och gör rätt, du vill ju ändå framstå som expert? Eller hur?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet en engelsk båttidningsjournalist som gjort en jordenruntsegling med en motorseglare, Nauticat (minns inte exakt modell men det var en NC med sidodörrar).

Har man gått om tid går det att nästan använda vilken modell som helst...

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Peka67:

Westerly Seahawk 34 med belge keel är ett fullständigt uselt förslag, och direkt farligt enligt min mening.

Källor som stödjer din åsikt?

48 minuter sedan skrev skippeer:

Har man gått om tid går det att nästan använda vilken modell som helst...

Stora dieseltankar och en rejäl och pålitlig motor underlättar! Det lär segla omkring en hel del Nauticats. Kvaliteten är det inget fel på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-07-09 vid 22:51 skrev bhemac:

Kolla lite på Westerly också, jag är lite svag för Westerly 34 Seahawk. I synnerhet med "bilge keel". 

Seahawk 34 har en bredd på 3,73m där kölarna sitter brett placerade, samt är ca. 20° grader utåtvinklade. Överbyggnaden är förhållandevis platt med måttlig upphöjning.

 

Om oturen är framme och Seahawk intar ryggläge, så är risken att den blir kvar inverterad LÄNGE. Vilket kan leda till tragiska konsekvenser för besättningen.

 

Vid ca.20° krängning når Seahawk sitt maximala djupgående på ca 1,4-1,5m. Lägger man på minimum 45° innan båten kan börja kana, så är du uppe i minst ca.65° lutning. Seahawk når sitt maximala rätande moment vid ca.70°.

 

MIN slutsats blir att rollmoment och ändrat flytläge gör det osannolikt att Seahawk skulle kana i sidled.

 

Mitt minne är inte vad det borde vara, och den vill bara lagra information som den tycker är viktig, och dit hör inte källhänvisningar. Men självklart så ska jag vidare befordra länkar om jag grottar ner mig i ämnet igen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Säkerheten är naturligtvis viktig, men...

 

Det är också viktigt hur båten uppför sig i mera vanliga vågor. Det är ju trist om man är ständigt sjösjuk ombord på båten.

 

Några andra viktiga saker är:

  • Pentryt bör vara utformat så att man kan använda det även i rätt grov sjö och när båten lutar. En kardanupphängd spis är nog självklart, men finns det plats att stå vid spisen när båten lutar. Det hjälper ju inte att spisen funkar om arbetsplatsen inte funkar för människan
  • Navigationsbordet ska också funka för människan i grov sjö. Sittplats med ryggstöd. Jag föredrar att luta framåt eller bakåt vid navigationsbordet, hellre än att luta åt sidan.
  • Kojerna ska gå att använda oavsett väder och vind. Breda kojer ser bekvämt ut, men det är de inte till havs i vågor. En "dubbelsäng" bör gå att dela av i mitten så att man inte rullar på varandra när man ska sova. Smala kojer med höga kanter är bäst.
  • Matplats "mitt i båten" i längsled är att föredra, så att man slipper onödigt stora rörelser när man äter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sak som flera långfärdsseglare påverkar är att cockpit är det utrymme där man spenderar allra mest tid. Oavsett om man seglar eller ligger still.

 

Det är i cockpit man umgås med andra och äter. Det är den svalaste platsen på båten. Så för att spetsa till det lite, så fokusera mer på cockpit layout än på inredningen i båten. Sedan har Mackey helt rätt tycker jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy