Jump to content
Friday 24 January 2020
Sign in to follow this  
Hubbles

Båttips för segling på världshaven

Recommended Posts

1 timme sedan skrev bhemac:

Jag har gått från rorkult till ratt

Jag med! Föredrar ratt. Tycker det fungerar bättre helt enkelt. Bekvämare också... det är underligt vad det där ordet letar sig in mer och mer ju äldre man blir. Håller helt med att det är gött att hålla sig i också.

 

11 minuter sedan skrev Mackey:

Har båten lite jollekänsla vill jag gärna ha rorkult,

En e-jolle med ratt känns spontant som att det skulle vara roligt att prova...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två katamaraner har nyligen vält i hårt väder och flera personer har omkommit. Om det är båttypen som gjort att dessa välte finns det ännu ingen uppgift om.


I sydafrika välte en 15 m katamaran ute till havs vid en svår storm med stora vågor varav en kvinna drunknade inne i båten samt två personer och en hund har räddats.

 

I Australien välte en 12 m katamaran utanför kusten i hårt väder och tre personer dog och två räddades.

 

Under den pågående tävlingen Transpac, 2225nm mellan San Pedro i Karlifornien till Hawaii, har kölbåten OEX (Santa Cruz 70) sjunkit pga roderproblem och trimaranen Maserati Multi 70 har i 26 knops fart seglat på ett odentifierat föremål och fått skador i fören på babords ponton och roder.

 

Att krocka med något eller att roderkonstruktionen börjar ta in vatten av någon anledning kan snabbt leda till att båten sjunker. Med vattentäta skott kanske man kan hålla båten flytande. 

 

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Screenshot_20190715-180725_Google.jpg.b93eb18ef70efe5d05f378738df6b212.jpg

Hunter 42 (köl med vingar). Kan den här typen av köl kana i sidled om det behövs? Jag är tveksam, ser ut som väldigt mycket vattenmotstånd. Vad tror ni?

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev McLasse:

Men akterstageäet är bra att ha för att hålla sig i när behovet tränger sig på och det är för långt ner till holken.

Det där har jag jobbat med att vänja mig av med, jag inser att det förr eller senare kan bli min bleka död. Därför var det självklart att att välja en båt med toaletten vid nedgången. Det funkar det också även om man av hävd vill kunna stå och pinka.

Ett tag funderade jag på en lösning med en lucka på vardera sidan i sittbrunnen. Någon kanske kommer ihåg hur det var i gamla sovvagnar? Det fanns även en "skopa" till damerna.

Men idag får man ju inte pinka i havet om man inte är på internationellt vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev bhemac:

Men idag får man ju inte pinka i havet om man inte är på internationellt vatten.

Jo då. Du får t o m bajsa direkt i havet - men inte tömma en tank.

Vad som är lämpligt är en sak, vad lagen säger är en annan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Det där har jag jobbat med att vänja mig av med, jag inser att det förr eller senare kan bli min blekad

Det har jag också insett, men kommit till slutsatsen att det i mitt fall inte skulle vara någon större förlust för mänskligheten. Även om det, just då, säkert skulle kännas lite jobbigt 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Jo då. Du får t o m bajsa direkt i havet - men inte tömma en tank.

 

Tveksamt om det skulle klara en rättslig prövning.

"Utsläpp av toalettavfall får inte ske inom Sveriges sjöterritorium."

och med toalettavfall menas

"Avloppsvatten och annat avfall från varje typ av toalett och urinoar"

 

Enligt juristen är det inte självklart hur detta ska tolkas.

Men, en sak är klar, det är olämpligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon hävdade att övergödning bara förekom i Östersjön, och att det var näringsbrist i haven för övrigt.

 

Det jag undrar över är hur det ser ut i Karibien, framför allt i populära vikar. Spolas skiten bara rakt ut? Eller vad gör cruising folket?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev bhemac:

Tveksamt om det skulle klara en rättslig prövning.

"Utsläpp av toalettavfall får inte ske inom Sveriges sjöterritorium."

och med toalettavfall menas

"Avloppsvatten och annat avfall från varje typ av toalett och urinoar"

 

Enligt juristen är det inte självklart hur detta ska tolkas.

Men, en sak är klar, det är olämpligt.

 

O.T.

Enligt Mr Tiberg är människokroppen varken toalett eller urinoar och därmed helt i sin juridiska ordning att tömma över relingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

O.T.

Enligt Mr Tiberg är människokroppen varken toalett eller urinoar och därmed helt i sin juridiska ordning att tömma över relingen.

Ja han brukar ju veta vad han pratar om, ofta vet han bättre än tingsrätten. Han har ju hjälpt till med många överklaganden där tingsrättens domar ändrats i högre instans.

Men, en tingsrätt kan mycket väl döma någon som pinkar i havet. Så det är nog olämpligt att pinka i havet av flera skäl.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-07-15 vid 18:07 skrev per_62:

Att krocka med något eller att roderkonstruktionen börjar ta in vatten av någon anledning kan snabbt leda till att båten sjunker. Med vattentäta skott kanske man kan hålla båten flytande. 

Det borde vara självklart att man begränsar vattnet från att fritt flöda vidare in i båten, särskilt vid roder och propelleraxel. Tycker att man ska ha en plan för alla skrovgenomföringar på båten, samt hålla bödpumpar igång.

 

Mycket tragiskt med olyckorna, såg att en katamaran hade centerboarden nere, vilket jag inte förstår. Kanske hade de ingen möjlighet att hålla nere farten? Såg inte drivankare, eller trossar på bilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

kul ämne, blev det någon båt?

jag skulle kikat på en fantasi 37 en båt som är starkt byggd o klarar vind o vågor

en annan båt är Overseas 35 även det en båt byggd för långfärd.

dessa passar er budget med. Lättare att köpa båt här hemma ,testsegla lite o tilläggs utrusta,större chans att allt fungerar som ni vill då

 

mvh Johan

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-07-16 vid 18:19 skrev bhemac:

Utsläpp av toalettavfall får inte ske inom Sveriges sjöterritorium."

och med toalettavfall menas

"Avloppsvatten och annat avfall från varje typ av toalett och urinoar

Nu är jag inte jurist men om jag skiter eller pissar direkt i havet så kommer det inte "från varje typ av toalett och urinoar".

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Comfort4:

Lättare att köpa båt här hemma ,testsegla lite o tilläggs utrusta,större chans att allt fungerar som ni vill då

Självklart är det så men priset, både för båt och utrustning är oftast lägre utomlands. Det är ett val man får göra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Comfort4:

Hej

kul ämne, blev det någon båt?

jag skulle kikat på en fantasi 37 en båt som är starkt byggd o klarar vind o vågor

en annan båt är Overseas 35 även det en båt byggd för långfärd.

dessa passar er budget med. Lättare att köpa båt här hemma ,testsegla lite o tilläggs utrusta,större chans att allt fungerar som ni vill då

 

mvh Johan

Hej Johan, först vill jag på allas vägnar tacka för att du tycker om tråden, samt önska God Jul och Gott Nytt År.

 

Overseas 35 är en vanlig fenkölad båt med balans roder. Vilket inte gör den mer lämpad för oceansegling än andra fenkölade båtar.

 

Fantasi 37 är en "riktig" båt men överdriven bredd och djupgående gör att den inte klarar svåra förhållanden lika bra som tex Vega eller Allegro 27. 

 

Jag kommer förmodligen skapa en tråd om det är möjligt att "ligga bi" i storm med moderna båtar. Jag har tittat en del på Skip Novak (rekommenderas). Jag tänkte hur kan de ligga bi i så svåra förhållanden med en modern båt, men sedan så såg jag den här bilden och då förstod jag hur de lyckades.

Screenshot_20191221-093420_Chrome.thumb.jpg.38fbce6b45b47ff89027017eb1279116.jpg

 

För övrigt tror jag inte trådskaperen följer tråden längre, men det har inte hindrat det fria ordet tidigare. Hälsningar Per 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Peka67:

Fantasi 37 är en "riktig" båt men överdriven bredd och djupgående gör att den inte klarar svåra förhållanden lika bra som tex Vega eller Allegro 27.

Hur bred skall en båt vara för att inte vara överdrivet bred? Fantasi 37 är 3,45 m bred men också 11,2 m lång.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev McLasse:

Hur bred skall en båt vara för att inte vara överdrivet bred? Fantasi 37 är 3,45 m bred men också 11,2 m lång.

Bra fråga, nu är det inte bara bredden som avgör, utan förhållandet mellan bredd och djupgående samt i viss mån kölvikt.

 

Fantasi 37 har ett djupgående på 1,8m samt en kölvikt på nästan 3,7ton. Detta i kombination med en bredd på 3,45m gör båten för stabil, detta har gång på gång bevisats i Golden globe race. De saltaste höglatituds båtarna alla har centerboard (se bilden ovan).

 

Ju bredare båten är, desto mindre djupgående är godtagbart (om man önskar en båt för stora vågor). För att citera en klok medlem " när vågorna är tio meter höga spelar det ingen roll om båten är 8 eller 15 meter lång. 😉

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Golden Globe Race har regler för vilka båtar som får delta men dessa båtar är nog inte de optimala valen om man kan välja fritt. Men intressant läsning:

https://goldengloberace.com/ggr/

”Competitors must sail in production boats between 32ft and 36ft overall (9.75 – 10.97m) designed prior to 1988 that have a full-length keel with rudder attached to their trailing edge. These yachts are heavily built, strong and sturdy, similar in concept to Sir Robin’s 32ft vessel Suhaili.”

 

I förra racet var det 18 båtar på startlinjen men bara 5 gick i mål. Båten Rustler 36 var mest framgångsrik med 3 båtar som kom i mål.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2018_Golden_Globe_Race

 

https://www.rustleryachts.com/rustler36/

10,7 x 3,35 x 1,67 m, 7,6 ton med ballast

 

Yachting World har en artikel om erfarenheter från Golden Globe Race 2018-2019 med intressanta betraktelser: https://www.yachtingworld.com/features/2018-19-golden-globe-race-lessons-learned-120622

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Världens i särklass tuffaste segeltävling är nog Volvo Ocean Race. Man seglar båtarna i de värsta vatten, under extrema förhållanden. Hela tiden driver man båtarna till max. Båtarna är byggd så lätt som möjligt.

Hur ser de båtarna ut?

Hu ser nästan alla moderna segelbåtar ut?

Finns det verkligen någon som tror att båtar som byggdes som byggdes förr var bättre?

En intressant notering är att det var fler båtar förr som skadas i VOR.

 

9 timmar sedan skrev Peka67:

när vågorna är tio meter höga spelar det ingen roll om båten är 8 eller 15 meter lång.

Det är ett påstående som nog erfarna båtkonstruktörer håller med om. Den signifikanta våghöjden är en sak men vågens längd och riktning är minst lika intressant. Men en längre båt har alltid bättre förutsättningar att klara svår sjö.

Det är troligen mer sannolikt att vinna några miljoner på Lotto än att stöta på 10 m vågor.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja ,gamla tröga båtar som Vega skulle jag inte välja för långsegling,och fenkölade båtar har nog visat sin duglighet åtskilliga ggr ,kolla bara på årets arc båtar.Många moderna konstruktioner med där, Swan var ju tidiga med långfärdsbåtar med lite fart i. Fantasi 37 har ingen överdriven bredd ,är ju en ganska smal båt för sin längd.är väl ungefär samma som Vegan ca 30 % av längden är bredden, men med en lite tyngre köl, Men tur vi tänker olika gällande båtar,min filosofi är att slippa guppa runt i taskigt väder för länge, hellre få lite fart på turen

 

Johan

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-12-24 vid 05:11 skrev per_62:

I förra racet var det 18 båtar på startlinjen men bara 5 gick i mål. Båten Rustler 36 var mest framgångsrik med 3 båtar som kom i mål.

Sant, men det var också den båttyp med flest startande 6st (tror jag) vilket är 50% bortfall.

2019-12-24 vid 22:40 skrev Comfort4:

Nja ,gamla tröga båtar som Vega skulle jag inte välja för långsegling,och fenkölade båtar har nog visat sin duglighet åtskilliga ggr ,kolla bara på årets arc båtar.Många moderna konstruktioner med där, Swan var ju tidiga med långfärdsbåtar med lite fart i. Fantasi 37 har ingen överdriven bredd ,är ju en ganska smal båt för sin längd.är väl ungefär samma som Vegan ca 30 % av längden är bredden, men med en lite tyngre köl, Men tur vi tänker olika gällande båtar,min filosofi är att slippa guppa runt i taskigt väder för länge, hellre få lite fart på turen

 

Johan

Vegan är allt annat än trög vid långfärdssegling. Tvärtom så har den ansetts som snabb för sin storlek.

 

Att flera ARC deltagare har fenkölade båtar säger egentligen ingenting. Du kan heller inte förstora upp ett längd bredd förhållande och tro att det är ett bevis på sjövärdighet. Snarare tvärtom, ju längre båt desto mer statisk stabilitet på en given bredd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peka67:

Tvärtom så har den ansetts som snabb för sin storlek.

Vegan är en utmärkt båt för vissa ändamål men ordet "snabb" och "Vega" har jag nog sällan sätt i samma mening. Definitivt inte av de som har Vega i alla fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev bhemac:

Vegan är en utmärkt båt för vissa ändamål men ordet "snabb" och "Vega" har jag nog sällan sätt i samma mening. Definitivt inte av de som har Vega i alla fall.

Allt är relativt Bhemac, i våra hemma vatten är den direkt långsam. Men på öppna bogar på stora hav kommer den till sin rätt. Med en lwl på 7m samt surf förmåga så är den snabb på öppet hav.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev Peka67:

Allt är relativt Bhemac, i våra hemma vatten är den direkt långsam. Men på öppna bogar på stora hav kommer den till sin rätt. Med en lwl på 7m samt surf förmåga så är den snabb på öppet hav.

 

På halvvind i lite lagom blåst gör den 6 uppt 7 knop konstant. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peka67:

Med en lwl på 7m samt surf förmåga så är den snabb på öppet hav.

Inte när den är nedlastad med ett ton förnödenheter. Den lär inte surfa. Vilket är bra, det kräver 100% passning.

Någon seglad i snitt 4,6 knop. Det är inte snabbt. De flesta ligger på 5-6 knop.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev bhemac:

Inte när den är nedlastad med ett ton förnödenheter. Den lär inte surfa. Vilket är bra, det kräver 100% passning.

Någon seglad i snitt 4,6 knop. Det är inte snabbt. De flesta ligger på 5-6 knop.

Aaa. Hade nog aldrig min lastad med mer än max 70L vatten 4 pers å mat för max 1v. Fast jag var ofta uppe i 7+knop på halvvind. De va Inomskärs så det var inga långa sträckor.. men provade en gång å segla rakt ut 1h från oxelösund å då låg jag på runt 7knop hela tiden. Vet inte men i efterhand uppskattar jag vind till 8-10m/s. Då fattade jag inte ens vad skotpunkterna var till för så genuaskoten gick direkt till vincharna.. 😂 såklart last och mer djupgående påverkar farten.... tycker nuvarande båt går betydligt snabbare inomskärs eftersom masten e mer än dubbelt så hög.. fast på vegans 7-knopsbogar gör jag nog inte mer än ca8

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Caribic410:

Fast jag var ofta uppe i 7+knop på halvvind

Är du säker på att farten stämmer? Jag bara tycker det låter mycket för en Vega.

På Atlanten är det mest öppna bogar och vinden kan variera en hel del. En kille seglade en 31-fotare på 28 dygn, 4,5 knop i snitt. Mycket spinnaker. Undrar vilken fart en Vega skulle ha hållit där? Vegan har ca 10 procentenheter lägre LYS.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev bhemac:

Är du säker på att farten stämmer? Jag bara tycker det låter mycket för en Vega.

På Atlanten är det mest öppna bogar och vinden kan variera en hel del. En kille seglade en 31-fotare på 28 dygn, 4,5 knop i snitt. Mycket spinnaker. Undrar vilken fart en Vega skulle ha hållit där? Vegan har ca 10 procentenheter lägre LYS.

Jag har seglat väldigt mycket Vega. 
Normalt i en hård slör kom man kanske upp i sex knop, men vid ett tillfälle fick vi upp den semesterlastade båten i plan med spinnaker på Mysingen och gjorde då elva knop. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev bhemac:

Är du säker på att farten stämmer? Jag bara tycker det låter mycket för en Vega.

På Atlanten är det mest öppna bogar och vinden kan variera en hel del. En kille seglade en 31-fotare på 28 dygn, 4,5 knop i snitt. Mycket spinnaker. Undrar vilken fart en Vega skulle ha hållit där? Vegan har ca 10 procentenheter lägre LYS.

Om plottern, jag precis införskaffat den hösten, visade rätt så stämmer farten. Men det är ju inget jag kan gå i ed på såklart. Den vegan hade ett frihängande balansroder och jag seglade, trots att jag numera vet att jag gjorde halt galet, alltid ifrån andra vegor och maxi 77.. så kanhända det var en deluxe-modell. Seglade den endast min första sommar som seglare.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Seglade den endast min första sommar som seglare.

Njut av de minnena ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy