Jump to content
Wednesday 13 November 2019
Sign in to follow this  
Hubbles

Båttips för segling på världshaven

Recommended Posts

1 timme sedan skrev bhemac:

Jag har gått från rorkult till ratt

Jag med! Föredrar ratt. Tycker det fungerar bättre helt enkelt. Bekvämare också... det är underligt vad det där ordet letar sig in mer och mer ju äldre man blir. Håller helt med att det är gött att hålla sig i också.

 

11 minuter sedan skrev Mackey:

Har båten lite jollekänsla vill jag gärna ha rorkult,

En e-jolle med ratt känns spontant som att det skulle vara roligt att prova...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Två katamaraner har nyligen vält i hårt väder och flera personer har omkommit. Om det är båttypen som gjort att dessa välte finns det ännu ingen uppgift om.


I sydafrika välte en 15 m katamaran ute till havs vid en svår storm med stora vågor varav en kvinna drunknade inne i båten samt två personer och en hund har räddats.

 

I Australien välte en 12 m katamaran utanför kusten i hårt väder och tre personer dog och två räddades.

 

Under den pågående tävlingen Transpac, 2225nm mellan San Pedro i Karlifornien till Hawaii, har kölbåten OEX (Santa Cruz 70) sjunkit pga roderproblem och trimaranen Maserati Multi 70 har i 26 knops fart seglat på ett odentifierat föremål och fått skador i fören på babords ponton och roder.

 

Att krocka med något eller att roderkonstruktionen börjar ta in vatten av någon anledning kan snabbt leda till att båten sjunker. Med vattentäta skott kanske man kan hålla båten flytande. 

 

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Screenshot_20190715-180725_Google.jpg.b93eb18ef70efe5d05f378738df6b212.jpg

Hunter 42 (köl med vingar). Kan den här typen av köl kana i sidled om det behövs? Jag är tveksam, ser ut som väldigt mycket vattenmotstånd. Vad tror ni?

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev McLasse:

Men akterstageäet är bra att ha för att hålla sig i när behovet tränger sig på och det är för långt ner till holken.

Det där har jag jobbat med att vänja mig av med, jag inser att det förr eller senare kan bli min bleka död. Därför var det självklart att att välja en båt med toaletten vid nedgången. Det funkar det också även om man av hävd vill kunna stå och pinka.

Ett tag funderade jag på en lösning med en lucka på vardera sidan i sittbrunnen. Någon kanske kommer ihåg hur det var i gamla sovvagnar? Det fanns även en "skopa" till damerna.

Men idag får man ju inte pinka i havet om man inte är på internationellt vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev bhemac:

Men idag får man ju inte pinka i havet om man inte är på internationellt vatten.

Jo då. Du får t o m bajsa direkt i havet - men inte tömma en tank.

Vad som är lämpligt är en sak, vad lagen säger är en annan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Det där har jag jobbat med att vänja mig av med, jag inser att det förr eller senare kan bli min blekad

Det har jag också insett, men kommit till slutsatsen att det i mitt fall inte skulle vara någon större förlust för mänskligheten. Även om det, just då, säkert skulle kännas lite jobbigt 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Jo då. Du får t o m bajsa direkt i havet - men inte tömma en tank.

 

Tveksamt om det skulle klara en rättslig prövning.

"Utsläpp av toalettavfall får inte ske inom Sveriges sjöterritorium."

och med toalettavfall menas

"Avloppsvatten och annat avfall från varje typ av toalett och urinoar"

 

Enligt juristen är det inte självklart hur detta ska tolkas.

Men, en sak är klar, det är olämpligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon hävdade att övergödning bara förekom i Östersjön, och att det var näringsbrist i haven för övrigt.

 

Det jag undrar över är hur det ser ut i Karibien, framför allt i populära vikar. Spolas skiten bara rakt ut? Eller vad gör cruising folket?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev bhemac:

Tveksamt om det skulle klara en rättslig prövning.

"Utsläpp av toalettavfall får inte ske inom Sveriges sjöterritorium."

och med toalettavfall menas

"Avloppsvatten och annat avfall från varje typ av toalett och urinoar"

 

Enligt juristen är det inte självklart hur detta ska tolkas.

Men, en sak är klar, det är olämpligt.

 

O.T.

Enligt Mr Tiberg är människokroppen varken toalett eller urinoar och därmed helt i sin juridiska ordning att tömma över relingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

O.T.

Enligt Mr Tiberg är människokroppen varken toalett eller urinoar och därmed helt i sin juridiska ordning att tömma över relingen.

Ja han brukar ju veta vad han pratar om, ofta vet han bättre än tingsrätten. Han har ju hjälpt till med många överklaganden där tingsrättens domar ändrats i högre instans.

Men, en tingsrätt kan mycket väl döma någon som pinkar i havet. Så det är nog olämpligt att pinka i havet av flera skäl.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-07-15 vid 18:07 skrev per_62:

Att krocka med något eller att roderkonstruktionen börjar ta in vatten av någon anledning kan snabbt leda till att båten sjunker. Med vattentäta skott kanske man kan hålla båten flytande. 

Det borde vara självklart att man begränsar vattnet från att fritt flöda vidare in i båten, särskilt vid roder och propelleraxel. Tycker att man ska ha en plan för alla skrovgenomföringar på båten, samt hålla bödpumpar igång.

 

Mycket tragiskt med olyckorna, såg att en katamaran hade centerboarden nere, vilket jag inte förstår. Kanske hade de ingen möjlighet att hålla nere farten? Såg inte drivankare, eller trossar på bilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy