Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Hubbles

Båttips för segling på världshaven

Rekommendera Poster

Nu finns det en Mosun till salu för 220 000. Svårt att uttala mig om det är ett hemskt överpris. Tycker inredningen ser trevlig ut men jämför ju med Maxi 77 så då är kanske allt kring 30 fot stort..

 

https://www.knapemarin.se/Home/Images/4633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Svårt att uttala mig om det är ett hemskt överpris

De brukar ligga där i pris men då oftast med utbytt motor så det är nog lite överpris. Bekanta köpte en för ungefär samma pris men med ny motor och en massa långfärdsutrusning typ livflotte, fotsteg i masten. Jag föreslog att de skulle köpa en Rasmus istället och det fanns i ungefär samma prisklass.

Monsunen är en gedigen båt men genuint tråkig i mina ögon. En båt i den prisklassen ska en toalett med dörr tycker jag.

Antagligen är den ganska trög också.

Men, den kan nog göra sitt jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Antagligen är den ganska trög också.

Men, den kan nog göra sitt jobb.

 

Även jämfört med tidigare nämnda långfärdsbåtar som Allegro, storfidra och Albin Vega?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monsun och Rasmus är fina gamla konstruktioner Hallberg Rassy Har alltid byggt välgjorda båtar. Men även de börjar bli gamla. Den tåls att lastas mer än vegan ochär mycket stabilare i sjön ,saknar troligen vekhet ,enligt SRs är det även snabbare vilket är troligt med tanke på storleks skillnaden 

https://se.yachtworld.com/baatar/1976/hallberg-rassy-monsun-31-3146001/

Här är en med nyare motor, som bhemac skrev så har nog mänga fått de utbytta

vill man satsa ytterligare några kronor finns ju 312 an, dessa båtar är konstruerade för havs segling och funkar nog mycket bra för det ändamålet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

 

Även jämfört med tidigare nämnda långfärdsbåtar som Allegro, storfidra och Albin Vega?

Vet inte men gissar att den är aningen snabbare men tex en Ballad seglar lätt om den.

Rasmus som sagt trög, den mindre Najad 343 seglar om den med lätthet.

Sämst är den i lätta vindar och med tanke på hur lite vind det kan vara på Atlanten så bör man nog ha rejält med diesel med sig. Båda är stabila båtar som tål mycket stryk men det är motorseglare konstruerade för bekväm kustsegling men inte för Atlantsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl fortsätta att sticka ut näsan lite i fråga om konstruktioner, j jag vet tt priset är utanför det som vi kan betala

men när det kommer till starka snabba o gedigna konstruktion utan en massa gammaldags värderingar 😇med långköl, låga riggar med dåligt med segel osv.Då hamnar vi lätt på Swan båtar, få båtmodeller som gått så många varv runt klotet som Swan.

följ länken o njut, det går att segla snabbt på långfärd

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Comfort4:

Då hamnar vi lätt på Swan båtar, få båtmodeller som gått så många varv runt klotet som Swan.

Jo tack. Jag har varit med på en Swan 43:a en gång i tiden. Otrolig kvalitet och mycket välbyggd. Många bra lösningar. Kort sagt, det fungerar.

Några lösningar har jag snott, tex detta med dubbla elsystem, ett "domestic" och ett "Navigation".

 

En variant kanvara en Geecko 39 som är en kopia på Swan 39. Lite varierande kvalitet på inredning pga hemmabyggen men den seglar väl. Kände en kille som seglade jorden runt med en sådan och var mycket nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att vi bör styra tillbaka diskussionen till båtar för runt och under 100 000 kr. 

 

Det var ju ett gäng Höganästjejer som seglade över Atlanten med en B31 - en båt som av Curt Gelin beskrivs som en gunghäst..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Dava:

Tycker att vi bör styra tillbaka diskussionen till båtar för runt och under 100 000 kr. 

 

Den ursprungliga frågan gällde båtar under 500tkr.

Det är en ganska rimlig siffra. Ska man ge sig ut på sitt livs resa så kanske man ska satsa på att få ihop lite mer pengar. Nästan alla kan spara 10 tkr/månad om man verkligen vill. Det ger 240 tkr per år för ett par men man får prioritera. Väldigt många vill både ha och äta kakan samtidigt.

Jag har träffat flera som lyckats dra ihop en ansenlig summa pengar och kunnat köpa en bekväm båt och utrustat den. Men jag också de som kom till Holland men inte längre. Besättningen tröttnade, för många saker gick sönder. Men de skrivs det sällan om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

 Nästan alla kan spara 10 tkr/månad om man verkligen vill. 

Menar du folk som vill segla jorden runt eller "folk i allmänhet" ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Botved:

Menar du folk som vill segla jorden runt eller "folk i allmänhet" ?

Bara de som har ett mål och en anledning kan spara så mycket. Många i gruppen "folk i allmänhet" ska vara glada om de kan spara några hundringar.

Ett par i trettioårsåldern som älskar att resa, drog ihop runt 300tkr på ett år. De hyrede en etta i andra hand, åt billigt mm. Men de hade ett mål och det var att vara borta ett år utan at behöva bo på sunkiga hotell med vägglöss och dessutom inte bara behöva äta pasta.

 

Jag träffade en tjej i USA. Förutom sitt ordinarie jobb så jobbade hon som bartender 18-24 6 dagar i veckan. Den enda helt lediga dagen i veckan var söndag. Hennes pojkvän gjorde samma sak. 

De räknade med att efter två år kunna köpa ett hus. Kontant!

Skattreglerna är ju lite mildare i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Trodde du menade just folk i allmänhet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överväg materialvalet också. Det har mest diskuterats serieproducerade plastbåtar med bultade kölar. Många olyckor har inträffat ute på haven att bultade kölar seglats av och båten vänder på 1 sekund och flyter på sin luftficka tills den sjunker. Integrerad kölkonstruktion i ett gediget stålskrov med oceanrigg är i min värld det säkraste man kan segla på en långsegling. Sen är interiören av stor vikt eftersom man lever på båten 24/7. Umgängesytor - hur ser salongen/delade utrymmen ut? Man vill ha bra sovutrymmen, välplanerat och sjödugligt pentry, stuvning av all utrustning osv.

 

Det får inte vara för stort heller. Om båten är av storleksklassen att det är så stort och öppet inuti, är det ett problem i sig. Man måste kunna röra sig säkert inuti båten i kraftig sjögång - hålla sig i stabila detaljer som lejdare, hantag, bord osv. Båtar med salonger som är så stora att du från mitten inte når någonting hade jag absolut inte velat gå ner i under kraftig sjögång..
Det är också viktigt hur båten är isolerad vid kallare breddgrader, om man vill pipa över till ex Svalbard, Island, sydpolen eller dylikt..

Men, man kan ju segla runt jorden med yrvinds båt också. Så högst subjektivt vad som är funkis..

Jag ger en tumme upp till välplanerade salongsbåtar i storleksklassen 32-45 fot. Det går att få mycket fina sådana båtar för under en mille med dagens båtmarknad. Hittade till exempel en Långedrag 41 i stål som låg i Australien för 400k som var välplanerad, välbyggd och välutrustad och hade seglats 3 år på världshaven. Ägaren kände sig klar och nöjd. Så man kan ju också tänka i banorna att man börjar sin resa någon annanstans än i Sverige för att bredda vyerna och hitta en bra båt. Kolla upp vad för båtar som finns på internationella sajter och säljs på typiska överfartsdestinationer. Lite research där kan lära en mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag älskar att den här tråden har levt vidare i en massa månader utan min inblandning 😂

Tyvärr inser jag ju också att jag måste uppdatera mina inställningar för notiser, för jag har missat alltihop och glömt bort att jag ens startade tråden 🙄

Men jag har verkligen inte legat på latsidan! Sedan jag skrev det här inlägget har jag och partnern sålt vårt hem, sålt i princip alla ägodelar, katten gick bort (vilket var en katastrof, han var ju vår kära skeppskatt som skulle segla ut i världen med oss), sagt upp oss, startat eget, åkt till Gibraltar, seglat till Marocko, seglat till Kanarieöarna, stannat där och jobbat i några månader och nu åkt tillbaka till Sverige. Vi seglade med vänner för att få lite mer erfarenhet av vad det faktiskt innebär att vara ute på det väldigt stora havet och det kan man ju lugnt säga att vi fick bli varse. Planen framåt är att se om vi kan segla till Norge i sommar med den lilla båten som vi redan äger. En Semona 30 från 70-talet som jag verkligen inte skulle ge mig ut i världen med, men som kanske kan funka för en sommar? Nästa vinter letar vi vidare efter vårt nya hem, d.v.s. en båt som kan segla på världshaven. Och då kan jag läsa alla era kommentarer igen, tack så mycket! 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en Swan 371 - 1980 550kr  bästa båt man kan ha på blocket 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Medoch13:

Det finns en Swan 371 - 1980 550kr  bästa båt man kan ha på blocket 

 

Kanske inte den roligaste båten men den lär hålla länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG förstår inte vad det är som är inte är roligaste båten Den har ett lystal på 1,20 

Är det det som inte är roligaste  är det bätre med en båt som har 1,04 bätre jag förstår inte berätta  vad du menar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Medoch13:

JAG förstår inte vad det är som är inte är roligaste båten

Nu råkar jag tycka om att vara på sjön och har inte så bråttom så farten är inte så viktig. Det är en båt för kappsegling och därför inte så bovänlig för semestersegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betala nytt teakdäck för 200 KSek och nya segel för 150 KSek gör att 371an inte är rolig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej då förstår jag dig kan man inte segla utan vill ha en sommarstuga vid vattnet så förstår jag Men det här med säkerheten att göra om du råkar ut för ett oväder och motorn inte årkar go genom sjön så är det bra med en båt som det går att segla med  Alla båtar gamla segelbåtar gjordes för kapseglingar Peter Norlin ritade nästan alla hans båtar för kappsegling Jag köpte Rolf Magnusson jåker ballad första båt som han ritade

Peter Norlin fick låna Reimers båt och ritade snabare båt scampi och van Gotland runt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror poängen i denna tråd är att hitta en trygg båt för jorden-runt-segling.

 

De vill ha tips på trygga, långsamma välbeprövade båtar. Vi som vill ha mer fart och fläkt får skapa en annan tråd. Själv skulle jag absolut känna mig trygg i en Swan men om vi läser hela tråden så inser vi snart att den inte passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om man vill färdas bekvämt och har krav på en modern, bekväm båt då kan man inte segla?

Ok, vi är i alla fall många i den gruppen och de som kan segla är i så falle en väldigt liten och utdöende grupp. 

Fast det har ju byggts en hel del ganska bekväma långfärdsbåtar.

En Swan 371 är byggd för att vara en god kappseglare för de regler man hade 1980.

Ska man transportera sig över Atlanten så är det garanterat en mycket duglig båt, jag har seglat en del med en lite större Swan. Mycket enkelt kan. man säga att det fungerar och är tryggt.

550tkr är säkert mycket prisvärt. Men ska man sen segla runt i Västindien i 14 månader så finns det många båtar som är betydligt trevligare att bo på och som mycket väl klarar en överfart. Det har också hänt en del på 40 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Så om man vill färdas bekvämt och har krav på en modern, bekväm båt då kan man inte segla?

Ok, vi är i alla fall många i den gruppen och de som kan segla är i så falle en väldigt liten och utdöende grupp. 

Fast det har ju byggts en hel del ganska bekväma långfärdsbåtar.

En Swan 371 är byggd för att vara en god kappseglare för de regler man hade 1980.

Ska man transportera sig över Atlanten så är det garanterat en mycket duglig båt, jag har seglat en del med en lite större Swan. Mycket enkelt kan. man säga att det fungerar och är tryggt.

550tkr är säkert mycket prisvärt. Men ska man sen segla runt i Västindien i 14 månader så finns det många båtar som är betydligt trevligare att bo på och som mycket väl klarar en överfart. Det har också hänt en del på 40 år.

"Så om man vill färdas bekvämt och har krav på en modern, bekväm båt då kan man inte segla?"

 

Som alltid en smaksak. Tycker man att luta är obekvämt ska man nog inte segla. Tycker man det är obekvämt att det gungar så är även motorbåt ett dåligt alternativ. Att "färdas" för väl per automatik en viss obekvämlighetsfaktor med sig.

Det bekvämaste är väl att stanna hemma.

Om jag tänker långfärd.. gärna en båt med utrymmen där var och en kan få vara helt själv ibland. Dom flesta båtar klarar väl en segling i många dagar. Väder prognoser är väl såpass säkra idag, så man kan undvika det mest extrema så jag skulle nog lägga en del krut på att ha tillräckligt med tid så jag kunde välja en period med stadigt bra väder.

Fast hittills har jag tyckt det räckt med dom östersjööverseglingar jag gjort. Så jag har inte behövt lägga särskilt mycket krut på långplanering.. bara tankar mao. Ingen erfarenhet.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Dom flesta båtar klarar väl en segling i många dagar

Visst. Men antalet dagar i hamn är långt fler än dagar till sjöss och det r då man kanske vill kunna bo lite bekvämt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Visst. Men antalet dagar i hamn är långt fler än dagar till sjöss och det r då man kanske vill kunna bo lite bekvämt?

K. Tolkade väl att du menade att man inte kan segla om man ska ga det bekvämt. Bekvämligget i land, vid brygga mm. finns väl lika många uppfattningar om som "brukare"

Några är ombord myckat, andra endast när dom sover. Andra "måste" ha stort fint hotellrum å bra säng, andra sover bäst på liggunderlag under bar himmel.

Den bekvämlighetens miniminkrav känner nog alla bäst själv.

Jag tex sover gärna under bar himmel men endast liggunderlag funkar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Medoch13:

Okej då förstår jag dig kan man inte segla utan vill ha en sommarstuga vid vattnet så förstår jag

Det var detta påståendet jag reagerade på. Vill man hade bekvämt så kan man inte segla.

Eller, för att kunna segla så måste man ha det obekvämt och spartanskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

Det var detta påståendet jag reagerade på. Vill man hade bekvämt så kan man inte segla.

Eller, för att kunna segla så måste man ha det obekvämt och spartanskt.

Jaha det lite vanliga spåret. Missförstod totalt 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Missförstod totalt 

Självklart, du har ju glassmasskin och kan logiskt sett inte segla ;);)  ;) 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Självklart, du har ju glassmasskin och kan logiskt sett inte segla ;);)  ;) 

Äntligen lite förnuftiga inlägg i den här tråden 😄

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...