Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Greta Thunberg - Hur påverkar hon och miljöfrågorna båtlivet?

Rekommendera Poster

Ytterligare bevis på att peer review systemet inte längre fungerar. En artikel som publicerades i Nature , skriven av ett team från Princeton, fick stor spridning i media för att den var så alarmistisk har dragits tillbaka eftersom en läsare påpekade allvarliga statistiska metodfel.

Netflix påkostade naturserie "Our Planet" med David Attenborough avsåg redan på planeringsstadiet att förfalska påstådda effekter av klimatförändringen i Arktis, denna gång med valross.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Greta är Sveriges största pr-kupp

Barnet ska vara i skolan inte utnyttjas i politik. 

 

 Hoppas hon inte skapar för stor

 Skada för båtlivet i Sverige 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev tugge:

Greta är Sveriges största pr-kupp

Barnet ska vara i skolan inte utnyttjas i politik. 

 

 Hoppas hon inte skapar för stor

 Skada för båtlivet i Sverige 

Greta har gått ut skolan... så vad menar du med att hon ”ska vara” där?

På vilket sätt är hon en pr-kupp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Greta har gått ut skolan... så vad menar du med att hon ”ska vara” där?

På vilket sätt är hon en pr-kupp?

Det var vid ett vodkabord där glödlampor slogs sönder och blodet flödade. En rysk lobyist blev så till sin milda grad irriterad på en som sagt att vädret borde bli varmare i sibirien..... 

...då djävlar.... hämnd!!!! Han kom på att han ska hitta en.liten jänta någonstans i världen som han kan "dribbla bort"...

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Greta har gått ut skolan... så vad menar du med att hon ”ska vara” där?

På vilket sätt är hon en pr-kupp?

I dagen Sverige får man inte mycket till jobb om man inte minst har gymnasiekompetens. 

Så tillbaka till skolbänken. 

Angående pr får du själv googla finns killomertervis att läsa. Tror du  hon ordnar allt själv. Hela hennes liv är ju uppbyggt på ett manus som hon själv ej skrivit. 

Bland det första som kom upp vid sökning 

 

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/har-ar-nyckelspelarna-bakom-greta-thunbergs-framgangar/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju ett x antal flygresor som behövdes för att hon skulle Kunna segla över Atlanten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev tugge:

I dagen Sverige får man inte mycket till jobb om man inte minst har gymnasiekompetens. 

Så tillbaka till skolbänken. 

Angående pr får du själv googla finns killomertervis att läsa. Tror du  hon ordnar allt själv. Hela hennes liv är ju uppbyggt på ett manus som hon själv ej skrivit. 

Bland det första som kom upp vid sökning 

 

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/har-ar-nyckelspelarna-bakom-greta-thunbergs-framgangar/

Så du är mest bekymrad över Gretas möjlighet till framtida karriär, egentligen..? No worries - hon planerar att gå på gymnasiet, så du kan släppa den oron. 

 

Att det finns talskrivare bakom han nog ingen ifrågasatt. Hur många personer som talar inför tusentals personer tror du skriver sina tal helt själv..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och en av oss kan ju tänka tillbaka på hur man själv var funtad som sextonåring. Ganska få av oss hade med stor självsäkerhet hållit tal på engelska inför världens toppolitiker utan att staka sig eller känna sig åtminstone en aning nervös...

Det är verkligen rörande hur många äldre män som så hjärtinnerligt oroar sig över våra ungdomars utbildning. Om man verkligen vill göra skillnad på det området kan man kanske prata med den lokale högstadierektorn och erbjuda sina tjänster som stödperson för problemungdomar på hemorten 😀

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tugge:

Det var ju ett x antal flygresor som behövdes för att hon skulle Kunna segla över Atlanten.

 

Nja... de flygresorna hade blivit av ändå. Hon ville mest göra detta, för att hon kunde och hade möjligheten. Så säger hon själv i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Faderullan:

Var och en av oss kan ju tänka tillbaka på hur man själv var funtad som sextonåring. Ganska få av oss hade med stor självsäkerhet hållit tal på engelska inför världens toppolitiker utan att staka sig eller känna sig åtminstone en aning nervös...

I det läget kan man faktiskt beundra henne, om det beror på hennes diagnos eller inte låter jag vara osagt, och är även ointressant.

Att hon klivit ur sitt skal är väl bara positivt och man får ju hoppas hon står pall i framtiden.

Påhopp på hennes person som man läser om känns ju inte ok

Däremot ifrågasättande av hennes sak och personerna bakom henne, den agendan kan mycket väl ifrågasättas utan att hacka på henne som person..

 

Jag vidhåller att hon har svårt att svara på frågor när det hamnar utanför "manus" .

Hon säger att hon pratar med forskare, men vilka? Har inte hört det nämnas några namn, men kanske missat det.

 

Co2 skräcken gör att andra allvarligare problem hamnar i bakvattnet, men det kanske är det som är meningen.:(

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Så du är mest bekymrad över Gretas möjlighet till framtida karriär, egentligen..? No worries - hon planerar att gå på gymnasiet, så du kan släppa den oron. 

 

Att det finns talskrivare bakom han nog ingen ifrågasatt. Hur många personer som talar inför tusentals personer tror du skriver sina tal helt själv..?

Så Greta ljuger?

Vem bestämmer vad hon ska ljuga och när?

Hon säger själv i intervju att hon planerar vad hon vill ha sagt.

Skriver det själv och bollar ideer med andra och att hennes eget budskap endast är att beslutsfattare ska lyssna på samlad vetenskap och aggera därefter. Hon säger att hon skickar sia tal till dom som har fakta, för att dubbelkolla att hon citerat ev. fakta rätt.

Jag tror hon talar sanning. Jag kan inte "få ihop det" varför hon skulle vara en del av en konspiration och hur det skulle gått till isf?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Caribic410:

Så Greta ljuger?

Öööh... va? 

Hur kom du till den slutsatsen av det jag skrev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Caribic410:

Ok? Kan du utveckla?

Absolut - vika barn har egentligen ingen "riktig" barndom? Knappast lilla bortskömda Greta. Perspektiv, man skall ha perspektiv på saker och ting.. 

 

Problematiken med klimatdebatten är att dom forskare som inte håller med alarmisterna/ gängse media tystas. Elsa Vidding, Lars Bern för att nämna några som har åsikter som bygger på fakta, men eftersom dom inte går i linje med alarmisterna så systas dom i vanlig media. Läst om forskare som följer gängse norm - för att dom då får ha kvar sina jobb.. Bara det att de forskare som har andra åsikter inte ens tillåts ventilera sina tankar tyder ju på att klimatkrisen inte tål att synas. 


Det finns ju många som säger att klimatkrisen och Gretas korståg framhålls som det viktigaste för att vi skall flytta focus från vad som händer i lilla Sverige.. Ett land som varit lugnt och tryggt, men som nu leder alla olika brottsstatistiker, våldtäkter, sprängningar, skottlossningar, mord, kriminallitet, knarkhandel osv. Om det är så det låter jag folk fundera på själva. 

Var 10:e år är det något nytt - allt för att hetsa allmänheten och skaka ur folk en massa pengar, samtidigt som man vill driva utvecklingen åt något specifikt håll - som "man" tjänar pengar på. Det har varit ozonlagret, när jag gick i skolan var vi på väg mot en ny istid i Norden, sen var det något annat.. Nu är det koldioxiden - som dessutom är "syre" för växter.. Norra halvklotet har aldrig varit så grönt som det är idag, det växer så det knakar.

Att Greta skulle göra det hon gör själv är löjeväckande - det krävs enorma summor pengar för att finansiera hennes "livsstil" eller vad man nu vill kalla det. Hon är sponsrad, dom som sponsrar har incitament att tjäna pengar på hennes korståg. 

 

Vi har absolut en klimatförändring, det har alltid varit en klimatförändring, det har varit båede varmare och kallare på jorden, Grönland har ju varit en av dom grönaste öarna, Sahara har inte alltid varit en öken, det har växt druvor i Sverige, druvor som idag bara växer i centrala europa. Klimatet har alltid förändrats. Men att det skulle vara en kris - det håller inte jag med om iaf.  

 

Al gore sa ju 2008 att polarisanra skulle vara smälta 5 år senare - mig veteligen var han upphöjd till skyarna då, men hade fel, som så många andra alarmister ofta har. 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma dag som Greta Thunberg höll sitt tal i FN fick António Guterres ett brev från femhundra forskare med avvikande uppfattning där man ber om "ett konstruktivt möte på hög nivå mellan forskare i världsklass på båda sidor av klimatdebatten... ...lika mycket för sund vetenskap som för naturlig rättvisa, att båda sidor ska höras fullt ut och rättvist."

Information om brevet skickades också till alla större nyhetsredaktioner men såvitt jag vet så har ingen traditionell media nämnt det.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev BSven:

Samma dag som Greta Thunberg höll sitt tal i FN fick António Guterres ett brev från femhundra forskare med avvikande uppfattning där man ber om "ett konstruktivt möte på hög nivå mellan forskare i världsklass på båda sidor av klimatdebatten... ...lika mycket för sund vetenskap som för naturlig rättvisa, att båda sidor ska höras fullt ut och rättvist."

Information om brevet skickades också till alla större nyhetsredaktioner men såvitt jag vet så har ingen traditionell media nämnt det.
 

Förmodligen gjorde nyhetsredaktionerna som jag. 

Först konstaterade de att av de 500 forskarna var fjorton namngivna. Sedan googlade de någon, jag tog den svenska representanten, och konstaterade då att han representerade ”Stockholmsinitiativet”.

 

Antingen suckade de då och la nyheten i papperskorgen, eller så googlade de vidare och kanske hittade de då den här artikeln och insåg då att nyhetsvärdet var lågt, https://www.vof.se/folkvett/ar-2008/nr-4/vetenskap-och-pseudovetenskap-exemplet-stockholmsinitiativet/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

hittade de då den här artikeln och insåg då att nyhetsvärdet var lågt, https://www.vof.se/folkvett/ar-2008/nr-4/vetenskap-och-pseudovetenskap-exemplet-stockholmsinitiativet/

 Men nu tror jag att jag garvar ihjäl mig, VOF  vad är det för förening,? Om man går in och kollar på deras kontaktlista 

Där finns bla en som hanterar andar och oktulism och det dom skriver skulle då vara sanningen, men snälla det är ju lika illa som vissa tycker om klimatupplysningen fast då i andra änden av linan.

 

Jag såg någon debatt tror det var på Aftonbladet där en av debattörerna, kommer inte ihåg hans namn nu, menade att bägge sidor betedde sig lika illa. dvs man kan inte diskutera för man tycker att motparten är dum i huvudet.

Så infekterat är det idag, se bara på den här tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

 Men nu tror jag att jag garvar ihjäl mig, VOF  vad är det för förening,? Om man går in och kollar på deras kontaktlista 

Där finns bla en som hanterar andar och oktulism och det dom skriver skulle då vara sanningen, men snälla det är ju lika illa som vissa tycker om klimatupplysningen fast då i andra änden av linan.

Föreningen bemöter pseudovetenskap, och personen i fråga hanterar då de frågor/påståenden som kommer in kring personer som säger sig kunna se och fördriva andar t ex.

För vi kan väl vara överens om att det inte finns andar..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en enda förutspådd klimatrelaterad händelse har inträffat de senaste 50 åren och modeller vars prognoser stämmer allt mindre för varje år trots att de ständigt uppdateras och förfinas.
Det är inte pseudovetenskap men att påpeka dessa brister skulle vara det?
 

072516_1631_factsandthe2.png.f668ccd8023985b59c5853a975b473d4.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare spådde jag att Greta kommer att bli belönad för sina insatser förr eller senare. Kanske blir det tidigare än jag trott. Tydligen är hon nominerad till Nobels fredspris där hon ska ha varit favorit tippad fram till "magplasket" i New York nyligen. 

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev RikardE:

Problematiken med klimatdebatten är att dom forskare som inte håller med alarmisterna/ gängse media tystas. 

Underbart inlägg RikardE.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev BSven:

Inte en enda förutspådd klimatrelaterad händelse har inträffat de senaste 50 åren och modeller vars prognoser stämmer allt mindre för varje år trots att de ständigt uppdateras och förfinas.
Det är inte pseudovetenskap men att påpeka dessa brister skulle vara det?
 

072516_1631_factsandthe2.png.f668ccd8023985b59c5853a975b473d4.png

Det finns väl inga som har gjort heller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-28 vid 13:53 skrev Mackey:

Täcka marker med vita presenningar.

Här har vi det!

Hur Greta påverkar båtlivet, mer segel på havet så är problemet löst!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här har kanske inte med klimatet och Greta att göra,  jo förresten lite då det speglar hur illa det är ställt med rapporteringen idag via framförallt traditionell media. Väl värd att lyssna på.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Det finns väl inga som har gjort heller..?

Gjort vadå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev BSven:

Gjort vadå?

Kallat kritik av historiska förutspådda värden för pseudovetenskap. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Kallat kritik av historiska förutspådda värden för pseudovetenskap. 

Du länkade till en grupp och sida som gör just det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...