Gå till innehåll
lördag 07 februari 2026
Knugsson

Fiska med teak/trägolv

Rekommendera Poster

Hade tänkt att köpa en styrpulpet på 6m (begagnad) men vill såklart kunna fiska. Funkar det bra att fiska med teak/trägolv eller vad det nu heter? Och då menar jag liksom inte att om det går o fiska om man är försiktig och lägger plastpåsar över hela båten, Jag vill kunna dra 30 makrillar som skiter, blodar och kladdar ner för fullt. Går det då att bara skölja av det eller ska man hålla sig borta från sånt golv så mycket det går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Maringuiden.

Jag har en plasttunna som jag slänger ner makrillen i efterhand som den kommer ombord.

Det är väl ingen fördel att få ut en massa skit på en teakdurk.

Vi hade en pedantisk man här i Kungshamn (egentligen Gravarne - för det var länge sen) som dörjde väldigt mycket makril. Han hade en fin passbåt i Mahogny. Till den hade han ett specialsytt kapell som han trädde över båten när han skulle dörja.

Flasen från makrillen är väl nästan det värsta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flexiteak(fuskteak) är inga problem att få rent. Min durk har av åtskilliga slemmiga varelser synat noga genom åren. 

Riktig teak kanske suger till sig på ett annat sätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aaa tänkte nog mer på flexiteak där men visste inte vad det hette, men det är inga problem då? Var ju trevligt att höra gör båtsökandet bra mycket enklare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Knugsson:

Aaa tänkte nog mer på flexiteak där men visste inte vad det hette, men det är inga problem då? Var ju trevligt att höra gör båtsökandet bra mycket enklare

Fast är flexiteak så vanligt på äldre båtar.

Å andra sidan köper man väl en båt för att använda den. Då får man räkna med att det blir en del skavanker.

Det är väl det man kallar för bruksbåt.

Skall man ha en båt som prydnadsföremål - då bör man nog helst inte använda den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrpulpetbåt med teakdurk??? Det låter väldigt märkligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev raol:

Men det finns... Men vanligare är nog just flexiteaken eller liknande, eller "vanligast" i styrpulpetbåtar är ju original plastdurk. 

Mina erfarenheter av äkta teakdäck eller durk är att det genererar en del problem, under träet finns det ju en massa skruvhål där det förr eller senare, oftast förr, börjar läcka, och i en sportfiskebåt, nej, välj en annan!

Flexiteak däremot som är limmad och mer tålig kanske passar bättre?

Annars är ju durkplåt av aluminium väldigt snyggt och praktiskt!:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev raol:

Här syns visserligen inte durken, men väl en bit av däcket. Ingen plastiflax. C85ED659-6E9C-4F3A-9204-62BB6F566682.thumb.jpeg.4d660507249f4f3e7f1015004598a17d.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev coppertail:

Här syns visserligen inte durken, men väl en bit av däcket. Ingen plastiflax. C85ED659-6E9C-4F3A-9204-62BB6F566682.thumb.jpeg.4d660507249f4f3e7f1015004598a17d.jpeg

Ok, det där tänjer rejält på begreppet "styrpulpetbåt", men ok. Det där ser mer ut som nån form av öppen lyxbåt som Florida-miljonärer glider runt i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Mina erfarenheter av äkta teakdäck eller durk är att det genererar en del problem, under träet finns det ju en massa skruvhål där det förr eller senare, oftast förr, börjar läcka, och i en sportfiskebåt, nej, välj en annan!

- - -

Om du tittar på Coppertails durk så hittar du inga skruvhål.

Nuförtiden så vacumlimmas teakdurkar och därmed så finns ingen läckagerisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev raol:

Aaa kanske det är, jag bara ser på en båt som har nått slags special golv och tänker den har trägolv. Men det var väl mer flexiteaken jag tänkte på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen bör vi hålla isär teakplyfa, riktig teak och flexiteak/fuskteak ordentligt. Så ingen behandlar en teakplyfa som det vore flexiteak. Då blir det snabbt tråkiga fuktskador...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett flera styrpulpetbåtar av kända fabrikat som har teakLAMINAT. Dvs typ perstorpsplatta med fotograferat teakmönster limmad på en plywoodbärare av helt annat träslag. Har själv detta som durk inne i båten, men har som sagt sett det även utomhus.

Om det är sådant så tål det nästan vad som helst. Flexiteek är nog däremot inte lika vanligt på denna typ av båtar (Flexiteek/Isiteek och allt vad de heter, dvs PVC-material som inte är lika hårt som laminaten).

Så det är inte helt oväsentligt för svar på frågan att kolla vad "det som ser ut som teak" egentligen är för något....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev Knugsson:

Aaa kanske det är, jag bara ser på en båt som har nått slags special golv och tänker den har trägolv. Men det var väl mer flexiteaken jag tänkte på

Vilken annons är det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag har sett flera styrpulpetbåtar av kända fabrikat som har teakLAMINAT. Dvs typ perstorpsplatta med fotograferat teakmönster limmad på en plywoodbärare av helt annat träslag. Har själv detta som durk inne i båten, men har som sagt sett det även utomhus.

Om det är sådant så tål det nästan vad som helst. Flexiteek är nog däremot inte lika vanligt på denna typ av båtar (Flexiteek/Isiteek och allt vad de heter, dvs PVC-material som inte är lika hårt som laminaten).

Så det är inte helt oväsentligt för svar på frågan att kolla vad "det som ser ut som teak" egentligen är för något....

Om det är samma som jag tänker på, verkar det kunna suga vatten som annan plyfa och blir murket i kanterna med tiden. Så inne i båten är det nog en hit. Samma med en ht eller dyl där det är relativt skyddat, men som golv i en styris låter det känsligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev hbengtsson:

Vilken annons är det?

Tänkte inte på någon specifik bara rent allmänt då jag märkte att många båtar hade det och ville veta om man skulle utesluta dom eller inte 🙂 Men vad jag fattar så finns det massa olika typer där vissa tål i stort sätt vad som helst medans vissa ska man hålla väldigt rena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...