Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
forgus31

Dykhjälp för propellerrengöring

Rekommendera Poster

Nu ligger båten där den ligger. Proppen ger nästan ingen kraft. Nån mer än vi som inte gått ut pga beväxt propeller. Så här på hösten skulle jag uppskatta nån alert yngling med dykvana. Skulle lätt ge några hundra till nån som skär fram en effektiv propeller ur. Tulpanklotet därbak. För sent i år men sätt upp några lappar på bryggan nästa sommar i början av Augusti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i vilken landsände, gissar på Stockholm, men ändå?

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Kungshamn finns det ett par killar som jag kontaktar när jag har fått lina i propellern. Det har hänt ett par ggr sen jag bytte maskin och propeller går åt andra hållet. Dom är bägge deltidsbrandmänn och det var via nån av deras kollegor som jag fick numren.

 

I Göteborgsområdet borde det finnas massvis med killar som dyker - fast problemet är väl att få tag på dem.

 

Det är ju en fördel på en liten ort - nästan alla känner alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara sådan men mer än några hundra borde du allt betala för att någon ska ta sig till dig, kitta upp sig med dykgrejer (som kostar att köpa, underhålla och luftfylla) och sedan gå ner under din båt och göra ett jobb som du omöjligt kan göra själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt finns det cyklop, snorkel, simfötter, våtdräkt och en tandad grov kniv samt enkel isskrapa. Jag har även "engelsk färgskrapa" men den är dessvärre inte speciellt rostfri. Men en vässad spackelspade är aldrig fel.

Sådana här saker borde alla ha. Ungefär som när man bär med sig ett paraply, då är det uppehåll, glömmer man cyklopet och våtdräkten hemma så nog fasiken får man jollens släplina i propellern.... Förra helgen rensade jag paddelhjulgivarna (pluralis) till båtens loggar, det var ju rätt varmt i vattnet. 16,5 grader celsius... men det var rätt så gôtt med våtdräkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Västkusten.

OK, det var ett uttömmande svar, det finns säkert massor av dykare som är villiga att sätta sig i bilen full av utrustning för att hjälpa just dig, lycka till med att hitta dom.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru dyker... Men jag skulle nog inte ha råd att hyra in henne!

 

Mitt tips är någon som just tagit dykcert. Be att få sätta upp en lapp i den närmaste dykskolans lokaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara sådan men mer än några hundra borde du allt betala för att någon ska ta sig till dig, kitta upp sig med dykgrejer (som kostar att köpa, underhålla och luftfylla) och sedan gå ner under din båt och göra ett jobb som du omöjligt kan göra själv.

 

De två gånger jag har fått hjälp har de velat ha nånstans ganska exakt mellan ingenting och 1000 kr och i samma färg som texten jag skriver med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inte för att vara sådan men mer än några hundra borde du allt betala för att någon ska ta sig till dig, kitta upp sig med dykgrejer (som kostar att köpa, underhålla och luftfylla) och sedan gå ner under din båt och göra ett jobb som du omöjligt kan göra själv.

De två gånger jag har fått hjälp har de velat ha nånstans ganska exakt mellan ingenting och 1000 kr och i samma färg som texten jag skriver med.

Det är nog den enda möjliga färgen på ett sådant jobb eftersom yrkesmässig dykning inte kan utföras med mindre än ett dyklag med dykare, dykskötare och reservdykare (som ska vara klar för räddningsdyk).

 

Vilket ju också gör att det vore väldigt dumt att annonsera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dök mycket förr och jag och mina kamrater gjorde gärna dykjobb, kolla bojstenar, hitta tappade glasögon, kolla vattenintag till industrier mm. mest för att det var roligt. Vi fick sällan betalt men som sagt var det kul att "leka yrkesdykare" och hjälpa någon som tappat sina glasögon eller liknande.
Problemet var när någon riktig yrkesdykare såg vad vi gjorde. Då ringde de facket och krävde att de skulle få göra jobbet mot hutlös betalning.
Hör av dig till någon dykarklubb och fråga om det finns någon som vill hjälpa dig. Prata lågt om betalning men visa gärna uppskattning på valfritt sätt. Allt går inte ut på pengar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att någonting tar på sig ett antal båtar. Alla har problemet efter 4 månader i saltvattnet. Björlanda Kile där vi ligger har ett tusental propellrar sim kan behöva putsas upp. 1000x500kr räcker till en hyfsad dykbåt. A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En propeller som är riktigt målad med rätt grundfärg och sedan bra bottenfärg funkar bra även i Bohuslän.

Men alla prpellrar kan väl kanske inte målas, jag tänker främst på seglarnas foldingpropellrar..?

 

På min förra nimbus med rak axel, hade jag problem med beväxning av havstulpaner på propellern, särskilt då jag envisades med att ha en konisk offeranod längst ut på axeln, det gillade havstulpanerna, och att åka karusell...

 

De senaste säsongerna skippade jag den offeranoden, och beväxningen blev mindre. Men det var efter det att jag låtit en praktikant i verkstaden först glasblästra propellern och sedan slipa den för att till slut högglanspolera denna bronspropeller som havstulpanerna försvann, de hade väl ingen bra yta att fästa på.

 

Nuvarande aluminiumprpellrar är renslipade, blästrade, målade med grundfärg, sedan målade med Internationals interprotectfärg, sedan biltemas vita bottenfärg, ännu inga havstulpaner. Och inga färgsläpp.

Däremot satt det havstulpaner på noskonen som hade fått Hemepels bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att någonting tar på sig ett antal båtar. Alla har problemet efter 4 månader i saltvattnet. Björlanda Kile där vi ligger har ett tusental propellrar sim kan behöva putsas upp. 1000x500kr räcker till en hyfsad dykbåt. A

 

En fin tanke. Skulle kunna vara jättebra. Men kommer folk att utnyttja möjligheten? Fan vet.

Vi fixade en skylift en dag för att folk skulle kunna fixa vindex, antenner, skära i nya fall osv. Vi 4-5 som var där var överlyckliga men några 20-30 som vi hade hoppats på kom inte även om många hade sagt att de skulle det.

Däremot har det kommit en hel bunt med folk när jag skulle SWR-mäta och pressa nya antennkontakter trots att det inte gjordes någon reklam för det.

--

Har man en bronspropeller på västkusten så ska man förkoppra den, enklast och billigaste sättet att slippa beväxtning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har man en bronspropeller på västkusten så ska man förkoppra den, enklast och billigaste sättet att slippa beväxtning.

 

Hur gör man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propeller, syra , kopparplåtar och ström i ett kar. Sedan så vandrar kopparjoner över från plåten till propellern som är strömförande. Enkelt förklarat. Googla vet ja! ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har man en bronspropeller på västkusten så ska man förkoppra den, enklast och billigaste sättet att slippa beväxtning.

 

Hur gör man det?

 

 

Här är en beskrivning: http://sywhitestar.se/WhitePearl/?p=497&lang=se-sv

Kommer ihåg att jag hade en diskussion med någon på något forum. Metoden är densamma men han gjorde det på plats, ett blad åt gången.

Det finns en pdf från ett föredrag hos SXK, googla "förkoppra propeller"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med en firma som jobbar med mösterkort; de har grejer för att förkoppra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med en firma som jobbar med mösterkort; de har grejer för att förkoppra.

Även de som förkromar, me då måste ju propellern plockas bort.

--

Har man inget nätaggregat så är det enkelt att fixa med DC/DC-omvandlare (20kr) från 12V, går åt 2-3Ah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förkoppring verkar inte vara lösningen, eller är i alla fall inte en färdig lösning som funkar bra för alla.

 

Googla på

 

koppar propeller site:sxk.se

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förkopplingsmotstånd av propellern låter ju som ett bra skydd eller vilka erfarenheter finns bland oss?

Kopparförhydrad båtar lär visst klara sig mot beväxning. Men hur inverkar zinken och s- drevet aluminium och rostfria propelleraxeln. Ett avancerat kortsluter batteri därnere!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förkoppring av propeller fungerar inte för alla kombinationer, propeller, drev mm. Läs DENNA pdf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förkopprad, inte förkopplingsmotstånd.

Livet hade varit enklare utan felstavningsprogram!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förkopprad, inte förkopplingsmotstånd.

Livet hade varit enklare utan felstavningsprogram!

 

Men ack så tråkigt:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ligger båten där den ligger. Proppen ger nästan ingen kraft. Nån mer än vi som inte gått ut pga beväxt propeller. Så här på hösten skulle jag uppskatta nån alert yngling med dykvana. Skulle lätt ge några hundra till nån som skär fram en effektiv propeller ur. Tulpanklotet därbak. För sent i år men sätt upp några lappar på bryggan nästa sommar i början av Augusti.

 

Du har PM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi mastade av förra veckan. Båten gjorde 1,07 knop. Svårt att styra mot vinden och mastkranen. Ska bli kul att se hur propellern ser ut om den klarar sig till lyftkranen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...