Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Hur behandla badbrygga i teak?

Rekommendera Poster

Vad tycker MG:s medlemmar om hur teak på badbryggan bör behandlas?

  • Ingen behandling alls.
  • Tvätt med ex.vis såpa, då och då.
  • Tvätta med såpa ett par ggr/ år och behandla med baracol.
  • Tvätta och olja med teakolja.
  • Använda olja och teakvax.
  • Mm
  • Mm

Vad funkar bra och vad funkar mindre bra tycker ni och varför.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör på alternativ: Tvätta med såpa ett par ggr/ år och behandla med boracol.

 

Behandlar hela teakdäcket och all övrig teak med Boracol varje höst. Blir väldigt bra

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvättar med båttvätt och oljar med Jotuns Benar UVR en gång om året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade efter rekommendation Golden Teak Sealer. Dyr som fan, helt värdelös. För att illustrera - för en säsong sedan slipade jag rent och behandlade den tidigare lackade teaken enligt beskrivning. Jämför med de fyra nya bitar lag lägger in. För ett år sedan hade de samma kulör. Det är lite märkligt ljus under den blå pressen, men skillnaden syns..?

 

post-53200-0-96154700-1459766485_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan 20 år gjort så här varje år:

På hösten skruvar jag bort teakbräderna på badplattformen och tar hem dem i garaget. Vid jul/nyår slipar jag ovansidan och sidorna med 120-papper på excenterslip, sen lägger jag på ett lager Snappy Teak Sealer.

Detta får sedan hårdna under några veckor, och vid vårrustningen skruvar jag dem på plats igen. (Samma behandling får rutdurken i sittbrunnen) 

Som sagt, har gjort så här i 20 år, och hela säsongen ser teaken i stort sett nytillverkad och olackad ut. Den lätta slipningen tar i stort sett bara bort det gamla lagret av sealern, och jag kan inte märka någon som helst tjockleksminskning på teakdetaljerna.

 

Behandling ger så nytillverkat intryck att grannbåtar ibland frågar om jag har bytt till nya teakplankor fast de är 25 år gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle göra som seawolf gör om jag hade ett varmt garage att stå och jobba i.

För min del blir det slipning samt teak restorer (international) och Båtsystem Teakolja 275ml  som gäller i år. Får se hur det blir då jag köpte båten förra våren.Ett tag var jag inne på  att köpa nya teakbrädor och skruva dit, men den iden ändrades då är lättare att väcka liv ett befintligt teak.

samt något mindre jobb.

 

Jag får prova mej fram helt enkelt och fråga runt lite på båtklubben hur andra gör.

 

//Björn

 

Redigerad av Alicia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska absolut pröva Snappy Teak Sealer och undvika Golden Teak Sealer. Sedan tidigare vet jag att Danish Oil inte fungerar särskilt bra utomhus.

 

Vanlig teakolja tycker jag inte gör ett bra jobb utomhus om man vill behålla teakfärgen, tycker den drar åt sig smuts och teaken blir svart snarare än grå eller teakfärgad.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min badbrygga har mycket tjocka och gedigna teakplankor som tyvärr är brunsvsrta av ngt slags oljebehandling. Är det idé att försöka slipa ner till dess träet är obehandlat? Plankorna är ca 20 mm tjocka.

Mattias

Redigerad av jmwa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TEsta att tvätta med alkaliskt tvättmedel typ trärengöring Ph 14. , testa på en fläck. Funkar det kan du slippa slipa (slippa slipa)

Blöt ner

Blanda 1:10-1:20 lägg på , låt verka, då kan du ev "svettas ut" det svarta och gammal olja.

gnussa ev lite med svamp, mjuk borste

Skölj,.... noga.. du kan efterbehandla med syr, då blir det omgående ljusare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan 20 år gjort så här varje år:

På hösten skruvar jag bort teakbräderna på badplattformen och tar hem dem i garaget. Vid jul/nyår slipar jag ovansidan och sidorna med 120-papper på excenterslip, sen lägger jag på ett lager Snappy Teak Sealer.

Detta får sedan hårdna under några veckor, och vid vårrustningen skruvar jag dem på plats igen. (Samma behandling får rutdurken i sittbrunnen) 

Som sagt, har gjort så här i 20 år, och hela säsongen ser teaken i stort sett nytillverkad och olackad ut. Den lätta slipningen tar i stort sett bara bort det gamla lagret av sealern, och jag kan inte märka någon som helst tjockleksminskning på teakdetaljerna.

 

Behandling ger så nytillverkat intryck att grannbåtar ibland frågar om jag har bytt till nya teakplankor fast de är 25 år gamla.

Om dina teakbrädor är 20 år gamla kan jag bara gratulera. Sån teak kan man inte köpa idag har det sagts mig.

Äldre teak var tätare, fibrerna rakare och de innehöll mer harts än de som använts i båtar på senare år. Källa är en gammal båtbyggare som jag har stort förtroende för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är på nautor idag, jobbade en del med dom fram till för ca 12år sedan. Komiskt nog ganska mycket och jag var helt ointresserad av båtar generellt, i synnerhet segelbåtar.. fast jag tyckte segelbåtar vsr snyggare, coolare ungefär som "vad hsr du för Porsche? ... hmm en röd! "... ja Dom bygger ju i alla fall segelbåtar. Dom hade/ har en man, det han inte kunde om teak och andra träslag åxå för den delen...., som åkte runt i Asien och beställde trän, på rot, ute i skogen. Där fick jag inte veta något om att kvaliteten skulle blitt sämre.

Fast det kanske finns odlad teak?

Jag var iof. inte inblandad i teak mer än vid de kontakter jag hade med snickeriet/ fabriken, där inrednigar. Dom gjorde aven teskfaneren där.. fyy fan vad petiga. Jättekvistar, som tvärsnitt på en kvarts tändsticka... kunde godkännas inne i faneren, aldrig på en ytfaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TEsta att tvätta med alkaliskt tvättmedel typ trärengöring Ph 14. , testa på en fläck. Funkar det kan du slippa slipa (slippa slipa)

Blöt ner

Blanda 1:10-1:20 lägg på , låt verka, då kan du ev "svettas ut" det svarta och gammal olja.

gnussa ev lite med svamp, mjuk borste

Skölj,.... noga.. du kan efterbehandla med syr, då blir det omgående ljusare.

Tack för tipset, Caribic! Ska prova detta. Påverkas träet och hållbarheten negativt på lågot sätt när man gör så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkalier "tar" ju en del på ytan så mätta med vatten. Lägg inte på starkare medel än nödvändigt, borsta inte med hård borste, mjuk skur-pad funkar bra. .

skölj noga.

alkaliska medel kan påverka aluminium, såvskölj såna delar åxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

TEsta att tvätta med alkaliskt tvättmedel typ trärengöring Ph 14. , testa på en fläck. Funkar det kan du slippa slipa (slippa slipa)

Blöt ner

Blanda 1:10-1:20 lägg på , låt verka, då kan du ev "svettas ut" det svarta och gammal olja.

gnussa ev lite med svamp, mjuk borste

Skölj,.... noga.. du kan efterbehandla med syr, då blir det omgående ljusare.

Tack för tipset, Caribic! Ska prova detta. Påverkas träet och hållbarheten negativt på lågot sätt när man gör så?
Bas och syra...

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=teakrengöring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oj.. Jag brukar använda produkt som är lika Ph-värde som denna när jag spätt ut den 10-20ggr.

Då innehåller den fortfarande 3-5 går mängd aktiva ämnen plus en del tensider.

Så den här BT kan du nog testa som koncentrat för att se om det funkar på dina svarta ytor.

Kan skicka bild när jag vaskar av teak möblerna om nån vecka.

Den produkten innehåller ju även lite andra godsaker, som kanske gör nytta.

Misstänker att det är samma förhållande med syran.

Det är väl andra regler hur man får sälja konsumentprylarna?

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...