Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
dablomster

Smuts i förfiltret

Rekommendera Poster

Hej!
Påbörjade årets service idag och då jag bytte vattenavskiljande förfiltret (Mallory) så bestod filtret av detta, vilket har kommit under en säsong.

Jag har en fast tank, vad säger ni experter - är de helt normalt med så här mycket skräp i filtret?

post-108558-0-40635200-1459101186_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser helt normalt ut enligt mig. Filtrets uppgift är just att filtrera - vilket det ju gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett något liknande under de 32 år jag haft båt, så i mina ögon är det inte normalt. En bekant berättade dock för mig att varje gång han tankat på en viss sjömack hittade han vatten och skit i filtret. Han bytte naturligtvis mack och har inte upplevt detsamma igen.

 

Själv har jag en manlucka på tanken och inspekterar varje vår. Ett år visade det sig att tankens insida var på vissa ställen täckta av ett tunt lager med svarta klibbiga partiklar, men något vatten på botten hittade jag inte. Åker runt en hel del och tankar ibland diesel i dunk från landmackar så jag kan inte relatera det till någon speciell mack. Troligen små mängder vatten, löst i bränslet, som kondenserat på tankens väggar när temperaturen sjönk. En resa med halvfull tank och ordentlig sjögång hade nog kunnat "skvalpa loss" föroreningarna så att de hamnat i - och kanske satt igen - filtret

Problemet har inte kvarstått efter tankrengöring och årlig tillsats av Grotamar.

 

Så långt mina erfarenheter. Manlucka, (v-)årlig inspektion och biocidtillsats är min rekommendation.

 

Mvh/Sea Maniac

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser inte biologiskt ut, det brukar vara som slem eller kletiga klumpar. På min skärm ser det ut som tunga partiklar som ex sand eller små gruskorn som kan blåsa in när man själv tankar eller när mackens tank fylls.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som filtret gjort sitt jobb :-)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för snabba svar - bra att filtret gör någon nytta :) De stämmer att de är rätt tunga partiklar. Jag kör på en säsong till och får fundera på en tankrengöring i framtiden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom tillbaka när det ser ut såhär.. 

post-87997-0-99576300-1459233483_thumb.jpg

post-87997-0-72449500-1459233498_thumb.jpg

 

Dieselbakterier i tankarna..

Kan vara så att du har början till bakterier. Skicka i medel som dödar bakterier är mitt tips så du slipper detta.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker åxå d ser ut som filtret sköter sig.

Nån som ver nåt bra bakteriedräparmedel?

Känner bara till Fortee men dom säljer endast B2B vad jag vet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grotamar 82 har jag hört ska funka, ska prova att hälla det i den nya dieseln när mina tankar är tömda på nuvarande diesel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har erfarit att det går att stoppa påbörjad algbildning.?

Några neg biverkningar på motor, värmare odyl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har erfarit att det går att stoppa påbörjad algbildning.?

Några neg biverkningar på motor, värmare odyl?

Hej! Du hittar svaren i mitt tidigare inlägg i denna tråd. Har inte sett några negativa biverkningar heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo såklart om jag öppnar, tittar, tar bort ev alger, så. då behövs väl inget medel. Gjirde rent min, tog bort flera liter alger, tre somrar sedan. Har kollat två vårar efter det och det är soperent. Har inte anvönt några medel..

min undean var väl, omdefinierad.

Skulle jag kunna haft i bekteriemedel istället?

kanske inte för att ta bort så mycket men... om det har "kommit igång". Att då få stopp och bort?

funkar det eller är medlen endast till gör att det inte ska börja växa i ren tank?

gör medlet att ev vatten "löser sig" / emulgerar, så att alger inte har ett vatten/disel-skikt att leva i eller är det ett gift som dödar bakterierna?

kan förfilter ta hand om det ev gegga som bildas av döda bakterier åxå?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo såklart om jag öppnar, tittar, tar bort ev alger, så. då behövs väl inget medel. Gjirde rent min, tog bort flera liter alger, tre somrar sedan. Har kollat två vårar efter det och det är soperent. Har inte anvönt några medel..

min undean var väl, omdefinierad.

Skulle jag kunna haft i bekteriemedel istället?

kanske inte för att ta bort så mycket men... om det har "kommit igång". Att då få stopp och bort?

funkar det eller är medlen endast till gör att det inte ska börja växa i ren tank?

gör medlet att ev vatten "löser sig" / emulgerar, så att alger inte har ett vatten/disel-skikt att leva i eller är det ett gift som dödar bakterierna?

kan förfilter ta hand om det ev gegga som bildas av döda bakterier åxå?

Väldigt bra frågor jag skulle vilja ha svaren .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt hur organismerna lever och frodas kan jag inte svara på, dock är det ju i vattnet och den RME som blandas in i dieseln numer som dom lever. Om man har en bottenplugg med kran i sina tankar så man kan tömma eventuellt vatten så bör man kunna slippa algpåväxt. 

 

Vad jag har hört så dödar medlet bakterierna och förhindrar nya att komma till. 

 

Förfiltrena är till för att filtrera, där ska smutsen stanna - då får man byta filter några gånger tills det är rent, känns som en billig försäkring. 

 

För min egen del så kommer jag suga tankarna tomma och försöka få upp så mycket som möjligt. När dom sedan är tomma skickar jag i medlet och så småningom ny diesel. Sedan byter jag filterinsatserna så fort som är smutsiga och hoppas att det kommer att räcka. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo såklart om jag öppnar, tittar, tar bort ev alger, så. då behövs väl inget medel. Gjirde rent min, tog bort flera liter alger, tre somrar sedan. Har kollat två vårar efter det och det är soperent. Har inte anvönt några medel..

min undean var väl, omdefinierad.

Skulle jag kunna haft i bekteriemedel istället?

kanske inte för att ta bort så mycket men... om det har "kommit igång". Att då få stopp och bort?

funkar det eller är medlen endast till gör att det inte ska börja växa i ren tank?

gör medlet att ev vatten "löser sig" / emulgerar, så att alger inte har ett vatten/disel-skikt att leva i eller är det ett gift som dödar bakterierna?

kan förfilter ta hand om det ev gegga som bildas av döda bakterier åxå?

 

En infekterad tank är infekterad tills du använt en effektiv baktericid. 1 ml vatten i 10 liter diesel räcker för att skapa en miljö för bakterieodling. Soprent betyder inte att du inte har bakterierna där utan att du haft tur och inte hamnat ut för tillräckligt fritt vatten i tanken. Gissar att om du inte använt dig av en bakericid efter rengöring av tanken och du vid ett tankningstilfälle får lite kondensvatten har du bakteriefloran tillbaka inom 0-tid.

Problemet har uppstått pga. de dieselprodukter som säljs nuförtiden. Många av de biodiselkomponenter som tillförs den dieseln vi köper är ett utmärkt underlag för bakterier. Det enda sättet att gardera sig är att använda sig av biocider eller använda sig av diesel som framställts på ett sätt som inte gagnar bakterieväxt (känner bara Neste, som jag använder). För den inte insatta rekommenderar jag biocider, och för dig en omedelbar desinficering. Att du sanerat det visuella räcker inte!

De flesta biociderna som säljs är snarlika produkter ofta så lika att man kan undra om det inte ar samma tillverkare som levererar till företag som tappar det i sina egna förpackningar.

Förfilter kan nog hindra det mesta att gå vidare men det beror på vilka bakteriestammar du utsätts för. En del av de småcelliga bakterierna passerar förfiltret med lätthet och kloggar då ditt bränslefilter.

Det gäller alltså att förekomma och inte förekommas!

Ett alternativ: http://www.pro-tec-shop.se/branslesystem/diesel/diesel-anti-bacteria-11000.aspx

En tidigare lead: http://www.maringuiden.se/forum/topic/79843-det-v%C3%A4xer-i-tanken/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakterierna är från början aeroba, lever i luft, dom följer med luften som sugs in i tanken. Där, när dom hamnar i ev vatten, blir dom anaeroba, lever "syrefritt" eller utan att ha fri tillgång till luft utan klarar sig på syret i vattnet. Dom lever i vattnet och äter RME, rapstilsatser, från dieseln.

 

Så, om medlet gör att vattnet emulgerar i dieseln tillräckligt bra, så kan inte organismer leva där.

I så fall skulle de alger som finns kunna sönderdelas och följa med ut, i alla fall till filtret.

 

Det är själva frågan om hur medlet i sig fungerar jag undrar över.

Om jag ändå ska inspektera så är det en baggis att suga bort alger och orenheter från botten med t.ex. oljesugen. Så gör jag. 2 min. och 20 min skruva loss och skruva dit samt göra rent runtomkring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillgången till info om vad dessa produkter innehåller är begränsad. Alla som deklarerar något uppger att de innehåller biocider vilket entydigt hänvisar till att den komponenten dödar organismer.

Några uppger att produkten innehåller detergenter vilket får mig att gissa att de strävar till att emulgera vattnet i dieseln så som Caribic410 beskriver. Därutöver förekommer komponenter som förbättrar  cetanvärdet.

Rätt giftiga produkter är det frågan om i varige fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillgången till info om vad dessa produkter innehåller är begränsad. Alla som deklarerar något uppger att de innehåller biocider vilket entydigt hänvisar till att den komponenten dödar organismer.

Några uppger att produkten innehåller detergenter vilket får mig att gissa att de strävar till att emulgera vattnet i dieseln så som Caribic410 beskriver. Därutöver förekommer komponenter som förbättrar  cetanvärdet.

Rätt giftiga produkter är det frågan om i varige fall...

 

Kopparbottenfärger är ifrågasatta.

Toautsläpp har blivit förbjudet.

Men i dieseln får man hälla biocider som jag misstänker kommer vidare ut i vattnet. Biocider är för mig detsamma som "Gift". Tar det död på bakterier så är det troligen även annat som blir skadat i vattnet.

Finns det risk att det går samma väg som inom sjukvården, att bakterierna blir resistenta mot dagen biocider?

 

Dessvärre finns det de som använder det fast de inte har dieselbakterier i tanken - men för säkerhets skull....

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanka på sjömack så slipper Ni diesel som innehåller RME och därmed problem med beväxning i tanken.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Skulle önska ett förtydligande i detta ämne.

 

Är det så att OM man tankar RME fri diesel på sjömack behöver man inte tillsätta dyra tillsatser för att motverka tillväxt?

 

OM man tankar från "vanlig" mack klarar man sig om man tillsätter bakteriedödande medel?

 

Är det någon som räknat på prisskillnaden Vanlig mack/sjömack med eller utan medel?

 

MVH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte mycket till skräp i din diesel. Dock kan det finnas stora avlagringar i tanken om båten har gått inomskärs hela sitt liv. När då båten kommer ut i sitt rätta element börjar rengöringsarbetet av de kraftiga skakningarna och stoppet ett faktum.

 

Skräp i filtret sätter ofta inte stopp på flödet. Där är stor yta och att sätta igen några kvadratdecimeter kräver mycket skit även om det sker från icke rengjord tank.

 

Stoppet sker i utloppet från tanken som ju bara är några kvadratmillimeter.

 

Gifter försöker jag undvika. Omöjligt att avgöra riskerna för levande organismer. En störning av de små vattenlevande djuren kan förstöra för dem för de som är högre upp i näringskedjan. Det går bra att ha koll på tankens kondition och reservsystem rekommenderas om båten bara har en drivkälla. Extra tank, t.ex rör och kran till värmartanken. Härligt att kunna slå om en kran när varvtalet sjunker.

 

Giftet löser inte upp gamla avlagringar och rengöring i hård sjö till havs sätter igen röret till förfiltret hur mycket gift man än hällt i.

 

Kolla oringen i tanklocket och sug upp gammalt vatten och avlagringar på tankbotten.

 

De stopp jag haft har varit i röret från tanken till förfiltret och lossat av ett övertryck i tanken. Jag får öppna det lilla hålet där bränslemätarns givare sitter och suga upp gegget med handpump. Häller dieseln tillbaka efter att den stått i en dunk en stund. Trodde jag kunde klara mig efter att suga upp geggan på botten efter att ha hittat ett sugrör som går till tankens lägsta punkt men efter några somrar med den metoden fick vi stopp efter en hårt segling på Vänern. Stoppet kom efter nåt dygn i hamn. Avlagringar hade sannolikt flyttat sig och lagt sig i röret och motorvarvet blev jättelågt. En blåsning med munnen I tanken räddade dagens utflykt till Lurö med gäster ombord .

Sen blev det mekanisk rengöring med handpump och ficklampa. Tanken följer skrovsidan och geggan ligger hela vägen på botten i det V som blir mellan skrovet och vertikala tanksidan. Utloppet sitter bara lite lägre då tanken följer skrovet så botten är nästan horisontal. Avlagringar samlar sig på så sätt och tacksamma att suga upp. Några deciliter med gegga brukar det bli efter ett par år.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan RME-problemet blev känt så tankade jag från bilmack. När jag uppmärksammade bakterierisken så kollade jag ner i tanken genom ett hål och mycket riktigt så låg det en del svarta klumpar på tankbotten (långt ifrån heltäckande tack och lov). Jag undvek att tanka tills jag kom ner i bränslevolym så jag skulle ha tillräcklig dunkvolym att samla dieseln i. Sedan sög jag upp så mycket diesel jag kunde med hjälp av oljebytarsugen. Det gick rätt bra att svepa runt med sonden i kanter o hörn i tanken och få med det mesta av gojan. Dunkens innehåll tömde jag i en tratt där jag lagt ett par lager hushållspapper där gojan fastnade. Jag kunde inte se något vatten i tratten men det kanske följde med dieseln igenom papperet. När jag fått upp så mycket diesel jag kunde så hällde jag tillbaka dieseln i tanken med nytt hushållspapper i tratten. Det var obetydligt med goja som fastnade i papperet vid tillbakahällningen. Efter det så tankades enbart på sjömack. Trots det så blev det små mängder klumpar i tanken (höll ju lite bättre koll efter första rengöringen). Men det tog nog 10 år innan det var så mycket att jag gjorde om tanktömningen och dieselfiltreringen.

 

Ytterligare ett antal år senare gjorde jag en helsanering av tanken. Tömde och tog ur tanken. Stoppade in underspolningsmunstycket till högtryckstvätten och körde runt inne i tanken. Tömde ur vattnet och lät torka ur ett antal veckor (det var ett vinterjobb). Efter den omgången så blänkte det väldigt rent i tanken.

 

Det verkar som att det kan bli en del föroreningar i tanken trots att jag undvek RME-blandad diesel. Förfiltret kollades årligen och det kunde ibland finnas några droppar vatten i det. Där var aldrig några oroande mängder skräp i förfiltret.

 

Finfiltret byter jag väldigt sällan (ca vart tionde år) men har alltid ett med i reserv om det skulle bli igensatt. Min uppfattning om bränslefilter är att de blir bara bättre och bättre på att filtrera tills det tar stopp. För att kolla att motorn får tillräckligt med diesel så kör jag regelbundet motorn på fullgas. Om den går rent så inbillar jag mig att filtret släpper igenom tillräckligt mycket bränsle. Det har ännu aldrig hänt att den inte varvat ut och bibehållit varvtalet på fullgas....

 

Kan tillägga att mängden gegga aldrig varit så stor att jag fått driftstörningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är vad jag fått berättat om det jag har köpt, Biostat från Redline, vet inte hur det är med andra:

Innehåller inte antibiotika.

Förbränns tillsammans med dieseln i motorn.

 

Sedan hjälper visst en behandling mot redan existerande avlagringar. Bindningarna mellan bakterierna löses upp med tiden och, enligt Redline, kan bakteriepartiklarna bli så små att de passerar genom motorn utan att fastna i filtren och/eller sätta igen någonstans. Lätt smutsiga system räcker det alltså att enbart behandla, vid kraftigare kontaminering krävs mekanisk rengöring.

 

Sedan hjälper det inte att bara tanka ren diesel om man väl fått bakterierna i tanken (och man kan få in dem även om man aldrig tankat landdiesel). All diesel innehåller alltid vatten, även flygbränsle trots att kraven på det bränslet är oändligt mycket högre än på det som vi får på sjömacken. Och ja, flygplan har också problem med alger och bakterier trots att bränslet helt garanterat inte innehåller någon biokomponent – bakterierna lever inte enbart av RME.

 

Problemen med påväxt i tankar har funnits länge, det har visserligen förvärrats av RME men det är inte orsaken. Sedan har dagens motorer högre verkningsgrad tack vare högre precision och tajtare toleranser (titta på en modern spridare och jämför med injektorn i en gammal råoljemotor som nog kan släppa igenom barr utan att det blir stopp). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej


lyfter frågan i ämnet igen


 


Skulle önska ett förtydligande i detta ämne.


 


Är det så att OM man tankar RME fri diesel på sjömack behöver man inte tillsätta dyra tillsatser för att motverka tillväxt?


 


OM man tankar från "vanlig" mack klarar man sig om man tillsätter bakteriedödande medel?


 


Är det någon som räknat på prisskillnaden Vanlig mack/sjömack med eller utan medel?


 


MVH Johan


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

lyfter frågan i ämnet igen

 

Skulle önska ett förtydligande i detta ämne.

 

Är det så att OM man tankar RME fri diesel på sjömack behöver man inte tillsätta dyra tillsatser för att motverka tillväxt?

 

OM man tankar från "vanlig" mack klarar man sig om man tillsätter bakteriedödande medel?

 

Är det någon som räknat på prisskillnaden Vanlig mack/sjömack med eller utan medel?

 

MVH Johan

 

 

Jag tankar nästan alltid från "vanlig" mack, har aldrig hällt i några kemikalier.

Har aldrig haft några problem.

Min tätning på tanklocket är hundratät, med o-ring som kollas varje gång jag tankar, avluftning i en rejäl svanhals.

Inspekterar tanken och dränerar vattenavskiljaren varje år, aldrig mer än någon fingerborg med gegga.

Men jag tankar inte, varken bil eller båt om jag ser tankbilen på macken. (Mycke gojja som virvlas upp vid påfyllning)

 

Jag har haft tur kanske någon säger, men jag har haft samma båt i över 30 år!

 

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för trådlyft, min specialité nu när jag skaffat större båt (läs: bekymmer).

 

Så här såg det ut för mig i år. Köpte båten i höstas, tog upp den direkt efter köp och fyllde tanken med diesel från sjömack. Mao fanns skiten där sedan tidigare. Jag hade inte så mycket slem, däremot nåt hårt svart klegg. De stora sjoken satt fast stenhårt i botten av tanken, krävdes mycket kraft för att få bort de från botten. Jag sög upp allt löst med oljesug och de större bitarna fångade jag för hand. 

Den svarta skiten satt i både förfilter, bränslefilter och i silen i bränslepumpen. Helt otroligt att motorn gick fortfarande.

 

Nu när jag fått bort 99% av all synlig skit skulle jag vilja hälla ner någon effektiv biocid. Jag hinner inte göra 100%-ig tanktvätt nu i vår. Det får bli i höst. Men Grotamar som jag läst så mycket bra om säljs inte längre. Frågan är vad man ska använda istället, Biltemas kanske.

 

Någon som vet vad den hårda svarta skiten är? Slem verkar betydligt vanligare. Kan detta kanske vara steg 2, slem som gått vidare i processen pga bristfälligt tankunderhåll i många år av tidigare ägare?

 

B83DC305-05EA-4D75-B4C9-D98450E27D40.jpeg

5B89B0FE-4DEC-4996-82E9-5E58F5AEDC16.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...