Jump to content
Saturday 11 July 2020

Gaskon

Medlemmar
  • Content Count

    222
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

16 Trovärdig

1 Follower

About Gaskon

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Undrar om någon har erfarenhet av hur det ser ut mellan avgasknät och turbon på D6 och D4. Min fråga är om det sitter kant mot kant och klämman håller ihop det, eller är de som att sätta på ett större rör mot ett mindre (att man trär in det)? Jag har fått en del rost där efter ett läckage och skulle montera av det men är osäker på hur det sitter ihop. Har svårt att få av klämman på pga rost. Så innan jag tar till mer våld så vore jag tacksam om någon har erfarenhet kunde yttra sig. Tack på förhand :-)
  2. Är väldigt säker på att Mercruiser motorn du refererar till är en Italiensk WM motori diesel.
  3. Ja, up till 3meter, inga problem, därefter följebilar och specialtillstånd.Därav priset. Den jag hittat är 3.75. För bred alltså. Jag fick tre offerter när jag tog hem min båt från Kroatien. Ingen var över 100'Båten var 13,20x3,90m. Inget av företagen var svenskt. Offerten jag valde var under 80' Det låter intressant!Har du namn på dom? Återkommer om det, har uppgifterna i annan bostad.
  4. Ja, up till 3meter, inga problem, därefter följebilar och specialtillstånd. Därav priset. Den jag hittat är 3.75. För bred alltså. Jag fick tre offerter när jag tog hem min båt från Kroatien. Ingen var över 100' Båten var 13,20x3,90m. Inget av företagen var svenskt. Offerten jag valde var under 80'
  5. Priset du fått på 200,000kr är det från ett svenskt transport företag?
  6. Har två D6 370hk -08 Blir min fjärde säsong nu. Det jag drabbats av är tillt slangarna som gick sönder och omvulkning av propellernav. Sjoingenjoren Har nämnt dom mesta problemen med D6, har man koll på detta vid ett köp som han nämner och man är köpare till en båt där säljaren kan redovisa hur han löst dessa problem så finns det ingen tvekan att inte rekommendera köp läge. En sak till som han inte nämde var att man ska se upp med avståndet mellan främre och bakre propellern. Det kan bli omvulkning om dom ligger för nära. 3500kr kostar omvulkning per nav.
  7. Håller med om mycket i denna tråden. Men en sak kan man inte ta ifrån D6, dom går jävligt "Gött"
  8. Starbrite Vinyl Cleaner & Polish. Riktigt bra medel.
  9. Jag fick problem med frifall funktionen. Kopplingen satte sig så hårt fast att pigen som ska göra så att kopplingen öppnar frifallet kuggade över kanten och krökte lite olika delar i konstruktionen. Se tidigare tråd. www.maringuiden.se/forum/topic/81549-problem-med-ankarspel-quick-balder/ Det kan vara en kombo med att min båt är tung 10ton och har den största motorn Balder 1200w. Att kopplingen blev för hårt ihopdragen. Det är dåligt att själva kopplingen och mekaniken är samma oberoende av vilken motor som sitter på spelet. Engbo spel är ju utlösningen av frifallet elektriskt inte mekaniskt
  10. Har monterat och brukat maxi 34 på min förra båt. Min nuvarande båt valde jag Balder 1200. Skulle det bli en tredje båt så skulle jag valt maxi 34. Skälet är frifallsfunktionen som inte är lika bra på Balder.
  11. Oj! Och ditt inlägg förändrade saken! Orsaken till att det kanske inte kommit så många relevanta svar kan ju bero på att det ÄR ett idiotmontage som absolut inte kommer kunna tillföra något just när det blåser. Dragkraften på det tilltänkta arrangemanget som blåser rätt in i ett drev kan förmodligen räknas i hekto. En thruster som inte har fritt blås kan snarare stjälpa än hjälpa genom att skapa "oväntade" hydrodynamiska fenomen. Åhh, du vet inte vad du skriver omJag erkänner att jag aldrig kört en båt där man monterat en thruster mellan dreven.Däremot kör jag 5000-7000 M skärgårds/kusttrafik per år varav kanske 80% dubbla maskiner. Både 2x rakaxel med roder, 2xvattenjet, 3xvattenjet, utombordare, singeldrev och dubbeldrev. Båtstorlekar mellan 5-25 meter. 15-45 knop. Så jag mitt arma arsel trodde faktiskt att jag hade något att tillföra.... Du då? Hoppla, en världsmästare, du skrev inget i ditt CV om du var läskunnig. Men om du är det så kan du ju läsa mina övriga inlägg i tråden där jag svarat på frågan TS ställde. Då kommer du kanske fram till att jag har erfarenhet av det du saknar i ditt CV.
  12. Oj! Och ditt inlägg förändrade saken! Orsaken till att det kanske inte kommit så många relevanta svar kan ju bero på att det ÄR ett idiotmontage som absolut inte kommer kunna tillföra något just när det blåser. Dragkraften på det tilltänkta arrangemanget som blåser rätt in i ett drev kan förmodligen räknas i hekto. En thruster som inte har fritt blås kan snarare stjälpa än hjälpa genom att skapa "oväntade" hydrodynamiska fenomen. Åhh, du vet inte vad du skriver om
  13. Den texten gillar jag som du skrev. "" Själv är jag av den uppfattningen att man ska göra det så lätt för sig som möjligt, då har man kapacitet över till annat eller om något skiter sig."" Precis så var det för mig, man tar höjd för att om något skiter sig så löser man det ändå.
  14. He he du e lite kaxig Capitan men det gillar jag.Bifogar en film där han kör båten på sidan och det är ganska enkelt när du har fritt vatten omkring dig. Problemet är om han skulle haft en båt tätt framför och en tätt bakom. Enda alternativet att komma därifrån är att köra på spring eller ha en akterpropeller som löser problemet. Därför valde jag att installera en akterpropeller. https://youtu.be/7yQZSgUy2hQ
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy