Jump to content
Saturday 19 October 2019

hysteria

Medlemmar
  • Content Count

    63
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About hysteria

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

314 profile views
  1. Har en 8 1/2 x 8 1/2 propeller på en Yamaha 9,9 4-t som jag tycker är trött upp i planing på en 270 rib. Vilken propeller bör jag ha för att enklare plana 2 pers i båten? Toppfart 19,4 knop i dagsläget men toppfarten är inte lika viktig
  2. Förlåt för min otydlighet, generatorn har jag fått ordning på tänkte först om jag skulle lämna på renovering men det fanns utbytes för under 2000:- så det kändes enklare. Nu är det bara det lilla droppandet kvar...
  3. Tack för ditt svar. Jag misstänker att det här inte är nåt man gör med båten i sjön. Kan man köra med detta lilla droppande under säsongen och ta tag i det lagom till hösten eller vintern? Motorn håller tempen som den ska.
  4. Det droppar vatten från mitt impellerhus. Började med en glykolslang som kom för nära generattorremmen vilket resulterade i myckeeeet glykol i motorrummet... nåja, ny slang och rem på plats. Varvräknaren vägrar hoppa igång. Den dog i samband med glykolläckaget, trodde det berodde på att remmen slirade efter all glykol men icke. Nåja, ny generator på plats. Nu funkar allt som det ska men nog fan droppar det fortfarande. Det försvinner lite glykol och jag har fått fylla på en liter ungefär, jag misstänker att det beror på luftfickor som bildats när slangen gick sönder och när jag lagade. Har smakat på vattnet som droppar och jag tippar på sjövatten. Smakar inte glykol och känns inte direkt kladdigt. Hur kan allt paja på samma gång? Konstigt... hur gör man med såna här impellerhus? Är det nån packning som givit upp eller hur gör man?
  5. Jag har A5 på mina kad32or. Har några extra uppsättningar liggandes om du behöver
  6. Golden teak sealer 👍🏻👍🏻
  7. Classes med 2 huvuden är perfekt när man är lite färsk. Du riskerar inte att bränna igenom som du kan göra med en roterande maskin med. Köp en med 2 huvuden, ulltrissor och gula. Rubbing om så behövs tillsammans med ull och vax eller polish med gul. Vill du verkligen vara duktig kan du lägga sista lagret med svarta trissor. 3m har fina produkter.
  8. Tack för alla svar. Rosten var redan då jag köpte båten och en snabb googling sa att jag inte behövde oroa mig då godset är tjockt och detta enbart verkar vara på ytan. Dock ser det ju såklart tråkigt ut. En rostätare kan man ju prova, bra tips! Tror inte förra ägaren vart speciellt pedantisk i motorrummet då han lämnat iväg allt till fackman som låtit sköta service och reparationer. Jag börjar så och penslar på lite pentagrön så får vi se hur det blir. Tack för er tid
  9. Hur åtgärdar man detta utan att behöva lyfta ur motorerna? Inte så sugen på att skruva bort nånting faktiskt 🙄 tips och trix tack
  10. Du kan serva och underhålla en av dom ovan nämnda båtarna ett bra tag innan du ens är uppe i samma peng som värdeminskningen från en ny båt. Skillnaden blir att underhåll och reparationer kommer utspritt, värdeminskningen får du i en klumpsumma när du kliver av. Se hur äldre Storebrobåtar stått sig. Du betalar fortfarande 1.5-2 milj för en 420 som är sent 90-tal. En 410 som kostat 5-6 milj ny har redan tappat större delen och bör därför ligga ganska stadigt kring dessa nivåer, har sett en tidigare 410 nere på 2 milj vilket bör vara prisvärt. Raka axlar är ju klart ett plus. Nord westen är ju en löjligt fin båt och högsta kvalitet likt Storebro. Högre servicekostnader såklart pga dreven. Bör också ha gjort sitt stora pristapp redan med tanke på nypris. Pratar man båtar för 3 milj känns service för 1 eller 2 motorer som en ganska liten del och att båda motorerna ska säcka ihop samtidigt känns inte heller speciellt troligt. Lägg där till att det är fruktansvärt kul och framförallt praktiskt att köra med 2 motorer. Bränsleförbrukning känns inte heller värt att räkna på och den påverkar du dessutom själv när du kör / vilka farter. Åk och kör båda. Kläm och känn för att se vilken som faller er bäst i smaken. Storebron är ju trots att en hel del större än dom andra vilket kan vara både positivt och negativt beroende på vad man prioriterar. Lycka till och håll oss uppdaterade
  11. Ha en extra av varje med dig under säsong. Kolla på våren och nångång under säsong efter sprickor. Jag bad mitt varv byta mina men dom sa att det var pengar i sjön. Vänta tills man set sprickor istället. Har nu kört 4 säsonger på mina.
  12. Resonerade precis likadant själv i år. Jag hade dock turen att få låna utrustning av en kompis för att testa om det var nåt för mig. Glöm elektrisk pistol... funkar bra och man behöver inte vara raketforskare för att få till det. Dessutom är det riktigt roligt. Finns ju ett gäng filmer på youtube där man får lite tips. Brände igenom ett par gånger då man såklart vill ha det så estetiskt snyggt som möjligt och därför värmde lite för länge. Lagas enkelt med tejpen som finns som tillbehör. Man får in snitsen efter ett tag
  13. Fin båt, jag har en likadan hurley marine h30 finns med elektrisk vinsch. Har ingen själv då dom är så satans dyra. Annars tycker jag det är bästa lösningen då man kan enkelt ta bort den från badbryggan och på så vis ha maximal plats vid bad
  14. Du har ju redan sagt den bästa, windy 37 👍🏻
  15. Just skrovet hade jag inte blivit skrämd av. Du får lägga lite tid på det och gå över med rubbing och maskin första året. Min bror hade en 26 nova som inte var polerad när dom köpte den på några år. fin båt, har inte mycket att komma med. Dom hade stora kapellet, det var Najs.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy