Jump to content
Sunday 31 May 2020

hysteria

Medlemmar
  • Content Count

    74
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About hysteria

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

422 profile views
  1. Kör hem en p38 från Härnösand på torsdag. Jag kan återkomma med sjögång efter det om jag kommer ihåg
  2. Åfan. Då borde det vara rätt så långt iaf. Räcker det att + och - från givaren går in i den kopplingsboxen då och plottern borde efter det hitta tankgivaren?
  3. Satt ingen märkning på den bussen man ser på bilden vad jag kunde se. nån av dom bör gå till ekolodet på akterspegeln då fart osv dyker upp på plottern enligt uppgift. jag vet att det är kanonsvårt att hjälpa till med så knapphändig info och några bilder men jag gjorde en longshot om nån kände igen grejerna.
  4. Anledningen till den knapphändiga infon är att båten inte är min och jag endast vart förbi min vän lite snabbt och kollat vad det sitter för nåt. Jag tänkte sen sitta och googla i min ensamhet men jag hittar ärligt talat inte skit mycket info. mätaren har aldrig funkat tidigare och båten är nyinköpt. den raden där alla kontakter sitter, kan det vara en knutpunkt för tex nmea2000? en annan variant är ju att att installera en traditionell analog mätare då jag får 10-180ohm från givaren.
  5. Men bör det inte sitta nån slags omvandlare som gör signalen till digital? Hur ska plottern kunna tolka denna analoga mätaren när det är kopplat såhär?
  6. Få upp en analog bränslemätare på plottern, ska det verkligen gå på det här viset? Givaren går in till kontakten näst längst ner som sedan har kontakt med plottern. Den visar ingen info om tanknivå men jag har motstånd när jag ohmmäter. Saknas inte nån typ omvandlare från analog till digital signal?
  7. Ska du inte prova snappy igen då efter slipning?
  8. Har du provat snappy efter du slipat eller var det innan? Det ser ju ut som det är precis sånt som snappy är bra på. Rengör + blekning.
  9. Tack för svar ja det är ju sant, det skulle man kunna göra. Jag har läst om några olika alternativ med spärr vid handtaget, reedventiler och ny förgasare så jag tänkte bara om det var nån som visste säkert
  10. Har en Yamaha 9,9 fmhs 4-t från -08, kan man skrämma upp den till 15hk? Jag har läst så mycket olika om strypningar i gasreglage osv och att det bara gäller vissa modeller. Det ska även skilja mellan 2-t och 4-t. Nån som vet med säkerhet?
  11. Det har jag svårt att tro då nimbus har börjat fasa ut även standardgrejer såsom dynor och kapell till deras äldre båtar. Det blir nog mest ekonomiskt att byta båt
  12. Har en 8 1/2 x 8 1/2 propeller på en Yamaha 9,9 4-t som jag tycker är trött upp i planing på en 270 rib. Vilken propeller bör jag ha för att enklare plana 2 pers i båten? Toppfart 19,4 knop i dagsläget men toppfarten är inte lika viktig
  13. Förlåt för min otydlighet, generatorn har jag fått ordning på tänkte först om jag skulle lämna på renovering men det fanns utbytes för under 2000:- så det kändes enklare. Nu är det bara det lilla droppandet kvar...
  14. Tack för ditt svar. Jag misstänker att det här inte är nåt man gör med båten i sjön. Kan man köra med detta lilla droppande under säsongen och ta tag i det lagom till hösten eller vintern? Motorn håller tempen som den ska.
  15. Det droppar vatten från mitt impellerhus. Började med en glykolslang som kom för nära generattorremmen vilket resulterade i myckeeeet glykol i motorrummet... nåja, ny slang och rem på plats. Varvräknaren vägrar hoppa igång. Den dog i samband med glykolläckaget, trodde det berodde på att remmen slirade efter all glykol men icke. Nåja, ny generator på plats. Nu funkar allt som det ska men nog fan droppar det fortfarande. Det försvinner lite glykol och jag har fått fylla på en liter ungefär, jag misstänker att det beror på luftfickor som bildats när slangen gick sönder och när jag lagade. Har smakat på vattnet som droppar och jag tippar på sjövatten. Smakar inte glykol och känns inte direkt kladdigt. Hur kan allt paja på samma gång? Konstigt... hur gör man med såna här impellerhus? Är det nån packning som givit upp eller hur gör man?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy