Jump to content
Wednesday 27 October 2021

erikc

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About erikc

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej. Jag har en mercruiser 454 med förgasare. Den har en sjövattenpump med integrerad bränslepump. På sjövattenpumpen finns ett hus med en kam som driver bränslepumpen. Det sitter en skruv på huset där jag förmodar att man ska fylla på olja. See owners manual står det. Jag hittar inget i mina böcker. Så frågan lyder: är det någon som vet vad för olja och hur mycket som ska änvändas. Mvh Erik
  2. erikc

    Klä om båtdynor

    Tack för svaren 🙂
  3. Tjena. Som rubriken säger gäller frågan omklädning av båtdynor. Jag har en Sea ray 330 sundancer -95. Jag vill klä om dynorna i sittbrunnen. Dom är hela men börjar bli lite skabbiga. Skulle vilja ha lite tips om olika lösningar och material. Till att börja med, -Finns det några färdiga kit? Amerikaner brukar ju ofta ha det. -Vem säljer tyg av bra kvalitet? -Vilka olika sorters material finns? -Jag gillar ett material som liknar alcantara, vad heter det? Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter. Mvh Erik
  4. Tack för alla svar. Jag får kolla vilken typ av lager jag har. Tills dess får jag köra på 2 motorer och hoppas på att ingen av dem stannar.
  5. Hej. Tänkte kolla om någon har bra koll på hur dessa fungerar. Har en båt med dubbla motorer och axlar med vattensmorda lager. Det jag undrar är, om man skulle köra på en motor smörjer lagret på den andra axeln då eller är det risk att lagret förstörs? Man skulle kunna tänkas göra det i lågfart eller om man fått stopp på en motor. Tacksam för svar av någon kunnig. Erik
  6. Man får gratulera till köpet. Hoppas allt går bra. Skrovvinkel vet vi ju redan men ska bli intressant med en uppföljning på förbrukningen. Vad anser du och övriga att en sådan båt är värd om den är bra maskinellt?
  7. Var hittade du den Och får man fråga hur mycket du gav?
  8. Roligt med ett sådant engagemang. Vad var det för renovering du gjorde för att sänka din förbrukning? För övrigt har jag en fördel för att kompensera en hög bränsleförbrukning. Jag har inga lager kostnader då jag har egna lokaler, inga mek kostnader då jag skruvar själv. Sjösättning fixar jag också själv. Men vad kan kostnaden bli för 400 nm/år med 50/50 cruise/march. Det måste ju också ställas i relation till ett mycket högre pris och högre service kostnad för en båt med dieselmotorer.
  9. Kan man inte köra på en maskin i 6 knop och bägge när man ska kör i marchfart. En borde väl räcka rill när man kör långsamt. Drar dom verkligen inte under 3.5l/nm ens när man cruisar?
  10. Dom suger ju i sig en del. Jag brukar köra 50/50 7-8 knop och i marchfart. Blir väl ca 3-400 nm/år så man kommer väl inte riktigt upp i dom summorna. Synd dom inte finns med bättre motor alternativ. Är rymliga fina båtar med bra planlösning till överkomligt pris. Har inte sett något vettigt alternativ som inte är 400k dyrare. Som sagt Tacksam för tips.
  11. Ok.Tror att en singeldiesel är i underkant på en så stor båt. Skiljer ju bara 3 knop mellan march och maxfart. Har du lite mer fakta om din båt?
  12. Begärt pris är 495000 på denna. Finns inte många att välja på som är lika fina och utrustade i den storleken. Problemet är väl bränsleförbrukningen. Vad är ett bra diesel alternativ i denna storlek. Dieslar kan väl vara väldigt dyra att serva dessutom. Gillar planlösningen på 330an men vet inte så mycket om den i övrigt.
  13. Hej. Skulle vilja ha lite goda råd. Funderar på att byta upp mig i storlek från 24 fot till 30-34 fot. Har tittat på en sea ray 330 -95. Kanonskick rikligt utrustad med sötvattenkylda motorer. Dock är det 2 st 7.4l förgasarmotorer ock raka axlar. Inget billigt alternativ. Ett plus är bog- och häckpropeller så den går att hantera hur man vill. Är detta en båt någon kan rekommendera eller har någon ett bra förslag på någon annan. Tänker mig ett pris spann 450000-75000 beroende på bestyckning. En till det högre priset måste ha bra driftsekonomi. Tacksam för svar av någon kunnig på forumet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy