Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
erikc

Vattensmorda propelleraxel lager

Rekommendera Poster

Hej. Tänkte kolla om någon har bra koll på hur dessa fungerar. Har en båt med dubbla motorer och axlar med vattensmorda lager. Det jag undrar är, om man skulle köra på en motor smörjer lagret på den andra axeln då eller är det risk att lagret förstörs? Man skulle kunna tänkas göra det i lågfart eller om man fått stopp på en motor. Tacksam för svar av någon kunnig. Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen svarat får jag väl svamla lite om dina vattensmörjda lager.

 

Om frågan gäller cutlesslager av gummi längst akterut i stävlagret, så klarar sig dom då sjövattnet har fullt tillträde till dom.

 

Däremot om det gäller lager/tätningar inne i båten kan du inte få ett entydigt svar.

 

Bilder kan hjälpa till att få relevanta svar.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet så orsakar en propeller som står still betydligt mindre motstånd än en som roterar på grund av det förbiströmmande mediet. Wind milling kallas det i om flyget, kanske water milling på en båt?

 

Alltså vill du inte ha den avstängda motorns backslag i friläge utan med växel i så att den stoppade motorn hindrar propelleraxeln från att rotera. Och då axeln inte roterar behövs ju ingen smörjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firefish, läs denna http://www.sxk.se/content/propellers-motstånd-vid-segling

Vad gäller vattensmorda lager så brukar de smörjas av det vatten som läcker in i dem när axeln roterar, och de brukar inte bry sig om ifall det är motorn eller propellern som driver den.

/Peter

 

Jo men nu är det så att det finns vattenkylda axeltätningar som smörjs av maskinens kylvatten, och innan vi vet om det är något liknande TS innehar är det olämpligt att ge honom/ henne rådet att det inte spelar någon roll!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man.

 

I ett flygplan är skillnaden markant med en millande eller stoppad propeller. Däremot har flygplan sällan en koppling mellan motor och propeller varför den millande propellern drar runt motorn vilket skulle kunna förklara skillnaden mellan båt och flyg.

 

Det leder i sin tur till tanken att vad som är bäst för en viss båt styrs av konstrukfionen av axel, backslag med mera. Det är ju tänkbart att vissa båtar tjänar på millande propeller medan andra, med stora förluster i kraftöverföringen (ex friktion) bör ha den stoppad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just installerat PSS tätningar som ska kopplas till motorns sjövattenkylning om båten kan göra mer än c:a 12 knop. Om det går att köra men än 12 knop med endast en motor så rekommenderar de att man kopplar varje motors sjövattenkylning till bägge tätningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag får kolla vilken typ av lager jag har. Tills dess får jag köra på 2 motorer och hoppas på att ingen av dem stannar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...