Jump to content
Tuesday 26 May 2020
kossor

Då har man bytt båt då!

Recommended Posts

Ja då går arbetet in i sin slutfas, idag har däcket rengjorts med ett kanon medel jag köpte på de jissel. Blev ett fantastiskt resultat.

post-72207-0-53277700-1463786318_thumb.jpg

post-72207-0-74033600-1463786364_thumb.jpg

Henke är inne i sitt el åtagande, fick nya instrumentpanelen i förrgår och idag har kompass radio samt instrument monterats. I morgon bör all el vara klar på förarplatsen. Kjell har slipat klart stäven där vi sänkte vatten linjen, första grov polering skedde idag och det ser väldigt bra ut. Imorgon ska hela båten poleras, sedan på söndag återmontering av badbrygga extern. Vaxning i början på veckan, sedan väntan på nya soffan. Håller tidsschemat så bör hon flyta på tors nästa vecka. Känns som en overklig dröm med allt jobb som utförts under vintern.

post-72207-0-05121200-1463786662_thumb.jpg

I onsdags så svetsades snubbelpinnen fast mellan pulpiten blev väldigt bra nu är pulpiten stabil fram, när man ska hoppa iland, och förhoppningsvis så blir det inga nya sprickor i gelcoaten runt tassarna fram.

post-72207-0-35261700-1463787026_thumb.jpg

 

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag så har köksdetaljerna i teak oljats in, valde olja istället för lack betydligt lättare underhåll. Två st spegelramar är även gjorda blir snyggare med riktiga speglar och en inramning istället för plast speglarna som hängde tidigare, även ramarna oljas in med teak olja.

post-72207-0-92205900-1463957953_thumb.jpg

post-72207-0-96519100-1463958020_thumb.jpg

post-72207-0-22016600-1463958056_thumb.jpg

post-72207-0-33987300-1463958093_thumb.jpg

Det sista polerades idag nu väntar vaxning. Batteribanken lyftes ur då alla kablar och skor ska bytas ut, hittade något mindre roligt, återkommer med bild om detta under veckan.

 

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till sommaren ska vi hyra båtplats i strängnäs gästhamn hon kommer ligga där f.om juli månad, om nu allt funkar vill säga drev och motor. Vi kommer röra oss mellan Strängnäs Mariefred och Stockholm. Samt även gå ut i skärgården om tid finnes, det vore väldigt trevligt att höra av er i sommar ni som följt tråden. Hoppas vi ses därute på det blå till sommaren. // Peter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Peter,

Det har varit fantastiskt att följa din tråd och det är bara att ta av sig hatten för det ni har åstakommit.

Jag lär med stor sannolikhet komma förbi Strängnäs i sommar då jag har min båt i Sundbyholm och med lite tur så kanske du är där då.

//Leif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Peter,

Det har varit fantastiskt att följa din tråd och det är bara att ta av sig hatten för det ni har åstakommit.

Jag lär med stor sannolikhet komma förbi Strängnäs i sommar då jag har min båt i Sundbyholm och med lite tur så kanske du är där då.

//Leif

Hallå!

 

Kul ja vi kommer nog gå ner mot Sundbyholm Aros någon helg med, har bekant i Thorshälla som också har en epoca, vore kul träffa folk härifrån forumet. När vi ligger i Strängnäs så är Askholmen våran utflyktshamn, det är sss klubbholme men de vet du väl ändå hahaha.  // Peter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallå allihop! Ja va ett tag sen man skrev nåt här, men nu uppdaterar jag lite igen, ett vårbruk kom emellan båten och mig. Men det fortskrider framåt, och dopparedagen är nära. Mycket har hänt Micke monterar kök inte lätt allt är vint och snett, han fick göra nya luckor och göra dem sneda. Så det skulle se rakt ut. Henke å jag har knogat med elen, den börjar bli på plats och allt funkar, cred till dig Henke. Kjelle båtdoktor var här förra veckan och la sista handen över ÅRETS renovering, fler lär följa Kjelle. När jag kröp ner i toften och låg där på rygg över batteribanken pissade nåt mig i ögat. Det var dräneringen från luftintagen, nog trodde jag Nimbus konstruerade lite bättre, ett inskjutet vp rör 16 mm i ett 20 mm hål limmat med sika underifrån!!!!? Skärpning Nimbus varför inte en3/8 ing skruvad underifrån skrovgenomföring, och varför låta luftintagens spillvatten dränera sig i båten ? Skrovgenomföring Nimbus.

 

Ikväll monterades nya soffan fram från Myrins i Gbg blev rätt bra tycker jag, gamla kapellet renoverat och renskurat samt imprenering. Skickar lite bilder med i denna skrivelse, tror det blir sjösättning närmaste dagarna. Jiipppii, kollade tempen i älven igår plus 8 grader tyvärr ej badvänligt Nya soffan på plats.

post-72207-0-39565500-1464999464_thumb.jpg

post-72207-0-60643800-1464999513_thumb.jpg

Externa badbryggan på plats.

post-72207-0-88221300-1464999636_thumb.jpg

post-72207-0-51625100-1464999665_thumb.jpg

post-72207-0-44793800-1464999692_thumb.jpg

post-72207-0-99827900-1464999737_thumb.jpg

Micke monterar, missionsförsamling bör ej närvara.....

post-72207-0-66979500-1464999864_thumb.jpg

post-72207-0-00200400-1464999943_thumb.jpgpost-72207-0-97679000-1465000043_thumb.jpg

Däcket nypolerat.

post-72207-0-00200400-1464999943_thumb.jpg

 

 

post-72207-0-01723700-1464999292_thumb.jpg

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den båten är bättre än ny och en juvel för namnet Nimbus, tyvärr kommer du aldrig att kunna sälja med vinst men det har du säkert inte räknat med heller. Heder åt att det finns sådana som dig ändå som orkar renovera till nyskick. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

får säga som alla andra, hatten av för allt ert fina arbete. vet inte om jag missat de men hur löste de sig med kapellet? använda de gamla? hoppas allting flyter på nu innan plumset. håller tummarna i alla fall :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser fantastiskt ut. Soffan blev ju kanon! Har exakt samma problem med dräneringen av luftintaget.... satt det slangar anslutna på dina vp rör? Det gör det på mina, på styrbord allt ok, 3 slangar ihopkopplade och rinner ut ur ett hål på akterspegeln. På babord sida likadant, men här slutade slangen löst under ankarnboxen. Jättemärkligt. Inte konstigt det blev fullt med vatten där förra sommarn , nu har jag lagt den i en hink bredvid batterierna tillsvidare....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den båten är bättre än ny och en juvel för namnet Nimbus, tyvärr kommer du aldrig att kunna sälja med vinst men det har du säkert inte räknat med heller. Heder åt att det finns sådana som dig ändå som orkar renovera till nyskick. :)

Hej TACK !

 

Sälja med vinst nope, men har en fräsch modern båt, i mycket bra skick och det är känslan som räknas när man är ute. Men en totalt uppdaterad båt på detta vis bör ju generera ett högre försäljningspris jämfört med en som är helt i originalskick.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser fantastiskt ut. Soffan blev ju kanon! Har exakt samma problem med dräneringen av luftintaget.... satt det slangar anslutna på dina vp rör? Det gör det på mina, på styrbord allt ok, 3 slangar ihopkopplade och rinner ut ur ett hål på akterspegeln. På babord sida likadant, men här slutade slangen löst under ankarnboxen. Jättemärkligt. Inte konstigt det blev fullt med vatten där förra sommarn , nu har jag lagt den i en hink bredvid batterierna tillsvidare....

Å så försvann det förgående inlägget jag skrev till dig.  Börjar om igen, jo båda mina slangar ligger i ankarboxarna bak, ingen frånledning utan tömmer sig i båten. Ska göra om det i vinter sätta 3/8 ingar skrovgenomföring uppe, riva bort gallren igen, och samtidigt topcoata mattsvart under. Sedan leda ut det i aktern via samma dim skrovgenomföring. Men man undrar ju hur de tävkt om de tänkt nåt! 16mm vp rör i 20 mm hål och limmat underifrån inte uppifrån, rören sitter ju och glappar, hos mig rann det emellan. Detta har lett till att durken i batteribanken är rötskadad, så byte av detta med i vinter, puh tur man inte är görlös. Sedan är det ju så mysigt och rymligt nere i tofterna, man bör inte ha en vikt överstigande 70kg, samt total avsaknad av mage.

Share this post


Link to post
Share on other sites

får säga som alla andra, hatten av för allt ert fina arbete. vet inte om jag missat de men hur löste de sig med kapellet? använda de gamla? hoppas allting flyter på nu innan plumset. håller tummarna i alla fall :)

Hallå nja renoverat det gamla. Så ser du en blå potatis säck som åker omkring i sommar så är det vi. Petes zeat i Mariefred har lovat måtta ett i slutet på juli så vi får stå ut ett tag till, men de ska väl gå bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mindre kul igår fyllde vi i vattensystemet, pumpen gick och gick, backjobb direkt pissade i duschens kopplingar, börja om från början tralla lalla la..... när jag låg där i mitt samkväm inne i toften med diverse kopplingar, så hörde jag ett drippeli dripp dropp till men på motsat sida. Henke dök ner och ja naturligtvis varmvatten beredaren hade fryst sönder.

post-72207-0-62705900-1465140144_thumb.jpg

post-72207-0-06856600-1465139957_thumb.jpg

Båten skulle vara vinterkonserverad då jag fick den ingick i köpet, detta har tydligen marinan missat att åtgärda, kontaktade dem under lördagen verkar som de står för en ny är ju runt fem tusen så en hel del pengar. Hoppas de tar detta låter som det iaf. Men är ju lite surt skulle sjösatt igår nu blir vi på land några dagar till.

 

Henke brottas med en ny länspump den andra var det kortis i, problemet är att det är så trångt går inte skruva fast den limmade med sika istället, får göra om då motorn åker ur i vinter.

post-72207-0-71221100-1465140250_thumb.jpg

Polerade det sista och vaxade till halv fem i morse. Monterade kapell och nu är hon ute i friska luften för första gången sedan i november, aldrig varit så nära sjösättning, gissa om man är sugen, men samtidigt nervös och orolig. Funkar motor och drev nu då!!

post-72207-0-15120500-1465140632_thumb.jpgpost-72207-0-67825500-1465140665_thumb.jpgpost-72207-0-93742200-1465140697_thumb.jpg

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

På tisdag säljs min kära Ockelbo, den ska nu poleras och göras iordning på två dagar gissa om det känns kul att börja om med vaxning när man precis gjort klar epocan. Nåja killen som ska köpa dc 21 an kommer få en fin uppdaterad båt som nimbusen är, säljer med brakförlust, ångrar att ja inte la en tråd om 21 an här med. Nu ska ja ut och klippa gräs ha en bra dag allihop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du sjösatt Epocan än? Bilder+ Hopaps allt funkar bra efter all tid och allt jobb ni lagt ner på den.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du sjösatt Epocan än? Bilder+ Hopaps allt funkar bra efter all tid och allt jobb ni lagt ner på den.

Hallå! Nej inte fått i den än, väntar på ny vv beredare bör komma idag eller i morgon, så troligtvis sjösättning i morgon. Lite orolig är man för motor och drev nu, hoppas det funkar och går som det ska.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha stopp i sjösättningsplanerna igen då!!!! Vid köpet av båten så skulle ruffluckan bytas, vilket den gjorde. Igår föll runt 50 mm regn här och båten stod ute första natten. När jag glad klev ombord och skulle plocka in koppar glas och fat, så såg jag att det var dyngsurt efter skrovsidorna i ruffen. På babords sida har det runnit brunt skitvatten från inner taket. Lägger en slang på däcket och låter spola, går ner i ruffen och där ser det ut som ett sprinkler system bara vräker in vatten från den nymonterade ruffluckan. Allt jobb som varit med att göra rent skrovklädseln innertak dynor borta på ett regnväder. Rostfärgat vatten spm fällt ut från fönster och gammal skit som legat på rufftaket har sköljt ner. Tårarna var inte långt borta kan jag säga bara börja om från början. Kontaktat marinan om deras felmontering får se nu om de står för detta, eller om det faller tillbaka på mig. Och just nu känner jag att jag rullar in båtjäveln in i garaget igen och där får den en ståplats.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satans tråkigt! Men ge inte upp, vi vill se din båt i sjön (nästan lika mycket som du vill det). Tyvärr är det ju också ett bevis på att man ska göra det själv om det ska bli bra (först vv-beredaren och nu detta). 

 

Men marinan borde ta sitt ansvar, minst genom att montera luckan rätt samt kreditera all arbetskostnad (även den från den första felaktiga monteringen). Det borde ge dig några slantar att hyra in en rekondfirma som sanerar det som läckaget gett upphov till, så du slipper ta i skiten. Alternativt får marinan montera rätt och se till att fixa inredningen – mindre än så hade iaf inte jag nöjt mig med och det är vad jag hade gjort själv om du varit min kund.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De va ju röva.

 

Håller med om att vi nästan vill se den i sjön lika mycket som du;)

 

Tråkigt att det ska falera på ett misstag någon annan har gjort, när man betalar för att det ska bli riktigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

F U C K vad tråkigt. jag blir nästan själv gråtfärdig å din avväpnar. Kämpa på och sätt lite press på den där marinan som fuskat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satans tråkigt! Men ge inte upp, vi vill se din båt i sjön (nästan lika mycket som du vill det). Tyvärr är det ju också ett bevis på att man ska göra det själv om det ska bli bra (först vv-beredaren och nu detta). 

 

Men marinan borde ta sitt ansvar, minst genom att montera luckan rätt samt kreditera all arbetskostnad (även den från den första felaktiga monteringen). Det borde ge dig några slantar att hyra in en rekondfirma som sanerar det som läckaget gett upphov till, så du slipper ta i skiten. Alternativt får marinan montera rätt och se till att fixa inredningen – mindre än så hade iaf inte jag nöjt mig med och det är vad jag hade gjort själv om du varit min kund.

Hallå ! Ja hittills har de ställt upp med bravur,marinan beställde  en vv beredare OMG och den kom på vändande post. Fantastiskt företag Hjertmans är. Tack Peter Ågren på hjertmans för eran alltid snabba service. Vi skulle ju sjösatt igår men sedan regnade det ju kopiöst här efter ett rejält åskväder, och de satte ju käppar i hjulet, med luckan som läckte. Och det ju lite värre när de fällt ut rost och skit på skrovklädseln samt innertaket där är det ju masonit i botten och man vet ju vad som sker med masonit som blivit genomblöt och torkar.. Så drygt börja om igen , men vi får se de jag köpt båten av är riktigt seriösa, bra människor att ha att göra med. Endera är det dåligt tätat med sika runt ramen mot däcket eller så sluter inte listen tätt mot däcket. Luckan är ju lite dumt konstruerad ungefär som Houdini luckorna var på 80 talet. Och det går inte justera luckan mot anhållet heller så minsta ojämnhet så läcker det som ett såll.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

De va ju röva.

 

Håller med om att vi nästan vill se den i sjön lika mycket som du;)

 

Tråkigt att det ska falera på ett misstag någon annan har gjort, när man betalar för att det ska bli riktigt.

Och det var ju lite synd nu att ockelbon åkte i tisdags annars hade vi kunnat åka lite båt iaf, oron har ju tilltagit hur det är med drivlinan med, har ju aldrig startat motor eller hört drevet jobba. Men det ska väl sluta bra någon gång. Kad 42 är ju inte kända som epa motorer och drift tiden är 1000 timmar så det är ju inte så farligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tråkigt med läckage och förstörd inredning, får hoppas det löser sig på ett smidigt sätt.

 

Jag har en KAD42A i min Epoca och nu efter 2,5 säsonger i min ägo har jag bara gott att säga om motor och drev(DPE 1:1,78). Motorn har idag 705 drifttimmar och när jag köpte den så stod den på 536h.

Om man ska nämna något om motorn så är det att kylvätskenivån inte får vara över MIN, fyller man på mer så trycker motorn ut det i kölsvinet. Jag har provtryckt kylsystemet och det är tätt och något annat läckage kan jag inte hitta. Lite märkligt är att expantionskärlet är svart vilket innebär att man inte kan se nivån, man får känna med fingret genom påfyllningshålet :)

Jag har läst i andra trådar och det tycks vara såhär på andra KAD42:or också.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/69865-kad-42-läcker-kylvätska/?p=507647

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-72207-0-01657500-1465766186_thumb.jpg

 

Nya varmvattenberedaren monterad, blev riktigt bra oj va skönt med varmvatten när man öppnar kranen.

Mindre roliga är utfällningarna runt ventiler samt på skrovsidorna, rostskitigt vatten. Detta har idag sanerats och tog i princip hela dagen fick tvätta i omgångar då ny skit hela tiden fällde ut. Men nu är det rent igen.

post-72207-0-19845200-1465766388_thumb.jpg

post-72207-0-44605400-1465766465_thumb.jpg

Kjelle tog en snabbsväng hit och hjälpte mig med ruffluckan, inte konstigt det läckt!!!! Fanns ingen sika runt hörnen, och med tanke på hur lite det var på övriga ställen så undrar man om någon tyckt att sika flex är dyrt. Nåväl runt fyra timmars suckande svärande, så släppte luckjä........ Heureka. Kjell tröttnade nog lite på mina kommentarer när han sågade med ståltråd och skar med kniv.Tur du finns Kjelle och tack för allt stöd och hjälp idag. Men alltid kul att kolla på ett proffs när de jobbar.

post-72207-0-66740800-1465766490_thumb.jpg

post-72207-0-62775400-1465766778_thumb.jpg

post-72207-0-96283800-1465766572_thumb.jpg

Nåväl nu är den ikväll limmad och skruvad, ruffen prydligt städad rengjord. Imorgon lite omvaxning runt limningen samt polering av aluminium ramen. Sedan täthets test med rejäla mängder vatten. Efter återmontering av sargen runt luckan i ruffen. Sen ska det sjösättas och det kommer att förevigas med mycken bildtagning. Nu knäpper vi händerna och håller tummarna för att drivlinan är ok, och går som den ska. För hörrni nu vill jag åka båååt.

post-72207-0-63037900-1465766870_thumb.jpg

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att läsa att det ordnar sig, Hoppas att allt går bra nu framöver!

 

Du har väl fått stå med tillräckligt för i år;)

 

Ser fram emot bilder från premiärturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahapp då va den stora dopparedagen här då.

 

post-72207-0-22341900-1465826277_thumb.jpg

post-72207-0-23499400-1465826560_thumb.jpg

post-72207-0-83202000-1465826359_thumb.jpg

post-72207-0-19315500-1465826402_thumb.jpg

Hoppsan man kanske ska ta av lyktorna innan badet.

post-72207-0-21988300-1465826505_thumb.jpg

Startade direkt gick som en dröm på tomgången, men efter 15 minuter va det över, stort läckage med olja tappade oljetrycket, så nu är det bara att ta upp och börja om igen. Marinan ställer upp med bravur, har felanmält och haft kontakt med dem under dagen, och jag har bara ont i magen ( rimmade ju ). Få se nu hur det går motorn lär med all säkerhet lyftas ur och felet lokaliseras, pissar olja på styrbordssidan, hela maskin rummet fullt i olja som slungats runt. Och ja bara känner blir det aldrig nåt slut på denna julkalender........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kossor, hur går det..., hoppas du får nån lösning på allt strul. Inte för att vara taskig men kunde du inte provat att starta motorn på land innan du skickade ner den i vattnet? Det brukar mina mer båtvana grannar alltid rekommendera mig att göra och det är faktiskt inte så dumt. Har hänt mer än en gång att jag hittat något litet som behöver ses över innan båten läggs i sjön.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kossor, hur går det..., hoppas du får nån lösning på allt strul. Inte för att vara taskig men kunde du inte provat att starta motorn på land innan du skickade ner den i vattnet? Det brukar mina mer båtvana grannar alltid rekommendera mig att göra och det är faktiskt inte så dumt. Har hänt mer än en gång att jag hittat något litet som behöver ses över innan båten läggs i sjön.

On the bright side så tycks TS iaf kunna traila upp och ner själv  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kossor, hur går det..., hoppas du får nån lösning på allt strul. Inte för att vara taskig men kunde du inte provat att starta motorn på land innan du skickade ner den i vattnet? Det brukar mina mer båtvana grannar alltid rekommendera mig att göra och det är faktiskt inte så dumt. Har hänt mer än en gång att jag hittat något litet som behöver ses över innan båten läggs i sjön.

Det hade nog inte hjälpt om jag kört motorn på tomgång en timme på land, detta uppstod då vi belastade maskinen med kraft, något har brustit under motorn troligtvis ett kopparrör som leder olja till oljekylaren. Sen är det ju så att har motorn varit på auktorserad verkstad så får man ju anta att allt är rätt monterat. Hädanefter så betyder varvskött båt ingenting för mig, bättre man servar sköter själv det väger tyngre, ser ofta i annonser båten skött på varv, ja det är då ingen fördel jämfört med att dokumentera och sköta själv. Nu är läget så att båten ska trailas till Enköping på sön natt, sedan ska verkstad där finna felet och åtgärda det. Detta är vad marinan har informerat mig om igår. Konsumentlagen är ju rätt stark sex mån garanti på dolda fel efter start av brukande. Och båten gick ju bara 10-15 min efter köp så detta är nog rätt klart att säljaren ska stå för.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy