Jump to content
Tuesday 07 April 2020

Bjaerven

Medlemmar
  • Content Count

    714
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

21 Expert

About Bjaerven

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. En god vän till mig har en Evinrude 40 där hjälptiltkolven sitter stumt i uppfällt läge. Lösningen enligt de flesta amerikanska forum tycks vara att köpa en elektrisk powertrim-enhet för +5000 SEK - vilket dessvärre korresponderar mer med motorns totalvärde i fungerande skick. Jag vill därför testa mina tankar med er för enklast möjliga kur att få kolven att löpa fritt, men aldrig mer vara till hjälp vid lyft: Om det nu är tryck och hydralik som kärvar - kan man inte vara sätta ett par välriktade hål med borren i cylindern för att lösa problemet? Eller är det något annat som kärvat ihop metall mot metall?
  2. Välkommen hit! Betedde den sig exakt likadant med den andra propellern / vet vi att den är felfri (inte har släpp i vulkning) ?
  3. Om du vet att vikten funkar för andra så vet du ju att den inte kommer sjunka för mycket i aktern när du ligger still. När du sen kör och trimmar ut kommer du väl knappast ha någon våt yta att tala om, då borde väl inte kraften i aktern vara så fasligt mycket värre med 115 än med 75 pigga hästar. Sviktar det fasligt i aktern första året är det bara att bygg knän i vinter.
  4. Hej, Flippern är såld men jag har i och med försäljningen rotat fram lite bilder på vad jag gjort. 4 klassiska brister med modellen åtgärdades: 1. Sprucken framruta i glas ersatt - med flexibelt polykarbonat. Ny rutram i aluminium där rutan bara fästs i överkant tillåter rörelse, vilket krävs pga skakig HT. 2. Snortungt flytskum borttaget - ersätt med regelverk av figursågade och inklilade konsoler samt tryckt regel 3. Styrplatsen stagats uppifrån istället för underifrån - frigör benutrymme i kojen 4. Kortriggen höjd till lång - utan plastning och håltagning i motorbrunnskanterna (bilden för stor, PMa om ni vill ha mallar) Detta är inga proffsjobb, de uträttades på känsla under en helg, men de har likväl visat sig hålla utmärkt för en bruksbåt. Hoppas detta kan inspirera andra till att hålla dess fula flytetyg i bruk
  5. On the bright side så tycks TS iaf kunna traila upp och ner själv
  6. Ta isf ner växelhuset - men oftast mer omständigt än att åka till macken och köpa 1-2 tuber.
  7. Att den går skit efter att inte haft en chans att förbränna decilitervis med extratillsatt olja känns väl ganska logiskt. Men att kolla impellern och blåsa ur alla kylslangar du kan komma åt med tryckluft känns som ett natruligt move innan du ger dig på en rejäl varmkörning.
  8. Med tomgångsskruv skulle jag inte syfta till luftskruven. Jag gissar istället på den skruv som reglerar bottenläget på gasvajern. Också denna sitter på förgasaren, i direkt anslutning till gasvajern (följ den). Om ingen har varit och pillat på den för mycket så ska det även sitta en fjäder på den.
  9. Spännande proveniens på båten din! Har du någon intressant artikel om smuggelseglatserna eller kom det kanske aldrig "upp till ytan"/"flög de under radarn"?
  10. Tackar! Men sen beror väl allting på båtens vikt, vill ju att båten ska gå bra även fast man väljer en mindre motor Hänger inte helt på vad du menar nu - trodde du var pepp på att sätta på en större? [Min erfarenhet av 15 hk över rek på just denna Vator (rek 10-25) är i alla fall positiv, både i glädje och bränsleekonomi då jag ofta åker fullastat (Y)]
  11. Enligt: https://www.sokbat.se/Modell/bella/425-r så år rek motor 20-40 hk. Men man lever bara en gång, så om akterspegeln är frisk och försäkringsbolaget ger dig tredjepartsförsäkring så ser jag inga hinder mer än signifikant risk för att den blir tung i aktern och jobbig att köra innan planingsfart. Har själv 40 hk på en pluttig Vator 14 (4,25m) på landet och den är skoj som tusan.
  12. Tyvärr ingen erfarenhet av strulande Pentor, alla har gått som tåget. Men haft en liknande Yamaha som betedde sig exakt på det viset. Jag kom i till hamnen när det var för mörkt för att meka så jag gick hem och la mig med ett svart orosmoln av tankar på att den misständer och för att jag skulle behöva köpa svindyr CDI och/eller spolar. Efter lite enkel felsökning visade det sig att det läckte mellan tankslangen anslutning och motorns hane som sitter där på BB-sidan av motorn. Enkelt, snabbt och billigt. Kontentan blir alltså att det kan vara något så enkelt som bränsletillförseln.
  13. Lite historia vore trevligt; 1. Har det hänt något innan denna företeelse uppenbarade sig? 2. Har någon varit och pillat på förgasarinställningarna? 3. Kan du hålla motorn vid liv genom att tomgångsgasa? 4. Om ja på 3:an: vad händer om du hinner lägga i växel och varva upp, orkar den då som vanligt? 5. Händer det något annat: misständning, förgasarsmällar, oljefjuttar? Felen kan vara många men eftersom det känns som den dör i samband med att motorn går ur uppstartsmode under vilket motorn mest troligt får mer sås än i övrigt så vågar jag mig på en gissning att det är relaterat till bränsletillförseln. Exempelvis ett igensatt lågfartskrets eller någon läcka i bränsleledningarna som kan suga luft. Ett test kan vara att se om den lever vidare med hjälp av startgas, gör den det så får den troligen för lite soppa. Hoppas vi kan hjälpas åt med mer kött på benen.
  14. Nu gör jag "fel", och det blir inte mindre fel för att jag gjort det sen jag var 10-12 år och började tanka mina båtar själv men mitt tillvägagångssätt är som följer: - Åk in och lägg till med halvtom tank. Börja tankningsprocessen med hävertslangen nere i sittbrunnen det första som sker ("felfelfel" som Magnus Härenstam hade sagt) ca. 15 liter/minut = tar max en minut för halvtank. - Fortsätt under tiden att lasta av pick, pack och folk. - Justera förtöjning, dra upp motor, ordna ihop fiskegrejerna, sopa ur och torka bort fiskmög - Påbörja uppsättning av kapell.. ..och det är för länge sedan klart plus att de märkbara ångorna är bortblåsta i min Flipper HT i alla fall. Jag ska ju dessutom inte starta motorn så några gnistor att tala blir det inte tal om - men kanske är jag GALEN? Har man riktigt bråttom från båten och inte har någon tid att vädra så kanske det är en än mindre optimal metod..
  15. Jag har inget tips på större tank men jag har ett tips på hur du slår ihop dina halvfulla tankar till en full tank med minsta möjliga risk för slabb i båten; hävertslangen har blivit min bästa vän för att konsolidera slattar. Allt som behövs är lite höjdskillnad och det fixar man lätt med portabla slangar. Inte ens en oljeblandat grisig tratt blir kvar efter operationen. http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/tankar/jeepdunksanslutning/havert-slang-25mm
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy