Jump to content
Monday 12 April 2021

Bjaerven

Medlemmar
  • Content Count

    725
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

21 Expert

About Bjaerven

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, Tiden har kommit för en trotjänare från -76 med en numera rutten plyfadurk att få en ny sådan. I samband med detta önskar jag plasta in fyra stringers hyfsat nära kölen för att staga upp den påtagligt veka botten i långskeppsled. Dessa kommer att tillverkas i vanliga reglar, troligen 45*70 resp. 45*45, och plastas på sedvanligt vis med polyester och glasfiberväv. Jag söker nu tips på en massa/lim/spackel jag bör använda för att fästa dessa stringers mot båtbotten innan plastning påbörjas. Båten är 5 meter lång och det kommer gå åt en del massa/lim/spackel så en billig häxblandning likt den man gör i denna film (klippet startar när de blandar ihop satsen) hade varit önskvärt. Massan är också nödvändig då jag inte kommer att bemöda mig med jordens bästa passform mot detta bananskrov, och ingen gillar ju att plasta in luft. Tack på förhand alla med spekulationer!
  2. Jag förstår, skruvar själv knappt 4t mer än gränsklipparen och ja de kan ju vara kinkigt om den legat på fel sida. Lämnar svar och hypoteser angående åkommor som kommer sig av just det till andra. Personligen gillar jag att spana på stift och utröna om det är tändning eller bränsle/luft-relaterat. Det förra görs genom att skruva ur och kolla, är det torrt och grått känns det som där inte kommer fram tillräckligt med bränsle. Det senare brukar jag kolla genom att se om förgasarkoppen är tom eller full när den dör samt om allt är frid och fröjd på fuskbränsle/startgas. Bytte du även (den förmodade) reedventilen när du skiftade förgasare från reservdelsmotorn? Kan den vara igenkletad och inte öppna som sig bör?
  3. Hej och välkommen, Inkluderar "alla slangar" enligt ovan även ny tankslang, blåsa och anslutningar (hona/hane) vid tank och motor? Har du tillgång till en annan tank och möjlighet att koppla den direkt på soppapumpen går det att isolera in felet vidare. Går den normalt även på lägre varv om du kör in startgas? Hur ser stiftet ut?
  4. Bra tips @Peka67 och @Peter_K. Jag var ute igen lördag-söndag i helgen och konstaterade att masten är bytt just då föregående och enda tidigare ägare kapat den på i en okontrollerad slänggipp. Vi fick till bra rutiner med de gamla backstagstrissorna. Känns smidigt även ensam på kryssen. Däremot på plattläns och gipp är det skönt om man är två. Lär dock finnas smartare lösningar än trissorna. Tänker spontant att man vill byta till dynematåg och köra med block och avlastare istället. Hur som haver; en väldigt rolig båt att leka med när det inte går får mycket sjö!
  5. @Peter_K tack för tipset! Vet du eller vännen hur känsligt det skulle vara att bara köra på akterstaget? De är dessvärre nybörjare på en inte fullt ut nybörjarvänlig båt och ville idag helst demontera backstagen helt för att "inte ha så mycket att tänka på".
  6. Hej, Jag var ute med mina gröna vänner idag som köpt en härligt patinerad Safir med raka spridare och backstag. I min värld av svepta spridare och akterstag slackar jag i detta vid undanvindssegling. I den nya värld av raka spridare och backstag tog jag det säkra före det osäkra och slackade akterstaget samtidigt som jag instruerade att sätta an lovartbacken lite lätt vid läns. Är detta gängse rutin på Safiren eller finns det andra tankar? Simma lugnt!
  7. Det var faktiskt ca 8 distans kortare att gå "innervägen" via Skurusundet, när västra spetsen på Fågelbrolandet stod som slutdestination. Vindriktningen och bristen på andra båtar gjorde att det gick gå för fulla ställ hela vägen utom just smalaste delen av stäket. Förvånansvärt underhållande trots en sliten båt och lika slitna segel. FullSizeRender.MOV
  8. Tack för era svar och hänvisning till den gamla tråden. Det var inga problem på höjden med 12 m höjd på båt+mast trots uppgiven höjd om 11,5 m segelfri höjd vid Ingaröbron - gissar på 0,5 m marginal till betongen från vindex. Vi muddrade lite i dyn vid Lagnöhuvud med våra 1,55 m djup men inget som inte gick att ta sig igenom.
  9. Hej, Jag planerar att flytta en liten segelbåt Vaxholm --> Fågelbrolandet kortast möjliga väg och funderar på om djupet i sundet mellan Farstalandet och Ingarö räcker till för båten i fråga; 1,5 meter. Är det någon här på forumet som har koll? Tack på förhand!
  10. Tack för snabba svar @Lasse-L och @Peka67 - vi tycks alla vara inne på samma spår dessutom. Jag tror på en primitiv låsning med "bläckfiskspännband". Lär få den stora äran att installera detta och återkommer isf. med bild.
  11. Hej, Min brors lilla segelbåt (28 ft) kommer att vara förtöjd på svaj vid boj invid en vältraffikerad farled. Finns några genrella riktlinjer eller tips på hur han ska lämna rorkulten? Ex. uppspänd för att inte slå i sittbrunnen men i övrigt vind för våg, löst uppspänd med gummiband i mitten eller något annat? Tacksam för dina tips!
  12. En god vän till mig har en Evinrude 40 där hjälptiltkolven sitter stumt i uppfällt läge. Lösningen enligt de flesta amerikanska forum tycks vara att köpa en elektrisk powertrim-enhet för +5000 SEK - vilket dessvärre korresponderar mer med motorns totalvärde i fungerande skick. Jag vill därför testa mina tankar med er för enklast möjliga kur att få kolven att löpa fritt, men aldrig mer vara till hjälp vid lyft: Om det nu är tryck och hydralik som kärvar - kan man inte vara sätta ett par välriktade hål med borren i cylindern för att lösa problemet? Eller är det något annat som kärvat ihop metall mot metall?
  13. Välkommen hit! Betedde den sig exakt likadant med den andra propellern / vet vi att den är felfri (inte har släpp i vulkning) ?
  14. Om du vet att vikten funkar för andra så vet du ju att den inte kommer sjunka för mycket i aktern när du ligger still. När du sen kör och trimmar ut kommer du väl knappast ha någon våt yta att tala om, då borde väl inte kraften i aktern vara så fasligt mycket värre med 115 än med 75 pigga hästar. Sviktar det fasligt i aktern första året är det bara att bygg knän i vinter.
  15. Hej, Flippern är såld men jag har i och med försäljningen rotat fram lite bilder på vad jag gjort. 4 klassiska brister med modellen åtgärdades: 1. Sprucken framruta i glas ersatt - med flexibelt polykarbonat. Ny rutram i aluminium där rutan bara fästs i överkant tillåter rörelse, vilket krävs pga skakig HT. 2. Snortungt flytskum borttaget - ersätt med regelverk av figursågade och inklilade konsoler samt tryckt regel 3. Styrplatsen stagats uppifrån istället för underifrån - frigör benutrymme i kojen 4. Kortriggen höjd till lång - utan plastning och håltagning i motorbrunnskanterna (bilden för stor, PMa om ni vill ha mallar) Detta är inga proffsjobb, de uträttades på känsla under en helg, men de har likväl visat sig hålla utmärkt för en bruksbåt. Hoppas detta kan inspirera andra till att hålla dess fula flytetyg i bruk
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy