Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tedde1

Toainstallation , ritning, behöver synpunkter och idéer.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Jag håller på med ombyggnad av toasystemet så jag får däckstömning. Mitt system har högt placerad tank med självfall ut i havet, detta tänkte jag behålla trots däckstömning.

 

Ventil 1, denna finns redan idag och jag gillar tanken på att kunna spärra skiten i hålltanken.

 

Ventil 2, min tanke är att denna bara ska vara öppen vid sugning, för att slippa ha skit stående i slangen.

 

Ventil 3, Vet ej om denna behövs, tanken är att kunna stänga den när jag ska sugtömma så det inte suger från toan.

 

Ventil 4, Finns idag, utloppet i sjön.

 

Ventil 1, 2 och 3 tänkte jag bygga ihop slanglöst med mässingdelar.

 

 

Vad tätar man gängorna med, jag har aldrig använt lin och vill ej riskera läckage.

 

 

Vad tätar man med mellan slang och plastkopplingar? På originalinstallationen var det någon tätningsmassa.

 

Synpunkter, idéer och kritik mottages tacksamt.

 

Mvh

Tedde

post-96882-0-66040600-1425411397_thumb.jpg

Redigerad av tedde1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle skippa alla ventiler utom 4:an ut i sjön och satt in en t-koppling till däckstömningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det......

Ju fler delar desto mer som kan läcka eller kärva.

 

Jag har en rätt ny varvsinstallerad installation med däckstömning. Jag har en kran - bottenventilen. Det är inga problem med sug ur toan när jag sugtömmer.

 

För att täta så finns det tre alternativ:

Lin och pasta - gammalt klassiskt beprövat.

Sikaflex eller liknande tätningsmedel - hade det i förra båten och det fungerade för mig i alla år.

Flytande gängtätning (t.ex. Loctite) som limmar ihop rördelarna. Är det moderna sättet att täta rörkopplingar.

 

Vilken tätning du väljer är nog "efter tycke o smak". (Jag skulle nog valt det jag har hemma och då hade det blivit Sikaflex.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant att fler grunna på samma sak, slutsats ju enklare desto bättre? :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle skippa alla ventiler utom 4:an ut i sjön och satt in en t-koppling till däckstömningen.

 

 

Krångla inte till det......

Ju fler delar desto mer som kan läcka eller kärva.

 

Jag har en rätt ny varvsinstallerad installation med däckstömning. Jag har en kran - bottenventilen. Det är inga problem med sug ur toan när jag sugtömmer.

 

Tveksamma råd, enligt min uppfattning. Vad förhindrar tankinnehållet från att rinna ut via toaletten? Backventilen i toapumpen? Inte att lita på...

Jag tycker alla fyra föreslagna ventilerna fyller sin funktion.

Min egen installation ser annorlunda ut i och med att tanken ligger under VL och töms via handpump till sjön. Men jag har också satt ventiler för att  slippa ha skitvatten stående i slangarna i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inloppet till toatanken på tankens ovansida, behöver du bara en ventil och det är bottenventilen. Detta då toans inbyggda backventil bör hålla emot det som finns i slangen upp till tanken. Läcker toans backventil så är volymen i slangen normalt så liten att mängden som rinner tillbaka knappast översvämmar toastolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag skulle skippa alla ventiler utom 4:an ut i sjön och satt in en t-koppling till däckstömningen.

 

 

Krångla inte till det......

Ju fler delar desto mer som kan läcka eller kärva.

 

Jag har en rätt ny varvsinstallerad installation med däckstömning. Jag har en kran - bottenventilen. Det är inga problem med sug ur toan när jag sugtömmer.

 

Tveksamma råd, enligt min uppfattning. Vad förhindrar tankinnehållet från att rinna ut via toaletten? Backventilen i toapumpen? Inte att lita på...

Jag tycker alla fyra föreslagna ventilerna fyller sin funktion.

Min egen installation ser annorlunda ut i och med att tanken ligger under VL och töms via handpump till sjön. Men jag har också satt ventiler för att  slippa ha skitvatten stående i slangarna i onödan.

 

 

Anslutningen till tanken från toaletten sker i överkant i tanken och då kan endast vattnet i slangen rinna tillbaka till toaletten om nu backventilen skulle strejka.

Redigerad av tompelompe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anslutningen till tanken från toaletten sker i överkant i tanken och då kan endast vattnet i slangen rinna tillbaka till toaletten om nu backventilen skulle strejka.

 

 

Nej, det gör det inte.

Det ser ut precis som jag har ritat det, avfall in i tank sker underifrån, samma slang som det ska ut genom.

 

Mvh

Tedde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte ventil 2 ganska viktig? När det börjar fyllas på i tanken och blir lite motstånd och du pumpar vidare, är inte risken att det kan bubbla upp i tömningsröret annars? Eller blir det en luftficka där så man inte får det problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anslutningen till tanken från toaletten sker i överkant i tanken och då kan endast vattnet i slangen rinna tillbaka till toaletten om nu backventilen skulle strejka.

 

 

Nej, det gör det inte.

Det ser ut precis som jag har ritat det, avfall in i tank sker underifrån, samma slang som det ska ut genom.

 

Mvh

Tedde

Beklagar att din toainstallation då är lite opraktiskt byggd.....

Jag skulle inte heller lita på jokerventilen i toan. För att komma tillrätta med det så kan du behöva en kran som hindrar översvämmning i toaskålen. Men du ska inte sätta den som din kran 1 eller 3 utan flytta ut den till den grenledning som toan sitter ansluten på (din gröna streck). Då får du den funktion som du efterlyser "att hindra tanken att rinna ut i toan" och kranen påverkar inga andra funktioner.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom bottenventilen så är det bra med en ventil direkt under tanken. Jokerventilen ska fungera bra om man nu byter varje år som det står i instruktionerna. Har man lite innehåll i tanken ärret skönt att kunna stänga ventilen för att förhindra "reject".

Ligger båten oanvänd en period med skit i tanken så kommer tyngre partiklar att sjunka ner mot bottenventilen så att det blir stopp där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, kranar kan man inte få nog av. Efter mycket funderande bra det dyrt och fint. Synd att de sitter undanskymt.

post-56366-0-82988700-1425536107.jpg

Redigerad av Vilse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Snyggt.

Hur/när passerar avfallet de olika kranarna.

Vilken tätningsmetod har du använt till slangar och gängor?

Mvh

Tedde

Redigerad av tedde1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventil direkt efter toan är att rekommendera! Backventilen är inte att lite på, det rinner tillbaka och sedan lutar båten lite och ja....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tank sitter högre än toaletten och jag har en ventil mellan toan och tanken, inte för att slippa få tankinnehållet tillbaka i toan, utan för att lättare kunna ta loss toan om det behövs. Slangen från toan ska anslutas i toppen av tanken alternativt i botten med ett rör inne i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Snyggt.

Hur/när passerar avfallet de olika kranarna.

Vilken tätningsmetod har du använt till slangar och gängor?

Mvh

Tedde

 

Jag målade ventilerna för att inga misstag skall ske av ovana användare. Via den Gröna ventilen pumpas avfallet genom den Gula L-ventilen upp i tankens övre tillopp. Ventilen förhindrar att stigslangens innehåll rinner tillbaka. Den Gula L-ventilen finns för kunna pumpa ut direkt i sjön. Den Röda är för att släppa ut tankens innehåll. Den finns även en ventil vid genomföringen. En T-koppling vid utloppet i tankens botten går till däcket.Tätade alla gängor med Loctite 577 men inte slangarna, de har dubbla motvända slangklämmor.

 

Monterade två hålltankar i parallellt, en 24L och en 40L. Den stora bakom toan och den lilla inne i ruffen bakom en skåp och de är förskjutna inbördes för att följa skrovet. Har en Wemamätare så jag kan ha koll på fyllning/tömmning.   

Redigerad av Vilse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma system som du. 

Har en blake toa, handpump. Från toan går till en T-koppling där det går upp i tankens botten(med en ventil i botten på tanken) på ena sidan och ut i havet med en ventil på andra sidan.

Jag kommer göra såhär:
I botten på befintlig kulventil kommer jag koppla en T-koppling. Motsatt sida på den sätter jag en ny kulventil och på den ventilen sätter jag slangen från toan som nu sitter i befintlig kulventil. På T-kopplingens överblivna anslutning(90 grader från de andra) sätter jag en till kulventil och på andra sidan slangen som går upp till däckförskruvningen(där jag tömmer med sugen).

Då kan jag:
Stänga ventilen under tanken, stänga ventilen ut till havet. 

Jag kan stänga ventilen till däcktömningen medan jag öppnar de andra och pumpar upp avfall i tanken. 
När jag vill sugtöma vid brygga så kan jag stänga ventilen ner till toan och det blir en sluten krets mellan tanken och sugröret genom att öppna de två kulventilerna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi nu är i ämnet toaletter.

Vilken toalett ger upphov till minst volymkrävande avfall? Handpump eller eltoa?

 

Jag tänkte att det skadar ju inte att använda det som adderar minst volym vatten när man vill förflytta avföring från toan till tanken :) Så el eller handpump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite. I sonens båt är det trångt och då är TS dragning praktisk. Dock är anslutningarna i gaveln på hans tank. Det skulle alltså kunna bli en slang från däck till skrov med två avstick (T-rör) på vägen. Ett till toa och ett till tank. Klarar toans pump att trycka igenom två 90 graders vinklar (T-rören)vid pumpning till tanken eller blir motståndet för stort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert inga problem att pumpa från toan genom två 90-böjar med diameter 38, men varför inte göra det enklare. Låt allt se ut som det gör idag. Sätt bara ett T-rör mellan tank och skrovgenomföring och dra upp en slang till däcksgenomföringen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey jag är inte riktigt med. Idag finns inget förutom mycket lite plats. Min ide är att dra slang från däck till T-rör, från T-röret fortsätter slangen ner till nästa T-rör och därifrån fortsätter slangen till genomföringen i skrovet. Från övre T-rörets avstick ansluts tanken och från nedre T-rörets avstick ansluts toan. Om du tänker en ännu lättare variant så vore det toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha. Thallathas är ju jättebra och den har jag tittatpå många gånger men den har ju inget självfall som grabbens har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ju samma sak, bara att ta bort handpumpen så har du ju en installation för självfall.

 

12963901_1135338166501020_58916806608225

 

MAckey

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte ventil 2 ganska viktig? När det börjar fyllas på i tanken och blir lite motstånd och du pumpar vidare, är inte risken att det kan bubbla upp i tömningsröret annars? Eller blir det en luftficka där så man inte får det problemet?

 

Borde inte vara något problem. Locket på däckförskruvningen bör väl vara tät. Vi har tanken högt och ett T-rör för tömning. Bara en ventil vid skrovgenomföringen i botten. Vår slang från toaletten sitter dock i överkant tanken. Hade jag toaletten i botten på tanken skulle jag nog sätta en ventil vid toaletten. Om inte annat för att kunna demontera toaletten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare hade jag en tank med påfyllningen i botten och toalettens backventil klarade det. Nu har jag påfyllningen i toppen och det innebär att slangen dit upp, c:a 1 meter alltid är full även om tanken är tom. Det klarar inte backventilen tillräckligt bra så jag satte in en ventil närmast toan.

För övrigt bara ett utlopp från tanken för tömning, med ett T-rör till däcksanslutningen och bottenventilen i skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...