Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

robert99

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 068
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

63 Expert

Om robert99

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Du skall först trycka på grön knapp på fjärren och då skall den lilla lysdioden under gul knapp på den fasta knappsatsen lysa. När du sedan trycker på den röda knappen på fjärren skall ankaret frigöras. Satt du in det nya batteriet i fjärren rätt? Har du kollat att knapparna i fjärren fungerar och inte har fastnat?
  2. Min rullstor skall rullas in med vinden in 5-10 grader från babord. Om jag rullar in med vinden från styrbord har det hänt att det fastnat inrullad. Fick ut den genom att gå upp i vindögat och lirkade ut den. Det visade sig att akterliket hade vikit sig omlott. Nu har vi stående lattor som dessutom låste akterliket ytterligare. Lirka med kraft gällde för mig.
  3. Då har du rätt propeller med det toppvarvet.
  4. Den sista propellern har en tum större stigning och något mindre diameter. Den borde sänka motorns toppvarv ca 200 v/m och kanske ge lite högre toppfart, men sämre acceleration.
  5. Är propellerbladen inte deformerade kan du säkert åka vidare. Du kan kanske putsa av graderna på propellerbladen lite lätt. Kolla dock att propelleraxeln inte blivit skadad och "slänger". Jacket i skäddan an du nog bortse från och se det mer som ett skönhetsfel.
  6. "Har också lagt märke till att behållaren som är märkt coolant recovery system är helt tom, ska den vara det? Antar att det är någon form av expansionskärl för sötvattenskylningen men bör väl vara en del i den iaf? " Låter som du kan ha läckage från färskvattenkylningen! Borde nog vara kylvätska i denna tanken. Finns det ingen markering på den "min" och "max"?
  7. Varför sätter du laddaren i supplyläget och inte i normalt laddläge?
  8. Dum fråga, kanske. Finns det en mottagere monterad? Jag skulle ringa och prata med Marinsystem i Stockholm AB. Bor du i Stockholm håller de till vid Viggbyholms båthamn.
  9. Kan du inte helt enkelt mäta utrymmet mellan kojerna på din båt?
  10. Har du en omställningskontakt bak på varvräknaren för att anpassa varvräknaren till olika cylinderantal? I så fall kan det ha blivit oxid på den kontakten och problemet kan då kanske lösas om du "motionerar" den. Har gjort det själv men till en Mercury 4-takts utombordare. Om jag kommer ihåg rätt var kontakten ljusblå,
  11. Jag vet inte vilken taskig miljö andra har i sina båtar, men min enkla standardtank höll i tretton år utan att bli rostangripen. Nu satt den monterad i en sittbänk inne i ruffen och där är det inte mycket sämre miljö än i en villakällare. Jag skulle vara glad om dyra specialanpassade produkter för marin miljö, typ pentrypumpar, länspumpar, toapumpar, kylaggregat mm stoppar i 13 år utan service eller problem. Klart är dock att en enkel plasttank säkert stoppar hur länge som helst.
  12. Känn dig nöjd liksom de flesta andra som har installerat CTEK DUAL 250, även om du kommer få veta att det finns andra mycket bättre system att köpa för dyra pengar. Ditt system passar ju dina behov och var fortsatt glad för det.
  13. Eftersom du inte verkar ha en gammal originalmotor installerad, gissar jag att att du har en ganska ny motor. Om mitt antagande är rätt bör kuddarna vara i gott skick, om nu inte motorn har gått tusentals timmar. Skicket bör också kunna verifieras genom att du inte har onormala vibrationer vid drift. Om mitt antagande är riktiga, bör du ganska lätt kunna lossa kuddarna från motorbädden då de inte suttit så många år. Då skulle jag, som inte tycker om att krångla till det och är lat, lossa motorn genom att skruva ur kuddarna ur motorbädden. Men innan dess skall man märka upp med en tuschpenna hur de sitter tvärs och långskepps. När du återmonterar motorn och riktar in den efter märkena, har du samma läge som vid demonteringen. Självklart kan du kolla uppriktningen efteråt om du inte är nöjd eller gillar extrajobb.
×
×
  • Skapa nytt...