Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Jensa1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jensa1

  • Placering
    Kadett
  1. Undrar skillnaden mellan en propeller som det står C3x11.6X12 och en 11-1/4x13? De är till en honda bfa50 hk sitter på en jofa kuling 460 gt.
  2. Söker Serviceverkstad av Honda utombordare i Linköping lr Motala området. Har en Honda BF50A-00 att serva. Ngn som vet ngn bra sådan?
  3. Har precis monterat och luftat hydralstyrningen, är det normalt att det liksom hackar i styrningen när man svänger. Den styr som den ska och följer men den liksom pumpar sig fram , mann hör från styrkockan att den pumpar fram oljan. Ngn som har sådan som kan säga hur det ska funka och kännas? Har hydralstyrningar på våra jobb båtar och de känns inte så här.
  4. Det kan på vissa modeller gå att lossa på motorsidan, så att du kan dra ut vajern. Då är det bara att köra stålborste och sen på med fett och köra in den igen och skruva åt. Annars är inte en sån vajer speciellt dyr. Skulle gissa på en dryg tusenlapp. Brukar vara enkelt att byta. Är den gammal, så kanske det är dax för en ny. Är det däremot bara tungt åt ena hållet när du kör. och väldigt lätt åt andra hållet. Då är det trimfenan under kavplattan du behöver justera, eller byta om den börjar bli förbrukad. Lossade och kollade om motorn gick tungt och det gjorde den ej, det var vajern som gjorde det.Den var full av gammalt hårt svart fett som ja misstänker gör att den går tungt satan, ser ut som att bli svårt att göra den ren och få den att glida lätt så det blir en tripp för att köpa ny vajer imörra tror ja. Misstänker att det är svårt att få tillbaka vajern i höljet sen när man ska ha in den igen om man ej får ut allt gammalt fett.
  5. Det kan på vissa modeller gå att lossa på motorsidan, så att du kan dra ut vajern. Då är det bara att köra stålborste och sen på med fett och köra in den igen och skruva åt. Annars är inte en sån vajer speciellt dyr. Skulle gissa på en dryg tusenlapp. Brukar vara enkelt att byta. Är den gammal, så kanske det är dax för en ny. Är det däremot bara tungt åt ena hållet när du kör. och väldigt lätt åt andra hållet. Då är det trimfenan under kavplattan du behöver justera, eller byta om den börjar bli förbrukad. Tackar för tipset. Ska försöka dra ut den gamla först, om det inte funkar så köper ja en ny.
  6. Du cyklade inte. Det är egentlig bare 1; den röda. Den genomskinliga är bara för att rymma överskottet av innanmäte när du rattar till ena sidan. Men det kann vara svårt att få olja /fett inn i en lång teleflex. Jag har ett klammer som passar utanpå vajeren og koplat till en god oljekanna (pump) Skalar så av en liten del av ytterhölje på ett par ställen och kann då pressa inn olja genom stålhöljet. Når det är klart förseglar jag hålen med vulktejp. Men kolla oxå hjärtstocken på motor'n. Där skall det vara fettnipplar mottaglig för vattebeståndig fett. Tackar, blir att fixa med det imorgon. Håller tummarna för att ja ska få det att gå lättare.
  7. Alltid tungstyrd. Ska prova att koppla bort motorn från styrningen, då borde vajern gå lätt om den är som den ska tycker ja. Och tvärtom. Ska prova, får ju ta i för att svänga som det är nu.
  8. Näää, jag var ute och cykla. Det är en grov röd och en genomskinlig vajer ser det ut som, lossar man dem från styrhuset lr hur gör jag?
  9. Har bara en vajer ser det ut som, är det bara lossa den vid ratten lr hur går man tillväga?Dum fråga kanske.
  10. Är det normalt att en styrpulpet är tungstyrd? Vad kan man göra för att få den lättstyrd? Är det enda alternativet hydralstyrning lr finns det ngt annat att göra?
×
×
  • Skapa nytt...