Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

andersorvar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om andersorvar

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

639 profilvisningar
  1. Jag har precis bytt olja och filter (original båda) på min mercruicer 4.3mpi modellår 2010 (160 timmar drifttid). Varmkört och kollat oljenivån. Något lågt men ändå inom gränserna. När jag startar och varvar upp motorn när den är varm obelastad (utan växel i) över 3000 varv ökar oljetrycket till ca 6 bar och löser ut larm. Minskar jag gasen går det tillbaka till drygt 4 bar. Oljetrycket ser ut att vara tämligen stabilt tills varvtalet närmar sig 3000. Har inte vågat köra med båten förrän jag vet om detta är normalt.
  2. Tack alla för snabba och bra svar!! Jag undersöker och uppdaterar i denna tråden.
  3. Jag har köpt en ny TV i båten. Bilden slocknar när TV’n är inkopplad på 12 v och spänningen droppar pga att tex kylkompressor startar, ljudet är kvar men bilden återkommer inte. Enl tillverkaren Philips har de ingen lösning på detta. Enl Philips skall äldre TV apparater klara av detta specifika problem bättre. Jag tror inte jag har större problem än någon annan men spännings (ström) dipp i båten, batterierna är nya sedan ett år (två förbrukning) och eldragning, kontakter, jordpunkter är i gott och fint skick. Någon som har stött på samma problem med ny TV och kan rekommendera en lösning? Har sökt efter någon form av 12 v kondensator eller liknande att sätta mellan 12 v uttag och Tv men lyckas inte hitta något.
  4. Tack för era utförliga och intressanta svar. Fantastiskt vilken hjälp man får via detta forumet! Jag kommer att ladda batteribanken under ett dygn och se hur laddaren agerar. Om absorbtionsfasen är konstant sätter jag in en strömbrytare över 220 matningen till laddaren. Käns som enklaste alternativet.
  5. Jag misstänker samma sak, men har samtidigt svårt att tro att laddaren är tidstyrd. Det verkar onödigt då den troligen mäter laddströmmen momentant som borde vara tillräckligt för styrning av laddcykeln. Om det är som du tror måste jag stänga av laddaren efter några timmar. Inte optimalt då laddaren är placerad svåråtkomligt. En lösningen är naturligtvis att dra upp en strömbrytare i båten som stänger av 220 matningen till laddaren men jag gillar det inte. Min tidigare laddare (original sedan båten var ny) reagerade inte på samma sätt. Har ingen lust att köpa en ny laddare med samma karaktestik och upptäcka att detta är ett generellt problem så jag hoppas på att någon på forumet kanske har en bättre idé.
  6. Har köpt en ny laddare Power Master 25 A från SeaSea. Enligt specifikationen laddar den i tre steg (IUI karaktär). Efter installation kontrollmätte jag spänningen under laddning och kunde konstatera att laddaren inte reducerade spänningen vid gasbildnings spänning utan ligger konstant på 14,7 v (14,6v över batteribanken). Om jag stänger av laddaren och kopplar bort stora förbrukare som tex kylskåp fungerar reduceringen till underhålls spänning enl specifikationen men direkt om jag kopplar in kylskåpet (kompressorn) igen återgår laddaren till 14,7 v och fortsätter ladda konstant även om kylskåpet stängs av. Jag har svårt att tro det är någon form av tidsstyrning för det första laddningssteget men kan inte förstå varför laddaren inte automatiskt återgår till underhållsladdning när batteribanken är fulladdad och laddspänningen är 14,7 v och över batterierna 14,6v. Jag har läst i några tidigare forum diskussioner att många manuellt stänger av laddaren efter några timmar men det tycker jag inte ska vara nödvändigt med en laddare som enl specifikation skall underhållsladda då spänningen över batteribanken är uppnådd.
  7. Tack alla för bra tips och erfarenheter. Intressant med vattenfiltret!
  8. Jag behöver förlänga rattaxeln för bättre körkomfort. Har provat att byta ut ratt till större men det löser inte problemet. Ratt styrningen är från teleflex. Har kollat men det verkar inte finnas förlängare att köpa. Tacksam för tips och förslag på lösningar.
  9. Jag skall montera in en akumelatortank efter sötvattenpumpen för att få ett jämnare vattenflöde. När jag undersöker vad som finns att köpa blev jag lite osäker på storlek på tankvolym. Det finns allt från 1 liter och uppåt. Jag antar att det är en fördel med så stor tank som möjligt men av utrymmeskäl vill jag optimera och hitta "good enough". Vänder mig därför till forumet om någon har erfarenhet om lämplig volym.
  10. Tack ChristerN för tipset. Saga 29 ser fin ut. Hur funkar förpiken som sovplats för långa personer (1,90) ? På bilder verkar dörren vara placerad mycket nära tänkt iläggsskiva med madrass, hur funkar detta i praktiken?
  11. Hej Letar efter halvplanande kabin båt mellan 28-32 fot. Budget 7-900 0000 kr. Har läst och tittat lite på Nimbus 310. Den verkar vara en trevlig båt som uppfyller de flesta önskningar jag har. Har dock inte så stor erfarenhet av liknande båtar och tar tacksamt emot fler förslag,synpunkter och erfarenheter.
  12. Jag tittar på ny båt inför sommaren. Ryds 20 DC, Bella 620, Yanmarin 6110 etc är typen av båt jag letar efter. Är lite kluven map på drivlina,för närvarande känns innombordare som det troligaste alternativet, men allt beror nog mest på att hitta rätt båt och ägare. Har kikat lite på Mercruiser 4.3 MPI 220 hk , tacksam om någon med erfarenhet kunde ge mig lite tips och fakta om denna motorn. Förbrukning, kända brister, generella erfarenheter mm. Båtarna och motorerna jag tittar på är från 2003 till 2005.
  13. Ja du har säkert rätt men jag har problem att få in större båt på nuvarande brygga. Har inga andra båtplats alternativ heller.. 6 m båt är max.
  14. Funderar på ny båt till sommaren. Har en örnvik 500 commander idag. Mycket trevlig båt på många sätt men jag behöver nu en något större båt helst DC typ. Har tittat på utter 5500 som verkar trevlig samt har ett hyfsat bra pris. Vi är 4 i familjen. Någon som har erfarenhet av utter 5500 alternativt andra föslag till trevliga DC. båtar i denna storleken.
  15. Ddet tror jag inte, den är mycket lättplanande.
×
×
  • Skapa nytt...