Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Anders_St

Varför jag (nästan) aldrig åker i planingsfart

Rekommendera Poster

Jag tolkar det som att han får någon sorts kast i svallet från en annan båt.

Plus att det går obekvämt fort. Om man måste hålla i sig och inte kan laga te och plocka fram fikat i lugn och ro så går det för fort. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe... jag e ju seglare så det där med planing är ju inte vardag precis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni tittar på horisonten bakom så ser ni att "kastet" är cirka 360 grader. Inkompetent förare!

 

Vill man inte plana så ska man ju köpa en deplacerande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, större delen av rotationen kommer när föraren ligger på golvet. Vilket iofs känns inkompetent, förarens plats är vid ratten. :-)

 

Någonting fick båten att vrida till ordentligt. Min tolkning är svall från annan båt.

 

Kommer att tänka på gammal historia;

Bondgubbe blir omfräst av yngre förmåga i sportbil på skogsvägen. Bilen försvinner som en blixt runt nästa kurva. Men när bonden i sakta mak kommemr runt kurvan ligger bilen i diket.

Kommentar: - Skulle han inte längre? Han som hade så bråttom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Trodde först filmen skulle handla om fruntimert som  ser lite gnällig ut efter att brutit en nagel. 

 

Klickade ruta för ruta i filmen och han måste ha kört ifatt och in i någons svall och istället för att hoppa över vågkammen dragit av gasen och fått kast ev dykt lite, sjön är förövrigt kavlung, 

 

Läser man kommentarerna så var de berusade. 

 

gillade denna bättre: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt som händer när folk inte vet hur man skall köra en snabb båt som har stegskrov.

Trimmar man dreven som med ett "vanligt" skrov så kan detta fenomen uppkomma. Bakdelen på båten släpper 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han rycker på gasen riktigt ordentligt ett par gånger! Gissar att han helt beräknat stutts på svall helt fel och kommit in lite snett med fören på nästa där den skär snett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det för hiskiligt väsen som hördes fram tills att föraren ramlade av stolen och en stund till.

 

Så låter det aldrig när jag är ute och seglar.

 

Tommy

 

Precis hemkommen från dagens båttur. Kort men ändå. Spåret i "nyskastet" kommer nog att synas resten av dan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm...finns ett gammalt talesätt; varför ha båt när man lika gärna kan stå i duschen och riva sönder tusenlappar?
Haha, möjligen borde detta modifieras till; ...när man lika gärna kan stå inuti en cementblandare och riva sönder tusenlapparna?
:blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att ta det lugnt på sjön.    Här är ett bra argument för det  :-)

 

Främsta argumentet kommer mellan 2.00 - 2.30 :-)

https://www.youtube.com/watch?v=BB5LXF0c__g

Kan tycka att när man vet om att föraren numer sitter i rullstol och förlamning samt att fler som var med i båten fick skador för livet så blir inte denna film särskilt rolig att se på längre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm...finns ett gammalt talesätt; varför ha båt när man lika gärna kan stå i duschen och riva sönder tusenlappar?

Haha, möjligen borde detta modifieras till; ...när man lika gärna kan stå inuti en cementblandare och riva sönder tusenlapparna?

:blink:

 

Det måste va en modernare variant på; "Havskappsegling är som att stå under en iskall dusch och riva sönder tusenlappar".

 

Fast på den tiden var det ju betydligt tystare när man blandade cement. Två man med var sin skyffel som blandade på en masonitskiva.Jo det går fint med en man med, men det blir taktfastare när man är två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett den förr men lika farsinerande varje gång, riktigt illa ser det ut.

Onödigt av tjejen att böja sönder reglagespakarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag gillar att ta det lugnt på sjön.    Här är ett bra argument för det  :-)

 

Främsta argumentet kommer mellan 2.00 - 2.30 :-)

https://www.youtube.com/watch?v=BB5LXF0c__g

Kan tycka att när man vet om att föraren numer sitter i rullstol och förlamning samt att fler som var med i båten fick skador för livet så blir inte denna film särskilt rolig att se på längre...

 

Vem har skrivit att den är rolig? Däremot är den lärorik. Åka fort på vattnet är inte ofarligt. Vattnet är hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som kameramannen säger hade någon trillat ur båten skulle vederbörande sanolikt drunknat.

Än en gång är det dör med flytväst värt att påminna om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som kameramannen säger hade någon trillat ur båten skulle vederbörande sanolikt drunknat.

Än en gång är det dör med flytväst värt att påminna om.

 

Fast i den där typen av felkonstruerade flytetyg skulle man väl egentligen suttit fastspänd med säkerhetsbälte och haft säkerhetssele med livlina.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fastspänd och hjälm är nog en bra idé när det ska gå riktigt fort. Säkerhetsselen och livlinan får nog stanna i segelbåten.

 

Jag skulle i alla fall inte vilja bli släpad i en livlina i 70 knop. (Eller hur fort det nu kan ha gått. Riktigt fort gick det i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytväst är givetvis en självklarhet... i Sverige... men uppenbarligen inte i USA. Man ser sällan flytvästar på folk i Amerikanska videoklipp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fastspänd och hjälm är nog en bra idé när det ska gå riktigt fort. Säkerhetsselen och livlinan får nog stanna i segelbåten.

 

Jag skulle i alla fall inte vilja bli släpad i en livlina i 70 knop. (Eller hur fort det nu kan ha gått. Riktigt fort gick det i alla fall.

 

I den typen a av båtar bör man nog ha en sån manick, fastsatt i handen som stoppar motorn om nåt händer.

 

Konstigt att vissa människor inte trivs på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar dödmansgrepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och "dödmansgrepp" på Erlandsons brygga. ☺

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta i klippet på den "kreativa" användningen av gasen precis inan smällen. Det är inget man lär ut på högfartskurser direkt. Påminner lite om metoden för snabbstopp som numera är totalt no-no.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta i klippet på den "kreativa" användningen av gasen precis inan smällen. Det är inget man lär ut på högfartskurser direkt. Påminner lite om metoden för snabbstopp som numera är totalt no-no.

 

Ja. Vad gör killen med gasen?? Måste ju vara det som gör att den dyker ner och hugger i vågen, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att proppen är i luften mellan vågtopparna, då slår han av på gasen för att inte övervaka motorerna.

Sen är det möjligt att han kommer i "otakt" med vågorna.

Och att slå av helt på gasen kanske inte är helt riktigt

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Olyckan hade troligen aldrig hänt om båten inte hade haft luftsmort skrov. Båtar med luftsmorda skrov skall ej trimmas som en båt med vanligt skrov

Felaktig hantering kan resultera i att båten överraskar dig snabbt med att aktre delen släpper 

Köra luftsmort i höga farter kräver kunskap om just de luftsmorda skroven och vad som kan hända och varför

 

I filmen skall han gå över svall från större båt. Troligen trimmar han in dreven vilket är normalt på en båt utan luftsmort skrov. 

På en båt med luftsmort skrov riskerar du istället att lyfta aktern och på ren göteborska så släpper röva helt enkelt och båten gör en piruett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I efterklokhetens universitet är vi alla professorer. Men filmsnutten är en bra påminnelse hur få sekunder det skiljer mellan att vara coolast i viken till hjälplöst drivande. Det har inte alltid med hastighet att göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja se hur det såg ut på avstånd.

Vad för båt är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...